MTI
A hibrid járműveknek a dízel jelenti a kihívást
Küzdelem indult a hibrid üzemű és a dízeljárművek következő generációjának fejlesztői között az európai vásárlók kegyeiért. Kevés kétség van afelől, hogy az alacsony fogyasztást é megbízhatóságot nagyra értékelő vásárlók körében még belátható időn belül a dízel marad a favorit.
A Genfi Autószalonon sok egymással ütköző vélemény hangzott el autóipari vezetők körében, hogy vajon a csendes járású akkumulátorral támogatott benzinüzemű járművek képesek lesznek-e kiszorítani a kopogó motorú dízeljárműveket a piacról. Afelől viszont semmi kétség, hogy a hidrogénüzemű járművek még jó ideig csak mozgó laboratórium formájában vesznek részt a közúti közlekedésben. A Mercedes vezére Eckhard Cordes például meg van győződve arról, hogy a dízeljárművek kora még csak most veszi kezdetét. A vállalat az autógyárak között elsőként kínált dízelmotoros személygépkocsit és ebben már 70 éves múltra tekinthet vissza. "A tendencia a tiszta, gazdaságos és sportos dízelmotorok felé mutat" - jelentette ki. "Az elmúlt hónapokban az Európában üzembe helyezett dízeljárművek száma először a történelemben meghaladta a benzinüzeműekét."
A Toyota ügyvezető alelnöke, Yoshio Ishizaka szerint viszont nem eszik olyan forrón a kását. "A hibrid technológia szerintünk nem egy átmenetet képvisel, hanem a jövő technológiáját képviseli" - jelentette ki a Reuters hírügynökségnek adott interjúban. Véleménye szerint idővel a technológia globális szabvánnyá válik és még sportkocsikban is alkalmazásra kerül. A Toyota Prius modellje óriási piaci sikernek örvend és még kultusz rangra is szert tett az amerikai médiasztárok kedvelt típusaként. Az autóhoz már csak várólistán lehet hozzájutni.
Toyota Prius
A hibrid járművek akkumulátorral és villanymotorral egészítik ki a benzinmotort és villany hajtással futnak alacsony igénybevétel esetén, míg benzinmotoros hajtással gyorsításkor, valamint egyéb más viszonylag megerőltető közlekedési helyzetekben. Ezzel azonban hatékonyság terén csak egy szintre emelkednek a modern dízeljárművekkel. Az Egyesült Államokban a dízeljárművek terjedésének viszont útját állja az üzemanyagtöltő állomások hiánya, valamint a dízelmotorokat a teherautókkal és haszongépjárművekkel azonosító közvélemény ellenállása.
A Toyota 20 ezerre növelte idei európai Prius eladási tervét a korábbi 15 ezerről. 2004-ben 8200-at adott el a modellből Európában. 2006-os globális értékesítési terve 300 ezer darab. Ekkora példányszám mellett már a méretgazdaságossági előnyök lehetővé teszik a nyereséges gyártást. A modell a kezdetekben nem hozott nyereséget a Toyotának, de mára már más a helyzet. A dízel népszerűsége azonban nem kerüli el a társaság figyelmét sem, jelenleg Európában eladott autóinak 36 százaléka dízelüzemű. Az arányt a jövőben növelni szeretné, ebből a célból csatába küldi a Lengyelországban készülő új 2,2 literes dízelmotorját is.
A dízelmodellek kínálatának szaporításával kívánja növelni európai eladásait a Honda, valamint a dél-koreai Hyundai is. A Honda Civic dízelváltozata 2006 elején jelenik meg a piacon, a CR-V és FR-V terepjárók dízelverziói pedig már az idén. A várakozások szerint az eladott új Civic modellek egyharmada lesz dízel. Még a Jaguar is a dízelhullámot kívánja meglovagolni Európában is értékesítései felfuttatására. A tulajdonos, a Ford emellett tervezi hibrid Jaguar és Land Rover modellek bemutatását is jó ötéves időtávon belül.
A General Motors európai elnöke viszont homlokegyenest ellentétes nézetet vall. Véleménye szerint az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt egyre drágábban lehet majd csak megfelelő dízelmotorokat előállítani, vagyis a jövő mégis csak a benzinmotoroké. Ugyanez a helyzet szerinte a hibrid technológiával is, ami szintén meglehetősen drága, mivel gyakorlatilag két hajtásláncot épít be egyetlen járműbe. A GM ennek ellenére is együttműködésre lépett tavaly a DaimlerChrysler konszernnel hibrid technológia fejlesztése céljából.
A hidrogénüzemű üzemanyag cellás autók elterjedése viszont minden szakértő egybehangzó véleménye szerint egyelőre csak egy szép álom.
A Genfi Autószalonon sok egymással ütköző vélemény hangzott el autóipari vezetők körében, hogy vajon a csendes járású akkumulátorral támogatott benzinüzemű járművek képesek lesznek-e kiszorítani a kopogó motorú dízeljárműveket a piacról. Afelől viszont semmi kétség, hogy a hidrogénüzemű járművek még jó ideig csak mozgó laboratórium formájában vesznek részt a közúti közlekedésben. A Mercedes vezére Eckhard Cordes például meg van győződve arról, hogy a dízeljárművek kora még csak most veszi kezdetét. A vállalat az autógyárak között elsőként kínált dízelmotoros személygépkocsit és ebben már 70 éves múltra tekinthet vissza. "A tendencia a tiszta, gazdaságos és sportos dízelmotorok felé mutat" - jelentette ki. "Az elmúlt hónapokban az Európában üzembe helyezett dízeljárművek száma először a történelemben meghaladta a benzinüzeműekét."
A Toyota ügyvezető alelnöke, Yoshio Ishizaka szerint viszont nem eszik olyan forrón a kását. "A hibrid technológia szerintünk nem egy átmenetet képvisel, hanem a jövő technológiáját képviseli" - jelentette ki a Reuters hírügynökségnek adott interjúban. Véleménye szerint idővel a technológia globális szabvánnyá válik és még sportkocsikban is alkalmazásra kerül. A Toyota Prius modellje óriási piaci sikernek örvend és még kultusz rangra is szert tett az amerikai médiasztárok kedvelt típusaként. Az autóhoz már csak várólistán lehet hozzájutni.
Toyota Prius
A hibrid járművek akkumulátorral és villanymotorral egészítik ki a benzinmotort és villany hajtással futnak alacsony igénybevétel esetén, míg benzinmotoros hajtással gyorsításkor, valamint egyéb más viszonylag megerőltető közlekedési helyzetekben. Ezzel azonban hatékonyság terén csak egy szintre emelkednek a modern dízeljárművekkel. Az Egyesült Államokban a dízeljárművek terjedésének viszont útját állja az üzemanyagtöltő állomások hiánya, valamint a dízelmotorokat a teherautókkal és haszongépjárművekkel azonosító közvélemény ellenállása.
A Toyota 20 ezerre növelte idei európai Prius eladási tervét a korábbi 15 ezerről. 2004-ben 8200-at adott el a modellből Európában. 2006-os globális értékesítési terve 300 ezer darab. Ekkora példányszám mellett már a méretgazdaságossági előnyök lehetővé teszik a nyereséges gyártást. A modell a kezdetekben nem hozott nyereséget a Toyotának, de mára már más a helyzet. A dízel népszerűsége azonban nem kerüli el a társaság figyelmét sem, jelenleg Európában eladott autóinak 36 százaléka dízelüzemű. Az arányt a jövőben növelni szeretné, ebből a célból csatába küldi a Lengyelországban készülő új 2,2 literes dízelmotorját is.
A dízelmodellek kínálatának szaporításával kívánja növelni európai eladásait a Honda, valamint a dél-koreai Hyundai is. A Honda Civic dízelváltozata 2006 elején jelenik meg a piacon, a CR-V és FR-V terepjárók dízelverziói pedig már az idén. A várakozások szerint az eladott új Civic modellek egyharmada lesz dízel. Még a Jaguar is a dízelhullámot kívánja meglovagolni Európában is értékesítései felfuttatására. A tulajdonos, a Ford emellett tervezi hibrid Jaguar és Land Rover modellek bemutatását is jó ötéves időtávon belül.
A General Motors európai elnöke viszont homlokegyenest ellentétes nézetet vall. Véleménye szerint az egyre szigorodó környezetvédelmi előírások miatt egyre drágábban lehet majd csak megfelelő dízelmotorokat előállítani, vagyis a jövő mégis csak a benzinmotoroké. Ugyanez a helyzet szerinte a hibrid technológiával is, ami szintén meglehetősen drága, mivel gyakorlatilag két hajtásláncot épít be egyetlen járműbe. A GM ennek ellenére is együttműködésre lépett tavaly a DaimlerChrysler konszernnel hibrid technológia fejlesztése céljából.
A hidrogénüzemű üzemanyag cellás autók elterjedése viszont minden szakértő egybehangzó véleménye szerint egyelőre csak egy szép álom.