Hunter

A hidrogéntárolás fejlesztésén dolgozik a General Motors

A General Motors és a kaliforniai Sandia Nemzeti Laboratórium összefogott egy fémhidrideken alapuló hidrogéntárolási módszer kifejlesztése és tesztelése érdekében.

A fémhidridek, melyek hidrogénnel kombinált fémötvözetek, képesek szerkezetükben lekötni és eltárolni, majd hőnek kitéve kiereszteni a hidrogént. Ezután egy üzemanyagcella rendszerben a hidrogént oxigénnel vegyítve elektromosság termelődik. A GM és a Sandia, az Egyesült Államok Nemzeti Nukleárisbiztonsági Minisztériumának laboratóriuma, egy négyéves, 10 milliárd dolláros program keretein belül fogja kifejleszteni és tesztelni azokat a tartályokat, melyek egy összetett hidridben, a nátrium alumínium hidridben, röviden nátrium alanátban tárolják a hidrogént. A cél egy szilárd állapotú hidrogéntároló tartály elő-prototípusának kifejlesztése, ami több hidrogén tárolására képes egy üzemanyagcellás járműben, mint a jelenlegi hagyományosnak mondható hidrogéntárolási módszerek. A kutatók remélik sikerül kialakítani egy olyan tartályt, ami bármilyen szilárd állapotú hidrogéntárolóhoz illeszthető.


A Sandia munkatársa, Mark Zimmerman egy hidrogéntároló tartállyal

"A hidridek igen ígéretesek, segítségükkel egy nap megnövelhetjük az üzemanyagcellás járművek arányát" - mondta Jim Spearot, a GM Fejlett Hidrogén Tárolási Programjának igazgatója. "Tudjuk, hogy rengeteg kutatómunkát kell még elvégeznünk, mind a használatba vevendő hidridek, mind a tároláshoz szükséges tartályok terén. Úgy vélem a Sandiával közös projekthez hasonló törekvések lépésről lépésre közelebb vihetnek a célhoz."

A GM és a Sandia programja része annak a közös törekvésnek, ami arra irányul, hogy vezetési táv szempontjából egy tank benzinnek megfelelő mennyiségű hidrogént tudjanak eltárolni egy üzemanyagcellás járműben. A jelenlegi vezető tárolási módszerek folyékony és sűrített gázokat foglalnak magukban. Mindazonáltal a mai napig ezen technikák egyike sem volt képes felvenni a versenyt közlekedési időben és távolságban a benzines járművekkel. "Olyan tárolóeszközt tervezünk, ami megfelel a hőkezelési követelményeknek, valamint a méret és súlybeli megszorításoknak" - magyarázta Chris Moen, a Sandia tudományos és műszaki vezetője. "Kutatóink nagy izgalommal vágnak bele, hogy alkalmazhassák egyedülálló, tudományos kutatásokon alapuló tervezési és elemzési képességeiket egy életképes megoldás megalkotása érdekében."

"Ez az a fajta köz és magán kutatási együttműködés, ami segít megvalósítani az elnökünk azon vízióját mely szerint a 2003-ban született gyerekek már környezetbarát, hidrogénüzemű autókat vezethessenek" - nyilatkozott Spencer Abraham, energiaügyi miniszter. "Hosszútávon a tiszta, hatékony hidrogén üzemanyag technikák, mint ez is, függetlenebbé teszi a nemzetet a külföldi energiaforrásoktól."


2003-ban Bush a kutatások felgyorsítása érdekében valóban bejelentette az úgynevezett Hidrogén Üzemanyag Kezdeményezést, ami 5 évre (2004-2008) 1,2 milliárd dollárt kapott a költségvetésből. A Sandia kutatási törekvései megfelelnek Bush elvárásainak, melyekkel csökkenteni kívánja az Egyesült Államok egyre növekvő olajfüggőségét, amit kénytelen külföldről beszerezni.

A GM-Sandia projekt - ami egyébként magánfinanszírozású és elkülönül az elnök kezdeményezésétől - két fázisra bomlik. Az első fázisban a program tanulmányozza a nátrium alanát tároló tartály műszaki kivitelezését. Ennek keretében a kutatók hő és mechanikai modellezéssel elemzik a lehetséges kialakításokat, kifejlesztik a hidrogén átvitelhez és tároláshoz szükséges vezérlőrendszereket és a belső hőkezelést. A tudósok ezen belül különböző alakzatokat is tesztelnek, hogy lássák melyik a legalkalmasabb a célra. A második fázisban az ígéretes tartály kialakításokat szigorú biztonsági teszteknek vetik alá, majd végül elkészítik a program első fázisából nyert ismereteken alapuló nátrium alanát hidrogén tárolótartály elő-prototípusát.


Terry Johnson egy tesztkészülékkel
Az alkalmazás egyik lehetséges módszere szerint az alanátot előre betöltik a tartályba, ahol az feladja hidrogénjét, így nátrium hidrid és alumínium keverékévé válik. Az autós gázhalmazállapotú hidrogénnel tölti fel a tankot. A feltöltés közben az alumínium és nátrium hidrid keverék elnyeli a hidrogént és visszaalakul alanáttá, ami innentől kezdve - amint az üzemanyagcellának szüksége van rá - készen áll a hidrogén átengedésére. A tartályban a hidrogén alacsony nyomáson tárolódik, ami nagy előny a jelenlegi módszerekkel szemben, de természetesen itt is akadnak elhárítandó akadályok.

A dolog egyik hátulütője, hogy a jelenlegi fémhidridek - mint a szóban forgó nátrium alanát is - túl magas hőmérsékleten üzemelnek, ami a hatásfok csökkenéshez vezet, mivel a hidrogén egy részét fel kell használni a maradék hidrogén felszabadításához. Egy másik kihívás a hidrogén újra lekötési idejének csökkentése: jelenleg az újratöltéshez legalább 30 perc szükséges.

Mind a GM, mind a Sandia együttműködésükön kívül azon dolgoznak, hogy megtalálják azokat az ötvözeteket, melyek képesek nagyobb mennyiségű hidrogén tárolására és az alacsonyabb hőfokokon való működésre. A feltöltési és az újratöltődési idő csökkentése egy másik kulcsfontosságú terület, melyben segítséget jelenthet az Energiaügyi Minisztérium 2005-ös pénzügyi évre kiírt támogatása, a "Grand Challenge", ami egy a hidrogén biztonságos és hatékony tárolására képes új anyagosztály kifejlesztését célozza.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #48
    De lehet h ez késő lesz a környezetünk szempontjából..
  • Tetsuo #47
    Szerintem majd ahogy drágább lesz a fűtés & üzemanyag (3, 4, 5xös) úgy térnek át más forrásokra. Az egészet a piac (pénz) irányítja, s nem lesz olyan h energia nélkül maradunk.. az átállás folytonos lesz (egyébként már megkezdődött, csak a piac 2-3%ban igényli).
    Energiaválság a szegény területeken lesz, pl Afrika egészén (de az kit érdekel? -mondják majd a hájas üzletemberek & miniszterek).
    Az alternatív energiáknak is erős lesz a lobbyja ha pénzt látnak benne multicégek..
  • HUmanEmber41st #46
    Jó lenne, ha a közeljövőben elfogyna az olaj..nehogy mindig csak a következő nemzedéknek legyen jó...
    Tiszta levegő, csendes utcák..haaj haaj (sóhajtás)
  • Cody #45
    Az olaj elfogyásával, és így az olajválság kialakulásával kapcsolatban van még egy fontos dolog, amivel számolni kell: a világ oljafelhasználása naponta 1 millió hordóval nő, vagyis ennyivel többet kell kitermelni.

    A becslések szerint 20-40 év múlva elérjük azt a szintet, amikor már nem tudjuk az olajat olyan gyorsan kitermelni, mint amire szükség lenne. Ez lesz az olajválság kezdete. Ez ugye jóval közelebb van, mint a 2200+-100 év.

    Mivel olajat még jópár évig tudnak kitermelni, csak nem elég nagy mennyiségben, az olaj drágulni fog. Ez viszont azt eredményezi, hogy gazdaságos lehet az óceánok mélyéről való kitermelés. Ez pedig mégjobban kitolja az olajelfogyás idejét. Ehhez jönnek még az új technológiák.

    Tehát valószínűsíthető, hogy az olajválság előbb elkezdődik, mint azt a korábbi becslések jósolták, viszont később fog elfogyni a kitermelhető készlet.

    (Aztán majd meglátjuk mi fog tényleg bekövetkezni :) )
  • Tetsuo #44
    Lexus rulez! :)
  • dez #43
    Azért a választóknak is a kedvében kell járni (akik nem merülnek ki az olajban érdekelt emberekben). Enélkül a visszacsatolás nélkül sokkal rosszabb lenne a helyzet. (Mondjuk ezért találták ki.)
  • gonz #42
    "Ez az a fajta köz és magán kutatási együttműködés, ami segít megvalósítani az elnökünk azon vízióját mely szerint a 2003-ban született gyerekek már környezetbarát, hidrogénüzemű autókat vezethessenek"

    Elsőre érdekesnek hangzik, hogy Bush ilyet mondott (ha mondott egyáltalán), de ha belegondolunk, addigra neki már semmi szüksége nem lesz a kőolajból befolyó pénzre. Addigra már valszeg koporsóba fog feküdni, ezért is tehetett ilyen, az ő szájából rendkívüli kijelentést
  • BiroAndras #41
    "A hidrogén-autók ügye nem belső égésüek, így nem fognak berregni sem, szóval szinte hangtalanul közlekednek."

    Már ma is vannak nagyon csöndes autók.
  • Kryon #40
    Hát valahogy így.Ha lesz valami az egészből,akkor jó ideig az "atomozós-,szénégetős-áramfejlesztős-vízbontós" vagy "biometánhevítős-bontós" eljárást használják majd,...szerintem. Amúgy az ötlet nem rossz,de lehet,hogy a mechanikai energiatárolás jelenleg jobb lenne.konkrétan:igen gyorsan forgó fémhengerek perdületében.Ehhez persze olyan ötvözet kell ami kibír kb.1000-2000 1/s os fordulatszámot.Mellesleg 10milliárd dolcsiból ezt is kifejleszhetnék bónusz gyanánt,ha nincs ma is ilyen anyag.
  • [NST]Cifu #39
    Márpedig hidrogént jelenleg leggazdaságosabban szénhidrogénekből lehet előállítani, vagyis ott vagyunk, ahol a part szakad.
    Marad a vízbontás, amelyet kegyetlenül kell majd táplálni energiával. Vagy kegyetlen mennyiségű megújúló energiaforrással (kétlem, több száz szélerőmű kell ahhoz, hogy egyetlen atomerőműblokk teljesítményét elérjék), vagy rövid távon az atomenergiával, hosszú távon pedig a magfúzióval.