Berta Sándor

Egymással is kommunikálni fognak a jövő autói

Hat nagy európai autógyártó megállapodása szerint a jövőbeni modelleket rádiós kommunikációs eszközökkel látják el.

Az Audi, a BMW, a DaimlerChrysler, a Fiat, a Renault és a Volkswagen képviselői megállapodtak abban, hogy az általuk létrehozott konzorcium olyan szabványokat fog kidolgozni, amelyek lehetővé teszik, hogy a későbbiekben a hat cég egyes autómodelljei rádiótechnika segítségével kommunikáljanak egymással, illetve a megfelelő frekvenciákat is ki fogja osztani. Az autók közötti célzott információtovábbításnak, illetve adatcserének köszönhetően a jövőben a hat vállalat és az általuk alapított Car-2-Car Communication Consorcium (C2C CC) tervei szerint jelentős mértékben nőhetne a közlekedésbiztonság és felgyorsulhatna a mindennapok közlekedése.

Mindez azt jelenti, hogy például egy gépjármű, amely dugóba, ködbe, jeges útszakaszra kerül vagy balesetet szenved, a kritikus helyzetről azonnal, valós időben tájékoztathatja a veszélyes zónában tartózkodó összes járművet és azok vezetőit. Ez a funkció akkor is jó szolgálatot tehet és akár tömegszerencsétlenséget is megakadályozhat, ha például az adott jármű műszaki hiba vagy a vezető rosszulléte miatt kénytelen vesztegelni, esetleg a vezetője elaludt a volánnál. A veszélyes zónában tartózkodó autók így azonnal reagálhatnak a kialakult helyzetre és ez életeket menthet.


Az autókban lévő kommunikációs egységek egymásnak adnák át az információkat

A tervek szerint minden egyes járművet ellátnának egy olyan egységgel, ami egyszemélyben lenne adó, vevő és router (útvonalválasztó), így akár egy olyan hálózat is kialakítható, ami nagy távolságokra is működőképes és például egy balesetről vagy dugóról már akkor tájékoztatást kaphat az autó és a vezető, ha a helyszíntől még kilométerekre van.


Balesetek vagy útjavítás esetén a lerakott jelzőbóják is rádiójeleket adnának

A hat autógyártó cég modelljeibe vezeték nélküli technológián alapuló készülékeket építenek majd be. A konzorcium képviselői kiemelték, hogy annál hatékonyabb lesz a rendszer, minél több autó csatlakozik hozzá, és már csak megfelelő szabványokra és frekvenciákra van szükség. Az igazi siker az lenne, ha más autógyártók is csatlakoznának a konzorciumhoz és vállalnák, hogy ők is beépítik az új modelljeikbe a kommunikációs-előrejelző készülékeket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • BiroAndras #35
    Nincs központi szerver, amit DoS-olni lehetne.
  • crx #34
    Már nem csak telefon kodolás lesz hanem autó is:) Kiszedjük a védelmet ami ugyan a rendőrségre ezután nem fog bejelenteni semi gyorshajtást és igy nem kap csekket minden honapban. Ez lesz a szlogenem.:)
  • valaé valaé ná #33
    Ha mást nem, DoS támadást, vagy zavarást attól tartok mindegyik ilyen rendszer ellen lehet csinálni.
  • BiroAndras #32
    Rossz hírem van : már régóta belepofáz.
    Automata váltó, ABS, kipörgésgátló, elektronikus menetstabilizáló rendszer, ...
  • BiroAndras #31
    "Nem akarlak elkeseriteni, de mar egy mosogepben is programozhato szamitogep van, altalanos celra is alkalmas processzorral ;)"

    Azért nem mindegy, hogy milyen proci. Egy buffer overflow sebezhetőséghez minimum az kell, hogy legyen stack, és a függvény hívások hasonlóan működjenek, mint pl. az x86-nál.
    Az egyszerűbb procik, még ha programozhatók is nem feltétlenül ilyenek.

    "Amit irtal az info es a kod kulonbsegerol, nem ertem."

    Egyszerű : a hálózatról jövő adat vagy fixen adat, és a rendszer soha sem próbálja meg lefuttatni, vagy esetleg mégis (pl. szoftver frissítés).

    "Tudod, nem sok halozati alkalmazast irnak olyan celra, hogy kivulrol futtathato kodot kapjon."

    ActiveX, Java, MS Office makrók, ...
    Meg nem is kell feltétlen kódot kapnia, lehet az utasítás is. Pl. a Windows RPC (Remote Procedure Call - rémlik még a Blaster?).

    "De potencialisan kihasznalhato hiba szinte mindenben van, amivel el lehet erni hibas mukodest, vagy akar kod feltolteset is."
    Nem. Egy hálózati szoftvert meg lehet írni tökéletesen. Pont azért, mert a kapott adatot sosem kell kódként értelmezni (kivéve, ha pont az a feladat). Ilyen esetben a buffer overflow marad csak, ami meg könnyen védhető, ha már a fejlesztés elejétől odafigyelnek. Vagy ha egyszerűen csak elég fejlett programozási módszereket használnak. Például amikor elkezdett divatba jönni ez a hiba, átgondoltam, hogy a saját épp fejlesztett erősen hálózatos szoftverem mennyire érintett. Gyorsan rájöttem, hogy gyakorlatilag semennyire, mivel sehol sem használok 'char buffer[...];' típusú buffereket, és az ilyenek okoznak gondot.

    "Plane ilyen komplex alkalmazas eseten."

    Szerintem ez nem túl komplex. Legalábbis a hálózatot vezérlő kód. A felsőbb szintekre pedig már nem juthat hibás adat, ha nomálisan írták meg a programot.
  • PSAV #30
  • Megamanó #29
    Hello!

    Szerintem ez egy nagyon jó dolog, és valóban több éve már kész lenne a technológia, csak glom drága, és még lehet nem kiforrott. A kocsi lehet beledumálna a vezetésbe, de nem úgy, mint egy anyós, az autót meg nem a gép vezeti, tehát ha glod bele lehet menni egy szembejövő autóba a szgép figyelmeztetése ellenére is... A vírusos dolgokhoz nem értek, de sztem az elég gáz, ha vki ilyen dologra vírust küld, annak sajnos szomorú következményei lehetnek. Egyébként megjelenéskor biztos bugos lesz, mert az új autókban az elektronika romlik el leggyakrabban a rövid fejlesztési idő, és a túl sok elektromos dolog miatt. A Merci pl csökkentette a kütyük számát a modelljeiben kb 1 éve.
  • h4x0r #28
    <marhaság>
    Asszem a középső ujj még midíg hatékonyabb :-D
    </marhaság>

    Amúgy jó a dolog, de ahogy megmondták ezt már nálam okosabbak is: sose bízz meg egy ismeretlen jeladóban, hosztban, cukrosbácsiban, stb.
  • BlackRose #27
    Nem kell, hogy belepofázzon a dolgodba, de nem ártana ha időben jelentené, hogy a sarok útán veszély van, mert jön szembe 120 km/h egy másik jármű. Vagy pl. hogy figyelmeztessen, hogy ha nem változtatsz irányt vagy sebességet akkor esetleg összerohansz egy szembe jővő járművel... vagy a hegyekben ha szerpentines utakon kerülsz egy pl. autóbuszt vagy tehergépkocsit és nem látod, hogy az ellenkező irányból jön valaki... mert a szerencsétlenségek nagy százaléka előzések közben következik be, vagy pedig kifutás a főútra meg stb. Ez nagyon is pozitív dolog lenne egy autóban...
  • Jötün #26
    Sajna nem vettem észre, hogy az utakon kevesebb lenen a halálos baleset, pedig már van ABS, légzsák, jobb fényszóró, jobb kocsi stb... Akkor ez a rendszer sem fog akkorát változtatni.

    Üdv Jötün