Hunter

Gyorsulnak a környezetbarát autók

A környezetet alig szennyező, úgynevezett "zöld" autókat nem feltétlenül kell a lassúsággal azonosítani, ezt bizonyítja a múlt héten beállított 315 km/h sebességrekord is.

Amikor az IdéeVerte Compétition non-profit szervezet elhatározta, hogy megalkotja "zöld" versenyautóját, az űrtechnikához fordult biztonságossá tétele érdekében. Az üzemeltetéséhez használt cseppfolyósított petróleum gáz az egyik legkevésbé szennyező üzemanyag, míg a kenést napraforgó olaj biztosítja. "A jövő autójának tekintettel kell lennie a környezetre. Ez az egyetlen mód egy fenntartható szállítási rendszer kialakítására" - mondta Alain Lebrun, a szervezet elnöke. "Ma már rengeteg új technika áll a rendelkezésünkre, melyek minimális káros hatással vannak a környezetre, ezen felül pedig egyre több fenntartható energiaforrást fedezünk fel, mint a folyékony természetes gázok (LNG), a cseppfolyósított petróleum gáz (LPG), a bioüzemanyagok, a hidrogén és az üzemanyagcellák."


A biztonság érdekében összesen négy technikát vettek át az űrprogramokból, melyek elsősorban a tűz kialakulásának kockázatát csökkentik. "Az LPG-vel töltött nagy teljesítményű autóknál az elsődleges tűzokozó tényező a motorból, valamint a kipufogóból származó hő, ezért elsőként ezeken a területekre kellett egy kiváló hőszigetelő anyagot találnunk, ami végül az ESA Ariane rakétáihoz tervezett szigetelőanyag lett" - magyarázta Nicholas Masson, a Bertin Technologies mérnöke.

Cége része az ESA technikáit átadó és népszerűsítő TTP hálózatnak. Az Ariane szigetelése nem csupán a biztonságot, de a lóerőket is növeli, azáltal hogy a hőt a kipufogórendszerben tartja. Masson szerint szigetelési technikájuk a hagyományos benzinmotoros autóknál is jó szolgálatot tenne, mivel a katalizátor könnyebben melegedne fel, és jobban működne.


Az LPG üzemanyagtartály védelmére egy másik szigetelő technikát alkalmaznak, egy speciális hőpajzsot, amit szintén az Ariane rakétáktól kölcsönöztek. Motortűz esetén a pajzs olyan hatékonyan tartja távol a tüzet, hogy annak legalább 45 percen keresztül kell égnie mire a tank annyira felhevül, hogy a nyomás megnyitja a biztonsági szelepet. A hagyományos LPG üzemű autóknál ez az idő mindössze 5 perc, ezután az elszökő gáz könnyedén hozzájárulhat a tűz égéséhez, ami katasztrofális következményekhez vezethet. A fenti technika egy az egyben átültethető lenne a közúti LPG üzemű autóknál.

Az IdéeVerte versenyautójának a tankja és a tűzoltórendszere is az űrtechnika jegyeit hordozza. Az üzemanyagtartály különleges, az űrrepülési mérnökök által kifejlesztett könnyű titánból készült, ami sokkal jobb ellenálló képességgel rendelkezik, mint az acél. A tűzoltórendszer az orosz rakétáktól származik, hasonló a közúti autók légzsákjainál alkalmazott pirotechnikai eszközökhöz. A rendszert aktiválhatja manuálisan a jármű vezetője, vagy automatikusan az érzékelőkkel összeköttetésben lévő biztonsági egység.


Még a sebesség megállapítása is az ESA technikájával történik, az IdéeVerte autói egy V-box elnevezésű rendszert alkalmaznak, melyet a Race Logic Company gyárt. Ez a doboz egy úgynevezett EGNOS jelet használ a sebesség, a gyorsulás és az autó helyzetének megállapításához, mindezt valós időben.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Akitlosz #28
    "Bármelyiket is nézzük környezetbarátabb a benzinnél és a gázolajnál!"

    Fogalmazzunk pontosan! Jó?
    Kevésbé környezetszennyező.
  • Akitlosz #27
    Előbb tájékozódnál. Minősítgetned meg akkor sem kellene.

    CO2 nem ártalmatlan. Légkörbe kerülve növeli az üvegházhatást és ez felelős a Föld felmelegedéséért elsősorban. A múlt században 1 Celsius fokot emelkedett az átlaghőmérséklet. Ebben a században 2-6 Celsius fokot fog. És erre az emberi környezetszennyezés a magyarázat.

    A cikk autója nem környezetbarát, a petróleum nem megújuló energiaforrás, ugyanúgy olajtermék, mint a benzin. Tehát ezzel az autóval nem nagyon vagyunk előbbre.

    El vannak tévedve egyesek mikor a kevésbé környezetszennyező technológiát környezetbarátnak minősítik. Nem az.

    Agyrém, hogy autóknak "Zöld kártyát" osztogatnak mikor az összes szennyezi a környezetet.

  • BiroAndras #26
    A legjobb még mindíg a fúziós erőmű. Tiszta, biztonságos, és remélhetőleg nem lesz túl drága. És ami a legjobb : A világegyetem 99%-a üzemanyag.
  • DOT #25
    Azért a dodgem a vidámparkon kívül nem igazán működőképes, gondolj csak bele :) Fémpadló lent, drótháló fent, stb. Nem tudom, hogyan lehetne a "hagyományos" módszeren túl szétbontani a széndioxidot, de az biztos, hogy bármely módszerhez energiabefektetés kell, innentől ördögi kör a dolog.
  • HUmanEmber41st #24
    Van itt komolyabb ötlet is: át kellene térni az elektromos üzemű autókra legalább a városon belül. Úgy lehetne megcsinálni, mint a dodgemet (felül áramszedővel). A vezetéken vezérlő jelet is lehetne küldeni a motornak, így megállna minden pirosnál. Szinte nullára csökkentve a balesetek számát. Alul pedig könnyen cserélhető akkumulátor telepet lehetne elhelyezni a városon kívüli útra. Tudom, hogy az elektromos energiát is elő kell állítani valamiből, de ha minden káros anyagot kiszűrnek az erőművek kéményeiből talán nem romlana tovább a helyzet.
    A CO2-t (fotoszintézisen kívül) nem lehet valami más módon is szétbontani?
  • HUmanEmber41st #23
    Vagy környezetbarát megoldás: lovas kocsi. A ló nem bocsát ki akkora mértékű széndioxidot, hogy növelje az üvegházhatást. Lehetne zselés-rugós nyerget tervezni, mely csillapítja a ló mozgásából eredő rázkódást. Az utcasöprő lócitromtakarító gépek meg működjenek földgázzal, vagy lószar-biogázzal na???
  • HUmanEmber41st #22
    Ja, zárt térben (pl borospince) a co2 kiszorítja a levegőt, és szinte tömény co2 jelenik meg. Mivel a falysúja nagyobb, mint a levegőé ezért alulról felfele szorítja ki a levegőt. Régebben használtak szárazjeget patkány-egér irtásra is .Szárazjég: a CO2 fagyáspontja:-80 fokC Ha kiveszed a hőszigetelő anyagból, rögtön elkezd párologni, és kitolja a levegőt a csatornából, tömény CO2 "légkört" hozva létre.
  • Esrohnoil #21
    Oké, oké, értem én, csak hirtelen azért gondoltam a CO-ra, mert attól is halnak meg minden éven leginkább fürdőszobai elalvásos jelenetek során.
    (Legalábbis mifelénk gázbojleres lakásokban.)
  • DOT #20
    Széndioxid. Tudod, must, borospince, gyertya... Idén is sikeresen kipróbálták néhányan, hogy lehet megfulladni benne..
  • Tetsuo #19
    Ha a gázban amit egy ember belélegez huzamosabb ideig nincs O2, akkor kakukk. Tiszta Nitrogénban is megfullad az ember, pedig a levegő nagyrésze ebből ál..