Hunter
Gyorsulnak a környezetbarát autók
A környezetet alig szennyező, úgynevezett "zöld" autókat nem feltétlenül kell a lassúsággal azonosítani, ezt bizonyítja a múlt héten beállított 315 km/h sebességrekord is.
Amikor az IdéeVerte Compétition non-profit szervezet elhatározta, hogy megalkotja "zöld" versenyautóját, az űrtechnikához fordult biztonságossá tétele érdekében. Az üzemeltetéséhez használt cseppfolyósított petróleum gáz az egyik legkevésbé szennyező üzemanyag, míg a kenést napraforgó olaj biztosítja. "A jövő autójának tekintettel kell lennie a környezetre. Ez az egyetlen mód egy fenntartható szállítási rendszer kialakítására" - mondta Alain Lebrun, a szervezet elnöke. "Ma már rengeteg új technika áll a rendelkezésünkre, melyek minimális káros hatással vannak a környezetre, ezen felül pedig egyre több fenntartható energiaforrást fedezünk fel, mint a folyékony természetes gázok (LNG), a cseppfolyósított petróleum gáz (LPG), a bioüzemanyagok, a hidrogén és az üzemanyagcellák."
A biztonság érdekében összesen négy technikát vettek át az űrprogramokból, melyek elsősorban a tűz kialakulásának kockázatát csökkentik. "Az LPG-vel töltött nagy teljesítményű autóknál az elsődleges tűzokozó tényező a motorból, valamint a kipufogóból származó hő, ezért elsőként ezeken a területekre kellett egy kiváló hőszigetelő anyagot találnunk, ami végül az ESA Ariane rakétáihoz tervezett szigetelőanyag lett" - magyarázta Nicholas Masson, a Bertin Technologies mérnöke.
Cége része az ESA technikáit átadó és népszerűsítő TTP hálózatnak. Az Ariane szigetelése nem csupán a biztonságot, de a lóerőket is növeli, azáltal hogy a hőt a kipufogórendszerben tartja. Masson szerint szigetelési technikájuk a hagyományos benzinmotoros autóknál is jó szolgálatot tenne, mivel a katalizátor könnyebben melegedne fel, és jobban működne.
Az LPG üzemanyagtartály védelmére egy másik szigetelő technikát alkalmaznak, egy speciális hőpajzsot, amit szintén az Ariane rakétáktól kölcsönöztek. Motortűz esetén a pajzs olyan hatékonyan tartja távol a tüzet, hogy annak legalább 45 percen keresztül kell égnie mire a tank annyira felhevül, hogy a nyomás megnyitja a biztonsági szelepet. A hagyományos LPG üzemű autóknál ez az idő mindössze 5 perc, ezután az elszökő gáz könnyedén hozzájárulhat a tűz égéséhez, ami katasztrofális következményekhez vezethet. A fenti technika egy az egyben átültethető lenne a közúti LPG üzemű autóknál.
Az IdéeVerte versenyautójának a tankja és a tűzoltórendszere is az űrtechnika jegyeit hordozza. Az üzemanyagtartály különleges, az űrrepülési mérnökök által kifejlesztett könnyű titánból készült, ami sokkal jobb ellenálló képességgel rendelkezik, mint az acél. A tűzoltórendszer az orosz rakétáktól származik, hasonló a közúti autók légzsákjainál alkalmazott pirotechnikai eszközökhöz. A rendszert aktiválhatja manuálisan a jármű vezetője, vagy automatikusan az érzékelőkkel összeköttetésben lévő biztonsági egység.
Még a sebesség megállapítása is az ESA technikájával történik, az IdéeVerte autói egy V-box elnevezésű rendszert alkalmaznak, melyet a Race Logic Company gyárt. Ez a doboz egy úgynevezett EGNOS jelet használ a sebesség, a gyorsulás és az autó helyzetének megállapításához, mindezt valós időben.
Amikor az IdéeVerte Compétition non-profit szervezet elhatározta, hogy megalkotja "zöld" versenyautóját, az űrtechnikához fordult biztonságossá tétele érdekében. Az üzemeltetéséhez használt cseppfolyósított petróleum gáz az egyik legkevésbé szennyező üzemanyag, míg a kenést napraforgó olaj biztosítja. "A jövő autójának tekintettel kell lennie a környezetre. Ez az egyetlen mód egy fenntartható szállítási rendszer kialakítására" - mondta Alain Lebrun, a szervezet elnöke. "Ma már rengeteg új technika áll a rendelkezésünkre, melyek minimális káros hatással vannak a környezetre, ezen felül pedig egyre több fenntartható energiaforrást fedezünk fel, mint a folyékony természetes gázok (LNG), a cseppfolyósított petróleum gáz (LPG), a bioüzemanyagok, a hidrogén és az üzemanyagcellák."
A biztonság érdekében összesen négy technikát vettek át az űrprogramokból, melyek elsősorban a tűz kialakulásának kockázatát csökkentik. "Az LPG-vel töltött nagy teljesítményű autóknál az elsődleges tűzokozó tényező a motorból, valamint a kipufogóból származó hő, ezért elsőként ezeken a területekre kellett egy kiváló hőszigetelő anyagot találnunk, ami végül az ESA Ariane rakétáihoz tervezett szigetelőanyag lett" - magyarázta Nicholas Masson, a Bertin Technologies mérnöke.
Cége része az ESA technikáit átadó és népszerűsítő TTP hálózatnak. Az Ariane szigetelése nem csupán a biztonságot, de a lóerőket is növeli, azáltal hogy a hőt a kipufogórendszerben tartja. Masson szerint szigetelési technikájuk a hagyományos benzinmotoros autóknál is jó szolgálatot tenne, mivel a katalizátor könnyebben melegedne fel, és jobban működne.
Az LPG üzemanyagtartály védelmére egy másik szigetelő technikát alkalmaznak, egy speciális hőpajzsot, amit szintén az Ariane rakétáktól kölcsönöztek. Motortűz esetén a pajzs olyan hatékonyan tartja távol a tüzet, hogy annak legalább 45 percen keresztül kell égnie mire a tank annyira felhevül, hogy a nyomás megnyitja a biztonsági szelepet. A hagyományos LPG üzemű autóknál ez az idő mindössze 5 perc, ezután az elszökő gáz könnyedén hozzájárulhat a tűz égéséhez, ami katasztrofális következményekhez vezethet. A fenti technika egy az egyben átültethető lenne a közúti LPG üzemű autóknál.
Az IdéeVerte versenyautójának a tankja és a tűzoltórendszere is az űrtechnika jegyeit hordozza. Az üzemanyagtartály különleges, az űrrepülési mérnökök által kifejlesztett könnyű titánból készült, ami sokkal jobb ellenálló képességgel rendelkezik, mint az acél. A tűzoltórendszer az orosz rakétáktól származik, hasonló a közúti autók légzsákjainál alkalmazott pirotechnikai eszközökhöz. A rendszert aktiválhatja manuálisan a jármű vezetője, vagy automatikusan az érzékelőkkel összeköttetésben lévő biztonsági egység.
Még a sebesség megállapítása is az ESA technikájával történik, az IdéeVerte autói egy V-box elnevezésű rendszert alkalmaznak, melyet a Race Logic Company gyárt. Ez a doboz egy úgynevezett EGNOS jelet használ a sebesség, a gyorsulás és az autó helyzetének megállapításához, mindezt valós időben.