Hunter
Megfejtették Leonardo autójának titkát
Nyolchónapnyi tanulmányozás után sikerült megfejteni annak a rugóhajtású járműnek a működési elvét, amit Leonardo da Vinci öt évszázaddal ezelőtt vetett papírra.
Az akkor 24 éves Leonardo az Atlanti Kódex 812r számú lapjára rajzolt vázlata alapján a florence-i Tudománytörténeti Múzeum és Intézetben megalkottak egy 1:3 arányú modellt. Meglepetésre az 1,5x1,7 méteres modell - mely június 5-ig a múzeum kiállítótermében bárki által megtekinthető - bebizonyította azt, amiben évszázadokon át kételkedtek: a szerkezet valóban képes a mozgásra. "Ez a világ legkorábbi ismert önmeghajtású járműve. Úgy tervezték, hogy magától működjön és körülbelül 40 méter megtételére képes. Kormányzása programozható, és egy fékkel is fel van szerelve - utóbbit távolról engedett ki működtetője egy rejtett kötél segítségével" - magyarázta Paolo Galluzzi, a múzeum igazgatója.
Az Atlanti Codexben szereplő eredeti Leonardo ábrázolás
A mester a járművet alapvetően a reneszánsz fesztiválok egy látványosságának tervezhette. Úgy működhetett volna, mint a gyerekek hátrahúzós játékautói, azaz a kerekek ellenkező irányba történő forgatása rugókat húzott fel, ami utána előre hajtotta a szerkezetet. Leonardo feltehetően úgy tervezte, hogy valaki egy függöny mögül egy kötél meghúzásával ereszti ki a féket.
Akárcsak Leonardo más rajzai, melyek olyan találmányokat vetítettek előre, mint a repülőgép, a helikopter, a tengeralattjáró, a gőzgép és számos más eszköz, az Atlanti Kódex ezen lapja sem tartalmaz egyetlen sor magyarázatot sem. A tudósok évszázadokon át igyekeztek megfejteni a rajzot, többször megkísérelték megalkotni a járművet, de egyik sem működött. "Mindenki azt hitte, hogy Leonardo járművét a vázlaton látható két nagy laprugó hajtja meg. Ehelyett a hajtóerőt a dobrészek belsejében elhelyezett tekercsrugók biztosították" - mondta Galluzzi.
Az autó robbantott ábrája, melyen jól látható a belső mechanizmus
Az új értelmezés Carlo Pedrettitől, a Los Angelesben található Leonardo alkotásait tanulmányozó Armand Hammer Központ igazgatójától származik, aki észrevett egyfajta cikkcakkot a vázlaton, amit végül tekercsrugóként azonosított be. A múzeum egy amerikai robotszakértő, Mark Rosheim segítségével először egy digitális modellt készített, majd egy teljesen működőképes, kicsinytett darabot alkottak. A modell bebizonyította, hogy a fogaskerekek közé helyezett falapokból álló programozott kormánymű a rugóhajtású járműnek az egyenes haladás mellett előre meghatározott szögekben történő kanyarodást is lehetővé tesz, azonban csak a jobb oldali irányba.
Leonardo autójának az olasz Florence Múzeumban kiállított másolata
"A modell rendkívüli bonyolultsága most már teljesen tisztává vált számunkra. Ha figyelmesen tanulmányozzuk, akkor a Marson alkalmazott Spirit űrjárműre hasonlít" - mondta Pedretti.
Az akkor 24 éves Leonardo az Atlanti Kódex 812r számú lapjára rajzolt vázlata alapján a florence-i Tudománytörténeti Múzeum és Intézetben megalkottak egy 1:3 arányú modellt. Meglepetésre az 1,5x1,7 méteres modell - mely június 5-ig a múzeum kiállítótermében bárki által megtekinthető - bebizonyította azt, amiben évszázadokon át kételkedtek: a szerkezet valóban képes a mozgásra. "Ez a világ legkorábbi ismert önmeghajtású járműve. Úgy tervezték, hogy magától működjön és körülbelül 40 méter megtételére képes. Kormányzása programozható, és egy fékkel is fel van szerelve - utóbbit távolról engedett ki működtetője egy rejtett kötél segítségével" - magyarázta Paolo Galluzzi, a múzeum igazgatója.
Az Atlanti Codexben szereplő eredeti Leonardo ábrázolás
A mester a járművet alapvetően a reneszánsz fesztiválok egy látványosságának tervezhette. Úgy működhetett volna, mint a gyerekek hátrahúzós játékautói, azaz a kerekek ellenkező irányba történő forgatása rugókat húzott fel, ami utána előre hajtotta a szerkezetet. Leonardo feltehetően úgy tervezte, hogy valaki egy függöny mögül egy kötél meghúzásával ereszti ki a féket.
Akárcsak Leonardo más rajzai, melyek olyan találmányokat vetítettek előre, mint a repülőgép, a helikopter, a tengeralattjáró, a gőzgép és számos más eszköz, az Atlanti Kódex ezen lapja sem tartalmaz egyetlen sor magyarázatot sem. A tudósok évszázadokon át igyekeztek megfejteni a rajzot, többször megkísérelték megalkotni a járművet, de egyik sem működött. "Mindenki azt hitte, hogy Leonardo járművét a vázlaton látható két nagy laprugó hajtja meg. Ehelyett a hajtóerőt a dobrészek belsejében elhelyezett tekercsrugók biztosították" - mondta Galluzzi.
Az autó robbantott ábrája, melyen jól látható a belső mechanizmus
Az új értelmezés Carlo Pedrettitől, a Los Angelesben található Leonardo alkotásait tanulmányozó Armand Hammer Központ igazgatójától származik, aki észrevett egyfajta cikkcakkot a vázlaton, amit végül tekercsrugóként azonosított be. A múzeum egy amerikai robotszakértő, Mark Rosheim segítségével először egy digitális modellt készített, majd egy teljesen működőképes, kicsinytett darabot alkottak. A modell bebizonyította, hogy a fogaskerekek közé helyezett falapokból álló programozott kormánymű a rugóhajtású járműnek az egyenes haladás mellett előre meghatározott szögekben történő kanyarodást is lehetővé tesz, azonban csak a jobb oldali irányba.
Leonardo autójának az olasz Florence Múzeumban kiállított másolata
"A modell rendkívüli bonyolultsága most már teljesen tisztává vált számunkra. Ha figyelmesen tanulmányozzuk, akkor a Marson alkalmazott Spirit űrjárműre hasonlít" - mondta Pedretti.