Hunter

Megfejtették Leonardo autójának titkát

Nyolchónapnyi tanulmányozás után sikerült megfejteni annak a rugóhajtású járműnek a működési elvét, amit Leonardo da Vinci öt évszázaddal ezelőtt vetett papírra.

Az akkor 24 éves Leonardo az Atlanti Kódex 812r számú lapjára rajzolt vázlata alapján a florence-i Tudománytörténeti Múzeum és Intézetben megalkottak egy 1:3 arányú modellt. Meglepetésre az 1,5x1,7 méteres modell - mely június 5-ig a múzeum kiállítótermében bárki által megtekinthető - bebizonyította azt, amiben évszázadokon át kételkedtek: a szerkezet valóban képes a mozgásra. "Ez a világ legkorábbi ismert önmeghajtású járműve. Úgy tervezték, hogy magától működjön és körülbelül 40 méter megtételére képes. Kormányzása programozható, és egy fékkel is fel van szerelve - utóbbit távolról engedett ki működtetője egy rejtett kötél segítségével" - magyarázta Paolo Galluzzi, a múzeum igazgatója.


Az Atlanti Codexben szereplő eredeti Leonardo ábrázolás

A mester a járművet alapvetően a reneszánsz fesztiválok egy látványosságának tervezhette. Úgy működhetett volna, mint a gyerekek hátrahúzós játékautói, azaz a kerekek ellenkező irányba történő forgatása rugókat húzott fel, ami utána előre hajtotta a szerkezetet. Leonardo feltehetően úgy tervezte, hogy valaki egy függöny mögül egy kötél meghúzásával ereszti ki a féket.

Akárcsak Leonardo más rajzai, melyek olyan találmányokat vetítettek előre, mint a repülőgép, a helikopter, a tengeralattjáró, a gőzgép és számos más eszköz, az Atlanti Kódex ezen lapja sem tartalmaz egyetlen sor magyarázatot sem. A tudósok évszázadokon át igyekeztek megfejteni a rajzot, többször megkísérelték megalkotni a járművet, de egyik sem működött. "Mindenki azt hitte, hogy Leonardo járművét a vázlaton látható két nagy laprugó hajtja meg. Ehelyett a hajtóerőt a dobrészek belsejében elhelyezett tekercsrugók biztosították" - mondta Galluzzi.


Az autó robbantott ábrája, melyen jól látható a belső mechanizmus

Az új értelmezés Carlo Pedrettitől, a Los Angelesben található Leonardo alkotásait tanulmányozó Armand Hammer Központ igazgatójától származik, aki észrevett egyfajta cikkcakkot a vázlaton, amit végül tekercsrugóként azonosított be. A múzeum egy amerikai robotszakértő, Mark Rosheim segítségével először egy digitális modellt készített, majd egy teljesen működőképes, kicsinytett darabot alkottak. A modell bebizonyította, hogy a fogaskerekek közé helyezett falapokból álló programozott kormánymű a rugóhajtású járműnek az egyenes haladás mellett előre meghatározott szögekben történő kanyarodást is lehetővé tesz, azonban csak a jobb oldali irányba.




Leonardo autójának az olasz Florence Múzeumban kiállított másolata

"A modell rendkívüli bonyolultsága most már teljesen tisztává vált számunkra. Ha figyelmesen tanulmányozzuk, akkor a Marson alkalmazott Spirit űrjárműre hasonlít" - mondta Pedretti.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Vasilij Zajcev #117
    Végigolvasta a forumot és csak pár dolog teljesség igénye nélkül.
    1: Van ma már olyan építési mód ahol hamarabb van tető mint fal
    2: A nagyobb sebességű járműveknél tényleg a reakcióidő a gáz. Ok hogy a szekér 20-30-al ment most meg 130 az országúton az engedélyezett de 360 km/h-nál 100 métert teszel meg másodpercenként. Onnan kezdve hogy egy kisgyerek belép eléd az útra 100 m-el odébb te reagálsz 0.5 sec átlépsz a fékre 0.5 sec (ekkor villám vagy) eltelt a másodperc kocsid megtette a 100 m-t és még el sem kezdett lasulni a kocsid 300-al szétkened a kisgyereket. És kizárt hogy így reagálsz ekkora sebességnél (valószínű észre sem veszed 100 méterről az egy méteres kis gyereket miközben másra is kell figyelni. Amúgy most is van már olyan kocsi ami 400-al fut tesztpályán, de az utakon jó kocsival és jó vezetéstechnikával sem biztos hogy megállsz akárcsak 160-ról. Az embernek vannak korlátai, és nem arról van szó mit tudsz elképzelni, mert szabad tüdővel te sem tudsz vízalatt maradni 5 órát akárhova fejlődik a tudomány.
    3: repülő autó: hát biztos le vagyunk maradva, de most is van hogy műszaki hibás lesz egy kocsi és nem örülnék ha ilyen miatt egy a nyakamba pottyanna séta közben. Amúgy a levegőben nő a féktáv a földhöz képest független a technikától mert kisebb az ellenállás. Most is van repülő ami helyből felszáll, de ha nem lebeg hanem halad akkor ez sem képes 10-15 méternél kisebb sugárban fordulni, mert a centrifugális erő kifelé hajtja a kanyarban, és ez levegőben jóval nagyobb mint a földön pont mert nincs tapadási felület. Persze lehet 25 méter széles sávokat csinálni, de ez már helyből több mint a legtöbb út, utca.
    4. Ha már találmányokról van szó akkor nem ártana elöbb a meglévőeket kihasználni. Pl: ha a sok lakótelepi ház tetejét teledobálnák napelemmel akkor máris rengeteg energiát lehetne előallítani tisztán. Vagy növényesíteni, legalább ellensúlyozná valami a szmogot és a növények valószínű esztétikusak is. (Japánban millió helyen ez van szóval ez megoldható)
    5. A lézerkard használható dolog volna kicsiben pl a sebészetben, valószínű fénytöréssel lehetne megoldani de ehhez én nem értek.
    6. telepornál hogy oldanátok meg hogy két ember a tér ne ugyanazon pontjába teleportáljon? Végülis több milliárd ember él a földön.
    7. két mondat még a kocsikhoz: ha az emberek tényleg tudnának 100-al vezetni akkor a "dugók" ilyen sebességgel mozognának persze bárki elvezeti a rekorder kocsit is ami több mint 1000-el ment, de csak az első villanypoznáig. (20 centis tárgyat mint mondjuk villanyoszlop gondoljátok el milyen messziről láttok és a kimondott km/h-t váltsátok vissza m/s-re (:3,6), és számoljatok csak 5 másodpercel (még ez is egy vicc) amíg észleltek, fékeztek és megáll a kocsi)
    Ennyi bocsi hogy ilyen hosszúra nyúlt.
  • Magnetic #97
    Tücsök...
    Lehet tényleg erős volt kicsit a garázstól garázsig tartó viszonylat, de a mai utasszállitó gépek, már szinte teljesen automatizáltak. A földön betáplálod az útirányt a fedélzeti számitógépbe, és felszállás után már rá is bizhatod magad az autópilótára ugyanis az út többi részét már az végzi.Nem árulok el vele nagy titkot, de a mai pilóták már az autópilótával szállnak le /főleg rossz időben/.
    Nem szoktam dobálózni a szavakkal, hanem amihez hozzászólok, ahoz értek is. Ha meg esetleg nem hiszed el, akkor nyugodtan utánnanézhetsz.
    De abban igazad van, hogy repülőt MÉG nem vezettem:-)

    M.
  • Csatti #94
    a legtöbb új technológia a hadi technológiákból került át a polgári életbe, szal akkor is van fejlődés.
    a harmadik világháborúnak van némi esélye de valószinüleg jóval arrébb lesznek a gócpontjai mint az eddigieknek. Az EU jelentősen csökkenti a lehetséges súrlódáspontokat az európai államok között, mivel a nyersanyagok sokkal szabadabban áramolhatnak azok felé az országok felé, amelyeknek kevesebb byersanyaga van mint amennyire szüksége lenne az ipari termeléshez, csakúgy mint több társadalmi vontakozásban is nagyon pozitív a hatása.
    térugrás: én hallottam arról az elektronról de azt is mondtákl, hogy az a technológia tök alkalmatlan másra mint elektronok "ugratására".
  • Magnetic #88
    Tücsök....lehet tévedek, hisz nem ismerlek, de a hozzászólásaid alapján olyan embernek tünsz, aki mindent szabályok szerint csinál és ami azon kivül esik az lehetetlen és nem elfogadható.
    Repülő...hát ebben nagyon tévedsz! Repülőt nagyságrendekkel egyszerűbb és könnyebb vezeni mint egy autót. Csak, hogy tisztán lásd:
    Láttár Te már olyan autót, ami miután kiálltál a garázsból, biztonságosan elvisz a célállomásodra és ott beáll a garázs elé? :) Hát én még nem nagyon...pedig a mai repülők pont igy működnek.

    M.
  • Magnetic #85
    Tücsök...Szerinted ma, hogy kell repülőt vezetni?
    Elárulom neked. Ugyan úgy mint 100 éve, csak épp technikai és kényelmi funkciók változtak.
    Fura egyén lehetsz:) Ha rajtad múlt volna a fejlődés sorsa, akkor még mindig a sötét középkorban járnánk :))))))

    M.
  • MerlinW #84
    Repülő autó:
    Hamár repülünk, úgy kell azt megcsinálni mint ahogy azt ma a repülőknél is teszik. Légfolyosók. Ha ki akarsz lépni belőle, az automatika leszabályoz és visszahúz.

    Az hogy ott van a zuhanásveszély, meghogy ennyit a légzsákról, bizt.övről felejtsük el. Akkori (szabadalmazott) technikával nem fordulhat majd elő.
  • Csatti #80
    a sci-fi inkább "mi lesz, ha", inkább utópia az ami, "mi lenne, ha"
  • Csatti #72
    Én sokkal valószínűbbnek tartok egy különvélemény szerű megoldűást a közlekedési problémákra.
    Tegyük fel, hogy meg lehet valósítani majd az antigravot, valszeg baromi sok energiával, tegyük fel, hogy arra is van megoldás (pl. mini fúziós reaktor), na ha ez robban fel a kísérletezők kezében akkor az szép lesz. :)
  • Csatti #71
    Nem egészen értem miért térítené el a lövedékeket.
  • FtranX #70
    ez ok, de a mai motorok működési elve, már 1870-ben is ismert volt. maximum csak nem gonolták, hogy ki fogja szorítani a lovakat.
    Ma azonban még csak nem is sejtik, hogy lehet antigravitácót létrehozni. Sőt, a gravitációt eddig még semmilyen módon nem tudták befolyásolni.