Hunter
Egy okos autó ismeri a jelzőtáblát
A világon mindenhol ugyanazzal a mondattal fordulnak a bírságolni készülő közlekedési rendőrhöz: "Sajnálom biztos úr, de nem láttam a táblát". Hamarosan azonban jobb kifogást kell találniuk az autósoknak.
Egy új elektronikus vezetői segédeszköz felismeri az útjelzéseket és figyelmezteti az autó vezetőjét, amennyiben figyelmen kívül hagyná. Az ausztrál találmány egy átfogó próbálkozás része, ami azt célozza, hogy a vezetőket jobban tájékoztassák a jelzőtáblákról, különösen a biztonsággal kapcsolatosakról. Végeredményben GPS alapú rendszerek váltanák fel a jelzőtáblák sokaságát, azonban addig az új vezetői segédeszköz rendszerhez hasonló ötletek is segítséget nyújthatnak.
A canberrai Ausztrál Nemzeti Információs és Kommunikációs Technikai Laboratórium (NICTA) által kifejlesztett DAS (driver assistance system) három kamera alkalmazásával működik. Az egyik kamera az utat pásztázza, míg a másik kettő azt figyeli hová néz a vezető. Az utat figyelő kamera a visszapillantó tükörre van szerelve, míg a "bámulásfigyelő" páros a műszerfal két oldalán helyezkedik el. A kamerák képei a műszerfal mögé beépített számítógépes rendszert táplálják, ami szoftverével észleli a jelzőtáblákat, valamint kiszámítja, merre néz a vezető, valamint figyelemmel kíséri a sebességmérő állását is, így a rendszer mindig tudja milyen tempóval halad az autó.
A szoftver szimmetrikus alakjuk, mint négyzet, háromszög, nyolcszög vagy kör alapján ismeri fel a videofelvételeken a jelzőtáblákat. Amint észlel egy jelzést, a kép összehasonlításra kerül a memóriájában elraktározott táblákkal. Ha egy stop táblát észlel, akkor a számítógép ellenőrzi, vajon lelassít-e az autó. A számítógép a FaceLab nevű kereskedelmi szoftvert használja a sztereoszkópikus kamerák képeinek elemzésére és dolgozza ki hova néz a vezető. Ha a rendszer úgy véli, hogy emberünk figyelmét elkerülte egy tábla és a jármű sebessége nem csökken, akkor egy figyelmeztető jelzést küld, magyarázta Nick Barnes, a NICTA egyik fejlesztője.
A NICTA csapata a japán Sendaiban megrendezésre kerülő Intelligens Robot Rendszerek Nemzetközi Konferenciáján fog beszámolni a DAS előzetes tesztjeiről, ami nagy sebességnél is "meglehetősen jól" teljesített. A teljes körű útpróbák során, melyek hamarosan kezdetüket veszik, jóval nagyobb mennyiségű jelzőtábla típussal tesztelik a rendszert.
Gareth Loy, a svéd Királyi Műszaki Intézet tagja szerint a jelzés észlelés igen komoly mérnöki probléma. A korábbi próbálkozások a jelzések színsémája alapján történő felismeréssel kísérleteztek, azonban a változó fényviszonyok miatt ez elég nehézkésnek bizonyult. A NICTA "szimmetria érzékelője" könnyebbé teszi az észlelést egy, a szem számára is zsúfolt környezetben, függetlenül a fényektől, állítja Loy, aki maga is dolgozott az ausztrálokkal.
Mindazonáltal a rendszer bosszantóvá is válhat, figyelmeztet Andrew Howard, a brit automobil szövetség vezetés biztonsági felügyelője, különösen olyan útszakaszokon, ahol az autósok már jól ismerik a táblákat. Barnes egyetértését fejezte ki, hozzátéve, hogy a rendszer nem figyelmezteti a vezetőt, ha nem nézi a táblát, de betartja a korlátozásokat. Jóslata szerint a végleges rendszer képes lesz felülbírálni önmagát, vagy állítható érzékenységet kap.
Eközben folytatódnak azok a tervezetek is, melyek a jelzőtáblák rádiójelzésekkel vagy GPS alapú információs rendszerekkel történő felváltását célozzák, bár Barnes szerint ezt még jó néhány évet igénybe vehet. Sok helyen várják már a jelzőtáblák végnapjait, Angliában már túl soknak tartják a kihelyezett figyelmeztetéseket, míg Ausztráliában egyszerűen nincs annyi tábla, mint amire szükség van, de akadnak olyan helyek is, ahol egyszerűen csak ellopkodják őket.
Egy új elektronikus vezetői segédeszköz felismeri az útjelzéseket és figyelmezteti az autó vezetőjét, amennyiben figyelmen kívül hagyná. Az ausztrál találmány egy átfogó próbálkozás része, ami azt célozza, hogy a vezetőket jobban tájékoztassák a jelzőtáblákról, különösen a biztonsággal kapcsolatosakról. Végeredményben GPS alapú rendszerek váltanák fel a jelzőtáblák sokaságát, azonban addig az új vezetői segédeszköz rendszerhez hasonló ötletek is segítséget nyújthatnak.
A canberrai Ausztrál Nemzeti Információs és Kommunikációs Technikai Laboratórium (NICTA) által kifejlesztett DAS (driver assistance system) három kamera alkalmazásával működik. Az egyik kamera az utat pásztázza, míg a másik kettő azt figyeli hová néz a vezető. Az utat figyelő kamera a visszapillantó tükörre van szerelve, míg a "bámulásfigyelő" páros a műszerfal két oldalán helyezkedik el. A kamerák képei a műszerfal mögé beépített számítógépes rendszert táplálják, ami szoftverével észleli a jelzőtáblákat, valamint kiszámítja, merre néz a vezető, valamint figyelemmel kíséri a sebességmérő állását is, így a rendszer mindig tudja milyen tempóval halad az autó.
A szoftver szimmetrikus alakjuk, mint négyzet, háromszög, nyolcszög vagy kör alapján ismeri fel a videofelvételeken a jelzőtáblákat. Amint észlel egy jelzést, a kép összehasonlításra kerül a memóriájában elraktározott táblákkal. Ha egy stop táblát észlel, akkor a számítógép ellenőrzi, vajon lelassít-e az autó. A számítógép a FaceLab nevű kereskedelmi szoftvert használja a sztereoszkópikus kamerák képeinek elemzésére és dolgozza ki hova néz a vezető. Ha a rendszer úgy véli, hogy emberünk figyelmét elkerülte egy tábla és a jármű sebessége nem csökken, akkor egy figyelmeztető jelzést küld, magyarázta Nick Barnes, a NICTA egyik fejlesztője.
A NICTA csapata a japán Sendaiban megrendezésre kerülő Intelligens Robot Rendszerek Nemzetközi Konferenciáján fog beszámolni a DAS előzetes tesztjeiről, ami nagy sebességnél is "meglehetősen jól" teljesített. A teljes körű útpróbák során, melyek hamarosan kezdetüket veszik, jóval nagyobb mennyiségű jelzőtábla típussal tesztelik a rendszert.
Gareth Loy, a svéd Királyi Műszaki Intézet tagja szerint a jelzés észlelés igen komoly mérnöki probléma. A korábbi próbálkozások a jelzések színsémája alapján történő felismeréssel kísérleteztek, azonban a változó fényviszonyok miatt ez elég nehézkésnek bizonyult. A NICTA "szimmetria érzékelője" könnyebbé teszi az észlelést egy, a szem számára is zsúfolt környezetben, függetlenül a fényektől, állítja Loy, aki maga is dolgozott az ausztrálokkal.
Mindazonáltal a rendszer bosszantóvá is válhat, figyelmeztet Andrew Howard, a brit automobil szövetség vezetés biztonsági felügyelője, különösen olyan útszakaszokon, ahol az autósok már jól ismerik a táblákat. Barnes egyetértését fejezte ki, hozzátéve, hogy a rendszer nem figyelmezteti a vezetőt, ha nem nézi a táblát, de betartja a korlátozásokat. Jóslata szerint a végleges rendszer képes lesz felülbírálni önmagát, vagy állítható érzékenységet kap.
Eközben folytatódnak azok a tervezetek is, melyek a jelzőtáblák rádiójelzésekkel vagy GPS alapú információs rendszerekkel történő felváltását célozzák, bár Barnes szerint ezt még jó néhány évet igénybe vehet. Sok helyen várják már a jelzőtáblák végnapjait, Angliában már túl soknak tartják a kihelyezett figyelmeztetéseket, míg Ausztráliában egyszerűen nincs annyi tábla, mint amire szükség van, de akadnak olyan helyek is, ahol egyszerűen csak ellopkodják őket.