Hunter

Egy okos autó ismeri a jelzőtáblát

A világon mindenhol ugyanazzal a mondattal fordulnak a bírságolni készülő közlekedési rendőrhöz: "Sajnálom biztos úr, de nem láttam a táblát". Hamarosan azonban jobb kifogást kell találniuk az autósoknak.

Egy új elektronikus vezetői segédeszköz felismeri az útjelzéseket és figyelmezteti az autó vezetőjét, amennyiben figyelmen kívül hagyná. Az ausztrál találmány egy átfogó próbálkozás része, ami azt célozza, hogy a vezetőket jobban tájékoztassák a jelzőtáblákról, különösen a biztonsággal kapcsolatosakról. Végeredményben GPS alapú rendszerek váltanák fel a jelzőtáblák sokaságát, azonban addig az új vezetői segédeszköz rendszerhez hasonló ötletek is segítséget nyújthatnak.

A canberrai Ausztrál Nemzeti Információs és Kommunikációs Technikai Laboratórium (NICTA) által kifejlesztett DAS (driver assistance system) három kamera alkalmazásával működik. Az egyik kamera az utat pásztázza, míg a másik kettő azt figyeli hová néz a vezető. Az utat figyelő kamera a visszapillantó tükörre van szerelve, míg a "bámulásfigyelő" páros a műszerfal két oldalán helyezkedik el. A kamerák képei a műszerfal mögé beépített számítógépes rendszert táplálják, ami szoftverével észleli a jelzőtáblákat, valamint kiszámítja, merre néz a vezető, valamint figyelemmel kíséri a sebességmérő állását is, így a rendszer mindig tudja milyen tempóval halad az autó.

A szoftver szimmetrikus alakjuk, mint négyzet, háromszög, nyolcszög vagy kör alapján ismeri fel a videofelvételeken a jelzőtáblákat. Amint észlel egy jelzést, a kép összehasonlításra kerül a memóriájában elraktározott táblákkal. Ha egy stop táblát észlel, akkor a számítógép ellenőrzi, vajon lelassít-e az autó. A számítógép a FaceLab nevű kereskedelmi szoftvert használja a sztereoszkópikus kamerák képeinek elemzésére és dolgozza ki hova néz a vezető. Ha a rendszer úgy véli, hogy emberünk figyelmét elkerülte egy tábla és a jármű sebessége nem csökken, akkor egy figyelmeztető jelzést küld, magyarázta Nick Barnes, a NICTA egyik fejlesztője.

A NICTA csapata a japán Sendaiban megrendezésre kerülő Intelligens Robot Rendszerek Nemzetközi Konferenciáján fog beszámolni a DAS előzetes tesztjeiről, ami nagy sebességnél is "meglehetősen jól" teljesített. A teljes körű útpróbák során, melyek hamarosan kezdetüket veszik, jóval nagyobb mennyiségű jelzőtábla típussal tesztelik a rendszert.

Gareth Loy, a svéd Királyi Műszaki Intézet tagja szerint a jelzés észlelés igen komoly mérnöki probléma. A korábbi próbálkozások a jelzések színsémája alapján történő felismeréssel kísérleteztek, azonban a változó fényviszonyok miatt ez elég nehézkésnek bizonyult. A NICTA "szimmetria érzékelője" könnyebbé teszi az észlelést egy, a szem számára is zsúfolt környezetben, függetlenül a fényektől, állítja Loy, aki maga is dolgozott az ausztrálokkal.

Mindazonáltal a rendszer bosszantóvá is válhat, figyelmeztet Andrew Howard, a brit automobil szövetség vezetés biztonsági felügyelője, különösen olyan útszakaszokon, ahol az autósok már jól ismerik a táblákat. Barnes egyetértését fejezte ki, hozzátéve, hogy a rendszer nem figyelmezteti a vezetőt, ha nem nézi a táblát, de betartja a korlátozásokat. Jóslata szerint a végleges rendszer képes lesz felülbírálni önmagát, vagy állítható érzékenységet kap.

Eközben folytatódnak azok a tervezetek is, melyek a jelzőtáblák rádiójelzésekkel vagy GPS alapú információs rendszerekkel történő felváltását célozzák, bár Barnes szerint ezt még jó néhány évet igénybe vehet. Sok helyen várják már a jelzőtáblák végnapjait, Angliában már túl soknak tartják a kihelyezett figyelmeztetéseket, míg Ausztráliában egyszerűen nincs annyi tábla, mint amire szükség van, de akadnak olyan helyek is, ahol egyszerűen csak ellopkodják őket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • babajaga #31
    "és annak köszönhetem az életemet (valószínüleg), hogy nem voltam bekötve"

    Ühüm. Akkor te vagy az egy % mert 99%-ot pedig az öv megment vagy megmentett volna.
  • Epikurosz #30
    Gyalogoskímélő rendszer
  • Epikurosz #29
    amúgy jó ötlet lenne elővenni a legrégebbi sg-s cikkeket, és csinálni egy kimutatást, hogy mi valósult meg és mi nem.
  • Epikurosz #28
    jól jönne, hogy pl a sebességkorlátozókat írja valami kis kijelzőre

    5 év múlva:

    Ezt ma már minden GPS alapú navigációs progi tudja.
    Megvalósult.
    Kipipálva!
  • Sityi #27
    Parkolj le az út mentén, és egy hajszárítóval a kezedben ülj fel a kocsid tetejére, majd irányítsd a hajszárítót a melletted elhaladó autókra... Sőt, a haverod egy fényképezőgéppel melléd ülhet és villogjon a vakuval....
  • gz8 #26
    Ja, max. 80-nal (és NEM 80-al, tessék már megtanulni a helyes toldalékolást! ), az érdi lejtőn...

    Általános tapasztalat, hogy a kis teljesítményű járművel (Trabi, P126, stb.) közlekedők sokkal kevésbé hajlamosak a gyorshajtásra, mint a bömössel meg mergával csapatók. Istenem, mit nem adnék egy jól irányzott traffipaxért az ilyeneknek!
  • Praetor #25
    Ez így van. Ha van légzsák a kocsiban, akkor mindenképpen be kell kötni az övet. Meg lehet kérdezni több éve güriző mentősöket, korboncnokokat hogy milyen "szép" gerinctöréseket eredményez egy "kisebb" baleset is öv nélkül. Sokuk túlélte volna övvel.
  • Sityi #24
    Gyorshajtás? Városban azért nem, mert ha egy kölök eléd ugrik a labdája miatt, akkor lehet magyarázkodni a szülőknek. Országúton meg azért nem mert amíg ilyen minőségűek a magyar utak, én nem kockáztatom a futóművem épségét jobban a kelleténél...
  • DOT #23
    A gyorshajtás ténye nem autófüggő, kispolákkal is lehet 50 helyett 80-al menni, az már a durvább kategória, ami 60e pénzbírsággal és 1..12 hó jogsibevonással büntethető. Az egyetlen difi, hogy mondjuk lassabban éri el a gyorshajtásnak minősülő sebességet..
  • lola #22
    A biztonsági övről: nagyon sokáig nem használtam, mert zavart. De amióta olyan autót vezetek, amiben van légzsák, mindig bekapcsolom az övet. Ugyanis ha nem kapcsolnám be, akkor lehet, hogy a légzsák törné ki a nyakamat.