Hunter

Életmentő optikai rendszer az autósoknak

Senki sem szereti az anyósülésen ülő önjelölt navigátorokat, akik mindig mindent jobban tudnak a vezetésről, mint maga a sofőr. Azonban képzeljünk el egy csendes másodpilótát autónkban, aki nem megy az idegeinkre, mégis életet menthet, a miénket, utasainkét és az úton közlekedőkét. Ez az, amire az EyeQ, egy számítógépes chip képes.

A chip egy műszerfalra szerelt videokamerával együtt működik, ez küldi az általa látott információkat az EyeQ chippel ellátott fedélzeti számítógépnek. A chip olyannyira ki van tanítva, hogy képes különbséget tenni a hétköznapi, veszélyt nem jelentő képek, mint például az út szélén álló objektumok, és az azonnali veszélyforrások között, mint például egy váratlanul elénk lépő gyalogos. Veszélyhelyzetekben az információ átküldhető a hangjelzéseket adó eszközökre, vagy akár egy automatikus korrekciós lépés is beprogramozható, ami kihathat a jármű működésére.


Az előrenéző sztereó és a hátranéző kamerák

A MobilEye által kifejlesztett eszközért a cég alapítója, Amnon Shashua, a jeruzsálemi Héber Egyetem mérnöki és számítástechnikai karának professzora elnyerte az egyetem idei Kaye Újítási Díját. Az EyeQ egy korábbi, az optikát a számítógépes elemzéssel ötvöző rendszerből keletkezett, amit szintén a professzor fejlesztett ki a gyártási folyamatok és a minőség ellenőrzésére. Mindazonáltal annak a rendszernek a megvalósítása viszonylag egyszerű volt egy olyannal szemben, melyet meg kell tanítani egy autóvezető által észlelt és mérlegelendő ezernyi különböző szituáció elemzésére.

Ezek a szituációk magukba foglalják a különböző látási és időjárási viszonyokat, az útra felfestett jelzéseket, álló objektumokat, a gyalogosokat, a különböző sebességgel és irányba haladó járműveket, és még sorolhatnánk, a lista szinte végtelen. A vizuális adatok begyűjtése és értelmezése laboratóriumi és valós vezetési körülmények között történt. Az EyeQ tervezett alkalmazásai között szerepel többek közt figyelmeztető jelzést adni azoknak az autósoknak, akik elkóboroltak sávjukból, automatikus utazási irányítás, ami az autó sebességét a forgalom haladásához igazítja, valamint elkerülhetetlen ütközés esetén a biztonsági övek automatikus megfeszítése és többlet nyomás biztosítása a fékpedál számára.

Bár már van néhány rendszer a piacon, melyek a fenti biztonsági kérdésekkel foglalkoznak, ám azok az igen költséges radartechnikán alapulnak, ami látókörét tekintve jóval korlátozottabb, mint a MobilEye kamera-számítógép elemzési módszere.

"Olyasvalamit ajánlunk, ami rendkívül hasznos. Együttműködünk több nagy autó és autóalkatrész gyártóval az Egyesült Államokban, Európában és Japánban, hogy beépítsük technikánkat a gyártási folyamatokba" - mondta Shashua professzor, aki kifejezte abbéli várakozását, hogy legalább néhány biztonsági apparátusuk hamarosan olyan szabvány felszerelése lesz az autóknak, mint a jól bevált biztonsági övek és a ma már sok esetben széria felszerelésnek számító légzsákok.

Mpeg formátumú letölthető videók. Mentés: jobbklikk, majd cél mentése más néven.
  • 1. videó - kanyarodás
  • 2. videó - manőverezés
  • 3. videó - forgalom
  • 4. videó - balesetmegelőzés
  • 5. videó - éjszakai látás
  • 6. videó - oldalkamera, vakfolt figyelése
  • 7. videó - oldalkamera, több sáv figyelése
  • Hozzászólások

    A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
    Bejelentkezéshez klikk ide
    (Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
    • Tetsuo #13
      Régebben egy győri autógyárban dolgoztam (vajon melyikben?), ott 2-3 éve már olvastam ennek megvalósításáról ill gyártásának technologiájáról.
    • Tpe #12
      Ha mindent jól megoldanak, remélem majd a szélvédőre fogja kivetíteni.
    • robaggg #11
      cat: Nem tudom hallottál-e már róla de pl modern uszodákban is alkalmaznak olyan vízalatti kamerákat amelyek az esetlegesen viz alá merült embereket szúrja ki és figyelmezteti az úszómestert. No ott például mutatták a rendszer képességeit demonstrálandó, hogy betettek nem is emlékszem már pontosan milyen nagy méretü tárgyat a vizbe és a rendszer abszolut képes volt különbséget tenni az emberi alak és az egyéb tárgyak közt (fene nem emléxem mi volt az). Illetve a viz alatt uszó és fuldokló ember között is természetesen. Szal szerintem megtudja különböztetni majd ez is a fekvö rendört a földön fekvö embertöl. Bár Magyarországon tök mindegy mert nálunk olyan brutál fekvörendöröket terveznek hogy mindkettö elött pont ugyanannyira kell lassítani különben szétszakad a kocsi
    • OPM #10
      de ezek a dolgok hol jelennek meg az autóban, amik a videón vannak?
    • Cat #9
      lejött
    • Tpe #8
      Nektek lejött a hármas videó?
    • SuperCow #7
      azért a soförnek is csinálni kell valamit. nem önvezető ropotgépet veszel ezzel a cuccal.
    • RelakS #6
      nájt rájder? :D Abban "vezette" egyszer egy vak kittet
    • pubwart #5
      Vajon majd ezzel már vezethetnek majd vakok?
      Az lenne az igazán komoly (és dúrva) előrelépés
    • gy #4
      A videók alapján (főleg pl. #5) még kissé kezdetleges (tévesztget). Nyílván viszonylag egyszerű (+ 2D-s?) minta-felismerésen alapul. Be fog sípolni néha feleslegesen, néha meg nem fog jelezni, amikor kellene. Kicsit korai a dolog, de nyílván nagy volt a "piaci kísértés". De talán sikerül majd tökéletesíteni, mire az autókban lesz.