Hunter
Holland győzelem a napcellás autók versenyén
A Nuna II nyerte a 2003. évi World Solar Challenge-t, az Ausztráliában megrendezett, kizárólag napfénnyel hajtott autók versenyét. A holland gép mindössze 30 óra és 54 perc alatt teljesítette a 3010 kilométeres távot, ami új rekord is egyben.
A Darwintól Adelaide-ig futó verseny szép számmal vonz nagy autógyárak által támogatott nevezőket is, egyedülálló lehetőséget nyújtva napelemes technológiáik megmérettetésére. A legjobb autók karcsú kialakításukkal rendszerint elérik az óránkénti 100 kilométeres sebességet is az ausztrál hőségben.
A győztes "Nuna II", a holland Nuon Solar Team járműve
A győzelem pillanata
A Nuna II már 2001-ben is győztesként hagyta el az országot, idén azonban mind alakját, mind aerodinamikai képességeit átdolgozták. A Delfti és a Rotterdami Egyetem hallgatói által épített autó több alkotó eleme egyenesen az Európai Űrhivatal (ESA) laboratóriumaiból került ki, többek között a legújabb fejlesztésű napcellák, nagy teljesítményű akkumulátorok és az űrszondáknál is alkalmazott műanyagok. Például a Nuna II által alkalmazott akkuk repülnek jelenleg a Smart 1, az ESA holdszondája fedélzetén is, ami múlt hónapban hagyta el a Földet. Chris Selwood a World Solar Challenge versenyigazgatója szerint az idei autókról összességében elmondható, hogy magasabb szintet képviseltek, mint az elmúlt években.
A tajvani "Formosun II", alul borítása nélkül
"Talán ez volt a legsikeresebb versenyünk, mivel mind a 22 autó célba ért" - mondta. "Néhány csapatnak adódtak ugyan kisebb műszaki gondjai a második napon, azonban mindannyiuknak sikerült folytatniuk a versenyt." A hazai színekben versenyző Aurora szerezte meg a második helyet, míg az amerikai MIT csapata végzett harmadikként.
Az ausztrál Királyi Technológiai Intézet autója, a "Southern Aurora 99"
Az amerikai Principia iskola járgánya, a "Ra V"
A World Solar Challenge első versenyét 1987-ben rendezték meg, célja a napenergiát hasznosító közlekedési eszközök kutatásának és fejlesztésének motiválása. Az autók nappal, illetve amíg akkuik lehetővé tették, éjszaka is futottak. A legelső versenyt a General Motors Sunraycer járműve nyerte óránként 67 kilométeres átlagsebességgel. Összehasonlításként az idei győztes Nuna II hivatalos átlagsebessége 97 kilométer volt óránként.
A Darwintól Adelaide-ig futó verseny szép számmal vonz nagy autógyárak által támogatott nevezőket is, egyedülálló lehetőséget nyújtva napelemes technológiáik megmérettetésére. A legjobb autók karcsú kialakításukkal rendszerint elérik az óránkénti 100 kilométeres sebességet is az ausztrál hőségben.
A győztes "Nuna II", a holland Nuon Solar Team járműve
A győzelem pillanata
A Nuna II már 2001-ben is győztesként hagyta el az országot, idén azonban mind alakját, mind aerodinamikai képességeit átdolgozták. A Delfti és a Rotterdami Egyetem hallgatói által épített autó több alkotó eleme egyenesen az Európai Űrhivatal (ESA) laboratóriumaiból került ki, többek között a legújabb fejlesztésű napcellák, nagy teljesítményű akkumulátorok és az űrszondáknál is alkalmazott műanyagok. Például a Nuna II által alkalmazott akkuk repülnek jelenleg a Smart 1, az ESA holdszondája fedélzetén is, ami múlt hónapban hagyta el a Földet. Chris Selwood a World Solar Challenge versenyigazgatója szerint az idei autókról összességében elmondható, hogy magasabb szintet képviseltek, mint az elmúlt években.
A tajvani "Formosun II", alul borítása nélkül
"Talán ez volt a legsikeresebb versenyünk, mivel mind a 22 autó célba ért" - mondta. "Néhány csapatnak adódtak ugyan kisebb műszaki gondjai a második napon, azonban mindannyiuknak sikerült folytatniuk a versenyt." A hazai színekben versenyző Aurora szerezte meg a második helyet, míg az amerikai MIT csapata végzett harmadikként.
Az ausztrál Királyi Technológiai Intézet autója, a "Southern Aurora 99"
Az amerikai Principia iskola járgánya, a "Ra V"
A World Solar Challenge első versenyét 1987-ben rendezték meg, célja a napenergiát hasznosító közlekedési eszközök kutatásának és fejlesztésének motiválása. Az autók nappal, illetve amíg akkuik lehetővé tették, éjszaka is futottak. A legelső versenyt a General Motors Sunraycer járműve nyerte óránként 67 kilométeres átlagsebességgel. Összehasonlításként az idei győztes Nuna II hivatalos átlagsebessége 97 kilométer volt óránként.