Hunter

Holland győzelem a napcellás autók versenyén

A Nuna II nyerte a 2003. évi World Solar Challenge-t, az Ausztráliában megrendezett, kizárólag napfénnyel hajtott autók versenyét. A holland gép mindössze 30 óra és 54 perc alatt teljesítette a 3010 kilométeres távot, ami új rekord is egyben.

A Darwintól Adelaide-ig futó verseny szép számmal vonz nagy autógyárak által támogatott nevezőket is, egyedülálló lehetőséget nyújtva napelemes technológiáik megmérettetésére. A legjobb autók karcsú kialakításukkal rendszerint elérik az óránkénti 100 kilométeres sebességet is az ausztrál hőségben.


A győztes "Nuna II", a holland Nuon Solar Team járműve


A győzelem pillanata

A Nuna II már 2001-ben is győztesként hagyta el az országot, idén azonban mind alakját, mind aerodinamikai képességeit átdolgozták. A Delfti és a Rotterdami Egyetem hallgatói által épített autó több alkotó eleme egyenesen az Európai Űrhivatal (ESA) laboratóriumaiból került ki, többek között a legújabb fejlesztésű napcellák, nagy teljesítményű akkumulátorok és az űrszondáknál is alkalmazott műanyagok. Például a Nuna II által alkalmazott akkuk repülnek jelenleg a Smart 1, az ESA holdszondája fedélzetén is, ami múlt hónapban hagyta el a Földet. Chris Selwood a World Solar Challenge versenyigazgatója szerint az idei autókról összességében elmondható, hogy magasabb szintet képviseltek, mint az elmúlt években.




A tajvani "Formosun II", alul borítása nélkül

"Talán ez volt a legsikeresebb versenyünk, mivel mind a 22 autó célba ért" - mondta. "Néhány csapatnak adódtak ugyan kisebb műszaki gondjai a második napon, azonban mindannyiuknak sikerült folytatniuk a versenyt." A hazai színekben versenyző Aurora szerezte meg a második helyet, míg az amerikai MIT csapata végzett harmadikként.


Az ausztrál Királyi Technológiai Intézet autója, a "Southern Aurora 99"


Az amerikai Principia iskola járgánya, a "Ra V"

A World Solar Challenge első versenyét 1987-ben rendezték meg, célja a napenergiát hasznosító közlekedési eszközök kutatásának és fejlesztésének motiválása. Az autók nappal, illetve amíg akkuik lehetővé tették, éjszaka is futottak. A legelső versenyt a General Motors Sunraycer járműve nyerte óránként 67 kilométeres átlagsebességgel. Összehasonlításként az idei győztes Nuna II hivatalos átlagsebessége 97 kilométer volt óránként.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Bonewerkz #7
    sikloernyot tudom szallitani a tetejen?:))
    viccen kivul: ott van a vizes elektromos cella, vagy akkumlator, vagy mi, amirol egy masik cikk irt, ebben lehetne tarolni az energiat, es akkor is toltodne, mikor a kocsi a parkoloban arra var, hogy hazavigye megfaradt gazdajat a munkabol...
  • Cat #6
    nyilvánvaló, hogy csak és kizárolag napelemmel SOHA nem fog működni egy autó se - éjszaka, viharban stb. használhatatlan a napcella
    az akkumulátorok fejlődése is elég lassucska, szoval ez sem biztató
    de ha az alternatív meghajtásu autók igyisugyis elterjednek - hidrogén, stb. - meddig tart pár napcellát felrakni a kocsiszekrény tetejére, meg a motorháztetőre? szvsz ebbe az irányba haladunk - ez a verseny olyan mint egy divatbemutató, értsd: a manökeneken sem olyan ruhák vannak, mint amit a boltban látsz, hanem nagyon durva, sarkított változatuk
  • Csatti #5
    En meg nem hiszem, hogy lesznek napelemes autok, vagy legalabbis az biztos, hogy nem ezen a techn ologian fognak alapulni. Egyszeruen tul sok a hatranyuk.
  • papabear #3
    Az a gáz, hogy 16 éve pontosan ugyanígy néztek ki és azóta komoly 30 km/h átlagsebesség-növekedést bírtak elérni. Ha a számtech is így fejlődött volna, akkor kb most lenne nagy szám az XT.
  • Darth Sith #1
    hát ha ilyenek leszneka anp energiás autók nem fogok venni 1et sem. nagyon randák.. :)