Hunter
Felpörög a napcellás autók versenye
A legendás amerikai 66-os út, avagy a Route 66 egy futurisztikus konvojt lát vendégül. Vasárnap veszi kezdetét a napenergiával működő járművek legnagyobb versenye, az American Solar Challenge, melyen 30 autó vesz részt.
A legújabb fejlesztésű járművek közel 3700 kilométert tesznek meg Chicagótól a kaliforniai Claremontig. A félévente megrendezett tíznapos futam egy "küzdelmes utazás", mondta a verseny igazgatója, a napcellás járművek szakértője, Dan Eberle. A verseny célja a mérnök hallgatók figyelmének felkeltése és a napenergia reklámozása. A napenergiával hajtott járművek jelenleg drágák és nem túl praktikusak, egy-egy példány ára körülbelül 50 millió forint körül mozog, azonban a Nap energiája elláthatja otthonainkat is.
A Nyugat-Michigani Egyetem autója az első kvalifikáción, július 9-én
Egy egyszemélyes jármű 8 négyzetméternyi napcellát hordozhat magán. A versenyben résztvevők naponta 10 órát autózhatnak, a sebességhatárokat azonban nem szabad túllépniük. Innentől a szabály már egyszerű: aki a legrövidebb idő alatt teszi meg a távot, az nyer.
Idén először vehetnek részt kétüléses autók is a küzdelemben. Az egyik ilyen járművet a 2001-ben győztes Michigan Egyetem csapata indítja, akik akkor a távot 56 óra 10 perc 46 másodperc alatt tették meg. A michiganiek abban bíznak, hogy a plusz 4 négyzetméternyi felület ellensúlyozza a sofőr mellett utazó személy súlyát, sőt akár még nyerhetnek is némi extra energiát. A SpectrUM névre keresztelt autójuk csupán 410 kilogrammot nyom, amiben már benne van a vezető és az utas tömege is, csúcssebessége pedig óránkénti 120 kilométer.
Az Auburn Egyetem autója hivatalos ellenőrzés közben
Az Arizona Egyetem sikeresen teljesítette a szerdai fékpróbát
Az amerikaihoz hasonló nagyságú verseny csak egy létezik, az évenkénti ausztrál World Solar Challenge. A csapatok többsége általában mindkét eseményen részt vesz. Az amerikai, kizárólag egyetemi hallgatók részvételével megrendezett verseny két kategóriára oszlik: az egyik az olcsó, készen kapható alkatrészekből összeállított járműveké, míg a nyílt kategóriában minden létező és kísérleti technikát be lehet vetni.
"A győzelemhez egyértelműen a lehető legnagyobb hatásfokú napcellák szükségesek" - magyarázta Richard King, az eseményt szponzoráló Energiaügyi Minisztérium képviseletében. A jelen legjobb napcellái, a kettős vagy hármas összekapcsolású gallium-arzenid cellák, melyek hasonlóak az űrhajókon használtakhoz. Azonban még az ezt használó autók is csupán legfeljebb 1,6 kilowatt teljesítményt képesek előállítani, ami inkább egy hajszárító üzemeltetésére elegendő, így a mérnököknek biztosra kell menniük, hogy ez az energiamennyiség maradéktalanul eljut a motorhoz és a kerekekhez és nem vész el az légellenállás és a súrlódás miatt. A csapatok ezt áramvonalas aerodinamikai kialakítással érik el, nem véletlenül néznek ki olyan furcsán a napcellás járművek.
A Nyugat Michiganiek gallium-arzenid cellákat használnak
A Berkeley Napmedvéje az esőben várakozik a "nyolcas alak" teszt előtt
Sokan lecserélik a hagyományos akkumulátorokat könnyű és hatékony lítium-ion akkukra, ezek tárolják és adják át a többletet a járműveknek, hogy felhős időben is működjenek. Az ilyen újítások ellenére is a verseny ugyanannyira szól a megbízhatóságról, mint a felfedezésekről, ám egyetlen meghibásodás miatt a odaveszhet a győzelem, de akár a verseny feladására is kényszerülhetnek.
A legújabb fejlesztésű járművek közel 3700 kilométert tesznek meg Chicagótól a kaliforniai Claremontig. A félévente megrendezett tíznapos futam egy "küzdelmes utazás", mondta a verseny igazgatója, a napcellás járművek szakértője, Dan Eberle. A verseny célja a mérnök hallgatók figyelmének felkeltése és a napenergia reklámozása. A napenergiával hajtott járművek jelenleg drágák és nem túl praktikusak, egy-egy példány ára körülbelül 50 millió forint körül mozog, azonban a Nap energiája elláthatja otthonainkat is.
A Nyugat-Michigani Egyetem autója az első kvalifikáción, július 9-én
Egy egyszemélyes jármű 8 négyzetméternyi napcellát hordozhat magán. A versenyben résztvevők naponta 10 órát autózhatnak, a sebességhatárokat azonban nem szabad túllépniük. Innentől a szabály már egyszerű: aki a legrövidebb idő alatt teszi meg a távot, az nyer.
Idén először vehetnek részt kétüléses autók is a küzdelemben. Az egyik ilyen járművet a 2001-ben győztes Michigan Egyetem csapata indítja, akik akkor a távot 56 óra 10 perc 46 másodperc alatt tették meg. A michiganiek abban bíznak, hogy a plusz 4 négyzetméternyi felület ellensúlyozza a sofőr mellett utazó személy súlyát, sőt akár még nyerhetnek is némi extra energiát. A SpectrUM névre keresztelt autójuk csupán 410 kilogrammot nyom, amiben már benne van a vezető és az utas tömege is, csúcssebessége pedig óránkénti 120 kilométer.
Az Auburn Egyetem autója hivatalos ellenőrzés közben
Az Arizona Egyetem sikeresen teljesítette a szerdai fékpróbát
Az amerikaihoz hasonló nagyságú verseny csak egy létezik, az évenkénti ausztrál World Solar Challenge. A csapatok többsége általában mindkét eseményen részt vesz. Az amerikai, kizárólag egyetemi hallgatók részvételével megrendezett verseny két kategóriára oszlik: az egyik az olcsó, készen kapható alkatrészekből összeállított járműveké, míg a nyílt kategóriában minden létező és kísérleti technikát be lehet vetni.
"A győzelemhez egyértelműen a lehető legnagyobb hatásfokú napcellák szükségesek" - magyarázta Richard King, az eseményt szponzoráló Energiaügyi Minisztérium képviseletében. A jelen legjobb napcellái, a kettős vagy hármas összekapcsolású gallium-arzenid cellák, melyek hasonlóak az űrhajókon használtakhoz. Azonban még az ezt használó autók is csupán legfeljebb 1,6 kilowatt teljesítményt képesek előállítani, ami inkább egy hajszárító üzemeltetésére elegendő, így a mérnököknek biztosra kell menniük, hogy ez az energiamennyiség maradéktalanul eljut a motorhoz és a kerekekhez és nem vész el az légellenállás és a súrlódás miatt. A csapatok ezt áramvonalas aerodinamikai kialakítással érik el, nem véletlenül néznek ki olyan furcsán a napcellás járművek.
A Nyugat Michiganiek gallium-arzenid cellákat használnak
A Berkeley Napmedvéje az esőben várakozik a "nyolcas alak" teszt előtt
Sokan lecserélik a hagyományos akkumulátorokat könnyű és hatékony lítium-ion akkukra, ezek tárolják és adják át a többletet a járműveknek, hogy felhős időben is működjenek. Az ilyen újítások ellenére is a verseny ugyanannyira szól a megbízhatóságról, mint a felfedezésekről, ám egyetlen meghibásodás miatt a odaveszhet a győzelem, de akár a verseny feladására is kényszerülhetnek.