SG.hu
A General Motors biztosítóknak adta el a járműveit vezető emberek adatait
Texas állam beperelte a General Motors-t, mert az állítása szerint éveken át gyűjtötte a gépjárművezetők adatait a tudtuk és beleegyezésük nélkül, majd azokat eladta harmadik feleknek - köztük biztosítótársaságoknak.
A texasi állami bíróságon benyújtott kereset azzal vádolja a GM-et és annak OnStar leányvállalatát, hogy a 2015-ös és későbbi modellévű járművek többségébe beépített telematikai technológia segítségével minden egyes alkalommal részletes vezetési adatokat rögzítettek a jármű használatakor. Az összegyűjtött adatokat ezután eladták több adatelemző cégnek, hogy vezetői pontszámokat állítsanak össze. Texas ügyészei szerint a GM arra kötelezte ezeket a cégeket, hogy engedélyezzék a hozzáférést a biztosítótársaságoknak, hogy az általuk összeállított adatok alapján számítsák ki a díjakat. "Vizsgálatunk feltárta, hogy a General Motors olyan felháborító üzleti gyakorlatot folytatott, amely megsértette a texasiak magánéletét és törvényt sértett. Felelősségre fogjuk vonni őket” - mondta Ken Paxton texasi főügyész a perrel kapcsolatban. "Amerikai sofőrök milliói autót akartak vásárolni, nem pedig egy olyan átfogó megfigyelőrendszert, amely törvénytelenül rögzíti minden egyes útjukra vonatkozó információt, és eladja az adataikat bármely cégnek, amely hajlandó fizetni érte.”
A kereset szerint több mint 16 millió GM-ügyfél adatait adták el harmadik félnek tudtuk és beleegyezésük nélkül, közülük 1,8 millióan Texasban laknak. "A biztosítók felhasználhatták - és fel is használták - ezeket a pontszámokat és adatokat, hogy jelentős döntéseket hozzanak, amelyek hatással voltak az ügyfelekre, beleértve a díjemeléseket, a biztosítási fedezet elhagyását vagy a fedezet elutasítását” - állítja a kereset. A harmadik feleknek eladott adatok a jelentések szerint az utazások dátumát, kezdési és befejezési időpontját, a jármű sebességét, a biztonsági öv állapotát, a megtett távolságot, a GPS-adatokat és egyéb információkat tartalmaztak. Az adatok alapján kiszámított vezetési pontszámok állítólag jelezték a járművezetők rossz viselkedését, beleértve a késő esti vezetést, a biztonsági öv használatának elhanyagolását, a túl éles kanyarodást, a túl gyors fékezést vagy gyorsítást és a 80 mérföld/óra feletti sebességet.
A GM eközben állítólag bőségesen meggazdagodott a rendszerből. Texas állítása szerint az adatok elemző cégeknek történő eladása „milliós egyösszegű kifizetéseket”, jogdíjfizetéseket a biztosítási cégeknek történő licencelt adatértékesítésért, valamint további pénzeket eredményezett, ha a GM évente több új járműadatot adott el telematikai elemző cégeknek, mint egy meg nem határozott mennyiség. Az adatokhoz hozzáférő telematikai cégek közé tartozik a Verisk nevű hitelügynökség, mint az egyik olyan fél, amely a gépjárművezetők adatait az autóbiztosítók számára történő továbbértékesítés céljából összerendezte. Az ügyészek szerint a két cég közötti üzlet 2015-ben kezdődött. A panasz szerint a brit Wejo Limited, a LexisNexis Risk Solutions és a Jacobs Engineering Group szintén megállapodásokat kötött a GM-mel a vezetési adatok átvételéről.
A kereset szerint a GM azt is közölte a sofőradatokat vásárló cégekkel, hogy a tulajdonosok beleegyeztek az adataik gyűjtésébe, értékesítésébe és felhasználásába. Ez technikailag helyes lehet, azonban Texas szerint az engedély megadásának módja sérti a Texas állam megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvényét. Ugyanis az történt, hogy a GM járművének megvásárlásakor a vásárlókat állítólag arra kényszerítették, hogy iratkozzanak fel az OnStar márkanév alatt futó járműszolgáltatások és alkalmazások csomagra. E szolgáltatások némelyike végül kötelezővé vált. "Ennek a belépési folyamatnak a részeként a General Motors elektronikus úton több mint ötven oldalnyi tájékoztatót nyújtott át a vásárlóknak az OnStar termékekről, amelyek termékleírásokból, valamint az alkalmazandó felhasználói feltételek és adatvédelmi tájékoztatók zavaros sorozatából álltak” - állítja a kereset. „A GM azt állította, hogy tájékoztatja a fogyasztókat az adatvédelmi gyakorlatáról, de a tájékoztatók zavarosak és erősen félrevezetőek voltak”.
A kereset szerint ahelyett, hogy nyíltan megmondták volna, hogy az OnStar mit tervez kezdeni az összes adattal, a vásárlókkal inkább elhitették, hogy „a General Motors által gyűjtött adatokat elsősorban a járművei és termékei biztonságának, funkcionalitásának és működőképességének javításához kapcsolódó okokból fogják felhasználni. A General Motors egyetlen pillanatban sem tájékoztatta az ügyfeleket arról, hogy gyakorlata az, hogy eladja bármelyik adatukat, még kevésbé a vezetési adataikat” - állítja a kereset, hozzátéve, hogy a GM nem hozta nyilvánosságra az adatok eladására vonatkozó meglévő szerződéseket, és azt sem, hogy az elemző cégek ezeket az adatokat biztosítóknak adják el.
A GM a maga részéről közölte, hogy már változtatásokat hajtott végre annak érdekében, hogy megfeleljen a felhasználók adatvédelmi elvárásainak. "Tárgyalásokat folytattunk a főügyészi hivatallal, és vizsgáljuk a panaszt” - közölte a GM szóvivője. „Osztjuk a fogyasztók magánéletének védelmére irányuló törekvést”. Az autógyártó egy áprilisi sajtóközleményt is kiemelt, amelyben bejelentette az OnStar Smart Driver szolgáltatás megszüntetését, amely a vezetőknek biztonsági jelentésként megjelenítendő adatokat gyűjtött, és amelyet a texasiak szerint arra is használtak, hogy adatokat gyűjtsenek harmadik félnek való eladásra, valamint a Veriskkel és a LexisNexisszel való partnerségek megszüntetését.
A GM közölte, hogy a lépésre a „számos ügyféltől érkező visszajelzések” után került sor, amelyek szerint az alkalmazások és az adatmegosztási megállapodások károsították az ügyfelek bizalmát. A döntés egyébként nagyjából egy időben született azzal, hogy a GM-et beperelték a járműtulajdonosok az adataik eladása miatt. Texasban júniusban kezdték el vizsgálni, hogy a GM visszaélt-e az ügyfelek adataival, egy hónappal az FTC levele előtt, és két hónappal azután, hogy a GM bejelentette a kifogásolt szolgáltatások egy részének megszüntetését. Nem világos, hogy az állam tervez-e további vádakat emelni a Honda, a Hyundai vagy más autógyártók ellen.
A texasi állami bíróságon benyújtott kereset azzal vádolja a GM-et és annak OnStar leányvállalatát, hogy a 2015-ös és későbbi modellévű járművek többségébe beépített telematikai technológia segítségével minden egyes alkalommal részletes vezetési adatokat rögzítettek a jármű használatakor. Az összegyűjtött adatokat ezután eladták több adatelemző cégnek, hogy vezetői pontszámokat állítsanak össze. Texas ügyészei szerint a GM arra kötelezte ezeket a cégeket, hogy engedélyezzék a hozzáférést a biztosítótársaságoknak, hogy az általuk összeállított adatok alapján számítsák ki a díjakat. "Vizsgálatunk feltárta, hogy a General Motors olyan felháborító üzleti gyakorlatot folytatott, amely megsértette a texasiak magánéletét és törvényt sértett. Felelősségre fogjuk vonni őket” - mondta Ken Paxton texasi főügyész a perrel kapcsolatban. "Amerikai sofőrök milliói autót akartak vásárolni, nem pedig egy olyan átfogó megfigyelőrendszert, amely törvénytelenül rögzíti minden egyes útjukra vonatkozó információt, és eladja az adataikat bármely cégnek, amely hajlandó fizetni érte.”
A kereset szerint több mint 16 millió GM-ügyfél adatait adták el harmadik félnek tudtuk és beleegyezésük nélkül, közülük 1,8 millióan Texasban laknak. "A biztosítók felhasználhatták - és fel is használták - ezeket a pontszámokat és adatokat, hogy jelentős döntéseket hozzanak, amelyek hatással voltak az ügyfelekre, beleértve a díjemeléseket, a biztosítási fedezet elhagyását vagy a fedezet elutasítását” - állítja a kereset. A harmadik feleknek eladott adatok a jelentések szerint az utazások dátumát, kezdési és befejezési időpontját, a jármű sebességét, a biztonsági öv állapotát, a megtett távolságot, a GPS-adatokat és egyéb információkat tartalmaztak. Az adatok alapján kiszámított vezetési pontszámok állítólag jelezték a járművezetők rossz viselkedését, beleértve a késő esti vezetést, a biztonsági öv használatának elhanyagolását, a túl éles kanyarodást, a túl gyors fékezést vagy gyorsítást és a 80 mérföld/óra feletti sebességet.
A GM eközben állítólag bőségesen meggazdagodott a rendszerből. Texas állítása szerint az adatok elemző cégeknek történő eladása „milliós egyösszegű kifizetéseket”, jogdíjfizetéseket a biztosítási cégeknek történő licencelt adatértékesítésért, valamint további pénzeket eredményezett, ha a GM évente több új járműadatot adott el telematikai elemző cégeknek, mint egy meg nem határozott mennyiség. Az adatokhoz hozzáférő telematikai cégek közé tartozik a Verisk nevű hitelügynökség, mint az egyik olyan fél, amely a gépjárművezetők adatait az autóbiztosítók számára történő továbbértékesítés céljából összerendezte. Az ügyészek szerint a két cég közötti üzlet 2015-ben kezdődött. A panasz szerint a brit Wejo Limited, a LexisNexis Risk Solutions és a Jacobs Engineering Group szintén megállapodásokat kötött a GM-mel a vezetési adatok átvételéről.
A kereset szerint a GM azt is közölte a sofőradatokat vásárló cégekkel, hogy a tulajdonosok beleegyeztek az adataik gyűjtésébe, értékesítésébe és felhasználásába. Ez technikailag helyes lehet, azonban Texas szerint az engedély megadásának módja sérti a Texas állam megtévesztő kereskedelmi gyakorlatokról szóló törvényét. Ugyanis az történt, hogy a GM járművének megvásárlásakor a vásárlókat állítólag arra kényszerítették, hogy iratkozzanak fel az OnStar márkanév alatt futó járműszolgáltatások és alkalmazások csomagra. E szolgáltatások némelyike végül kötelezővé vált. "Ennek a belépési folyamatnak a részeként a General Motors elektronikus úton több mint ötven oldalnyi tájékoztatót nyújtott át a vásárlóknak az OnStar termékekről, amelyek termékleírásokból, valamint az alkalmazandó felhasználói feltételek és adatvédelmi tájékoztatók zavaros sorozatából álltak” - állítja a kereset. „A GM azt állította, hogy tájékoztatja a fogyasztókat az adatvédelmi gyakorlatáról, de a tájékoztatók zavarosak és erősen félrevezetőek voltak”.
A kereset szerint ahelyett, hogy nyíltan megmondták volna, hogy az OnStar mit tervez kezdeni az összes adattal, a vásárlókkal inkább elhitették, hogy „a General Motors által gyűjtött adatokat elsősorban a járművei és termékei biztonságának, funkcionalitásának és működőképességének javításához kapcsolódó okokból fogják felhasználni. A General Motors egyetlen pillanatban sem tájékoztatta az ügyfeleket arról, hogy gyakorlata az, hogy eladja bármelyik adatukat, még kevésbé a vezetési adataikat” - állítja a kereset, hozzátéve, hogy a GM nem hozta nyilvánosságra az adatok eladására vonatkozó meglévő szerződéseket, és azt sem, hogy az elemző cégek ezeket az adatokat biztosítóknak adják el.
A GM a maga részéről közölte, hogy már változtatásokat hajtott végre annak érdekében, hogy megfeleljen a felhasználók adatvédelmi elvárásainak. "Tárgyalásokat folytattunk a főügyészi hivatallal, és vizsgáljuk a panaszt” - közölte a GM szóvivője. „Osztjuk a fogyasztók magánéletének védelmére irányuló törekvést”. Az autógyártó egy áprilisi sajtóközleményt is kiemelt, amelyben bejelentette az OnStar Smart Driver szolgáltatás megszüntetését, amely a vezetőknek biztonsági jelentésként megjelenítendő adatokat gyűjtött, és amelyet a texasiak szerint arra is használtak, hogy adatokat gyűjtsenek harmadik félnek való eladásra, valamint a Veriskkel és a LexisNexisszel való partnerségek megszüntetését.
A GM közölte, hogy a lépésre a „számos ügyféltől érkező visszajelzések” után került sor, amelyek szerint az alkalmazások és az adatmegosztási megállapodások károsították az ügyfelek bizalmát. A döntés egyébként nagyjából egy időben született azzal, hogy a GM-et beperelték a járműtulajdonosok az adataik eladása miatt. Texasban júniusban kezdték el vizsgálni, hogy a GM visszaélt-e az ügyfelek adataival, egy hónappal az FTC levele előtt, és két hónappal azután, hogy a GM bejelentette a kifogásolt szolgáltatások egy részének megszüntetését. Nem világos, hogy az állam tervez-e további vádakat emelni a Honda, a Hyundai vagy más autógyártók ellen.