Adatgyűjtésre kötelezik az autókat az EU-ban

A fekete doboz révén a balesetek után fontos adatokat összegezhetnek a hatóságok.

Az önvezető autók megjelenése és fokozatos elterjedése igencsak érdekes helyzeteket produkál, legutóbb például arról írtunk, hogy a Tesla megoldását a játékok vezetés közbeni futtatása miatt vizsgálják. A jelek szerint mos Európa van soron, a közösség ugyanis a nyár folyamán szigorúbb szabályozást vezet be.

A napokban jelent meg egy újabb beszámoló, amelyben a június 6-tól érvénybe lévő rendelkezésről, annak részleteiről írnak. Megtudjuk ebből, hogy az Európai Unió területén innentől kezdve minden, újonnan értékesített járművet olyan rendszerrel kell felszerelni, amely a vezetés közbeni fontosabb adatokat gyűjti össze és tárolja el. Amennyiben az adott járművet valamilyen baleset éri, a hatóságok ezt követően olyan adatokat vehetnek át (és továbbíthatnak a gyártónak), amelyek kitérnek a sebességre, az intelligens sebességszabályozóra, a kormánykerék irányára, a jármű vízszintes helyzetére, valamint a különböző biztonsági rendszerek, így például az övek alkalmazására.

Ami a sebességszabályozó rendszert illeti, ez az Intelligent Speed Assistance (ISA) néven jelenik meg az egyes autókban, szerepe azonban pusztán figyelmeztető jellegű lenne, ugyanis a megoldás nem akadályozná meg az érvényben lévő sebességkorlát átlépését. Fontos körülmény, hogy az adatokhoz a baleset után eljáró hatóságok férnének hozzá, a biztosítócégek azonban nem (legalábbis nem automatikus módon), ezen részleteket tehát ők továbbítanák a járművek gyártói felé, akik erre támaszkodva további módosításokat eszközölhetnének. Ezen adatokat anonimizálnák, vagyis a fekete doboz nem lenne személyünkhöz köthető, viszont ezt az állítást nem mindenki fogadja el készpénzként.

A teljes, eredetileg 2020-ban elfogadott szabályozás a hivatalos oldalon megtekinthető, ebben minden fontosabb részletet megtalálunk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #3
    Aztan nagyon hirtelen le, amikor vegul kitiltjak a digitalisan fel nem szerelt jarmuveket a varosokbol es az autopalyakrol. Manapsag egy fekete rendszamos dizel tobbnyire filleres hasznaltan. A legtobb tenyleg regi autohoz varhatoan nem lesz utolag beepitheto digitalizalo keszlet, igy ezeket max. treleren lehet majd mozgatni a garazs es a palya kozott. Ahogy most is kiszedik a forgalombol azt aki rendszam nelkul jar, ugy a jovoben varhatoan ugyanugy jar aki az EU-s nyomkoveto nelkul probalkozik. A kerdes csak az, hogy hany ev marad az atallasra es akkoriban lesz-e meg egyaltalan uzemanyag a regi jarmuvekhez.
  • Venator #2
    Hú de fel fognak menni a használt autó árak
  • kvp #1
    Ez nem uj, mar az EU-s GPS rendszer, a Gallileo kitalalasakor (kb. 20 eve) leirtak, hogy ez a cel, kesobb kotelezove teve a sebesseglimitek betartatasat is, kiegeszitve folyamatos GSM alapu online kapcsolattal, ami az utdijakat is kezelne, de elsodleges celja a balesetek eseten a mentok automatikus ertesitese. A fenti cikkben leirtak alapjan a rendszer a veszhivaskor a jarmu poziciojan kivul meg a jarmuben tartozkodo utasok becsult szamat is meg tudja mondani, tovabba automatikus kihangositott audio kapcsolatot is tud biztositani a mentok szamara.