SG.hu

Általános értetlenség övezi Musk robotaxiját

A Tesla sportos, kétüléses robotaxi dizájnja fejtörést okoz a szakértőknek és zavarba ejtette a befektetőket és az elemzőket, mert az alacsonyra ültetett kupé teljesen ellentétes napjaink tipikus taxijaival, amelyben legalább négy utas és terjedelmes csomagok is elférnek.

Mint arról beszámoltunk, Elon Musk vezérigazgató egy hosszan beharangozott rendezvényen bemutatta az általa Cybercabnak nevezett Tesla robotaxi prototípusának dizájnját, mellyel megváltoztatná a nagyvárosok közlekedését. A jármű valamikor 2026-ban fog gyártásba kerülni, és kevesebb mint 30 ezer dollárba fog kerülni darabonként - mondta. De igazi Musk-stílusban átugrotta azokat a kérdéseket, hogy egy kétüléses robotaxi hogyan fogja kiszolgálni az étterembe vagy a repülőtérre tartó családok igényeit, és hogy ezek várhatóan csak egy szűk ügyfélkörnek fognak tetszeni.

A befektetőknek nagyon nem tetszett a dizájn és a pénzügyi részletek hiánya, ezért a Tesla részvényei a bemutató után hatalmasat estek, 9%-ot zuhantak a Wall Streeten. "Amikor az ember egy taxira gondol, olyasmire gondol, ami két embernél többet szállít” - mondta Jonathan Elfalan járműtesztelési szakember. "Egy csak kétüléses autót ilyen célra használni nagyon zavarba ejtő”. A kétajtós robottaxik piaca nagyon korlátozott lenne - mondta Sandeep Rao, a Leverage Shares, egy körülbelül 1 milliárd dolláros vagyonnal rendelkező befektetési alapkezelő cég vezető kutatója, aki többek között a Teslában is érdekelt. A kétajtós járművek a J.D. Power elemző cég adatai szerint az Egyesült Államokban az autóeladások mindössze 2%-át teszik ki, a terepjárók és pickupok nélkül.

John Colantuoni, a Jefferies elemzője "foghíjasnak" nevezte az eseményt, és azt jósolta, hogy az olyan riválisok, mint az Uber - amely nemrég jelentette be partnerségét a Google önvezető autós egységével, a Waymóval - ebből profitálni fognak. Hozzátette, hogy „a Tesla nem szolgáltatott ellenőrizhető bizonyítékot a szükséges technológia felé tett előrelépésről, ami megnehezíti az eseményen felvázolt célok megvalósíthatóságának értékelését." Az Uber részvényei 9 százalékkal emelkedtek a bemutató után, míg a rivális fuvarmegosztó alkalmazás, a Lyft 10 százalékkal emelkedett.

Musk azt mondta, hogy a robottaxikat olcsóbbá szeretné tenni a tömegközlekedésnél, és idővel 20 cent/kilométeres üzemeltetési költséget jósolt a Cybercabnak. Azt azonban nem árulta el, hogy a Tesla milyen gyorsan tudná tömegesen gyártani a Cybercabokat és megszerezni a hatósági engedélyeket, vagy hogy hogyan tudná megelőzni a Google-támogatta Waymo céget, amely már évek óta működtet robotaxikat több amerikai városban. A Waymo mintegy 700 Jaguar Land Rover autóból álló flottája négy utas befogadására alkalmas, ami megegyezik az Amazon Zoox robottaxijának ülőhely-kapacitásával. A Waymo korábbi vezérigazgatója, John Krafcik szerint a Tesla dizájnja „inkább poénnak, mint komolynak” tűnik, és a kétajtós konfiguráció kihívást jelent az idősebb és a fogyatékkal élő utasok számára.


"Kétüléses járműveket évtizedek óta javasolnak ingázó járművekként. Egyszerűen nem váltak be” - mondta Sam Fiorani, az AutoForecast Solutions kutatócég alelnöke. Szerinte a Teslának előbb-utóbb nagyobb robotaxikat kell majd építenie. Blake Anderson, a Carson Group vezető befektetési elemzője szerint ha a Cybercab-et egy olcsóbb, tömegpiaci modellnek szánják, hogy szélesítse a Tesla vonzerejét, akkor a kétüléses kialakításnak van némi értelme. "Valószínűleg ez a módja annak, hogy gyorsan piacra tudjanak dobni valamit” - mondta. Szakértők szerint a robotaxik sokkal inkább a hagyományos taxikat fogják utánozni a sok hely, a magas kialakítás és a tolóajtók révén. Musk bemutatott egy olyan futurisztikus robotbuszt is, amely akár 20 embernek is helyet adhat, de nem mondta, hogy az mikor lesz elérhető.

A robotaxik gyártása és a még születőben lévő és szigorúan szabályozott piac meghódítása kritikus fontosságú lesz a Tesla számára. Musk idén elvetette egy kisebb, olcsóbb jármű építésének terveit a lassuló elektromos járműeladások közepette, és a Tesla autonómia-ambícióinak előmozdítására helyezte a hangsúlyt. A robotaxi-üzletág a Tesla értékét a jelenlegi 700 milliárd dollárról 5 billió dollárra emelheti - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #11
    "A kételyeket nem ez okozza. Hiányzik a normál méret kategória, amivel 4-5 kényelmesen tud taxizni és csomagot is lehet vele szállítani."

    Barmelyik jelenlegi Tesla modell alkalmas robot taxinak, mert mindegyik hasznalhato onvezetokent. Most ket uj autotipus bemutatasa tortent. Egy kis ketuleses sportautoe es egy tenyleg taxinak kifejlesztett kisbusz meretu valtozate. Persze attol meg lehet 3-assal Y-al vagy S-el is taxizni es azokbol is kiveheto a kormanykerek.

    Ez a kis ketuleses a megszuntetett roadster helyett keszult, de 1-2 fos varoson beluli utakhoz hasznalhato taxinak is. Nem veletlenul kerdezik meg a pesti taxisok is, hogy van-e csomag es mennyi. Mas jarmuvet kuldenek ha sok csomag van es a tesla eseten most mar az is lehet kerdes, hogy van-e csomag vagy csak labnal elfero kezipoggyasz.
  • Mentol #10
    1. Az ötletet megelőzte egy felmérés (itt is írta valaki - 90%...)
    2. Azt senki ne gondolja, hogy ez a megoldás lesz az egyetlen elérhető alternatíva taxi témában! Bárki utazhat ezután is a jelenlegi módszerrel (humán sofőr, nagyobb autó, stb.)...
  • _svd_ #9
    A kétüléses robottaxiknak van helye a nagyvárosokban. Az extra méretre is szükség van.

    A kételyeket nem ez okozza. Hiányzik a normál méret kategória, amivel 4-5 kényelmesen tud taxizni és csomagot is lehet vele szállítani.
  • TSL16b #8
    Ha beszakad az út előtte, vagy lovaskocsi vánszorog, akkor elkezd vele csapkodni, és egyszerűen átrepüli az akadályt. És a később kifejlesztett teleportáláshoz illetve időutazáshoz is jól fog jönni.
  • M2 #7
    Én egyedül az ajtót nem értem! A lehető leghülyébb megoldás. Mi szól mellette?
  • kvp #6
    A tesla tervezett egy uj roadster-t, de eppen taxira volt szukseguk. Ezert fogtak, kivettek a kormanyt es felcimkeztek taxinak. A vasarlok nagyresze valoszinuleg ember vezette sportautonak fogja venni, gyarilag beepitett kormanykerekkel.

    A valodi tesla taxi a cybercab, ami kisbusz meretu es nincs atlatszo szelvedoje sem. Egyszerre mutattak be oket, ezert sokan (pl. a cikkiro is) osszekevertek oket. Mondjuk a tesla sem tett sokat azert, hogy egyertelmu legyen mi mire van szanva, de azert latszik. (szelvedo = magan jarmu, kisbusz szelvedo nelkul = taxi)
  • Cat #5
    Mi köze a meghajtásnak ahhoz, hogy ez egy kétüléses sportautó, ami nem való taxinak?
  • Macropus Rufus #4
    hát jelenleg messze jobbak mint a villany. ;)
  • Macropus Rufus #3
    sztem egy taxi legyen kényelmes. Voltam Londonban, próbáltam azt a taxit. Hát az király. És ott is többnyire 1-2 ember ül benne. Viszont, ha 4 vagyunk, mondjuk 2 pár, akkor már is 2 ilyen autó kell, amit am. egy taxi is el tudna vinni. Miért a minimumra kell tervezni valamit? Tervezek egy taxit, ami négyszemélyes és ennyi. A távolság meg egy olyan dolog, hogy mivel a kocsinak nem kell 1,9 alatt százon lennie elég egy gyengébb motort. A kocsi nem fog versenyezni senkivel, szóval lehet jobbak a távolság adatok. Ez így egy megint egy valami, ami jó is lehetne de nem az.
  • jonyeasyrider #2
    A cikk írója egy dízel vagy benzin imádó...