SG.hu
Elon Musk bemutatta az önmagát vezető Tesla "robotaxit"
Utazás közben aludhatsz egyet, és a célállomáson ébredsz fel - ígéri a Tesla vezérigazgatója, de a
szakértők szkeptikusak azzal kapcsolatban, hogy ilyen autók hamarosan utasokat szállítanak majd. Az új autonóm járműnek nincs kormánykereke, és állítólag kevesebb mint 30 000 dollárba fog kerülni kerülni.
Több évnyi ígéret után a Tesla bemutatta azt az autót, amely Elon Musk, a cég vezérigazgatója szerint képes lesz emberi felügyelet nélkül vezetni magát. Musk szerint a jármű trillió dollárral fogja növelni a vállalat tőzsdei értékét. A „robotaxi” - amelyet Musk "cybertaxiként” is emlegetett - kevesebb mint 30 000 dollárba fog kerülni, és 2027 előtt kapható lesz - mondta. Elismerte: „hajlamos vagyok egy kicsit optimista lenni”. A termék nem rendelkezik kormánykerékkel vagy pedálokkal, ez az önvezető taxi prototípusa, amelyre Musk a Tesla jövőjét tette fel. Musk azt ígérte, hogy a rozsdamentes acélból készültnek tűnő jármű képes lesz emberi beavatkozás nélkül bármilyen célállomásra elszállítani az utasokat, ami más cégeknek csak néhány helyen, például Phoenixben és San Franciscóban sikerül.
A várva várt leleplező rendezvény a Los Angeles melletti Warner Bros. stúdióban csaknem egy órás késéssel kezdődött, mert Musk elmondása szerint az egyik meghívott vendég orvosi vészhelyzetbe került. A Tesla meglévő autóival, köztük a Model 3 és a Model Y típusokkal már jóval az új jármű megjelenése előtt képesek lesznek robottaxi fuvarokat kínálni Texasban és Kaliforniában - mondta Musk. Sok szakértő azonban kételkedik abban, hogy az ilyen Tesla taxik egyhamar az utakra kerülnek. Musk évek óta azt állítja, hogy a vállalat hónapokra van attól, hogy elindítsa a Robotaxi szolgáltatást. Ráadásul a Tesla ma kínált autonóm vezetési technológiája alapvető hibákat követ el, ami miatt a sofőröknek be kell avatkozniuk, hogy elkerüljék a baleseteket vagy a közlekedési szabályok megsértését.
Musk támogatói és rajongói mégis úgy vélik, hogy a Robotaxi egy olyan jövedelmező üzletágat indít majd el, amely bőven ellensúlyozni fogja a Tesla közelmúltbeli vergődését az elektromos autók piacán, mert a vállalat komoly piaci részesedést veszített a nagyobb múltú autógyártókkal szemben. Musk szerint az emberek személyes használatra vásárolhatnak majd Robotaxikat, és extra pénzt kereshetnek azzal, hogy a járművük utasokat szállít - ez lesz az Airbnb-s rövidtávú lakáskiadás autóipari megfelelője.
Más elemzők és autonóm vezetéssel foglalkozó szakértők szerint is kevés bizonyíték van arra, hogy a Tesla közel áll a technológia tökéletesítéséhez és ahhoz, hogy profitot termeljen belőle. Az önvezető taxiként működőképes autó „még több évnyi távolságra van, és számos technológiai akadály, biztonsági teszt és hatósági engedélyezés áll még az útjában” - mondta Garrett Nelson, a CFRA Research vezető részvényelemzője. "Ha ez a technológia jól működik, akkor teljesen meg fogja változtatni a személyautó-tulajdonlást és a mobilitást.” - mondta Shay Natarajan, a Mobility Impact Partners, egy fenntartható közlekedésbe befektető, de a Tesla részvényeit nem birtokló magántőke-befektető cég partnere. Natarajan azonban megkérdőjelezte, hogy a Tesla technológiája - amely kizárólag kamerákra támaszkodik a navigációhoz - képes lesz-e mindenfajta körülmények között működni, ahogyan azt Musk ígérte. Szinte minden más autógyártó lézeres érzékelőket használ az emberek és tárgyak észlelésére.
A Tesla befektetői számára, akiknek részvényeivel nagyjából ugyanazon az áron kereskednek, mint az év elején, sok múlott az eseményen. A világ legértékesebb autógyártó vállalatának státusza Musk azon állításán alapult, hogy a vállalat az évtized végére évi 20 millió autót fog eladni, kétszer annyit, mint a Toyota, és több mint tízszer annyit, mint amennyit a Tesla tavaly eladott. De az utóbbi időben a Tesla eladásainak növekedése lelassult, és Musk már nem hangsúlyozta ezt a célt, helyette a vállalat jövőjét az önvezető technológiára tette fel. Azoknak, akik nem hisznek abban, hogy a Tesla képes lesz legyőzni a teljesen autonóm vezetés előtt álló akadályokat, „nem kellene befektetniük a vállalatba” - mondta Musk áprilisban.
Sok elemző szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy még ha a Tesla képes is tökéletesíteni a technológiát, az akkor is olyan nyereséget fog hozni, amilyet Musk prognosztizál. Tom Narayan, az RBC Capital Markets elemzője úgy becsülte, hogy az önvezető taxik 2040-ben világszerte 1,7 milliárd dollárnyi járműeladást generálnának, de a Tesla a piacnak csak egy szeletét fogja birtokolni. "Ez nem fog egyhamar nagy számban megvalósulni” - tette hozzá.
A Tesla bemutatta Optimus humanoid robotjának legújabb változatát is. A bemutató filmecskében a robotok italokat szolgáltak fel, gyerekekkel társasjátékoztak és élelmiszereket pakoltak ki egy autóból. "Ez lesz a valaha volt legnagyszerűbb termék” - mondta Musk. Meglepetésként a Tesla egy 20 ember szállítására képes autonóm „robovan”-t is bemutatott. „Ezt meg fogjuk építeni” - mondta Musk. A vállalat azonban csalódást okozott néhány befektetőnek, akik azt remélték, hogy egy olyan Tesla autó prototípusát láthatják, amelynek ára alacsonyabb, mint a meglévő modelleké. A Tesla azt mondta, hogy egy ilyen autó jövőre kerül forgalomba.
A Tesla már most is havi előfizetéssel teszi lehetővé elektromos járműveinek tulajdonosai számára az általa teljes önvezetésnek nevezett rendszer használatát. A vállalat szerint azonban az ezt használó sofőröknek készen kell állniuk arra, hogy bármikor beavatkozzanak, ha a szoftver hibázik. A Tesla szoftver korábbi verzióinak tulajdonított balesetek számos pert és az amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálatát váltották ki. Az ügynökség szerint a technológia nem biztosítja megfelelően, hogy a sofőrök figyelmesen közlekedjenek. A hivatal áprilisban kiadott jelentésében több száz balesetet és legalább 29 halálos kimenetelű balesetet hozott összefüggésbe a Tesla vezetéstámogató rendszereinek használatával.
Musk régóta azt ígéri, hogy a Tesla járművei emberi beavatkozás nélkül is képesek lesznek működni. Beváltatlan ígéretei miatt a Mich. állambeli Oakland megye nyugdíjalapja és más részvényesek csoportos keresetet indítottak, melyben azt állították, hogy félrevezette őket a vállalat technológiájával kapcsolatban és ezzel megsértette az értékpapírtörvényeket. Egy kaliforniai szövetségi bíró azonban a múlt hónapban a Tesla javára döntött, olyan törvényekre hivatkozva, amelyek lehetővé teszik a vezetők számára, hogy optimista kijelentéseket tegyenek, még akkor is, ha azok később valótlannak bizonyulnak. Az ítélet széles mozgásteret biztosít Musknak.
Nem a Tesla az egyetlen vállalat, amely önvezető taxikkal foglalkozik. Kínában a Baidu technológiai óriáscég autonóm taxikat tesztel a közutakon. A Google holdingba tartozó Waymo évek óta üzemeltet sofőr nélküli taxiszolgáltatást. Nemrégiben közölte, hogy autói hetente több mint 100 000 fuvart biztosítanak San Franciscóban, Phoenixben és Los Angelesben. A Cruise, a General Motors egysége nemrégiben kezdte újra a vezető nélküli taxik tesztelését, miután egyik autója tavaly San Franciscóban elsodort egy gyalogost. Az Amazon tulajdonában lévő Zoox pedig egy kormánykerék nélküli, vezető nélküli furgont tesztel, és fizetős szolgáltatást tervez indítani.
Elemzők szerint valószínűleg évekbe telik majd, mire ezek a vállalatok vagy a Tesla nyereséges taxiszolgáltatást indít a városokban. És még akkor is jelentős mérnöki, szerelői, takarítói és egyéb csapatokra lesz szükség az ilyen szolgáltatások működtetéséhez. "Elon Robotaxija potenciális paradigmaváltást jelent a közlekedési iparágban” - mondta Karl Brauer, az iSeeCars, egy használtautó-vásárlási oldal vezető elemzője, "de ez nem fog egyik napról a másikra megtörténni."
Több évnyi ígéret után a Tesla bemutatta azt az autót, amely Elon Musk, a cég vezérigazgatója szerint képes lesz emberi felügyelet nélkül vezetni magát. Musk szerint a jármű trillió dollárral fogja növelni a vállalat tőzsdei értékét. A „robotaxi” - amelyet Musk "cybertaxiként” is emlegetett - kevesebb mint 30 000 dollárba fog kerülni, és 2027 előtt kapható lesz - mondta. Elismerte: „hajlamos vagyok egy kicsit optimista lenni”. A termék nem rendelkezik kormánykerékkel vagy pedálokkal, ez az önvezető taxi prototípusa, amelyre Musk a Tesla jövőjét tette fel. Musk azt ígérte, hogy a rozsdamentes acélból készültnek tűnő jármű képes lesz emberi beavatkozás nélkül bármilyen célállomásra elszállítani az utasokat, ami más cégeknek csak néhány helyen, például Phoenixben és San Franciscóban sikerül.
A várva várt leleplező rendezvény a Los Angeles melletti Warner Bros. stúdióban csaknem egy órás késéssel kezdődött, mert Musk elmondása szerint az egyik meghívott vendég orvosi vészhelyzetbe került. A Tesla meglévő autóival, köztük a Model 3 és a Model Y típusokkal már jóval az új jármű megjelenése előtt képesek lesznek robottaxi fuvarokat kínálni Texasban és Kaliforniában - mondta Musk. Sok szakértő azonban kételkedik abban, hogy az ilyen Tesla taxik egyhamar az utakra kerülnek. Musk évek óta azt állítja, hogy a vállalat hónapokra van attól, hogy elindítsa a Robotaxi szolgáltatást. Ráadásul a Tesla ma kínált autonóm vezetési technológiája alapvető hibákat követ el, ami miatt a sofőröknek be kell avatkozniuk, hogy elkerüljék a baleseteket vagy a közlekedési szabályok megsértését.
Musk támogatói és rajongói mégis úgy vélik, hogy a Robotaxi egy olyan jövedelmező üzletágat indít majd el, amely bőven ellensúlyozni fogja a Tesla közelmúltbeli vergődését az elektromos autók piacán, mert a vállalat komoly piaci részesedést veszített a nagyobb múltú autógyártókkal szemben. Musk szerint az emberek személyes használatra vásárolhatnak majd Robotaxikat, és extra pénzt kereshetnek azzal, hogy a járművük utasokat szállít - ez lesz az Airbnb-s rövidtávú lakáskiadás autóipari megfelelője.
Más elemzők és autonóm vezetéssel foglalkozó szakértők szerint is kevés bizonyíték van arra, hogy a Tesla közel áll a technológia tökéletesítéséhez és ahhoz, hogy profitot termeljen belőle. Az önvezető taxiként működőképes autó „még több évnyi távolságra van, és számos technológiai akadály, biztonsági teszt és hatósági engedélyezés áll még az útjában” - mondta Garrett Nelson, a CFRA Research vezető részvényelemzője. "Ha ez a technológia jól működik, akkor teljesen meg fogja változtatni a személyautó-tulajdonlást és a mobilitást.” - mondta Shay Natarajan, a Mobility Impact Partners, egy fenntartható közlekedésbe befektető, de a Tesla részvényeit nem birtokló magántőke-befektető cég partnere. Natarajan azonban megkérdőjelezte, hogy a Tesla technológiája - amely kizárólag kamerákra támaszkodik a navigációhoz - képes lesz-e mindenfajta körülmények között működni, ahogyan azt Musk ígérte. Szinte minden más autógyártó lézeres érzékelőket használ az emberek és tárgyak észlelésére.
A Tesla befektetői számára, akiknek részvényeivel nagyjából ugyanazon az áron kereskednek, mint az év elején, sok múlott az eseményen. A világ legértékesebb autógyártó vállalatának státusza Musk azon állításán alapult, hogy a vállalat az évtized végére évi 20 millió autót fog eladni, kétszer annyit, mint a Toyota, és több mint tízszer annyit, mint amennyit a Tesla tavaly eladott. De az utóbbi időben a Tesla eladásainak növekedése lelassult, és Musk már nem hangsúlyozta ezt a célt, helyette a vállalat jövőjét az önvezető technológiára tette fel. Azoknak, akik nem hisznek abban, hogy a Tesla képes lesz legyőzni a teljesen autonóm vezetés előtt álló akadályokat, „nem kellene befektetniük a vállalatba” - mondta Musk áprilisban.
Sok elemző szkeptikus azzal kapcsolatban, hogy még ha a Tesla képes is tökéletesíteni a technológiát, az akkor is olyan nyereséget fog hozni, amilyet Musk prognosztizál. Tom Narayan, az RBC Capital Markets elemzője úgy becsülte, hogy az önvezető taxik 2040-ben világszerte 1,7 milliárd dollárnyi járműeladást generálnának, de a Tesla a piacnak csak egy szeletét fogja birtokolni. "Ez nem fog egyhamar nagy számban megvalósulni” - tette hozzá.
A Tesla bemutatta Optimus humanoid robotjának legújabb változatát is. A bemutató filmecskében a robotok italokat szolgáltak fel, gyerekekkel társasjátékoztak és élelmiszereket pakoltak ki egy autóból. "Ez lesz a valaha volt legnagyszerűbb termék” - mondta Musk. Meglepetésként a Tesla egy 20 ember szállítására képes autonóm „robovan”-t is bemutatott. „Ezt meg fogjuk építeni” - mondta Musk. A vállalat azonban csalódást okozott néhány befektetőnek, akik azt remélték, hogy egy olyan Tesla autó prototípusát láthatják, amelynek ára alacsonyabb, mint a meglévő modelleké. A Tesla azt mondta, hogy egy ilyen autó jövőre kerül forgalomba.
A Tesla már most is havi előfizetéssel teszi lehetővé elektromos járműveinek tulajdonosai számára az általa teljes önvezetésnek nevezett rendszer használatát. A vállalat szerint azonban az ezt használó sofőröknek készen kell állniuk arra, hogy bármikor beavatkozzanak, ha a szoftver hibázik. A Tesla szoftver korábbi verzióinak tulajdonított balesetek számos pert és az amerikai Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal vizsgálatát váltották ki. Az ügynökség szerint a technológia nem biztosítja megfelelően, hogy a sofőrök figyelmesen közlekedjenek. A hivatal áprilisban kiadott jelentésében több száz balesetet és legalább 29 halálos kimenetelű balesetet hozott összefüggésbe a Tesla vezetéstámogató rendszereinek használatával.
Musk régóta azt ígéri, hogy a Tesla járművei emberi beavatkozás nélkül is képesek lesznek működni. Beváltatlan ígéretei miatt a Mich. állambeli Oakland megye nyugdíjalapja és más részvényesek csoportos keresetet indítottak, melyben azt állították, hogy félrevezette őket a vállalat technológiájával kapcsolatban és ezzel megsértette az értékpapírtörvényeket. Egy kaliforniai szövetségi bíró azonban a múlt hónapban a Tesla javára döntött, olyan törvényekre hivatkozva, amelyek lehetővé teszik a vezetők számára, hogy optimista kijelentéseket tegyenek, még akkor is, ha azok később valótlannak bizonyulnak. Az ítélet széles mozgásteret biztosít Musknak.
Nem a Tesla az egyetlen vállalat, amely önvezető taxikkal foglalkozik. Kínában a Baidu technológiai óriáscég autonóm taxikat tesztel a közutakon. A Google holdingba tartozó Waymo évek óta üzemeltet sofőr nélküli taxiszolgáltatást. Nemrégiben közölte, hogy autói hetente több mint 100 000 fuvart biztosítanak San Franciscóban, Phoenixben és Los Angelesben. A Cruise, a General Motors egysége nemrégiben kezdte újra a vezető nélküli taxik tesztelését, miután egyik autója tavaly San Franciscóban elsodort egy gyalogost. Az Amazon tulajdonában lévő Zoox pedig egy kormánykerék nélküli, vezető nélküli furgont tesztel, és fizetős szolgáltatást tervez indítani.
Elemzők szerint valószínűleg évekbe telik majd, mire ezek a vállalatok vagy a Tesla nyereséges taxiszolgáltatást indít a városokban. És még akkor is jelentős mérnöki, szerelői, takarítói és egyéb csapatokra lesz szükség az ilyen szolgáltatások működtetéséhez. "Elon Robotaxija potenciális paradigmaváltást jelent a közlekedési iparágban” - mondta Karl Brauer, az iSeeCars, egy használtautó-vásárlási oldal vezető elemzője, "de ez nem fog egyik napról a másikra megtörténni."