SG.hu
Korlátozza az önvezetést autóiban a Tesla
A Tesla visszahívja majdnem mind a 2 millió, az Egyesült Államok útjain közlekedő autóját, hogy korlátozza az Autopilot funkció használatát, miután az amerikai biztonsági felügyelők két éve vizsgálják azt a mintegy 1000 balesetet, amelyek bekövetkezésekor a funkció be volt kapcsolva.
Az amerikai Közlekedésbiztonsági Hivatal, a National Highway Traffic Safety Administration szerint az Autopilot rendszer hamis biztonságérzetet adhat a sofőröknek, és könnyen visszaélhetnek vele bizonyos veszélyes helyzetekben, amikor a Tesla technológiája nem képes biztonságosan navigálni az úton. A szoftver frissítése több figyelmeztetést ad a Tesla vezetőinek, ha nem figyelnek az útra, miközben az Autopilot kormányzási, un. "Autosteer" funkciója be van kapcsolva. Az NHTSA közleménye szerint ezek az értesítések emlékeztetni fogják a sofőröket, hogy tartsák a kezüket a kormányon és figyeljenek az útra.
A visszahívás után a jármű bekapcsolt Autosteerrel gyakrabban ellenőrzi a vezető figyelmének szintjét, és kikapcsolóldhat a funkció, ha a szoftver úgy ítéli meg, hogy a vezető nem figyel, vagy amikor a jármű nem autópályán halad, mert ilyenkor az Autosteer önmagában nem elegendő a vezetéshez. A visszahívást az NHTSA által a Teslának küldött levélben hozták nyilvánosságra, amely szerint a Tesla hozzájárult a szoftverfrissítéshez. Ebben korlátozzák az Autosteer funkció használatát, ha a vezető ismételten nem jelzi, hogy készen áll az autó irányításának folytatására, miközben a funkció be van kapcsolva.
A Tesla nagyon erőlteti a vezetést segítő funkcióit, köztük az Autopilotot és az általa "teljes önvezetésnek" nevezett funkciókat. Ezek a társaság szerint biztonságosabbá teszik a vezetést, mint a kizárólag emberi irányítás. Az NHTSA azonban már több mint két éve tanulmányozza az Autopilotot és annak Autosteer funkcióját érintő balesetekről szóló jelentéseket. A visszahívásra két nappal azután kerül sor, hogy a Washington Post részletes vizsgálatot tett közzé, amely legalább nyolc olyan súlyos balesetet, köztük néhány halálos balesetet is talált, amelyekben az Autopilot funkciót eleve nem lett volna szabad bekapcsolni.
A Tesla felhasználói kézikönyvében ez áll: "Az Autosteer csak autópályákon és korlátozottan járható utakon használható, a sofőr teljes figyelme mellett". A vállalat azonban azt hangoztatja, hogy a vezetéstámogató funkciói lehetővé teszik, hogy az autók a legtöbb vezetési döntést biztonságosan meghozzák az említett utakon kívül is. Az NHTSA vizsgálata azonban számos olyan balesetet talált az elmúlt évek során, amelyek arra utalnak, hogy ezek a funkciók nem felelnek meg az Autopilot és Full Self Driving elnevezésüknek.
A biztonsági felügyelet a Teslának küldött levelében azt írta, hogy "bizonyos körülmények között, amikor az Autosteer be van kapcsolva, a funkció vezérlésének kiemelkedő volta és hatóköre nem biztos, hogy elegendő ahhoz, hogy megakadályozza a vezető funkcióval való visszaélését". Ha a járművezetők nem állnak készen arra, hogy átvegyék az autó irányítását, "megnövekedhet a baleset kockázata". A szoftverfrissítések mellett a Tesla levelet küld az autótulajdonosoknak, amelyben értesíti őket a változásról.
Nem ez az első eset, hogy az NHTSA arra kényszeríti a Teslát, hogy változtasson az Autopilot vagy a Full Self Driving funkciókon. Februárban a Tesla visszahívta mind a 363 000 amerikai járművet, amelyek akkoriban az FSD funkcióval voltak forgalomban, miután megállapította, hogy a funkcióval működő autók megszegik a közlekedési szabályokat, többek között "egyenesen áthaladnak egy kereszteződésen, miközben a kanyarodósávban vannak, behajtanak egy stop-tábla által védett kereszteződésbe anélkül, hogy teljesen megállnának, vagy kellő óvatosság nélkül haladnak be egy kereszteződésbe folyamatosan sárgán villogó közlekedési jelzés alatt". Az NHTSA és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal pedig vizsgálja a különböző vezetéstámogató funkciókat használó Tesla járműveket érintő baleseteket, köztük egy sor mentőautóval való ütközést.
Nem a Tesla az egyetlen autógyártó, amely "önvezetésként" forgalmazott vezetőtámogató funkciókat kínál, és nem is az egyetlen, amelyik biztonsági problémákba ütközik. Nemrégiben a General Motors Cruise egysége felhagyott működésével, miután a kaliforniai hatóságok egy baleset után felfüggesztették a rendszer ottani üzemeltetésének lehetőségét. De az Autopilot és a Full Self Driving neveket reklámozva a Tesla a versenytársaknál nagyobb hangsúlyt fektetett az önvezetésre. Az általa "továbbfejlesztett Autopilotnak" nevezett funkcióért 6000 dollárt, az FSD funkcióért pedig 12 000 dollárt kér a vásárlóktól. De bár a funkciók a tulajdonosok körében támogatásra találtak, a rendőrség és a biztonsági felügyelők súlyos balesetekről és halálesetekről szóló jelentései árthatnak a Tesla azon törekvéseinek, hogy ezeket a drága funkciókat értékesítse.
A Tesla már most is messze a világ legértékesebb autógyártója, annak ellenére, hogy töredék annyi autót ad el, mint a befutott autógyártók, például a Toyota, a Volkswagen, a General Motors, a Ford vagy a Stellantis. A befektetők a részvények értékelésénél a jövőbeli értékesítési növekedésre vonatkozó előrejelzésekre, valamint a szoftverek értékére fogadnak. Elon Musk vezérigazgató elmondta, hogy a vállalat mesterséges intelligenciába való befektetése és annak az önvezető járművekben való felhasználása, valamint a humanoid robotokkal kapcsolatos tervei kulcsfontosságúak a vállalat jelenlegi és jövőbeli értékének szempontjából. "Hosszú távon úgy gondolom megvan a potenciál, hogy a Tesla a világ messze legértékesebb vállalatává váljon" - mondta Musk októberben egy Wall Street-i elemzőkkel folytatott telefonbeszélgetésben. "Ha lesznek teljesen autonóm autóink és teljesen autonóm humanoid robotjaink, amelyek valóban hasznosak, akkor nem világos, hogy hol van a határ".
Az amerikai Közlekedésbiztonsági Hivatal, a National Highway Traffic Safety Administration szerint az Autopilot rendszer hamis biztonságérzetet adhat a sofőröknek, és könnyen visszaélhetnek vele bizonyos veszélyes helyzetekben, amikor a Tesla technológiája nem képes biztonságosan navigálni az úton. A szoftver frissítése több figyelmeztetést ad a Tesla vezetőinek, ha nem figyelnek az útra, miközben az Autopilot kormányzási, un. "Autosteer" funkciója be van kapcsolva. Az NHTSA közleménye szerint ezek az értesítések emlékeztetni fogják a sofőröket, hogy tartsák a kezüket a kormányon és figyeljenek az útra.
A visszahívás után a jármű bekapcsolt Autosteerrel gyakrabban ellenőrzi a vezető figyelmének szintjét, és kikapcsolóldhat a funkció, ha a szoftver úgy ítéli meg, hogy a vezető nem figyel, vagy amikor a jármű nem autópályán halad, mert ilyenkor az Autosteer önmagában nem elegendő a vezetéshez. A visszahívást az NHTSA által a Teslának küldött levélben hozták nyilvánosságra, amely szerint a Tesla hozzájárult a szoftverfrissítéshez. Ebben korlátozzák az Autosteer funkció használatát, ha a vezető ismételten nem jelzi, hogy készen áll az autó irányításának folytatására, miközben a funkció be van kapcsolva.
A Tesla nagyon erőlteti a vezetést segítő funkcióit, köztük az Autopilotot és az általa "teljes önvezetésnek" nevezett funkciókat. Ezek a társaság szerint biztonságosabbá teszik a vezetést, mint a kizárólag emberi irányítás. Az NHTSA azonban már több mint két éve tanulmányozza az Autopilotot és annak Autosteer funkcióját érintő balesetekről szóló jelentéseket. A visszahívásra két nappal azután kerül sor, hogy a Washington Post részletes vizsgálatot tett közzé, amely legalább nyolc olyan súlyos balesetet, köztük néhány halálos balesetet is talált, amelyekben az Autopilot funkciót eleve nem lett volna szabad bekapcsolni.
A Tesla felhasználói kézikönyvében ez áll: "Az Autosteer csak autópályákon és korlátozottan járható utakon használható, a sofőr teljes figyelme mellett". A vállalat azonban azt hangoztatja, hogy a vezetéstámogató funkciói lehetővé teszik, hogy az autók a legtöbb vezetési döntést biztonságosan meghozzák az említett utakon kívül is. Az NHTSA vizsgálata azonban számos olyan balesetet talált az elmúlt évek során, amelyek arra utalnak, hogy ezek a funkciók nem felelnek meg az Autopilot és Full Self Driving elnevezésüknek.
A biztonsági felügyelet a Teslának küldött levelében azt írta, hogy "bizonyos körülmények között, amikor az Autosteer be van kapcsolva, a funkció vezérlésének kiemelkedő volta és hatóköre nem biztos, hogy elegendő ahhoz, hogy megakadályozza a vezető funkcióval való visszaélését". Ha a járművezetők nem állnak készen arra, hogy átvegyék az autó irányítását, "megnövekedhet a baleset kockázata". A szoftverfrissítések mellett a Tesla levelet küld az autótulajdonosoknak, amelyben értesíti őket a változásról.
Nem ez az első eset, hogy az NHTSA arra kényszeríti a Teslát, hogy változtasson az Autopilot vagy a Full Self Driving funkciókon. Februárban a Tesla visszahívta mind a 363 000 amerikai járművet, amelyek akkoriban az FSD funkcióval voltak forgalomban, miután megállapította, hogy a funkcióval működő autók megszegik a közlekedési szabályokat, többek között "egyenesen áthaladnak egy kereszteződésen, miközben a kanyarodósávban vannak, behajtanak egy stop-tábla által védett kereszteződésbe anélkül, hogy teljesen megállnának, vagy kellő óvatosság nélkül haladnak be egy kereszteződésbe folyamatosan sárgán villogó közlekedési jelzés alatt". Az NHTSA és a Nemzeti Közlekedésbiztonsági Hivatal pedig vizsgálja a különböző vezetéstámogató funkciókat használó Tesla járműveket érintő baleseteket, köztük egy sor mentőautóval való ütközést.
Nem a Tesla az egyetlen autógyártó, amely "önvezetésként" forgalmazott vezetőtámogató funkciókat kínál, és nem is az egyetlen, amelyik biztonsági problémákba ütközik. Nemrégiben a General Motors Cruise egysége felhagyott működésével, miután a kaliforniai hatóságok egy baleset után felfüggesztették a rendszer ottani üzemeltetésének lehetőségét. De az Autopilot és a Full Self Driving neveket reklámozva a Tesla a versenytársaknál nagyobb hangsúlyt fektetett az önvezetésre. Az általa "továbbfejlesztett Autopilotnak" nevezett funkcióért 6000 dollárt, az FSD funkcióért pedig 12 000 dollárt kér a vásárlóktól. De bár a funkciók a tulajdonosok körében támogatásra találtak, a rendőrség és a biztonsági felügyelők súlyos balesetekről és halálesetekről szóló jelentései árthatnak a Tesla azon törekvéseinek, hogy ezeket a drága funkciókat értékesítse.
A Tesla már most is messze a világ legértékesebb autógyártója, annak ellenére, hogy töredék annyi autót ad el, mint a befutott autógyártók, például a Toyota, a Volkswagen, a General Motors, a Ford vagy a Stellantis. A befektetők a részvények értékelésénél a jövőbeli értékesítési növekedésre vonatkozó előrejelzésekre, valamint a szoftverek értékére fogadnak. Elon Musk vezérigazgató elmondta, hogy a vállalat mesterséges intelligenciába való befektetése és annak az önvezető járművekben való felhasználása, valamint a humanoid robotokkal kapcsolatos tervei kulcsfontosságúak a vállalat jelenlegi és jövőbeli értékének szempontjából. "Hosszú távon úgy gondolom megvan a potenciál, hogy a Tesla a világ messze legértékesebb vállalatává váljon" - mondta Musk októberben egy Wall Street-i elemzőkkel folytatott telefonbeszélgetésben. "Ha lesznek teljesen autonóm autóink és teljesen autonóm humanoid robotjaink, amelyek valóban hasznosak, akkor nem világos, hogy hol van a határ".