SG.hu
Musk: a Cybertruckkal megástuk a saját sírunkat
A Tesla rendhagyó elektromos pickupja a vállalat vezérigazgatója, Elon Musk szerint hamarosan gyártásba kerül. A Tesla 2023 harmadik negyedévére vonatkozó pénzügyi eredményei szerint a vállalat november végén tervezi megkezdeni a Cybertruck szállítását. Musk azonban arra is figyelmeztetett, hogy valószínűleg bonyodalmakkal kell számolni, amikor cége megpróbálja felpörgetni a gyártást.
2019 novemberében Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója egy kaliforniai színpadra lépett, hogy bemutasson egy újfajta elektromos járművet, a Cybertruckot. Olyan külső dizájnt mutattak be, mintha a Marsra szánt jármű lenne: egy szögletes, cyberpunk stílusú pickup volt, amelynek karosszériája csiszolt, festetlen rozsdamentes acélpanelekből, ablaka pedig "törhetetlen" üvegből készült, mindezt alig 39 900 dolláros induló áron. Ami ezután történt, bekerült a PR-tankönyvekbe. A vakító fényekkel megvilágított, gazdagon bekamerázott bemutatón a teherautó ablakai nem egyszer, hanem kétszer is betörtek a demonstráció során. Musk először káromkodott, majd viccelődött: "Van még hova fejlődni". Ez a laza megjegyzés akár az egész projekt mantrája is lehetett volna.
A járműnek 2021-ben kellett volna legördülnie a gyártósorokról, de két év elteltével a teherautókat még mindig nem szállították le, és a legtöbb vásárló számára legalább 2024-ig nem is fogják. Annak idején Musk azt ígérte, hogy a Tesla újra feltalálja a jellegzetesen amerikai járműformát. Az utakon közlekedő teherautók többségéhez hasonló létravázas kialakítás helyett a Cybertruck eredetileg egy, a Forma-1-es autókhoz vagy prototípusokhoz hasonló önhordó karosszériával készült volna, csak éppen szénszál helyett hajtogatott rozsdamentes acélból.
Musk akkoriban sokat hangoztatta ezt, azt állítva, hogy egy hagyományos teherautó karosszériája és platója semmi hasznosat nem tesz. Talán mostanra már megbánta ezeket a szavakat, mert a Cybertruck négyéves várandóssága alatt rengeteg gyermekbetegség merült fel. A korai járműveknek elfogadhatatlan rezgés- és zajszintje volt, valamint kezelési hibák és "szerkezeti rezonancia" is előfordult. Közérthetőbben fogalmazva, a jármű szivárog, zajos, rosszul kezelhető és fékezhető. A Tesla autóiban már korábban is előfordultak szivárgások, és a Cybertruck szokatlan kialakítása megnehezíthette a mérnökök próbálkozásait a megfelelő tömítésre. 2022 januárjában a fékpedál-nyomóbetétje még tervezés alatt állt, ezért az alfa modellnél "túlzott pedálút és következetlen megállás", valamint "súrlódásos fékezés közbeni túlzott billenés", kanyarodás közbeni fékezési problémák, valamint a fékezés instabilitása volt tapasztalható.
Az alfa változat lényegesen zajosabb volt, mint amennyire a mérnökök a tervek alapján előre becsülték, a tesztelők 21 potenciális zajforrást azonosítottak a jármű karosszériájában. A Tesla 2008 óta gyárt elektromos autókat, de a szakértők szerint egy teherautó megépítése teljesen más mérnöki kihívást jelent. Más gyártók, például a Ford, amelynek F-150 Lightning elektromos pickupját 2022 áprilisában kezdték el gyártani, évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a kategóriában. Most augusztusban Musk még mindig aggódott, és a Tesla dolgozóinak küldött e-mailjében azt írta, hogy "az autó minden alkatrészét, legyen az belső vagy beszállítói, 10 mikron alatti pontossággal kell megtervezni és gyártani". Ez azt jelenti, hogy minden alkatrész méretét milliméterben, a harmadik tizedesjegy pontossággal kell megadni, a tűréseket pedig egyszámjegyű mikronban kell megadni. "Ha a nagyon alacsony költséggel készülő LEGO elemeknél és üditősdobozoknál ez megoldható, akkor mi is képesek vagyunk rá."
A teherautót egyedi stílusa miatt nemcsak gyártani nehéz, de valószínűleg javítani is nehéz lesz, mondják a szakértők. A rozsdamentes acél nem könnyen alakítható vagy formázható. Az anyag speciális hegesztési technikákat igényel, és nem hajlik könnyen, ami egy baleset esetén veszélyes lehet, mert a gyűrődési zóna által elnyelt erő az utastérben ülőkre szállhat át. Kérdéses az is, hogy a jármű furcsa formája és különösen éles szélei miatt a Cybertruck megfelel-e majd az európai gyalogosvédelmi szabályoknak.
A befektetőkkel folytatott e heti telefonbeszélgetésen Musk kijelentette, hogy "mérsékelni akarja az elvárásokat", és azt mondta, hogy a Tesla "megásta a saját sírját a Cybertruckkal". A Tesla prezentációja szerint évente 125 000 Cybertruckot gyártanak majd le, és Musk szerint a vállalat évente 250 000 Cybertruckot tudna gyártani Texasban, bár csak majd 2025-ben. "Szeretném hangsúlyozni, hogy óriási kihívások lesznek a Cybertruck sorozatgyártásának felfuttatásában, majd a Cybertruck eladásainak nyereségessé tételében" - mondta Musk. A Tesla már eddig is többször is átesett azon, amit Musk "termelési pokolnak" nevez, amikor megpróbálták növelni a mennyiséget.
Hogy van-e kereslet ennyi Cybertruckra, még nem bizonyított. Más márkák elektromos pickupjai alig néhány százalékát elégítik ki Amerika platós teherautók iránti hatalmas étvágyának, és a magas árak és a korlátozott hatótávolság elriaszthatja a potenciális vásárlókat. Vagy a gyártási problémák és a minimális kínálat a hibás? Egyre több anekdota szól a a márkakereskedésekben lévő eladatlan Ford F-150 Lightningokról, a General Motors képtelen elég Ultium akkumulátorcellát előálítani, de a gigantikus elektromos Hummer viszont kelendő. Jelenleg a Rivian a piacvezető: a 2023 első három negyedévében leszállított 14 374 darab R1T több, mint 2000 egységgel veri a Ford olcsóbb F-150-esét.
A Tesla olyan specifikációkat ígért, amelyek hatótávolság és vontatási kapacitás tekintetében jelentősen felülmúlják az F-150 Lightningot. A vállalatnak azonban a nulláról kell kezdenie a Cybertruck számos alkatrészének tervezését vagy beszerzését, szemben a versenytársakkal, akik más modellekből származó alkatrészeket tudnak újra felhasználni vagy továbbfejleszteni. A Lightning egy olyan teherautó elektromos változata, amely eladásokban több mint 45 éve minden más teherautót felülmúl az Egyesült Államokban. Ami a Teslát illeti, a másik négy modellel ellentétben az extra méretű Cybertruck kevéssé vonzó az európai vagy kínai vásárlók számára, és a beígért 40 000 dollár alatti eladási ár már a múlt, mert a felsorolt gyártási és mérnöki problémák megoldása valószínűleg jelentősen megnövelte a költségeket. Jelenleg a Tesla Cybertruck oldalán a 100 dolláros foglalón kívül nincs más árszabás, és nincs mód a teherautó konfigurálására sem. Mindazonáltal a bizonytalan kezdés nem riasztotta el a gyártó elkötelezett rajongóit, becslések szerint összesen 1,8 millió ügyfél tette le a foglalót.
A Tesla 2020 óta nem dobott piacra új járművet, és széles körben úgy tekintik, hogy lemaradt a többi autógyártó mögött, akik a megugró kereslet kielégítésére felgyorsították az elektromos járművek fejlesztését. A legtöbb autógyártó három-ötévente frissíti kínálatát - a Tesla Model S modell viszont már több, mint 10 éves. Az Audi ezzel szemben 2026-ig több mint 20 új autót tervez piacra dobni. De bár elemzők szerint a Cybertruck gyártása leginkább szimbolikus győzelem lesz a Tesla számára - amelynek még el kell érnie az új akkumulátorok piacra dobását, a biztonságos, teljes önvezető szoftver globális bevezetését és egy valóban megfizethető árú autó megépítését -, a késedelem még mindig számít. A hype-gépezetnek új termékekre van szüksége.
"Szükség van valami újdonságra, hogy újra felpezsdítsük a történetet. Legyen az egy humanoid robot, a Tesla Semi, a Cybertruck vagy a Full Self-Driving. Mindezek a Tesla PR-gépezetének szemében fontos eszközök, hogy a folyamatos növekedésről szóló narratívát fenntartsák" - mondja Jeffrey Osborne, a Cowen pénzügyi szolgáltató cég ügyvezető igazgatója és vezető elemzője, aki a Teslával foglalkozik. Bár a Cybertruck késésére biztosan nem büszke a Tesla, az igazság az, hogy Musknak és cégének fontosabb prioritásai is lehetnek. A befektetőket jobban érdekli, hogy a vállalat elérje a tavalyi 1,2 millióról idén 1,8 millió járműre vonatkozó értékesítési célját; hogy 2025-re időben elkészüljön a mexikói gyártóüzem; hogy előrelépés történjen az amerikai, kínai és németországi gigagyár-projektek terén; és hogy sikeresen piacra dobjon más új modelleket, köztük egy 30 000 dollár körüli árú, megfizethetőbb autót. "Musk sok labdát tart a levegőben" - mondta Tom Narayan, az RBC Capital Markets elemzője. "A Cybertruck rajta van a prioritást élvező dolgok listáján, de nem legfelül. Nem hiszem, hogy valaha is nagy volumenben tervezték volna árusítani."
A fentiek ellenére kizárt, hogy a Tesla leállítja a Cybertruck projektet. A mérnöki kihívások komolyak, de nem végzetesek, és elegendő pénzzel - amiből a társaságnak van bőven - orvosolhatóak. "Kizárt, hogy ne tudnák megtalálni a módját annak, hogy a Cybertruckot elfogadhatóvá tegyék a piac számára" - mondta egy autóipari mérnök. "Lehet, hogy nem ez lesz a legcsendesebb elektromos jármű, de kit érdekel? El fogják adni. Az emberek évek óta várnak rá." És a cégnek vannak bőven hűséges vásárlói, akik közül néhányan kultikusan ragaszkodnak a márkához és alapítójához, és agresszíven védik a kritikusokkal szemben az X-en; azon a ma már csak 15 milliárd dollárra becsült értékű platformon, amelynek megvásárlására Musk 44 milliárd dollárt költött tavaly októberben. De hogy amikor a teherautók végre tömegesen legördülnek a gyártósorokról, a vásárlók azt kapják-e, amire várnak, még nem tudni. "A Teslának annyi késése volt már a múltban, hogy egyfajta valóságtorzító mező veszi körül. Az emberek már annyira hozzászoktak Elon Musk vágyálmaihoz, hogy most már senki nem hisz neki" - mondta Mike Ramsey, a Gartner piackutató cég elemzője.
2019 novemberében Elon Musk, a Tesla vezérigazgatója egy kaliforniai színpadra lépett, hogy bemutasson egy újfajta elektromos járművet, a Cybertruckot. Olyan külső dizájnt mutattak be, mintha a Marsra szánt jármű lenne: egy szögletes, cyberpunk stílusú pickup volt, amelynek karosszériája csiszolt, festetlen rozsdamentes acélpanelekből, ablaka pedig "törhetetlen" üvegből készült, mindezt alig 39 900 dolláros induló áron. Ami ezután történt, bekerült a PR-tankönyvekbe. A vakító fényekkel megvilágított, gazdagon bekamerázott bemutatón a teherautó ablakai nem egyszer, hanem kétszer is betörtek a demonstráció során. Musk először káromkodott, majd viccelődött: "Van még hova fejlődni". Ez a laza megjegyzés akár az egész projekt mantrája is lehetett volna.
A járműnek 2021-ben kellett volna legördülnie a gyártósorokról, de két év elteltével a teherautókat még mindig nem szállították le, és a legtöbb vásárló számára legalább 2024-ig nem is fogják. Annak idején Musk azt ígérte, hogy a Tesla újra feltalálja a jellegzetesen amerikai járműformát. Az utakon közlekedő teherautók többségéhez hasonló létravázas kialakítás helyett a Cybertruck eredetileg egy, a Forma-1-es autókhoz vagy prototípusokhoz hasonló önhordó karosszériával készült volna, csak éppen szénszál helyett hajtogatott rozsdamentes acélból.
Musk akkoriban sokat hangoztatta ezt, azt állítva, hogy egy hagyományos teherautó karosszériája és platója semmi hasznosat nem tesz. Talán mostanra már megbánta ezeket a szavakat, mert a Cybertruck négyéves várandóssága alatt rengeteg gyermekbetegség merült fel. A korai járműveknek elfogadhatatlan rezgés- és zajszintje volt, valamint kezelési hibák és "szerkezeti rezonancia" is előfordult. Közérthetőbben fogalmazva, a jármű szivárog, zajos, rosszul kezelhető és fékezhető. A Tesla autóiban már korábban is előfordultak szivárgások, és a Cybertruck szokatlan kialakítása megnehezíthette a mérnökök próbálkozásait a megfelelő tömítésre. 2022 januárjában a fékpedál-nyomóbetétje még tervezés alatt állt, ezért az alfa modellnél "túlzott pedálút és következetlen megállás", valamint "súrlódásos fékezés közbeni túlzott billenés", kanyarodás közbeni fékezési problémák, valamint a fékezés instabilitása volt tapasztalható.
Az alfa változat lényegesen zajosabb volt, mint amennyire a mérnökök a tervek alapján előre becsülték, a tesztelők 21 potenciális zajforrást azonosítottak a jármű karosszériájában. A Tesla 2008 óta gyárt elektromos autókat, de a szakértők szerint egy teherautó megépítése teljesen más mérnöki kihívást jelent. Más gyártók, például a Ford, amelynek F-150 Lightning elektromos pickupját 2022 áprilisában kezdték el gyártani, évtizedes tapasztalattal rendelkeznek a kategóriában. Most augusztusban Musk még mindig aggódott, és a Tesla dolgozóinak küldött e-mailjében azt írta, hogy "az autó minden alkatrészét, legyen az belső vagy beszállítói, 10 mikron alatti pontossággal kell megtervezni és gyártani". Ez azt jelenti, hogy minden alkatrész méretét milliméterben, a harmadik tizedesjegy pontossággal kell megadni, a tűréseket pedig egyszámjegyű mikronban kell megadni. "Ha a nagyon alacsony költséggel készülő LEGO elemeknél és üditősdobozoknál ez megoldható, akkor mi is képesek vagyunk rá."
A teherautót egyedi stílusa miatt nemcsak gyártani nehéz, de valószínűleg javítani is nehéz lesz, mondják a szakértők. A rozsdamentes acél nem könnyen alakítható vagy formázható. Az anyag speciális hegesztési technikákat igényel, és nem hajlik könnyen, ami egy baleset esetén veszélyes lehet, mert a gyűrődési zóna által elnyelt erő az utastérben ülőkre szállhat át. Kérdéses az is, hogy a jármű furcsa formája és különösen éles szélei miatt a Cybertruck megfelel-e majd az európai gyalogosvédelmi szabályoknak.
A befektetőkkel folytatott e heti telefonbeszélgetésen Musk kijelentette, hogy "mérsékelni akarja az elvárásokat", és azt mondta, hogy a Tesla "megásta a saját sírját a Cybertruckkal". A Tesla prezentációja szerint évente 125 000 Cybertruckot gyártanak majd le, és Musk szerint a vállalat évente 250 000 Cybertruckot tudna gyártani Texasban, bár csak majd 2025-ben. "Szeretném hangsúlyozni, hogy óriási kihívások lesznek a Cybertruck sorozatgyártásának felfuttatásában, majd a Cybertruck eladásainak nyereségessé tételében" - mondta Musk. A Tesla már eddig is többször is átesett azon, amit Musk "termelési pokolnak" nevez, amikor megpróbálták növelni a mennyiséget.
Hogy van-e kereslet ennyi Cybertruckra, még nem bizonyított. Más márkák elektromos pickupjai alig néhány százalékát elégítik ki Amerika platós teherautók iránti hatalmas étvágyának, és a magas árak és a korlátozott hatótávolság elriaszthatja a potenciális vásárlókat. Vagy a gyártási problémák és a minimális kínálat a hibás? Egyre több anekdota szól a a márkakereskedésekben lévő eladatlan Ford F-150 Lightningokról, a General Motors képtelen elég Ultium akkumulátorcellát előálítani, de a gigantikus elektromos Hummer viszont kelendő. Jelenleg a Rivian a piacvezető: a 2023 első három negyedévében leszállított 14 374 darab R1T több, mint 2000 egységgel veri a Ford olcsóbb F-150-esét.
A Tesla olyan specifikációkat ígért, amelyek hatótávolság és vontatási kapacitás tekintetében jelentősen felülmúlják az F-150 Lightningot. A vállalatnak azonban a nulláról kell kezdenie a Cybertruck számos alkatrészének tervezését vagy beszerzését, szemben a versenytársakkal, akik más modellekből származó alkatrészeket tudnak újra felhasználni vagy továbbfejleszteni. A Lightning egy olyan teherautó elektromos változata, amely eladásokban több mint 45 éve minden más teherautót felülmúl az Egyesült Államokban. Ami a Teslát illeti, a másik négy modellel ellentétben az extra méretű Cybertruck kevéssé vonzó az európai vagy kínai vásárlók számára, és a beígért 40 000 dollár alatti eladási ár már a múlt, mert a felsorolt gyártási és mérnöki problémák megoldása valószínűleg jelentősen megnövelte a költségeket. Jelenleg a Tesla Cybertruck oldalán a 100 dolláros foglalón kívül nincs más árszabás, és nincs mód a teherautó konfigurálására sem. Mindazonáltal a bizonytalan kezdés nem riasztotta el a gyártó elkötelezett rajongóit, becslések szerint összesen 1,8 millió ügyfél tette le a foglalót.
A Tesla 2020 óta nem dobott piacra új járművet, és széles körben úgy tekintik, hogy lemaradt a többi autógyártó mögött, akik a megugró kereslet kielégítésére felgyorsították az elektromos járművek fejlesztését. A legtöbb autógyártó három-ötévente frissíti kínálatát - a Tesla Model S modell viszont már több, mint 10 éves. Az Audi ezzel szemben 2026-ig több mint 20 új autót tervez piacra dobni. De bár elemzők szerint a Cybertruck gyártása leginkább szimbolikus győzelem lesz a Tesla számára - amelynek még el kell érnie az új akkumulátorok piacra dobását, a biztonságos, teljes önvezető szoftver globális bevezetését és egy valóban megfizethető árú autó megépítését -, a késedelem még mindig számít. A hype-gépezetnek új termékekre van szüksége.
"Szükség van valami újdonságra, hogy újra felpezsdítsük a történetet. Legyen az egy humanoid robot, a Tesla Semi, a Cybertruck vagy a Full Self-Driving. Mindezek a Tesla PR-gépezetének szemében fontos eszközök, hogy a folyamatos növekedésről szóló narratívát fenntartsák" - mondja Jeffrey Osborne, a Cowen pénzügyi szolgáltató cég ügyvezető igazgatója és vezető elemzője, aki a Teslával foglalkozik. Bár a Cybertruck késésére biztosan nem büszke a Tesla, az igazság az, hogy Musknak és cégének fontosabb prioritásai is lehetnek. A befektetőket jobban érdekli, hogy a vállalat elérje a tavalyi 1,2 millióról idén 1,8 millió járműre vonatkozó értékesítési célját; hogy 2025-re időben elkészüljön a mexikói gyártóüzem; hogy előrelépés történjen az amerikai, kínai és németországi gigagyár-projektek terén; és hogy sikeresen piacra dobjon más új modelleket, köztük egy 30 000 dollár körüli árú, megfizethetőbb autót. "Musk sok labdát tart a levegőben" - mondta Tom Narayan, az RBC Capital Markets elemzője. "A Cybertruck rajta van a prioritást élvező dolgok listáján, de nem legfelül. Nem hiszem, hogy valaha is nagy volumenben tervezték volna árusítani."
A fentiek ellenére kizárt, hogy a Tesla leállítja a Cybertruck projektet. A mérnöki kihívások komolyak, de nem végzetesek, és elegendő pénzzel - amiből a társaságnak van bőven - orvosolhatóak. "Kizárt, hogy ne tudnák megtalálni a módját annak, hogy a Cybertruckot elfogadhatóvá tegyék a piac számára" - mondta egy autóipari mérnök. "Lehet, hogy nem ez lesz a legcsendesebb elektromos jármű, de kit érdekel? El fogják adni. Az emberek évek óta várnak rá." És a cégnek vannak bőven hűséges vásárlói, akik közül néhányan kultikusan ragaszkodnak a márkához és alapítójához, és agresszíven védik a kritikusokkal szemben az X-en; azon a ma már csak 15 milliárd dollárra becsült értékű platformon, amelynek megvásárlására Musk 44 milliárd dollárt költött tavaly októberben. De hogy amikor a teherautók végre tömegesen legördülnek a gyártósorokról, a vásárlók azt kapják-e, amire várnak, még nem tudni. "A Teslának annyi késése volt már a múltban, hogy egyfajta valóságtorzító mező veszi körül. Az emberek már annyira hozzászoktak Elon Musk vágyálmaihoz, hogy most már senki nem hisz neki" - mondta Mike Ramsey, a Gartner piackutató cég elemzője.