SG.hu
Legördült a gyártósorról az első Tesla Cybertruck
Már majdnem négy éve, hogy bejelentették a szögletes behemótot, akkor még egyszerűbb hely volt a világ. A COVID-nak még híre se volt, Ukrajnában nem volt háború, és a Tesla vezérigazgatója nem pazarolt el 44 milliárd dollárt a Twitter megvásárlására. A Tesla pickup-piaci szándékai nagy hírnek számítottak, mert Elon Musk akkoriban még nem a bohóckodásával szerepelt a címlapokon. A futurisztikus, Blade Runner-szerű Cybertruck azzal került be a hírekbe, hogy "szó szerint golyóálló". Amikor azonban Musk és csapata azon a végzetes 2019 novemberi estén megpróbálta demonstrálni a jármű képességeit, az eldobott súlyos fémgolyó összetörte a prototípus "páncélüvegét". Ez kínos baklövés volt az autógyártó számára, de talán még ennél is kínosabb, hogy a Cybertruck gyártását három éve meg kellett volna kezdeni.
Azt nyilván senki sem tudta megjósolni, hogy az évtizedek óta legsúlyosabb járvány fogja uralni az elmúlt éveket, és Musk alkatrészhiányra hivatkozott a gyártás elhalasztásának okaként. Az ideiglenes halasztási határidők sorra elrepültek, és egészen az idei év elejéig tartott, mire biztos megerősítést kaptunk arról, hogy hamarosan megkezdődik a pickup gyártása. Musk egy januári sajtóbeszélgetésen elmondta, hogy a jármű 2024-ig nem lesz érdemi hatással a Tesla eredményeire, mondván "A gyártás beindítása mindig nagyon lassú, inkább az a lényeges, hogy mikor kezdődik meg a tényleges sorozatgyártás, és ez jövőre lesz". Most azonban úgy tűnik, hogy a Tesla kiküszöbölte a hibákat, és az első Cybertruck legördült a futószalagról az austini gyárban, a Tesla és Musk pedig a Twitteren (hol máshol?) ünnepelte ezt az alkalmat.
A jeles alkalomból megosztott hivatalos fotón alig látszik a kész autó
A késedelem miatt más járműgyártók megelőzték a Teslát saját elektromos pickupjuk piacra dobásával. Közülük legjelentősebb a Ford, Amerika legkelendőbb F-150-esének gyártója tavaly mutatta be a Lightning nevű akkumulátoros változatot, és az újonnan érkező Rivian is számottevő mennyiséget szállít ki az R1T ilyen verziójából. Megjelenésüket tekintve egyikük sem tér el benzinzabáló társaiktól, ami szándékos lépés a hagyománytisztelő ügyfélkör meghódítására. A Cybertruck viszont egy szimbólum akar lenni, olyan jármű, amely "jobb használati értékkel büszkélkedhet, mint egy teherautó, de nagyobb teljesítményt nyújt, mint egy sportautó". Valószínűleg kevesen fogják használni feltételezett céljára, azaz mezőgazdasági eszközként.
2019-ben az árát 39 900 dollárban határozták meg, aminek négy évvel később kevés értelme van, amikor más Tesla-autók, például az Y 47 490 dollárnál kezdődnek. Mindezek ellenére a Cybertruck az egyik legjobban várt autó, összesen másfél millióan fizettek 100 dolláros foglalási díjat, hogy bezsebelhessenek egyet. Alig pár hónap kellett a foglalások rögzítésének leállításához, mert Musk szerint a Teslának "több megrendelése van az első Cybertruckokra, mint amennyit a gyártás megkezdése után három évig teljesíteni tudnánk". És egy példányt megépíteni teljesen más kihívás, mint több százezer, a szállításra váró ember számára elegendő mennyiséget gyártani.
Musk próbálja mérsékelni a várakozásokat a gyártás felfuttatásával kapcsolatban, nyilatkozata szerint a Cybertruck radikális kialakítása kihívást jelent. Elmondta, hogy a karosszéria rozsdamentes acélból lesz, ami drága, és nehéz formázni és hegeszteni. "Nehéz lesz megfizethetővé tenni a költségeket, mert ez egy új autó, új gyártási módszer" - mondta Musk. "Az összes többi általunk gyártott autó előállítási üteméhez képest ez alacsony darabszámban készül, de ettől még nagyon menő."
Azt nyilván senki sem tudta megjósolni, hogy az évtizedek óta legsúlyosabb járvány fogja uralni az elmúlt éveket, és Musk alkatrészhiányra hivatkozott a gyártás elhalasztásának okaként. Az ideiglenes halasztási határidők sorra elrepültek, és egészen az idei év elejéig tartott, mire biztos megerősítést kaptunk arról, hogy hamarosan megkezdődik a pickup gyártása. Musk egy januári sajtóbeszélgetésen elmondta, hogy a jármű 2024-ig nem lesz érdemi hatással a Tesla eredményeire, mondván "A gyártás beindítása mindig nagyon lassú, inkább az a lényeges, hogy mikor kezdődik meg a tényleges sorozatgyártás, és ez jövőre lesz". Most azonban úgy tűnik, hogy a Tesla kiküszöbölte a hibákat, és az első Cybertruck legördült a futószalagról az austini gyárban, a Tesla és Musk pedig a Twitteren (hol máshol?) ünnepelte ezt az alkalmat.
First Cybertruck built at Giga Texas! ?? pic.twitter.com/ODRhHVsd0t
— Tesla (@Tesla) July 15, 2023
A jeles alkalomból megosztott hivatalos fotón alig látszik a kész autó
A késedelem miatt más járműgyártók megelőzték a Teslát saját elektromos pickupjuk piacra dobásával. Közülük legjelentősebb a Ford, Amerika legkelendőbb F-150-esének gyártója tavaly mutatta be a Lightning nevű akkumulátoros változatot, és az újonnan érkező Rivian is számottevő mennyiséget szállít ki az R1T ilyen verziójából. Megjelenésüket tekintve egyikük sem tér el benzinzabáló társaiktól, ami szándékos lépés a hagyománytisztelő ügyfélkör meghódítására. A Cybertruck viszont egy szimbólum akar lenni, olyan jármű, amely "jobb használati értékkel büszkélkedhet, mint egy teherautó, de nagyobb teljesítményt nyújt, mint egy sportautó". Valószínűleg kevesen fogják használni feltételezett céljára, azaz mezőgazdasági eszközként.
2019-ben az árát 39 900 dollárban határozták meg, aminek négy évvel később kevés értelme van, amikor más Tesla-autók, például az Y 47 490 dollárnál kezdődnek. Mindezek ellenére a Cybertruck az egyik legjobban várt autó, összesen másfél millióan fizettek 100 dolláros foglalási díjat, hogy bezsebelhessenek egyet. Alig pár hónap kellett a foglalások rögzítésének leállításához, mert Musk szerint a Teslának "több megrendelése van az első Cybertruckokra, mint amennyit a gyártás megkezdése után három évig teljesíteni tudnánk". És egy példányt megépíteni teljesen más kihívás, mint több százezer, a szállításra váró ember számára elegendő mennyiséget gyártani.
Musk próbálja mérsékelni a várakozásokat a gyártás felfuttatásával kapcsolatban, nyilatkozata szerint a Cybertruck radikális kialakítása kihívást jelent. Elmondta, hogy a karosszéria rozsdamentes acélból lesz, ami drága, és nehéz formázni és hegeszteni. "Nehéz lesz megfizethetővé tenni a költségeket, mert ez egy új autó, új gyártási módszer" - mondta Musk. "Az összes többi általunk gyártott autó előállítási üteméhez képest ez alacsony darabszámban készül, de ettől még nagyon menő."