SG.hu
Balesetet okozott az önvezető autó, a Tesla nyerte a pert
3 millió dollárt követeltek a gyártótól az önvezetés tervezési hibájára hivatkozva, de a sofőrt hozták ki hibásnak.
Justine Hsu Los Angeles-i lakos 2020-ban perelte be a céget, mert Tesla Model S járműve aktivált Autopilot funkcióval egy járdaszegélynek ütközött. A légzsák működésbe lépett, és a berobbanása eltörte az állkapcsát, kiütötte néhány fogát és "idegkárosodást okozott az arcában". Hsu beperelte a gyártót az Autopilot és a légzsák tervezésének hibái miatt és több mint 3 millió dollár kártérítést követelt. A Tesla tagadta a felelősséget a balesetért, és bírósági beadványában arra hivatkozott, hogy Hsu az Autopilotot városban használta, annak ellenére, hogy a használati utasításban nem ez szerepelt.
A Los Angeles-i Legfelsőbb Bíróságon az esküdtszék nem ítélt meg kártérítést Hsu-nak. Azt is megállapították, hogy a légzsák úgy működött ahogy kellett, és hogy a Tesla nem szándékosan mulasztotta el tények közlését. Az ítélet után az esküdtek a sajtónak elmondták, hogy a Tesla egyértelműen figyelmeztetett arra, hogy a részben automatizált vezetési szoftver nem önvezető rendszer, és hogy szerintük vezető figyelemkihagyása volt a hibás.
Az ítélethirdetés után Donald Slavik, Hsu ügyvédje azt mondta, hogy bár megérti, hogy az esküdtszék úgy vélte, hogy ügyfele figyelmét elterelték, a rendszer csak kevesebb mint egy másodperccel azelőtt figyelmeztette, hogy az autó a járdaszegélynek ütközött. "Ennek az esetnek ébresztőnek kell lennie a Tesla-tulajdonosok számára: nem hagyatkozhatnak túlzottan az Autopilotra, és valóban készen kell állniuk arra, hogy átvegyék az irányítást, mert a Tesla nem egy önvezető rendszer" - nyilatkozta csalódottan Donald Slavik.
A Tesla Autopilotnak vagy teljes önvezetésnek nevezi a vezetést segítő rendszereit, de azt is hozzáteszik, hogy ezek a funkciók nem teszik az autókat autonómmá, és a sofőröknek "készen kell állniuk arra, hogy bármikor átvegyék az irányítást". A Tesla járművei alapfelszereltségként rendelkeznek az Autopilot nevű vezetéstámogató rendszerrel. A tulajdonosok 6000 dollárért megvásárolhatják az Enhanced Autopilotot, amely számos egyéb funkciót is tartalmaz. A vállalat 2015-ben vezette be az Autopilotot, és az első halálos balesetet 2016-ban jelentették az Egyesült Államokban. Az az ügy sosem került bírósági tárgyalásra. A Hsu-per a Los Angeles-i Legfelsőbb Bíróságon három héten keresztül zajlott, három Tesla-mérnök tanúvallomásaival. A vállalat a félautomata vezetési rendszerrel kapcsolatos további perek sorozatára készül.
Az Autopilot-ügyek fő kérdése, hogy ki a felelős egy balesetért, amikor az autó vezetőtámogató Autopilot üzemmódban van - az emberi vezető, a gép, vagy mindkettő? "Ha halálos balesetekről van szó, és ezek autópályákon történnek, az esküdtszék nézőpontja eltérő lehet" - emeli ki Raj Raj Rajkumar, a Carnegie Mellon Egyetem villamos- és számítástechnika professzora. "Bár a Tesla megnyerte ezt a csatát, a végén elveszítheti a háborút" - mondta, mivel az emberek rájöttek, hogy Musk évek óta ismétlődő ígéretei ellenére a Tesla technológiája "messze van attól, hogy teljesen autonóm legyen".
A per kimenetele jogilag nem kötelező érvényű más ügyekben, de a szakértők szerint egyfajta előrejelzőnek számít, amely segít a Teslának és más felperesek ügyvédjeinek a stratégiájuk tökéletesítésében. Az Amerikai Igazságügyi Minisztérium is vizsgálja a Tesla önvezető képességekre vonatkozó állításait, a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal pedig a technológia biztonságát vizsgálja.
Justine Hsu Los Angeles-i lakos 2020-ban perelte be a céget, mert Tesla Model S járműve aktivált Autopilot funkcióval egy járdaszegélynek ütközött. A légzsák működésbe lépett, és a berobbanása eltörte az állkapcsát, kiütötte néhány fogát és "idegkárosodást okozott az arcában". Hsu beperelte a gyártót az Autopilot és a légzsák tervezésének hibái miatt és több mint 3 millió dollár kártérítést követelt. A Tesla tagadta a felelősséget a balesetért, és bírósági beadványában arra hivatkozott, hogy Hsu az Autopilotot városban használta, annak ellenére, hogy a használati utasításban nem ez szerepelt.
A Los Angeles-i Legfelsőbb Bíróságon az esküdtszék nem ítélt meg kártérítést Hsu-nak. Azt is megállapították, hogy a légzsák úgy működött ahogy kellett, és hogy a Tesla nem szándékosan mulasztotta el tények közlését. Az ítélet után az esküdtek a sajtónak elmondták, hogy a Tesla egyértelműen figyelmeztetett arra, hogy a részben automatizált vezetési szoftver nem önvezető rendszer, és hogy szerintük vezető figyelemkihagyása volt a hibás.
Az ítélethirdetés után Donald Slavik, Hsu ügyvédje azt mondta, hogy bár megérti, hogy az esküdtszék úgy vélte, hogy ügyfele figyelmét elterelték, a rendszer csak kevesebb mint egy másodperccel azelőtt figyelmeztette, hogy az autó a járdaszegélynek ütközött. "Ennek az esetnek ébresztőnek kell lennie a Tesla-tulajdonosok számára: nem hagyatkozhatnak túlzottan az Autopilotra, és valóban készen kell állniuk arra, hogy átvegyék az irányítást, mert a Tesla nem egy önvezető rendszer" - nyilatkozta csalódottan Donald Slavik.
A Tesla Autopilotnak vagy teljes önvezetésnek nevezi a vezetést segítő rendszereit, de azt is hozzáteszik, hogy ezek a funkciók nem teszik az autókat autonómmá, és a sofőröknek "készen kell állniuk arra, hogy bármikor átvegyék az irányítást". A Tesla járművei alapfelszereltségként rendelkeznek az Autopilot nevű vezetéstámogató rendszerrel. A tulajdonosok 6000 dollárért megvásárolhatják az Enhanced Autopilotot, amely számos egyéb funkciót is tartalmaz. A vállalat 2015-ben vezette be az Autopilotot, és az első halálos balesetet 2016-ban jelentették az Egyesült Államokban. Az az ügy sosem került bírósági tárgyalásra. A Hsu-per a Los Angeles-i Legfelsőbb Bíróságon három héten keresztül zajlott, három Tesla-mérnök tanúvallomásaival. A vállalat a félautomata vezetési rendszerrel kapcsolatos további perek sorozatára készül.
Az Autopilot-ügyek fő kérdése, hogy ki a felelős egy balesetért, amikor az autó vezetőtámogató Autopilot üzemmódban van - az emberi vezető, a gép, vagy mindkettő? "Ha halálos balesetekről van szó, és ezek autópályákon történnek, az esküdtszék nézőpontja eltérő lehet" - emeli ki Raj Raj Rajkumar, a Carnegie Mellon Egyetem villamos- és számítástechnika professzora. "Bár a Tesla megnyerte ezt a csatát, a végén elveszítheti a háborút" - mondta, mivel az emberek rájöttek, hogy Musk évek óta ismétlődő ígéretei ellenére a Tesla technológiája "messze van attól, hogy teljesen autonóm legyen".
A per kimenetele jogilag nem kötelező érvényű más ügyekben, de a szakértők szerint egyfajta előrejelzőnek számít, amely segít a Teslának és más felperesek ügyvédjeinek a stratégiájuk tökéletesítésében. Az Amerikai Igazságügyi Minisztérium is vizsgálja a Tesla önvezető képességekre vonatkozó állításait, a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal pedig a technológia biztonságát vizsgálja.