SG.hu

Balesetet okozott az önvezető autó, a Tesla nyerte a pert

3 millió dollárt követeltek a gyártótól az önvezetés tervezési hibájára hivatkozva, de a sofőrt hozták ki hibásnak.

Justine Hsu Los Angeles-i lakos 2020-ban perelte be a céget, mert Tesla Model S járműve aktivált Autopilot funkcióval egy járdaszegélynek ütközött. A légzsák működésbe lépett, és a berobbanása eltörte az állkapcsát, kiütötte néhány fogát és "idegkárosodást okozott az arcában". Hsu beperelte a gyártót az Autopilot és a légzsák tervezésének hibái miatt és több mint 3 millió dollár kártérítést követelt. A Tesla tagadta a felelősséget a balesetért, és bírósági beadványában arra hivatkozott, hogy Hsu az Autopilotot városban használta, annak ellenére, hogy a használati utasításban nem ez szerepelt.

A Los Angeles-i Legfelsőbb Bíróságon az esküdtszék nem ítélt meg kártérítést Hsu-nak. Azt is megállapították, hogy a légzsák úgy működött ahogy kellett, és hogy a Tesla nem szándékosan mulasztotta el tények közlését. Az ítélet után az esküdtek a sajtónak elmondták, hogy a Tesla egyértelműen figyelmeztetett arra, hogy a részben automatizált vezetési szoftver nem önvezető rendszer, és hogy szerintük vezető figyelemkihagyása volt a hibás.

Az ítélethirdetés után Donald Slavik, Hsu ügyvédje azt mondta, hogy bár megérti, hogy az esküdtszék úgy vélte, hogy ügyfele figyelmét elterelték, a rendszer csak kevesebb mint egy másodperccel azelőtt figyelmeztette, hogy az autó a járdaszegélynek ütközött. "Ennek az esetnek ébresztőnek kell lennie a Tesla-tulajdonosok számára: nem hagyatkozhatnak túlzottan az Autopilotra, és valóban készen kell állniuk arra, hogy átvegyék az irányítást, mert a Tesla nem egy önvezető rendszer" - nyilatkozta csalódottan Donald Slavik.

A Tesla Autopilotnak vagy teljes önvezetésnek nevezi a vezetést segítő rendszereit, de azt is hozzáteszik, hogy ezek a funkciók nem teszik az autókat autonómmá, és a sofőröknek "készen kell állniuk arra, hogy bármikor átvegyék az irányítást". A Tesla járművei alapfelszereltségként rendelkeznek az Autopilot nevű vezetéstámogató rendszerrel. A tulajdonosok 6000 dollárért megvásárolhatják az Enhanced Autopilotot, amely számos egyéb funkciót is tartalmaz. A vállalat 2015-ben vezette be az Autopilotot, és az első halálos balesetet 2016-ban jelentették az Egyesült Államokban. Az az ügy sosem került bírósági tárgyalásra. A Hsu-per a Los Angeles-i Legfelsőbb Bíróságon három héten keresztül zajlott, három Tesla-mérnök tanúvallomásaival. A vállalat a félautomata vezetési rendszerrel kapcsolatos további perek sorozatára készül.

Az Autopilot-ügyek fő kérdése, hogy ki a felelős egy balesetért, amikor az autó vezetőtámogató Autopilot üzemmódban van - az emberi vezető, a gép, vagy mindkettő? "Ha halálos balesetekről van szó, és ezek autópályákon történnek, az esküdtszék nézőpontja eltérő lehet" - emeli ki Raj Raj Rajkumar, a Carnegie Mellon Egyetem villamos- és számítástechnika professzora. "Bár a Tesla megnyerte ezt a csatát, a végén elveszítheti a háborút" - mondta, mivel az emberek rájöttek, hogy Musk évek óta ismétlődő ígéretei ellenére a Tesla technológiája "messze van attól, hogy teljesen autonóm legyen".

A per kimenetele jogilag nem kötelező érvényű más ügyekben, de a szakértők szerint egyfajta előrejelzőnek számít, amely segít a Teslának és más felperesek ügyvédjeinek a stratégiájuk tökéletesítésében. Az Amerikai Igazságügyi Minisztérium is vizsgálja a Tesla önvezető képességekre vonatkozó állításait, a Nemzeti Közúti Közlekedésbiztonsági Hivatal pedig a technológia biztonságát vizsgálja.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #39
    1-2 "Elárulom automated driving, self driving azok a szinoním fogalmak."
    A self driving pedig ugye önvezetés. csak nem mered kimondani magyrul?
    A kiinduló állításod #1 ez volt:
    "Nem az önvezető autó okozott balesetet, hanem a vezető felelőtlenül használta a vezetéstámogató rendszert! "
    Majd ezután ez:
    "Ahogy az Autopilot, úgy az "Teljes Önvezetés" is csak egy marketing elnevezés egy vezetéstámogató rendszerre, egyik sem önvezető
    valójában"
    Most oda jutottál hogy a SAE Levels of Driving Automation az tulajdonképp önvezetés szinonim. Ebből az következik hogy értelmes a 2-es szintű önvezetés fogalom is. Akkor min is rugóztál az eredeti önvezetés kifejezés kapcsán, mert egy így egy vaskos önellentmondás.

    3. "az ember és az FSD-t használó Tesla között NINCS szignifikáns különbség, az NEM biztonságosabb"
    Nexus6 volt aki megállapította hogy az FSD és az emberi sofőr azonos jóságfokkal vezet, de többszöri felszólításra sem tudott leírni egyetlen számot sem ami ezt alátámasztaná. A pontot így bukta.

    4. Nexus6 nem tudja megfogalmazni mit vitat ami kapcsán kérdése van. Így pont értelmét vesztette.
  • NEXUS6 #38
    Aaaaz igen. Te most tényleg ilyen mentálisan leterhelt vagy, vagy csak xopatsz!?
    :O

    Teljesn rosszul érted, a szövegkörnyezetből kiemelve rakod össze. Olvasd el a teljes szövegeket, ahonnan kiollóztad nem kis munkával. Nyilvánvaló, sőt teljesen ellentmondás mentes, hogy mit értek a kérdéses fogalmakon, melyiket adott herlyen miért használom, és mi szerepel a táblázatban.

    Köszönöm, hogy ismételten megerősítetted, hogy továbbra sem vagy tisztában a SAE önvezetési szintek tartalmával, Azonban ha ez a megértési problémád valós, és nem csak szimpla kendőzetlen trollkodás, javaslom, hogy mielőbb keress fel szakembert, monjuk egy általános iskolai írás-olvasás szakos tanárt.
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.05.24. 13:20:02
  • defiant9 #37
    1-2 "Elárulom automated driving, self driving azok a szinoním fogalmak."
    A self driving pedig ugye önvezetés. csak nem mered kimondani magyrul?
    A kiinduló állításod #1 ez volt:
    "Nem az önvezető autó okozott balesetet, hanem a vezető felelőtlenül használta a vezetéstámogató rendszert! "
    Majd ezután ez:
    "Ahogy az Autopilot, úgy az "Teljes Önvezetés" is csak egy marketing elnevezés egy vezetéstámogató rendszerre, egyik sem önvezető
    valójában
    "
    Most oda jutottál hogy a SAE Levels of Driving Automation az tulajdonképp önvezetés szinonim. Ebből az következik hogy értelmes a 2-es szintű önvezetés fogalom is. Akkor min is rugóztál az eredeti önvezetés kifejezés kapcsán, mert egy így egy vaskos önellentmondás.

    3. "az ember és az FSD-t használó Tesla között NINCS szignifikáns különbség, az NEM biztonságosabb"
    Nexus6 volt aki megállapította hogy az FSD és az emberi sofőr azonos jóságfokkal vezet, de többszöri felszólításra sem tudott leírni egyetlen számot sem ami ezt alátámasztaná. A pontot így bukta.

    4. Nexus6 nem tudja megfogalmazni mit vitat ami kapcsán kérdése van. Így pont értelmét vesztette.
  • NEXUS6 #36
    Nemár ember! Elárulom automated driving, self driving azok a szinoním fogalmak.
    LOL XD

    Megjegyzem, szerintem, én nem tettem be angol nyelvű LINKET ebbe a fórumba, ez a TE forrásod! Azt se tudod mit szúrogatsz be!? :O Jééézus!
  • defiant9 #35
    1-2 "Szóval a saját magad által beszúrt táblázatot nem tudod értelmezni"
    De tudom, csak az nem 'önvezetési' szintekről beszél. Mégis honnan veszed az önvezetés szó jelentését(amin elkezdtél rugózni). Ha tényleg ennyire nem tudsz angolul akkor mindek teszel be angol nyelvű forrást?
    Nexus6 ismételten nem tudott forrást adni az önvezetés szó használata kapcsán.

    3. "az ember és az FSD-t használó Tesla között NINCS szignifikáns különbség, az NEM biztonságosabb"
    Nexus6 volt aki megállapította hogy az FSD és az emberi sofőr azonos jóságfokkal vezet, de többszöri felszólításra sem tudott leírni egyetlen számot sem ami ezt alátámasztaná. A pontot így bukta.

    4. Nexus6 nem tudja megfogalmazni mit vitat ami kapcsán kérdése van. Így pont értelmét vesztette. A 32 ben sincs ilyen, csupán kérdezel látszólag bele a levegőbe. Ilyenekre nem fogok válaszolni. Minden vitapontnak kell hogy legyen egy tiszta scope-ja.
  • NEXUS6 #34
    Önvezetési szintek meghatározása (SAE)
    Aha, értem. Szóval a saját magad által beszúrt táblázatot nem tudod értelmezni, megtalálni az önvezetéssel kapcsolatban használt szinoním kifejezést. Az igen Barátom!
    Huh, szerintem pont erről beszélek, amikor azt mondom, hogy nem vagy azon a szinten, hogy ebbe a vitába bekapcsolódj. Köszönöm a bizonyítást.
    Asszem ezzel ezt is lezárom.

    Baleseti felelősség
    + megbízhatóságra vonatkozó kérdésem lásd #32
    Zéro válasz.
    Na én ezzel tényleg kiszálltam.
  • defiant9 #33
    1. "Önvezetési szintek meghatározása (SAE)"
    Forrás erre?
    Nexus6 ismételten nem tudott forrást adni az önvezetés szó használata kapcsán. Ezzel a pontot bukta ezután ignorálta. Jó nagy pofáraesést produkált a kötözködésével.

    2. Kérdés: "Először is kérem hogy mit értesz önvezető rendszer alatt."
    Nexus6 válasza: "SAE kategóriákat tartalmazó táblázat szerint határozom meg"
    Nexus6 ismét csak mellébeszél. A SAE Levels of Driving Automation
    táblázat nem tartalmazza a self-driving kifejezés definícóját. Amikor sarokba szorul Nexus6 tipikusan az irreleváns referenciára mutogatásba menekül hogy leplezze a felsülését, csak hát ez soha nem jön össze. Pofára estél itt is.

    3. "az ember és az FSD-t használó Tesla között NINCS szignifikáns különbség, az NEM biztonságosabb"
    Nexus6 volt aki megállapította hogy az FSD és az emberi sofőr azonos jóságfokkal vezet, de többszöri felszólításra sem tudott leírni egyetlen számot sem ami ezt alátámasztaná. A pontot így bukta.

    4. Nexus6 nem tudja megfogalmazni mit vitat ami kapcsán kérdése van. Így pont értelmét vesztette.

    (amennyiben nem tudsz a fenti pontokban érdemi reakciót adni, úgy a vitát lezártnak tekintem, természetesen úgy hogy ismét elvesztetted azt)
  • NEXUS6 #32
    Önvezetési szintek meghatározása (SAE)
    Kijelentésem az volt, hogy TE nem tudod ezt megfelelően értelmezni alkalmazni. Akkor miért is nekem kéne erre definíciót hozni. Én megelégszem az általad prezentált linkkel, ;) vedd azt alapul. Vagy még azt sem tudod értelmezni? :O

    Baleseti felelősség
    "Az általad linkelt SAE kategóriákat tartalmazó táblázat szerint határozom meg és valszeg a bíróság is így teszi, az önvezető jármű fogalmát (segítek a zöldek azok! ;)"

    "Tehát milyen adatokat adott ki arról a Tesla, hogy FSD esetében hány km-enként kell beavatkozni a vezetőnek egy könnyebb szabálysértés/koccanás, és egy életveszélyes helyzet elkerülése érdekében?"
    "Tehát a kérdésre vonatkozóan semmilyen adatot nem tudsz produkálni, ezért inkább más fórumra próbálod terelni a beszélgetést.
    Hmmm. érdekes megoldás, de ugye szerinted sem minősül ez válasznak.
    Annak hiányában részemről lezártam."

    Amennyiben érdemi észrevételt képtelen vagy a személyeskedésen tenni én kiszálltam. Csá!
  • defiant9 #31
    1. "Önvezetési szintek meghatározása (SAE)"
    Forrás erre?
    Nexus6 ismételten nem tudott forrást adni. Ezzel a pontot bukta.

    2. Kérdés: "Először is kérem hogy mit értesz önvezető rendszer alatt."
    Nexus6 válasza: "SAE kategóriákat tartalmazó táblázat szerint határozom meg"
    Nexus6 ismét csak mellébeszél. Ezzel a pontot bukta.

    3. "az ember és az FSD-t használó Tesla között NINCS szignifikáns különbség, az NEM biztonságosabb"
    Nexus6 volt aki megállapította hogy az FSD és az emberi sofőr azonos jóságfokkal vezet, de többszöri felszólításra sem tudott leírni egyetlen számot sem ami ezt alátámasztaná. A pontot így bukta.

    4. Nexus6 nem tudja megfogalmazni mit vitat ami kapcsán kérdése van. Így pont értelmét vesztette.
  • NEXUS6 #30
    Önvezetési szintek meghatározása (SAE)
    A kijelentésem az volt, hogy nem vagy tisztában az önvezetési szintek tartalmával és azzal, hogy a Teszla járművei (amúgy a Teszla által is elismerten - lásd idézetek a Teszla oldaláról) NEM mininősülnek önvezetőenk! Pont.
    Ezt gyakorlatilag te magad bizonyítottad, amikor itt örömködsz/értetlenkedsz, amikor végre valahára megtaláltad a SAE idevonatkozó táblázatát, amihez ezúton is ismét gratulálok!
    Nem tudodok és nem is akarok rajtad segíteni, amikor a táblázatban és a már linkelt/idézett forrásokban leírtakat nem tudod értelmezni. Ehhez a feladathoz egyedül kell felnőnöd, én csak a hiányosságodra hívtam fel a figyelmed. Sok sikert.
    Egy kis segítséget adnék azért, újra ismétlem, hogy eleve amikor a Teszla statisztikára hivatkozol, hogy mennyivel jobb az önvetzető az embernél (sic) akkor tévúton jársz, tekintve, hogy a Teszla autói LVL2-szintűek, az az nem önvezetők. Értem!?

    Baleseti felelősség
    Az általad linkelt SAE kategóriákat tartalmazó táblázat szerint határozom meg és valszeg a bíróság is így teszi, az önvezető jármű fogalmát (segítek a zöldek azok! ;)

    "Tehát milyen adatokat adott ki arról a Tesla, hogy FSD esetében hány km-enként kell beavatkozni a vezetőnek egy könnyebb szabálysértés/koccanás, és egy életveszélyes helyzet elkerülése érdekében?"
    "Tehát a kérdésre vonatkozóan semmilyen adatot nem tudsz produkálni, ezért inkább más fórumra próbálod terelni a beszélgetést.
    Hmmm. érdekes megoldás, de ugye szerinted sem minősül ez válasznak.
    Annak hiányában részemről lezártam."
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2023.05.18. 10:26:58