Gyurkity Péter
Hatalmas beruházással jön hazánkba a CATL
Minden rekordot megdönt a befektetés, amely egy akkumulátor-üzem felépítését célozza meg.
A kínai CATL nem túl gyakran szerepel híreinkben, bár a cég többek között a Teslának szállít saját modulokat, kielégítve a gyártó egyre növekvő igényét. Most egy magyarországi üzem felépítését jelentették be, amely egyben az eddigi legnagyobb beruházásnak minősül, a cél pedig az európai autógyártók kiszolgálása.
A Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) a napokban jelezte, hogy sikerült megállapodást kötni a magyar kormány képviselőivel az itteni méretes üzem felépítéséről. A magyar fél azt hangsúlyozta ki, hogy évek óta tartó tárgyalássorozat zárult most le, ennek eredményeként pedig valóban rekordot döntünk, hiszen a beruházás értéke csaknem 3 ezer milliárd forint (7,34 milliárd euró). Az építkezés még az év vége előtt elindul, a nagy gyártósor pedig a tervek szerint Debrecenben állna össze és 221 hektárt foglalna el, 100 GWh-s kapacitással. A cégnek ez lesz a második európai üzeme, az első azonban ennél jóval kisebb, a németországi Erfurt mellett felépített példány ugyanis eleinte 8, majd pedig 14 GWh-s kapacitást nyújt majd, amint idén megindul a gyártás.
A debreceni helyszín rögtön azt sugallja, hogy a környéken jelenlévő német autógyártók kiszolgálása, az európai piac jobb lefedése az elsődleges célkitűzés. A Mercedes-Benz már jelezte, hogy ők lesznek az első vásárlók, viszont mellettük a BMW, a Stellantis, valamint a Volkswagen is komoly jelöltként jelenik itt meg. Az akár 9 ezer új munkahelyet is létrehozó új gyár, amely a nevadai Gigafactory-nál is háromszor nagyobb lenne, nyilván komoly esélyt kínál hazánknak, ez azonban nemcsak itthon, de még a régióban is az eddigi legnagyobb beruházás. Ha minden jól megy, az energiaigényeket megújuló forrásokból fedezik majd, az indulást követően pedig Magyarország valóban vezető helyet nyerhet el az akkumulátor-gyártás területén belül.
A Tesla eközben Kanadában építené fel új üzemét, de Elon Musk már egy tucat ilyen telephelyről álmodozik, amelyhez nyilván évekre lesz szükség.
A kínai CATL nem túl gyakran szerepel híreinkben, bár a cég többek között a Teslának szállít saját modulokat, kielégítve a gyártó egyre növekvő igényét. Most egy magyarországi üzem felépítését jelentették be, amely egyben az eddigi legnagyobb beruházásnak minősül, a cél pedig az európai autógyártók kiszolgálása.
A Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) a napokban jelezte, hogy sikerült megállapodást kötni a magyar kormány képviselőivel az itteni méretes üzem felépítéséről. A magyar fél azt hangsúlyozta ki, hogy évek óta tartó tárgyalássorozat zárult most le, ennek eredményeként pedig valóban rekordot döntünk, hiszen a beruházás értéke csaknem 3 ezer milliárd forint (7,34 milliárd euró). Az építkezés még az év vége előtt elindul, a nagy gyártósor pedig a tervek szerint Debrecenben állna össze és 221 hektárt foglalna el, 100 GWh-s kapacitással. A cégnek ez lesz a második európai üzeme, az első azonban ennél jóval kisebb, a németországi Erfurt mellett felépített példány ugyanis eleinte 8, majd pedig 14 GWh-s kapacitást nyújt majd, amint idén megindul a gyártás.
A debreceni helyszín rögtön azt sugallja, hogy a környéken jelenlévő német autógyártók kiszolgálása, az európai piac jobb lefedése az elsődleges célkitűzés. A Mercedes-Benz már jelezte, hogy ők lesznek az első vásárlók, viszont mellettük a BMW, a Stellantis, valamint a Volkswagen is komoly jelöltként jelenik itt meg. Az akár 9 ezer új munkahelyet is létrehozó új gyár, amely a nevadai Gigafactory-nál is háromszor nagyobb lenne, nyilván komoly esélyt kínál hazánknak, ez azonban nemcsak itthon, de még a régióban is az eddigi legnagyobb beruházás. Ha minden jól megy, az energiaigényeket megújuló forrásokból fedezik majd, az indulást követően pedig Magyarország valóban vezető helyet nyerhet el az akkumulátor-gyártás területén belül.
A Tesla eközben Kanadában építené fel új üzemét, de Elon Musk már egy tucat ilyen telephelyről álmodozik, amelyhez nyilván évekre lesz szükség.