Gyurkity Péter
Hatalmas beruházással jön hazánkba a CATL
Minden rekordot megdönt a befektetés, amely egy akkumulátor-üzem felépítését célozza meg.
A kínai CATL nem túl gyakran szerepel híreinkben, bár a cég többek között a Teslának szállít saját modulokat, kielégítve a gyártó egyre növekvő igényét. Most egy magyarországi üzem felépítését jelentették be, amely egyben az eddigi legnagyobb beruházásnak minősül, a cél pedig az európai autógyártók kiszolgálása.
A Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) a napokban jelezte, hogy sikerült megállapodást kötni a magyar kormány képviselőivel az itteni méretes üzem felépítéséről. A magyar fél azt hangsúlyozta ki, hogy évek óta tartó tárgyalássorozat zárult most le, ennek eredményeként pedig valóban rekordot döntünk, hiszen a beruházás értéke csaknem 3 ezer milliárd forint (7,34 milliárd euró). Az építkezés még az év vége előtt elindul, a nagy gyártósor pedig a tervek szerint Debrecenben állna össze és 221 hektárt foglalna el, 100 GWh-s kapacitással. A cégnek ez lesz a második európai üzeme, az első azonban ennél jóval kisebb, a németországi Erfurt mellett felépített példány ugyanis eleinte 8, majd pedig 14 GWh-s kapacitást nyújt majd, amint idén megindul a gyártás.
A debreceni helyszín rögtön azt sugallja, hogy a környéken jelenlévő német autógyártók kiszolgálása, az európai piac jobb lefedése az elsődleges célkitűzés. A Mercedes-Benz már jelezte, hogy ők lesznek az első vásárlók, viszont mellettük a BMW, a Stellantis, valamint a Volkswagen is komoly jelöltként jelenik itt meg. Az akár 9 ezer új munkahelyet is létrehozó új gyár, amely a nevadai Gigafactory-nál is háromszor nagyobb lenne, nyilván komoly esélyt kínál hazánknak, ez azonban nemcsak itthon, de még a régióban is az eddigi legnagyobb beruházás. Ha minden jól megy, az energiaigényeket megújuló forrásokból fedezik majd, az indulást követően pedig Magyarország valóban vezető helyet nyerhet el az akkumulátor-gyártás területén belül.
A Tesla eközben Kanadában építené fel új üzemét, de Elon Musk már egy tucat ilyen telephelyről álmodozik, amelyhez nyilván évekre lesz szükség.
A kínai CATL nem túl gyakran szerepel híreinkben, bár a cég többek között a Teslának szállít saját modulokat, kielégítve a gyártó egyre növekvő igényét. Most egy magyarországi üzem felépítését jelentették be, amely egyben az eddigi legnagyobb beruházásnak minősül, a cél pedig az európai autógyártók kiszolgálása.
A Contemporary Amperex Technology Co., Limited (CATL) a napokban jelezte, hogy sikerült megállapodást kötni a magyar kormány képviselőivel az itteni méretes üzem felépítéséről. A magyar fél azt hangsúlyozta ki, hogy évek óta tartó tárgyalássorozat zárult most le, ennek eredményeként pedig valóban rekordot döntünk, hiszen a beruházás értéke csaknem 3 ezer milliárd forint (7,34 milliárd euró). Az építkezés még az év vége előtt elindul, a nagy gyártósor pedig a tervek szerint Debrecenben állna össze és 221 hektárt foglalna el, 100 GWh-s kapacitással. A cégnek ez lesz a második európai üzeme, az első azonban ennél jóval kisebb, a németországi Erfurt mellett felépített példány ugyanis eleinte 8, majd pedig 14 GWh-s kapacitást nyújt majd, amint idén megindul a gyártás.
A debreceni helyszín rögtön azt sugallja, hogy a környéken jelenlévő német autógyártók kiszolgálása, az európai piac jobb lefedése az elsődleges célkitűzés. A Mercedes-Benz már jelezte, hogy ők lesznek az első vásárlók, viszont mellettük a BMW, a Stellantis, valamint a Volkswagen is komoly jelöltként jelenik itt meg. Az akár 9 ezer új munkahelyet is létrehozó új gyár, amely a nevadai Gigafactory-nál is háromszor nagyobb lenne, nyilván komoly esélyt kínál hazánknak, ez azonban nemcsak itthon, de még a régióban is az eddigi legnagyobb beruházás. Ha minden jól megy, az energiaigényeket megújuló forrásokból fedezik majd, az indulást követően pedig Magyarország valóban vezető helyet nyerhet el az akkumulátor-gyártás területén belül.
A Tesla eközben Kanadában építené fel új üzemét, de Elon Musk már egy tucat ilyen telephelyről álmodozik, amelyhez nyilván évekre lesz szükség.

Úgy érzem nem én vagyok az itt, aki terelni próbál...