Berta Sándor
Büntetőeljárás indulhat a Tesla ellen az USA-ban
A vizsgálat minden korábbinál komolyabb és nagyobb következményekkel járhat.
A müncheni tartományi bíróság már 2020 júliusában kimondta, hogy a Tesla Motors a jövőben nem reklámozhatja a robotpilóta-rendszerét az autonóm közlekedés kifejezéssel, mert az túlzó és megtéveszti a fogyasztókat. Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) szintén jelezte, hogy vizsgálják a szoftvert, majd kiderült, hogy a Tesla Full Self-Driving (FSD) programja halálos veszélyt jelent a gyerekekre, mert nem ismeri fel megfelelően őket. Most a Reuters arról számolt be, hogy a cégnek az Autopilotról nyilvánosságra hozott megtévesztő reklámjai és nyilatkozatai miatt büntetőjogi vizsgálat indulhat a Tesla Motors ellen az Amerikai Egyesült Államokban.
Az amerikai igazságügyi minisztérium tavaly kezdeményezte a vizsgálatot, miután egyre több olyan autóbaleset történt, amelyben egy aktivált Autopilot funkcióval rendelkező Tesla volt érintett. Azt ugyanakkor még túl korai lenne megítélni, hogy az eljárás milyen irányba fog zajlani, de komolyabb lehet, mint más vizsgálatok, mivel büntetőjogi vádakat emelhetnek a gyártó és annak vezetői ellen. A Reuters idézte Elon Musk múlt heti bejelentését egy közelgő frissítésről, amely lehetővé teszi majd, hogy az ügyfelek "a kormánykerék érintése nélkül" vezessenek munkába, barátokhoz vagy a szupermarketbe. A vállalat egy videóban azt állította, hogy a vezetőülésben ülő személynek csak jogi okokból kell ott ülnie, "az autó magától vezet". A Tesla ugyanakkor kifejezetten felhívta a figyelmet arra, hogy a kezeknek mindig a kormánykeréken kell maradniuk. Az asszisztens "nem teszi a gépkocsit autonómmá".
Az amerikai igazságügyi minisztérium most azt akarja kideríteni, hogy a társaság félrevezette-e az ügyfeleket, a befektetőket és a szabályozó hatóságokat. Az eredmény lehet büntetőjogi felelősségre vonás, polgári jogi szankció, de olyan döntés is születhet, hogy lesz semmilyen következmény. A döntés meghozataláig azonban még hosszú az út és a nyomozóknak még sok tennivalójuk van, például olyan belső dokumentumokat, e-maileket kellene találniuk, amelyek bizonyítják, hogy a Tesla vagy Musk félrevezető nyilatkozatokat tett. Ami nehéz lehet, mert általában mindig van megfelelő figyelmeztetés. Musk például a múlt héten azt mondta, hogy "nem azt mondjuk, hogy a technológia készen áll arra, hogy senki ne üljön a volán mögé".
A friss pénzügyi eredmények bemutatásakor Elon Musk azt is elismerte, hogy idén már nem kapnak engedélyt arra, hogy a járműveik ember nélkül tegyék a dolgukat. Az Autopilot képes az autót önállóan kormányozni, gyorsítani, fékezni és sávban tartani, de ez még nem autonóm vezetés. Ehhez az amerikai szövetségi államokban külön engedélyre is szükség lenne.
A müncheni tartományi bíróság már 2020 júliusában kimondta, hogy a Tesla Motors a jövőben nem reklámozhatja a robotpilóta-rendszerét az autonóm közlekedés kifejezéssel, mert az túlzó és megtéveszti a fogyasztókat. Az amerikai közlekedésbiztonsági hivatal (NHTSA) szintén jelezte, hogy vizsgálják a szoftvert, majd kiderült, hogy a Tesla Full Self-Driving (FSD) programja halálos veszélyt jelent a gyerekekre, mert nem ismeri fel megfelelően őket. Most a Reuters arról számolt be, hogy a cégnek az Autopilotról nyilvánosságra hozott megtévesztő reklámjai és nyilatkozatai miatt büntetőjogi vizsgálat indulhat a Tesla Motors ellen az Amerikai Egyesült Államokban.
Az amerikai igazságügyi minisztérium tavaly kezdeményezte a vizsgálatot, miután egyre több olyan autóbaleset történt, amelyben egy aktivált Autopilot funkcióval rendelkező Tesla volt érintett. Azt ugyanakkor még túl korai lenne megítélni, hogy az eljárás milyen irányba fog zajlani, de komolyabb lehet, mint más vizsgálatok, mivel büntetőjogi vádakat emelhetnek a gyártó és annak vezetői ellen. A Reuters idézte Elon Musk múlt heti bejelentését egy közelgő frissítésről, amely lehetővé teszi majd, hogy az ügyfelek "a kormánykerék érintése nélkül" vezessenek munkába, barátokhoz vagy a szupermarketbe. A vállalat egy videóban azt állította, hogy a vezetőülésben ülő személynek csak jogi okokból kell ott ülnie, "az autó magától vezet". A Tesla ugyanakkor kifejezetten felhívta a figyelmet arra, hogy a kezeknek mindig a kormánykeréken kell maradniuk. Az asszisztens "nem teszi a gépkocsit autonómmá".
Az amerikai igazságügyi minisztérium most azt akarja kideríteni, hogy a társaság félrevezette-e az ügyfeleket, a befektetőket és a szabályozó hatóságokat. Az eredmény lehet büntetőjogi felelősségre vonás, polgári jogi szankció, de olyan döntés is születhet, hogy lesz semmilyen következmény. A döntés meghozataláig azonban még hosszú az út és a nyomozóknak még sok tennivalójuk van, például olyan belső dokumentumokat, e-maileket kellene találniuk, amelyek bizonyítják, hogy a Tesla vagy Musk félrevezető nyilatkozatokat tett. Ami nehéz lehet, mert általában mindig van megfelelő figyelmeztetés. Musk például a múlt héten azt mondta, hogy "nem azt mondjuk, hogy a technológia készen áll arra, hogy senki ne üljön a volán mögé".
A friss pénzügyi eredmények bemutatásakor Elon Musk azt is elismerte, hogy idén már nem kapnak engedélyt arra, hogy a járműveik ember nélkül tegyék a dolgukat. Az Autopilot képes az autót önállóan kormányozni, gyorsítani, fékezni és sávban tartani, de ez még nem autonóm vezetés. Ehhez az amerikai szövetségi államokban külön engedélyre is szükség lenne.