Berta Sándor

A lézerek elvakíthatják a LiDAR-egységeket

A probléma miatt az érintett rendszerek egyszerűen nem látják a gyalogosokat és más tárgyakat.

A Floridai és a Michigani Egyetemek, valamint a japán Elektrokommunikációs Egyetem kutatói biztonsági kockázatot fedeztek fel a Light detection and ranging (LiDAR) egységeket használó önvezető autókban. A rendszereket ugyanis szándékos lézerhasználattal el lehet vakítani, így egyszerűen nem látják a gyalogosokat és más tárgyakat. Ez azt is jelenti, hogy az így elvakított gépkocsik nem állnak meg az érintett személyek vagy objektumok miatt. A LiDAR lehetővé teszi, hogy a közúti járművek fénysugarak segítségével "lássanak". Rögzíti a visszaverődéseket a távolságok kiszámításához, hasonlóan ahhoz, ahogy egy denevér a saját kattogása visszhangját használja. A támadás hamis tükröződéseket hoz létre, hogy összezavarja az érzékelőt.
* Nos, a szakemberek a tesztjeik során lézerrel vakították meg az autonóm autók LiDAR-egységeit. A lézer egy holtteret hoz létre a jármű előtt, amely teljesen elrejti a mozgó gyalogosokat és más akadályokat. A törölt adatok arra késztetik az autókat, hogy azt gondolják, hogy biztonságosan haladhat az úton, veszélyeztetve mindent, ami a támadás holtterében található. "A lézerünkkel utánozzuk a LiDAR visszaverődéseit, így az érzékelő figyelmen kívül hagyja a valódi akadályokról érkező egyéb visszaverődéseket. A LiDAR továbbra is valódi adatokat kap az akadályról, de az adatokat automatikusan elveti, mivel a mi hamis visszaverődéseink az egyetlenek, amelyeket az érzékelő észlel" - nyilatkozta Sara Rampazzi professzor, a tanulmány vezetője.


A szakemberek a biztonsági kockázatok feltárásával lehetővé teszik a LiDAR-gyártók számára, hogy kijavítsák a problémákat. Ebben az esetben ez például egy olyan szoftverfrissítéssel történhet, amely érzékeli a lézer hamis visszaverődéseit. "Ennek a gyengeségnek a felfedése lehetővé teszi számunkra, hogy megbízhatóbb rendszert építsünk. A jelentésünkben bemutatjuk, hogy a korábbi védelmi stratégiák nem elégségesek és olyan módosításokat javasolunk, amelyekkel orvosolni lehet ezt a gyengeséget" - mondta Yulong Cao, a Michigan Egyetem doktorandusza és a tanulmány vezető szerzője.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • defiant9 #6
    Statikus setup-nál(álló Lidar) ezt még meg is tudták csinálni, egy mozgónál ahol párhuzamosan 3 lidar-t is el kellene vakítani ami radar és optikai szenzorral is el van ellátva ez már nehezebb lett volna. Nyilván van megoldása is a problémának(military grade), de jogilag ez nem más minthogy egy fényszóróval(vagy lézerrel) elvakítod a sofőrt/repülőgép pilótát.
    Lehet ilyet csinálni, ahogy a stop táblát is le lehet szedni, aztán a közlekedés biztonsága ellen elkövetett bűncselekmény miatt a böriben gondolkozni hogy mennyire volt jó móka.
  • kvp #5
    Nem gyarthatnak minden autot eltero fizikai tulajdonsagu lezerekkel es szenzorokkal. Altalaban egy adott lidar tipus egy adott lezert hasznal es onnantol csak az idozites alapjan lehet kulonvalasztani a sajat es a masvalaki altal kuldott impulzust.

    A problema az, hogy minel tobb jarmu van egy terben, annal nagyobb az eselye, hogy a sajat visszaverodese helyett egy masik jarmu visszaverodeset kapja meg. (mivel a normal targyak felulete nem tokeletes retroreflektor)

    A fenti tamadas ezt hasznalja ki es a beepitett szoftveres szuro segitsegevel ki tudjak szuretni a feldolgozo szoftverrel barmelyik targy visszaverodeseit, mivel azt hiszi, hogy csak egy masik lidar hibas visszaverodeseit latja. Ha a szuroket arra allitjak, hogy elvakitas eseten automatikusan falnak lassanak mindent, akkor pedig nem mernenek a jarmuvek mozogni, mert allandoan szellem falakat latnanak. Erre monda azt Musk, hogy akkor inkabb kihagyjak a lidart a Teslakbol, mert ezt tul nehez megoldani es egyebkent is dragak. A google fele autok egyebkent a lathato es a liadar-os voxel map-eket vetik ossze es korrelaljak valamilyen modon. A lidar elvakitasa eseten gyakorlatilag ugyanugy mukodnek mint a Teslak, csak kamerakeppel mennek.

    ps: A megoldas egyebkent a CDMA modulacio lenne, de akkor a lezeres jeleket kellene CDMA modulacio szerint modulalni, majd a visszaverodeseket demodulalni. Ehhez olyan modulacios frekvencia kellene, hogy a visszaverodesek teljes idotartomanya egy bitido felen/harmadan belulre essen. Raadasul a mai lassu, kis mintaszamu lidar egysegek a szukseges tulmintavetelezes miatt meg egy nagysagrendet veszitenenek a felbontasukbol. Persze megoldhato, de ahhoz HD videokep minosegu lidar map-ek kellenek elso korben es akkor abbol lehetne engedni a modulacio miatt.
  • Tetsuo #4
    Erre nem számítottak? Nincs eltérő spektrum a gyártásnál?
  • kvp #3
    A gond az, hogy a lidaros egysegek lezere mas lidaros egysegeket is elvakit. Ket szemben halado lidaros jarmu kepes egymast kolcsonosen elvakitani.
  • Csaba161 #2

    Ez még haggyán, de mi van az esővel, köddel, hóeséssel????
  • CairoJack #1
    Ez olyan szempontból baromság, hogy egy lézerrel a kamerákat is el lehet vakítani, sőt, egy embert is. Az mondjuk jó, hogy kijavítják, de lássuk be, bolhából elefánt a story.