Gyurkity Péter
Nagy igény lesz a LIDAR-érzékelőkre
Alig néhány év alatt többszörösére fog nőni a járművek és a különböző objektumok közötti távolságot mérő Light Detection and Ranging technológia iránti kereslet. Jelenleg többnyire az új elektromos személyautóknál és kisteherautók fejlesztésénél és gyártásánál van komoly jelentősége a járművek mozgásában, biztonságos közlekedésében a LIDAR-komponenseknek, ez a szerep pedig az elkövetkező években csak tovább erősödik, legalábbis a TrendForce most közzétett előrejelzése szerint. Az igény az önvezető típusok és a pandémia miatt is növekedni fog.
Legutóbb arról írtunk, hogy az Amazon is saját önvezető autót tervez, a nagy amerikai üzletlánc, a Walmart, pedig autonóm járművekkel optimalizálná a logisztikai műveleteket. A TrendForce saját anyagában most azt vetíti előre, hogy az évtized közepéig tartó időszakban meg fog négyszereződni a globális LIDAR-piac forgalma, ez pedig elsősorban az úgynevezett advanced driver-assistance systems (ADAS) és az önvezető funkció elterjedése miatt lesz így. Amíg ugyanis a tavalyi évben nagyjából 682 millió dolláros bevételre tettek szert a terület szereplői, addig 2025-ben a teljes forgalom már elérheti a 2,9 milliárd dollárt, ami érinti majd az önvezető autók, egyes iparágak, a kiszállítások, valamint az okos városok területét.
A folyamat a pandémia miatt felgyorsult, hiszen számos vállalat kényszerült átállni az otthoni munkavégzésre, eközben pedig több szegmensben munkaerőhiány állhat elő, amely még nagyobb erőfeszítésekre kényszeríti a piaci szereplőket az automatizálás terén. Az e-kereskedelem fellendülése szintén ezt erősíti, ezek a cégek ugyanis szintén az automatizálás révén szeretnék javítani saját mutatóikat, bár ebben nemcsak az önvezető autók, hanem a kerékpáros futárok, valamint a drónok is szerepet játszanak majd.
A járvány ellenére tavaly is nagy számban gördültek le a futószalagról a nagyjából 40 km/h maximális sebességre programozott, legfeljebb 1,4 tonnás súlyra tervezett, egyszerűbb e-autók, ezek egy része szintén használ LIDAR-érzékelőket, de ezen komponensek a hagyományos belsőégésű motorokat használó autók, önvezető buszok, valamint robotaxik piacán is jelen vannak. A piaci igény az európai és észak-amerikai halogató lépések miatt igazán csak az idei harmadik negyedév táján lendül majd fel, a remények szerint ez segít majd a balesetek számának csökkentésében.
A pontosságának javításán ma is sokan dolgoznak, pár napja a Fraunhofer Intézet kutatói egy olyan új mikroszkennertükröt fejlesztettek ki, amely három dimenzióban vizsgálja át az autók környezetét és akár több mint 200 méterre is "lát". Amennyiben az új fejlesztést ötvözik a LiDAR rendszerrel, akkor képes lehet szinte teljes mértékben kiváltani az emberi szemet és jelentős mértékben hozzájárulhat a biztonságos autonóm közlekedéshez. Az új mikroszkennertükröt már alkalmazza az AEye nevű vállalat. Az önállóan közlekedő gépkocsikhoz fényérzékelési és távolságmérő megoldásokat készítő cég a fejlesztést a 4Sight nevű LiDAR-egységébe építette be.
Dr. Jan Grahmann, a Fraunhofer Intézet munkatársa elmondta, hogy a mikroszkennertükör segítségével a LiDAR-rendszerek képessé válnak arra, hogy érzékeljék az autók környezetét, az ott megjelenő gyalogosokat, kerékpárosokat és akár más járműveket is. Az új érzékelőt monokristályos szilíciumból készítették. Az anyag előnye, hogy nem fárad el, robusztus és stabil marad az esetleges ütések, illetve a hőmérséklet-változások esetében is. A használt tükrök általában körülbelül 5 milliméteresek, nagyobb tükrökre csak különleges esetekben van szükség.
A rendszer összes elemét képesek az ügyfelek igényeinek megfelelően módosítani és legyártani azért, hogy megvalósulhasson a különböző LiDAR-rendszerekbe való optimális integráció. Többek között ilyen szkennereket fejlesztenek ki a fejmagasságban lévő kijelzők (HUD-ok) vagy az ipari robotok számára is. Az első tesztek mindenesetre sikeresek voltak, így következhet az új mikroszkennertükrök sorozatgyártása. A LiDAR-egységekre jelenleg vezetőket segítő rendszerekként lehet tekinteni, amelyek nagyobb kényelmet és biztonságot kínálnak a közúti közlekedésben. A mikroszkennertükrök alkalmazásával felgyorsítható az autonóm közlekedés ötödik szintjének (SAE Level 5) elérése, amely a teljes automatizáltságot jelenti.
Legutóbb arról írtunk, hogy az Amazon is saját önvezető autót tervez, a nagy amerikai üzletlánc, a Walmart, pedig autonóm járművekkel optimalizálná a logisztikai műveleteket. A TrendForce saját anyagában most azt vetíti előre, hogy az évtized közepéig tartó időszakban meg fog négyszereződni a globális LIDAR-piac forgalma, ez pedig elsősorban az úgynevezett advanced driver-assistance systems (ADAS) és az önvezető funkció elterjedése miatt lesz így. Amíg ugyanis a tavalyi évben nagyjából 682 millió dolláros bevételre tettek szert a terület szereplői, addig 2025-ben a teljes forgalom már elérheti a 2,9 milliárd dollárt, ami érinti majd az önvezető autók, egyes iparágak, a kiszállítások, valamint az okos városok területét.
A folyamat a pandémia miatt felgyorsult, hiszen számos vállalat kényszerült átállni az otthoni munkavégzésre, eközben pedig több szegmensben munkaerőhiány állhat elő, amely még nagyobb erőfeszítésekre kényszeríti a piaci szereplőket az automatizálás terén. Az e-kereskedelem fellendülése szintén ezt erősíti, ezek a cégek ugyanis szintén az automatizálás révén szeretnék javítani saját mutatóikat, bár ebben nemcsak az önvezető autók, hanem a kerékpáros futárok, valamint a drónok is szerepet játszanak majd.
A járvány ellenére tavaly is nagy számban gördültek le a futószalagról a nagyjából 40 km/h maximális sebességre programozott, legfeljebb 1,4 tonnás súlyra tervezett, egyszerűbb e-autók, ezek egy része szintén használ LIDAR-érzékelőket, de ezen komponensek a hagyományos belsőégésű motorokat használó autók, önvezető buszok, valamint robotaxik piacán is jelen vannak. A piaci igény az európai és észak-amerikai halogató lépések miatt igazán csak az idei harmadik negyedév táján lendül majd fel, a remények szerint ez segít majd a balesetek számának csökkentésében.
A pontosságának javításán ma is sokan dolgoznak, pár napja a Fraunhofer Intézet kutatói egy olyan új mikroszkennertükröt fejlesztettek ki, amely három dimenzióban vizsgálja át az autók környezetét és akár több mint 200 méterre is "lát". Amennyiben az új fejlesztést ötvözik a LiDAR rendszerrel, akkor képes lehet szinte teljes mértékben kiváltani az emberi szemet és jelentős mértékben hozzájárulhat a biztonságos autonóm közlekedéshez. Az új mikroszkennertükröt már alkalmazza az AEye nevű vállalat. Az önállóan közlekedő gépkocsikhoz fényérzékelési és távolságmérő megoldásokat készítő cég a fejlesztést a 4Sight nevű LiDAR-egységébe építette be.
Dr. Jan Grahmann, a Fraunhofer Intézet munkatársa elmondta, hogy a mikroszkennertükör segítségével a LiDAR-rendszerek képessé válnak arra, hogy érzékeljék az autók környezetét, az ott megjelenő gyalogosokat, kerékpárosokat és akár más járműveket is. Az új érzékelőt monokristályos szilíciumból készítették. Az anyag előnye, hogy nem fárad el, robusztus és stabil marad az esetleges ütések, illetve a hőmérséklet-változások esetében is. A használt tükrök általában körülbelül 5 milliméteresek, nagyobb tükrökre csak különleges esetekben van szükség.
A rendszer összes elemét képesek az ügyfelek igényeinek megfelelően módosítani és legyártani azért, hogy megvalósulhasson a különböző LiDAR-rendszerekbe való optimális integráció. Többek között ilyen szkennereket fejlesztenek ki a fejmagasságban lévő kijelzők (HUD-ok) vagy az ipari robotok számára is. Az első tesztek mindenesetre sikeresek voltak, így következhet az új mikroszkennertükrök sorozatgyártása. A LiDAR-egységekre jelenleg vezetőket segítő rendszerekként lehet tekinteni, amelyek nagyobb kényelmet és biztonságot kínálnak a közúti közlekedésben. A mikroszkennertükrök alkalmazásával felgyorsítható az autonóm közlekedés ötödik szintjének (SAE Level 5) elérése, amely a teljes automatizáltságot jelenti.