Berta Sándor

A mobilokhoz hasonlóan frissíthető autókról álmodik az nVidia

A grafikus chipek számítási kapacitása a mesterséges intelligencia szintugrását jelentheti.

"Az autóipari piac nagyon fontos az nVidia számára. Több mint két évtizede dolgozunk együtt az ágazattal és megoldásokat kínálunk a biztonságos és hatékony közlekedés fejlesztéséhez. Éppen márciusban jelentettük be, hogy a következő hat évben több, mint tizenegy milliárd dollár értékben teljesítünk autóipari szerződéseket. Ez magában foglalja az OEM-gyártókkal világszerte kötött fontos megállapodásokat. Például a Mercedes-Benzzel együttműködve szoftveresen definiált járműflották kifejlesztésén dolgozunk, amelyek a Drive Orin járműbe épített számítástechnikai rendszeren és a 2024-ben gyártásba kerülő mesterséges intelligencia számítási infrastruktúránkon alapulnak."

"A Jaguar Land Roverrel közösen bejelentettük, hogy közösen fejlesztjük és szállítjuk a következő generációs automatizált vezetési rendszereket és a mesterséges intelligencia alapú szolgáltatásokat az ügyfelek számára. A Mercedes-Benzzel kötött partnerséghez hasonlóan a JLR összes gépkocsija a szoftveresen definiált Drive Orin platformra épül, amely az aktív biztonság, az automatizált vezetés, a parkolás és a vezetőtámogató rendszerek széles skáláját kínálja. A platform nyitott és moduláris, nagy számítási teljesítményt kínál, így a végfelhasználók olyan autókat vásárolhatnak, amelyek idővel egyre jobbak és jobbak lesznek. A szoftverfrissítések révén további funkciókat tudnak hozzáadni, növelve a jármű értékét és biztonságát annak élettartama alatt" - jelentette ki Danny Shapiro, az nVidia autóipari fejlesztésekért felelős alelnöke.


A menedzser szerint a rögzített funkciójú eszközök kora lejárt. Legyen szó akár okostévéről vagy -telefonról, a fogyasztók megszokták, hogy a termékek idővel szoftverfrissítésekkel javulnak. Hasonlóképpen, a szoftveresen definiált autók következő generációja várhatóan gyökeresen megváltoztatja az autóipart. A múltban az ágazatban a termékciklusok egyéves folyamatok voltak, amikor az ügyfeleknek a legújabb modellt kellett megvásárolniuk, hogy hozzáférjenek a legújabb technológiához. Az elkövetkező szoftveralapú architektúrákkal a gyártók sokkal gyorsabban tudnak majd OTA-frissítéseket biztosítani a már forgalomban lévő gépkocsik számára.

A szakember kitért arra is, hogy milyen technológiai akadályokat kell elsősorban leküzdeniük a fejlesztőknek az autonóm vezetés terén, hogy végre eérhető legyen a SAE Level 3. és 4. szint. A kihívást az jelenti, hogy a hagyományos járműarchitektúrákat soha nem a szoftver-az-első megközelítésre tervezték. A legtöbb autó még mindig több tucat elektronikus vezérlőegységre (ECU) támaszkodik a gépkocsiban, amelyek mindegyike egy adott feladatra specializálódott. Ezeket az ECU-kat ritkán frissítik, vagy a frissítéseket általában a kereskedőnél végzik, ami nem mindig praktikus.

Ahelyett, hogy az ECU-kba dedikált funkciókat kódolnának, a modern járműarchitektúra nagy teljesítményű, központosított számítási teljesítményt és összetett szoftvercsomagokat igényel, amelyek kihasználják a mesterséges intelligenciát. Ezzel az egységes architektúrával az autógyártók a gépkocsi teljes élettartama alatt integrálhatják és frissíthetik a fejlett szoftverfunkciókat. A rendszeres szoftverfrissítéseket kapó mobiltelefonokhoz hasonlóan ezek a szoftveresen definiált járművek is folyamatosan frissíthető eszközök lesznek, amelyek idővel fejlődnek. Bár az autonóm autók előnyei messzemenőek, a biztonságos, önvezető gépkocsik kifejlesztése az egyik legnehezebben megoldható mesterséges intelligencia kihívás. Ehhez pedig óriási számítási teljesítményre és szoftveres szakértelemre van szükség.


"Szilárdan hiszünk abban, hogy a közlekedés következő generációja az autonóm közlekedés. A teljesen autonóm járművek bevezetése szakaszosan fog történni. Jelenleg több tucatnyi kísérleti teszt zajlik szerte a világon. Ez a viszonylag korlátozott hozzáférés továbbra is fennmarad az ellenőrzött környezetben, például kikötőkben vagy bányákban működő speciális járművekkel, valamint a viszonylag kis, földrajzilag meghatározott területeken működő robottaxikkal, lassú személyszállító járatokkal és fuvarozási szolgáltatásokkal. Láthatjuk a távvezérelt teherautók első próbáit is az autópályán olyan partnerek által, mint a TuSimple vagy a Volvo Autonomous Solutions, akik kísérleti teszteket végeznek korlátozott területeken, például kikötőkben."

"A biztonságosabb és hatékonyabb autonóm közlekedés felé vezető további fejlődés kulcsa a nagy teljesítményű, központosított számítástechnikai teljesítmény. Ez lehetővé teszi a gépkocsik számára, hogy az autonóm vezetéshez szükséges redundáns és változatos DNN-ek (Deep Neural Networks) egész sorát futtassák" - hangsúlyozta Danny Shapiro. Az nVidia autóipari fejlesztésekért felelős alelnöke kiemelte, hogy az autonóm gépkocsik óriási mennyiségű mesterséges intelligencia számítási teljesítményt igényelnek, és ők keményen dolgoznak a világ talán legösszetettebb számítási feladatának megoldásán. A jövő járművei szoftvervezérelt mesterséges intelligenciával működő kerekes számítógépek lesznek. Ez azt jelenti, hogy az OEM-gyártóknak is szoftvercéggé kell válniuk, és egy nagyobb ökoszisztémával kell együttműködniük a fejlesztési költségek csökkentése és a piacra jutási idő felgyorsítása érdekében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Ender Wiggin #6
    ja, csak egy dolgot nem tud a tesla, hogy hogy kell autót építeni...
  • paragic #5
    "a gazdaság felelőtlen lerombolásán kívül máshoz egyre látványosabban nem értő EU"

    Mi ez a baromság? Megártott a propaganda az agyadnak?
  • kvp #4
    Az egyetlen meglepo, hogy a Tesla ezt pl. mar az elso naptol tudja. Hany evnyi lemaradasban lehet az autoipar tobbi reszvevoje?

    A frissitesekbol tobbfele valtozat letezik:
    - uzemszeru, tehat pl. terkep frissitesek
    - jogi, tehat a torvenyi szabalyozas valtozasa miatt kotelezo
    - hibajavitasok
    - uj feature-ok

    Az elso a hetkoznapi hasznalathoz kell. A masodik az onvezeto es egyeb seged rendszerek miatt kell, tehat ha valtozik a kresz, akkor vagy kivonjak a kocsit a forgalombol vagy frissitk a szoftveret. Az uj kepessegek a tobbseget nem zavarjak, tehat maradnak a hibajavitasok, amik letre problemas, de alapvetoen szukseges.

    Az alternativa az, hogy minden utepitesnel, terelesnel vagy jogszabaly valtozasnal letilt a rendszer es treleren kell bevinni a szervizbe szoftverfrissitesre. Manapsag ez mar nem igazan jarhato ut.
  • Dodo55 #3
    Ez így van, de ami manapság jellemző nagyon sok termék piacán - már sajnos rengeteg ipari céleszköz piacán is - az tényleg minden határon túlmenően botrányos és tűrhetetlen szintig fajult mára. Ha a manapság a gazdaság felelőtlen lerombolásán kívül máshoz egyre látványosabban nem értő EU-n múlik, akkor sajnos addig fogják ezt hagyni, amíg valami katasztrófához nem vezet végül, mert hiába volt 1-2 előremutató fogyasztóvédelmi megmozdulásuk korábban, ezen a téren évek óta nem látni, hogy akár csak a fülük botját is mozdítanak, ellenben még eszetlen szabályozásokat is hoznak pl. pont az autók terén amikkel további vészesen elkapkodott fejlesztéseket kényszerítenek ki...

    Jobb híján a felelős cégeknek kéne talán fellépnie, felvállalniuk a hosszabb fejlesztési ciklusokat, cserébe hogy kíméletlenül ráolvasnak a felelőletlen konkurenciára, és jó esetben be is döntik aki annyira hajmeresztő gyakorlatot folytat. Nyilván ehhez nagy eséllyel bele kellhet menniük kemény bírkózásokba és nyilván ezért látok még mindig sajnos nagyobb esélyt egy kijózanító katasztrófára, mint sem hogy ez egészséges módon megvalósulhasson előtte
    Utoljára szerkesztette: Dodo55, 2022.08.16. 00:58:04
  • Gabbbbbbbbbbbb #2
    Hibátlan szoftver nincs egy bizonyos komplexitás felett, ezen kár rágódni.
  • RJoco #1
    Én olyan autókat szeretnék, amiket nem kell frissíteni, mert elk**ták a programot.
    Csinálják meg jól és hagyják békén a kocsimat! Ez nem egy telefon vagy számítógép, amire jönnek ki az újabb és újabb felhasználói programok.
    A hardver sem változik. Mondjuk ez igaz a telefonra is. Ott sem szeretem.
    Ha új funkcióval bővül a program, akkor nincs gond. A hibajavításokkal annál inkább. Ez azt jelenti, hogy hibás terméket adtak el.
    A lábasra sem jön ki folyamat a hibajavítás, de nem is lyukasan adják el.

    Valahogy le kéne szoktatni a fejlesztőket, hogy sz@r munkát adjanak ki a kezük közül.
    Ennek érdekében léphetne fel az EU keményen.