Berta Sándor

Új agyat fejlesztett az autonóm járművekhez az nVidia

Az eddiginél jóval kisebb és tízszer nagyobb teljesítményű platformot készített az nVidia, mely várhatóan szinte minden önvezető autó agya lesz.

Jen-Hsun Huang, az nVidia alapítója és vezérigazgatója mutatta be azt az új platformot, amely lehetővé teheti akár robottaxik forgalomba állítását is. A Pegasus körülbelül akkora, mint egy merevlemez, ennek ellenére hatalmas számítási teljesítményt kínál: egy időben akár 16 ultrahullámú szenzor, kamera, radar és LIDAR adatait elemzi. Ezáltal az autók hamarosan már centiméteres pontossággal állapíthatják meg a tartózkodási helyüket, ismerhetik fel a járókelőket és tervezhetnek biztonságos útvonalakat.


A menedzser kijelentette, hogy a DRIVE PX Pegasus nevű chip segítségével gyakorlatilag egy szuperszámítógépet helyeznek el a járművek csomagterében. A rendszernek köszönhetően a jövőben egy önállóan közlekedő gépkocsi az elindulástól a célig vezetői beavatkozás nélkül haladhat majd - függetlenül a használt utaktól és a környezettől. Ez teljes mértékben az 5-ös szintű autonóm vezetésnek felel meg, melynél az utasok akár alhatnak vagy filmet is nézhetnek az út során.

A gyártók 2018-tól integrálhatják a chipet és a szintén a vállalat által fejlesztett operációs rendszert a tesztjárműveikbe. Huang közölte, hogy e megoldások segítségével a gépkocsik nem csupán autonóm módon közlekedhetnek, hanem fel fogják ismerni a vezető arcát is és kinyitják a csomagtartót, ha látják, hogy szatyrokkal közeledik a szupermarketből. Így válik az autó mesterséges intelligenciává.


Már most is 25 társaság és startup használja az nVidia technikáját ahhoz, hogy teljesen önállóan közlekedő járműveket építsen. Új ügyfél viszont a DHL csomagszállító cég, amely 2018-tól tesztelési célból látja el e technikával a járműveit. Ugyanakkor azt is látni kell, hogy pusztán az új chip miatt nem fognak elterjedni a robotgépkocsik: szükség van egy robusztus szoftverre is, amely megbízhatóan felismer minden gyalogost és tárgyat, s képes minden közlekedési helyzettel megbirkózni. Az eső, az úton lévő szemét és a rosszul jelölt építési területek még mindig komoly gondokat okoznak az önállóan közlekedő autóknak.


Ahhoz, hogy a "szuperagy" gyorsabban megjelenjen az utcákon, az nVidia bemutatott egy új szimulációs szoftvert is, amely video- és szenzorfelvételeket tartalmaz az Amerikai Egyesült Államok útjairól. Ezeket a felvételeket a vezérlőrendszer kielemezheti, hogy még pontosabban ismerje fel a különböző tárgyakat. Huang hangsúlyozta, hogy nyolc rendkívül gyors nVidia DGX számítógép használatával a szimulátor már képes öt óra alatt virtuálisan bejárni 300 000 mérföldnyi utat, míg hamarosan képes lesz 2 nap alatt virtuálisan beutazni az USA teljes úthálózatát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pixx #18
    Nincs ezzel baj, hogy van ilyen, és hogy jobb lesz tőle a közlekedés. A baj ott van, hogy környezetből akarja az információt nyerni a számítógép, ami sokszor félrevezető lehet. Hiába előtted fékeznek, ha az az előtt lévő kocsi jobbra kanyarodik, te meg jobbra rántod, és nem az előtted lévőbe mész bele, hanem az az előtt lévőbe.
    Ráadásul itthon még szabad szemmel se lehet látni az út felfestéseket, nemhogy egy gép.
    Teljesen más irányból kell ezt megközelíteni.
  • paragic #17
    Évente egymillió ember hal meg az utakon emberi hibából. De ez nem baj, az a baj, hogy a sofőröknek át kell képezniük magukat. Ez olyan kibírhatatlan szenvedéssel járna számukra, hogy inkább haljanak és nyomorodjanka meg milliók.
    De jó, hogy ezt nem te döntöd el :D
  • WoodrowWilson #16
    Igen, a traktorokat meg a kombájnokat is zúzzuk be, hogy legyen hol dolgozni az embereknek! Minek a szövőgép, amikor a keményen dolgozó kisemberek elől elveszi a munkát? Köszöntjük a 19. században!
  • dyra #15
    Persze, hogy nem látod a vaddisznót mert nem arra figyelsz és amúgy hót szar a videó felbontása azonban ha megállítod 1:07-nél akkor már érzékeled te is az útakadályt egy ember is beletapos a fékbe (két állatka is van ott). Egész más bent ülni és saját szemeddel nézni mint egy vacak felbontású kamarán keresztül. A másik videón is látni egy fullosan 3D-ben feltérképezett területen megy. Azt áruld el nekem, miért jó nekem, hogy az autóm az önvezető extra miatt 5x annyiba fog kerülni és a sok futár, buszsofőr, teherautó-sofőr és taxis no és a kamionosok kereshetnek másik melót? Remélem egyszer a tetvedék informatikai cégeket is kiautomatizálják a picsába a döntéshozókkal együtt. Rohadnának meg a technikájukkal nekem ez a véleményem. Folyamatosan azt nézik, hogy tudják az egyszeri melós lóvéját megfogni, miközben a döntéshozók nagyságrendekkel többet tesznek zsebre. Olyan szoftvereket szeretnék látni ami a politikusokat és a döntéshozókat automatizálja, hiszen ott is a döntések jól kiszámithatóak. Utálom már ezt az egész informatikát pedig 20 éve ebből élek. Ez egy gusztustalan dolog. Nem jobbá teszik a világot ez a látnokok hanem tönkre. De majd a saját bőrükön tapasztalják mikor az otthon munka nélkül sínylődő emberek fellázadnak és kitör az utolsó nagy háború. Bár addigra már Skynet lesz az meg kiirt mindenkit.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2017.10.14. 21:39:42
  • Sir Cryalot #14
    Ha a valós életben visszataszítónak felfuvalkodottnak mondják ha egy ember egyoldalú , "mindig jó úton jár" , és nem tart teljesíthetetlen kihívásnak semmit, akkor a különböző brand-eknek miért nézzük ezt el amik ráadásul közismerten érdekvezéreltek és mindig csak valami ártatlan oldalukat mutatják?

    Szerintem aki ennyire hinni akar, nemcsak az önszuggesszióra hajlamos...
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.10.13. 19:50:53
  • paragic #13
    "Az egyenes, felfestett, kányúmentes kaliforniai utakon, napsütésben, semmi forgalmi dugó?"





    Utoljára szerkesztette: paragic, 2017.10.13. 17:40:32
  • Cat #12
    "Alig van olyan autó, mely képes megállni bármilyen másik autónál kisebb mozgó tárgy kerül elé."

    Csak neked, az első egyből egy éjszaka átrohanó kutya, több forgalmi dugó, majd egy éjszakai vaddisznó. Nem is látod, hogy baj van, amíg meg nem áll az autó.

    Utoljára szerkesztette: Cat, 2017.10.13. 09:49:39
  • Ender Wiggin #11
    "Már a jelenlegi technológiával is nagyobb arányban képesek elkerülni a baleseteket és megoldani a váratlan helyzeteket, mint az emberek."

    Láttad már a kenguru-teszteket? Alig van olyan autó, mely képes megállni bármilyen másik autónál kisebb mozgó tárgy kerül elé. És akkor még nem is beszéltünk arról, hogy az önvezetők hány koccanást hoznak össze. A levezetett tesztkilométerek pedig szart sem érnek a valóságban. Az egyenes, felfestett, kányúmentes kaliforniai utakon, napsütésben, semmi forgalmi dugó? Ennek hol van gyakorlati haszna a világ többi részén? Ráadásul publikus a legtöbb fejlesztő hibalistája is, ami a google-t leszámítva elég ijesztő (mert a robot átadja a legváratlanabb helyzetben is irányítást, tehát mindig fogni kell a kormányt és figyelni - ezt nevezed te haladásnak?). Nem kell ahhoz önvezetés, hogy a baleseteket megelőzze a jármű. Elég, ha minden autóba bekerülnek a passzív és aktív elemek (melyek többnyire prémium kategóriásak egyelőre). Éjjellátó, vészfék, és különböző szenzorok, kamerák, melyek figyelmeztetnek, az emberi reakcióidőt csökkentik a proaktivitásukkal.
    Utoljára szerkesztette: Ender Wiggin, 2017.10.13. 07:00:51
  • Sir Cryalot #10
    Hát ezzel az open sourceolgatással az a baj hogyha az nem "ground up" multiresolution implementáció akkor az egyenesen mehet a kukába , az meg jellegénél fogva célhardwarekre szokott elkészülni... De szerintem a pixel/framebuffer alapú dolog is mehet .

    Ha muszáj pixelekkel foglalkozni akkor elsősorban a "blind deconvolution" az érdekes mert nem egy hibátlan, zajtalan computer szimuláció a bemenetünk, az optical flow meg esetleg utána jön . Multires. nélkül ennyi minden nem megy.
    Utoljára szerkesztette: Sir Cryalot, 2017.10.13. 02:27:39
  • kvp #9
    CNN based optical flow. Az emberi latast szimulalja. Melysegi terkepet (voxel map-et) es idobeli, szegmentalt mozgasi terkepet is lehet vele kesziteni. Az alapvaltozat egy 3x3x2+1-es neuralis matrixra epul es nagyon jol gyorithato. Ilyet hasznalt anno Stanley is es a google open source-olta a sajat implementaciojat. Maximalis sebesseghez akar minden pixel kaphat sajat cnnd magot. Ezek kis 8-16 bites cpuk. Butak de gyorsak es sok van beloluk.