Gyurkity Péter
Európa vezet az elektromos autóknál
Nálunk a leggyorsabb a növekedés, míg az USA egyértelműen lemaradt.
Az elektromobilitás területe iránt egyre több jól ismert név érdeklődik, jellemző, hogy legutóbb már arról írtunk, hogy a Xiaomi is dolgozik saját megoldásán. Most a nagyobb régiók eddig elért eredményeit hasonlították össze, a versenyben pedig Európa nagyon is jól áll.
A Pew Research Center tette közzé saját részletes felmérését, amelyben természetesen a számukra fontosabb amerikai adatokat emelték ki, viszont ebből jól kirajzolódik, hogy kontinensünk áll az első helyen a versenyben. A tavalyi évben világszerte összesen nagyjából 3 millió új elektromos autón adtak túl, ezek legnagyobb hányada Európában talált gazdára, míg a második helyen az egyébként óriási kínai piac állt, így az Egyesült Államok csak a harmadik helyre volt jó – őket pedig az egyéb országok (Kanada, Brazília, stb.) követték a sorban. Az elektromos kategóriába egyébként a plug-in hibrideket és az üzemanyagcellás megoldásokat is belefoglalták, így jött ki a fenti rangsor, ennél azonban talán fontosabb, hogy míg Európában tavaly az összes eladások 10 százalékát tették ki az elektromos modellek, addig Kínában ez az arány 5,7 százalék volt, az USA esetében pedig alig 2 százalékot mértek.
A legtöbb új autót itt regisztrálják, a piaci részesedésük elérte a 10 százalékot
Az európai átlagot (amelybe Svájc, Norvégia, Izland, valamint az Egyesült Királyság is beletartozik) nyilván az északi, főként a skandináv országok kiemelkedően magas számai emelték magasabbra, hiszen a listán Norvégia áll az első helyen a maga 74,8 százalékos adatával, őket pedig Izland követi 52,4 százalékkal, de a svéd 32,3 százalékos arány sem lebecsülendő. Ehhez képest a kínai 5,7 százalék már kifejezetten alacsonynak tűnik, de Lengyelország 0,8 százalékos száma már abszolút eltörpül a nagyok mellett.
Az elmúlt 5 év növekedési üteme szintén a mi kontinensünkön volt a leggyorsabb, ez 2016 óta ugyanis 60 százalékos volt, Kína ezen a téren 36 százalékot, az USA pedig 17 százalékot mutathat fel. A tengerentúlon az elmúlt 3 évben eladott új autók alig 2 százalékát tették ki a különböző elektromos megoldások, jól látható, hogy az amerikai vásárlók kitartanak a benzinzabáló monstrumok és a jóval olcsóbb hagyományos típusok mellett.
Odaát különösen nagy problémát jelent, hogy a töltőállomások hálózata leginkább a nagyvárosokban épült ki, a metropoliszok közötti területen viszont ez még várat magára – többek között ezzel magyarázzák a jelentős lemaradást.
Az elektromobilitás területe iránt egyre több jól ismert név érdeklődik, jellemző, hogy legutóbb már arról írtunk, hogy a Xiaomi is dolgozik saját megoldásán. Most a nagyobb régiók eddig elért eredményeit hasonlították össze, a versenyben pedig Európa nagyon is jól áll.
A Pew Research Center tette közzé saját részletes felmérését, amelyben természetesen a számukra fontosabb amerikai adatokat emelték ki, viszont ebből jól kirajzolódik, hogy kontinensünk áll az első helyen a versenyben. A tavalyi évben világszerte összesen nagyjából 3 millió új elektromos autón adtak túl, ezek legnagyobb hányada Európában talált gazdára, míg a második helyen az egyébként óriási kínai piac állt, így az Egyesült Államok csak a harmadik helyre volt jó – őket pedig az egyéb országok (Kanada, Brazília, stb.) követték a sorban. Az elektromos kategóriába egyébként a plug-in hibrideket és az üzemanyagcellás megoldásokat is belefoglalták, így jött ki a fenti rangsor, ennél azonban talán fontosabb, hogy míg Európában tavaly az összes eladások 10 százalékát tették ki az elektromos modellek, addig Kínában ez az arány 5,7 százalék volt, az USA esetében pedig alig 2 százalékot mértek.
A legtöbb új autót itt regisztrálják, a piaci részesedésük elérte a 10 százalékot
Az európai átlagot (amelybe Svájc, Norvégia, Izland, valamint az Egyesült Királyság is beletartozik) nyilván az északi, főként a skandináv országok kiemelkedően magas számai emelték magasabbra, hiszen a listán Norvégia áll az első helyen a maga 74,8 százalékos adatával, őket pedig Izland követi 52,4 százalékkal, de a svéd 32,3 százalékos arány sem lebecsülendő. Ehhez képest a kínai 5,7 százalék már kifejezetten alacsonynak tűnik, de Lengyelország 0,8 százalékos száma már abszolút eltörpül a nagyok mellett.
Az elmúlt 5 év növekedési üteme szintén a mi kontinensünkön volt a leggyorsabb, ez 2016 óta ugyanis 60 százalékos volt, Kína ezen a téren 36 százalékot, az USA pedig 17 százalékot mutathat fel. A tengerentúlon az elmúlt 3 évben eladott új autók alig 2 százalékát tették ki a különböző elektromos megoldások, jól látható, hogy az amerikai vásárlók kitartanak a benzinzabáló monstrumok és a jóval olcsóbb hagyományos típusok mellett.
Odaát különösen nagy problémát jelent, hogy a töltőállomások hálózata leginkább a nagyvárosokban épült ki, a metropoliszok közötti területen viszont ez még várat magára – többek között ezzel magyarázzák a jelentős lemaradást.