Gyurkity Péter

Sokan váltanak vissza hagyományos autókra

A példaként emlegetett Kaliforniában is sokan kifogásolják a lassú töltést.

A hibrid és elektromos autók elterjedésével állandó témának számít az előnyök és a hátrányok felsorolása, azok összevetése. Komoly szempontként merül fel a töltési idő, a folyamat sebessége, ez azonban egy most közzétett tanulmány szerint még a példamutatásban elöl járó Kaliforniában is nagy gondot jelent a tulajdonosok számára, így sokan váltanak vissza benzinüzemű autókra.

A Kaliforniai Egyetem munkatársai által elkészített részletes anyagban arról olvashatunk, hogy olyan vásárlókat kérdeztek meg döntéseikről és azok okairól, akik 2012 és 2018 között szereztek be valamilyen elektromos autót. A válaszokból kiderült, hogy a plug-in hibridek esetében 20 százalék, az akkumulátoros típusoknál pedig csaknem ennyien, egészen pontosan 18 százalék döntött úgy, hogy visszavált a hagyományos járművekre, elsődleges indokként pedig az igencsak lassú töltést jelölték meg. Ezt támasztja alá a Bloomberg szakértője, Kevin Tinan, aki nyilatkozatában kiemelte, hogy most tesztelt egy Mustang Mach-E autót, amely otthoni töltés esetében, az odaát 120 voltos hálózaton, óránként alig 5 km-nek megfelelő hatótávot biztosított.

A töltéssel kapcsolatos gondok nem túl gyakran jelennek meg az elektromobilitást éltető írásokban, ennek legfőbb oka a folyamat egyértelmű lassúsága. Nyilván nem kizárólag otthon tölthetjük fel ilyen autóinkat, a tengerentúlon például a nyilvános töltőpontokon 240 voltos alternatívát vehetnek igénybe a vásárlók, a Tesla Supercharger pedig 480 voltos megoldást kínál, ez utóbbi azonban még mindig 1 órát igényel a feltöltéshez, miközben a hagyományos, belsőégésű motorral rendelkező autóknál alig néhány percre van szükségünk. A tanulmányban megemlítik, hogy a megkérdezett személyek kétharmada kizárólag otthoni töltést vett igénybe, ennek okait azonban nem sorolják fel – valószínűleg a nagyobb kényelem játszik szerepet ebben.

Nagy kérdés, hogy a töltés problémáját mennyiben sikerül majd megoldani, nem beszélve az akkumulátorok öregedéséről és azok kényszerű cseréjéről, ami szintén komoly kiadásra kényszeríti majd a tulajdonosokat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #26
    "En oruok a villany autonak, sot vennek is egyet, de egyenlore nekem nem jo. Mert 2 hetente 1X megyek ~300km munkba, aztan ott all 2 hetig a parkoloba. Ezutan 2 hetig napi szinten hasznalom, igaz a bevasarlas is ~60km-re tortenik.
    Tomeg kozlekedes nem jatszik, mert nincs tomeg. A busz kb 10-15 embert szallit, es meg korabban kell kelnem mert a szomszed varosbol indul ami ugye 60km."

    Tokeletes lenne erre a celra egy elektromos furgon kb. 400 kilomter-es hatotavval es egy 240V-os toltovel otthon, meg eggyel a parkoloban. Amig all a kocsi egyhelyben a legkisebb kapacitasu 240V-os konnektorrol is fel tud tolteni szepen nyugton akar 0-rol is, igy ket het utan a hosszu visszautra szepen ujra is lenne toltve, akkor is ha naponta hasznaljak egy "rovid" 2*60 (=120) km-es utra.

    Persze ha nincs aram ott ahol dolgozik (es ha jol ertem 2 hetet lakik is) a tulaj, akkor nem jo az elektromos auto. De ma mar viszonylag kevesen elnek aram nelkuli, olajlampaval vilagitos helyen. Persze aki ennyire a pusztaban lakik, nekik meg mindig a legjobb a vilagitasra hasznalt dizel generator melle a dizeles teherauto, esetleg a lovasszeker es az olajlampa, persze szigoruan bio etolajjal toltve.
  • denes94 #25
    Esetleg nem a benzinkúton lakik. Feltételezem ezért használta a "10 perces kitérő" kifejezést, mert a benzinkútra el is kell autózni első körben és csak azután jön a "2 perces tankolás fizetéssel együtt". Utóbbi is leginkább full üres benzinkúton életszerű, mikor 3000-ért tankol az ember a 15 éves bmw-be,
  • Gabbbbbbbbbbbb #24
    Forumtars helyi benzinkutjanal gondolom mindig sorbanallas van.
  • Agyturbinikusz #23
    Nem ertem, miert nem terjedtt el a mobil nuklearis eromu, amit autokban/repulokben lehetne hasznalni....

    Az energia merleg tok mindegy, mert lehetne a napelemek altal megtermelt energiat atalakitani kemiai energiava, amivel lehetne hajtani az autokat, pl Metan aminek viz es Co2 a kimenete....Csak ugye megint az amit politikanak hivnak.
    En oruok a villany autonak, sot vennek is egyet, de egyenlore nekem nem jo. Mert 2 hetente 1X megyek ~300km munkba, aztan ott all 2 hetig a parkoloba. Ezutan 2 hetig napi szinten hasznalom, igaz a bevasarlas is ~60km-re tortenik.
    Tomeg kozlekedes nem jatszik, mert nincs tomeg. A busz kb 10-15 embert szallit, es meg korabban kell kelnem mert a szomszed varosbol indul ami ugye 60km.

    Most nezegettem a munkas automat kb 12l/100km es napi 300-600km amit megteszek vele, ugy hogy van majd egy tonna rakomany(Szerszamok es egyeb kacatok)

    Mint minden valtozasnak, ennek is egy atmeneti idoszakkal kell kezdodnie, nem is banom, csak mindenki azt hajtogatja, hogy nem lehet.
    Dehogynem lehet, csak nem magyar modra, hogy adjuramisten mindent azonnal, mert maskep nem jo.

    Varom a fuzios eromuvet, a szemlyes transzproter jarmube beepitve. Addig nem sok alternativa van.
  • Major #22
    Az államnak baromira mindegy, hogy milyen üzemanyagot használsz, csak legyen meg belőle a bevétele. Ha annyi EV lesz, amely már meg fog látszódni a költségvetésben, akkor nincs mese, jönni fog a km-alapú EV adó.
  • Major #21
    Milyen statisztikák alapjan? Én ma 2 percen belül tele tankoltam a kocsit és fizettem egy Auchan kútnál.
  • Sequoyah #20
    Feneket lassu. Az atlag EV autos pontosan 0 idot tolt a toltessel, mig egy benzinkuton megallni az legalabb 10 perces kitero.
    Maximum az panaszkodik akinek nincsen normalis toltofeje otthon. Aki parkolohazban vagy utcan parkol az egyelore meg nem celcsoport.
  • kvp #19
    "aztán vezetik be a km-alapú EV adót.."

    Mintha a kozuti arufuvarozasnal nem ez lenne mar most is. Ez foleg azoknak jo, akik keveset jarnak az autoval vagy azt jellemzoen nem kozuton teszik (lasd gazdak a trakorral, ipari es epitoipari gepek), mert nekik kvazi nem kellene kilometerdijat fizetni, mig most az uzemenyag miatt kell.

    "a hibrid még mindig értelmesebb kompromisszum."

    Max. falura. Varosi munkabajaros, bevasarlos autonak siman megeri a villany. Akinek kell nagyobb tavra is, az tud tartani ketfele autot. (vagy harmat, egy villanyos nagyobbat a ferjnek, egy kisebbet a felesegnek es egy jo nagy 6 fos platos benzines SUV-t nyaralashoz es a nagybevasarlasokhoz)

    Ehhez kepest persze itthon igazabol a kis villanyos munkaba jaros, a hibrid kisteherauto varosba szallitani es a falusi dizel barmi a harom realis platform.

    "MIndaddig, amíg valami lobbi hatására be nem tiltják a benzines (gázolajos) autókat, és marad a drága elektromos autó lassú tankolással, meg ki tudja mennyi Co2 kibocsátással."

    Mar kvazi kozel allunk hozza. Sok nyugati varosbol mar kitiltottak a dizeleket, egy ido utan ki lesznek a benzinesek is. A hibridek meg utannuk, mert semmi nem garantalja, hogy a benzines motor nem kapcsol be a varoshataron belul egy dugoban allva. Aztan aki varos kozelebe akar menni az vesz elektromos autot. Egyebkent a napelem az tenyleg draga, a paksi ejjeli aram meg mindig sokkal olcsobb. Ha valakinek van garazsa (es vagy a varosba jar be dolgozni vagy lakoparkban, esetleg sajat hazban lakik), annak sokkal olcsobb ejjelente tolteni az olcso arammal es ha napi 320 kilometer alatt marad a megtett ut, akkor az elektromos boven eleg. Kvazi tizedebol tankolhato mint a benzines, cegeskent meg afa mentes is (az auto es a toltese is). Ja es olyan helyen is lehet vele parkolni ahol benzinessel vagy csak penzert vagy sehogy. Ehhez jon majd meg a behajthat a belvarosba is elony. Falura, a szomszed varosig elmenni a tesco-ba persze nem eri meg. Kiveve ha oda-vissza megvan 320 kilometer alatt, mert akkor siman eleg az elektromos is, amit vagy paksi vagy sajat napelemes arammal is meg lehet tankolni. (vagy biogazzal mukodo generatorral, geotermikus energiaval vagy szellel, stb.) Na most kerdes hany ember van ma Magyarorszagon aki a munkaba jaras kozben naponta tobbet megy mint 320 km. (azert mondom ezt az erteket, mert itthon sima 240V-os otthoni "lassu" toltorol ennyit lehet napi 8 ora allasido alatt belenyomni egy atlagos elektromos kocsiba es akkor a legkisebb, legolcsobb Teslaban is marad mindig 20% tartalek kapacitas, amit eleg 1x feltolteni ha nem meritjuk minden nap csutkaig)

    A legtobb magyar igazo ember ennek a felet sem hasznalja ki, tehat napi 4 ora toltessel mindig tele lenne a kocsija. (vagy vehetne harmad akkora aksival kis kinai kocsit tized annyiert, ha az EU engedne a forgalmazasukat) Kb. majdnem mindenkinek lehetne sajat kocsija ami atlagos napi feladatokra eleg. Ha lesznek automata autok, akkor akar minden gyereknek is. Az iskolaig meg vissza eleg a legkisebb aksival szerelt, 1-2 fos, csomagter mentes is es akkor nem kell oket a szuloknek vinni. (felteve, hogy a suli kb. 40-50 kilometeren belul van)
  • tom_pika #18
    Lehet így is tálalni, és ne is váltsanak vissza, nyilván engem nem érint. MIndaddig, amíg valami lobbi hatására be nem tiltják a benzines (gázolajos) autókat, és marad a drága elektromos autó lassú tankolással, meg ki tudja mennyi Co2 kibocsátással.
    Utoljára szerkesztette: tom_pika, 2021.05.07. 18:39:30
  • tom_pika #17
    Ja tényleg. Az ingyen felállított kerti napelem farmomat kihagytam a számításból. Bocs.