Gyurkity Péter
2035-re váltana e-autókra a GM
20 éven belül pedig karbonsemlegessé tennék a vállalat minden tevékenységét.
Az elektromos autók piacával kapcsolatban leginkább a Tesla háza táján zajló fejleményekről számolunk be rendszeresen, ám az utóbbi néhány évben a hagyományos szereplők is igyekeztek felzárkózni Musk cége mögé, sorra mutatva be saját fejlesztéseiket. Most az egyik amerikai óriás ismertette ambiciózus terveit, amelyek egy 20 évre szóló menetrendről szólnak.
A napokban már írtunk arról, hogy a Microsoft is befektet a General Motors egyik leányvállalatába, nem sokkal ezután azonban a cég első embere közölt egy hosszabb írást a LinkedIn oldalán, ismertetve a főbb elképzeléseket. Ezzel persze részben már az új Biden-adminisztráció jóindulatát szeretnék elnyerni, de közben azt is jelzik, hogy komolyan gondolják az átállást, amelyet egyre inkább piaci (és nem pusztán politikai) tényezők kényszerítenek ki. A terv részeként minden amerikai üzemüket megújuló energiára állítanák át legkésőbb 2030-ig, 5 évvel később ezt már globális szinten is követnék, ugyanezen évben (2035) pedig már gyakorlatilag minden újonnan leszállított autójuk elektromos meghajtásra épülne.
További 5 évet kellene várni a teljes karbonsemlegesség eléréséhez, ami esetükben azt jelenti, hogy ahol ez technológiailag lehetséges, a termékek és a gyártás folyamata nem járna további kibocsátással, ahol pedig ennek megvalósítása még 20 év múlva sem lesz lehetséges, ott egyéb módon (karbonkreditek megvásárlása vagy a kibocsátás elfojtása) érnék el a semleges jelleget. A párizsi klímaegyezmény legoptimistább célkitűzését követik, vagyis a globális átlaghőmérséklet legfeljebb 1,5 Celsius-fokos emelkedését szeretnék elérni, ennek érdekében több szervezettel és kormányzattal együttműködnek majd, nem beszélve a beszállítókról, akiknél szintén szorosabb együttműködést, határozottabb fellépést és nagyobb átláthatóságot ígérnek.
Két területen látunk ezzel kapcsolatban jelentős akadályokat, ezek egyike az akkumulátorok piaca, a másik pedig a töltők hálózata. Mindkét téren komoly előrelépéseket regisztrálhatunk, könnyen lehet tehát, hogy az elkövetkező 20 évben megvalósul az áhított cél. Más kérdés, hogy miközben az amerikai kibocsátás csökken (2007 és 2019 között ez 6,13 milliárd tonnáról jött le 5,28 milliárdra), ugyanezen időszakban a kínai adat 6,86 milliárdról ugrott fel 10,17 milliárdra, amiben az ország növekedése, másrészt pedig az amerikai és európai gyártói tevékenységek áthelyezése, kiszervezése játszott szerepet.
Az elektromos autók piacával kapcsolatban leginkább a Tesla háza táján zajló fejleményekről számolunk be rendszeresen, ám az utóbbi néhány évben a hagyományos szereplők is igyekeztek felzárkózni Musk cége mögé, sorra mutatva be saját fejlesztéseiket. Most az egyik amerikai óriás ismertette ambiciózus terveit, amelyek egy 20 évre szóló menetrendről szólnak.
A napokban már írtunk arról, hogy a Microsoft is befektet a General Motors egyik leányvállalatába, nem sokkal ezután azonban a cég első embere közölt egy hosszabb írást a LinkedIn oldalán, ismertetve a főbb elképzeléseket. Ezzel persze részben már az új Biden-adminisztráció jóindulatát szeretnék elnyerni, de közben azt is jelzik, hogy komolyan gondolják az átállást, amelyet egyre inkább piaci (és nem pusztán politikai) tényezők kényszerítenek ki. A terv részeként minden amerikai üzemüket megújuló energiára állítanák át legkésőbb 2030-ig, 5 évvel később ezt már globális szinten is követnék, ugyanezen évben (2035) pedig már gyakorlatilag minden újonnan leszállított autójuk elektromos meghajtásra épülne.
További 5 évet kellene várni a teljes karbonsemlegesség eléréséhez, ami esetükben azt jelenti, hogy ahol ez technológiailag lehetséges, a termékek és a gyártás folyamata nem járna további kibocsátással, ahol pedig ennek megvalósítása még 20 év múlva sem lesz lehetséges, ott egyéb módon (karbonkreditek megvásárlása vagy a kibocsátás elfojtása) érnék el a semleges jelleget. A párizsi klímaegyezmény legoptimistább célkitűzését követik, vagyis a globális átlaghőmérséklet legfeljebb 1,5 Celsius-fokos emelkedését szeretnék elérni, ennek érdekében több szervezettel és kormányzattal együttműködnek majd, nem beszélve a beszállítókról, akiknél szintén szorosabb együttműködést, határozottabb fellépést és nagyobb átláthatóságot ígérnek.
Két területen látunk ezzel kapcsolatban jelentős akadályokat, ezek egyike az akkumulátorok piaca, a másik pedig a töltők hálózata. Mindkét téren komoly előrelépéseket regisztrálhatunk, könnyen lehet tehát, hogy az elkövetkező 20 évben megvalósul az áhított cél. Más kérdés, hogy miközben az amerikai kibocsátás csökken (2007 és 2019 között ez 6,13 milliárd tonnáról jött le 5,28 milliárdra), ugyanezen időszakban a kínai adat 6,86 milliárdról ugrott fel 10,17 milliárdra, amiben az ország növekedése, másrészt pedig az amerikai és európai gyártói tevékenységek áthelyezése, kiszervezése játszott szerepet.