Berta Sándor

Robot töltheti fel az elektromos autókat

Bárhogy álljon is az autó, a prototípus fel tudja tölteni a gépkocsikat, gyorsabban, mintha azt ember csinálná.

A szakemberek szerint a közeljövőben egyre fontosabb lesz az a szempont, hogy az elektromos autók akár a felhasználó közreműködése nélkül is feltölthetők legyenek, ráadásul ez a folyamat - a robotoknak köszönhetően - még gyorsabb is lehet. A Grazi Műszaki Egyetem munkatársai által kifejlesztett robot által vezérelt gyorstöltő-rendszer egy fémszerkezetből és egy rugalmas robotkarból áll. Az elektromos járművek akkor is gyorsan feltölthetők a segítségével, ha azok eltérő parkolási pozíciókban helyezkednek el.

Az osztrák kutatók által megtervezett és megalkotott megoldás támogatja az elektromos gépkocsik szabványos és hagyományos csatlakozóit, így nincs szükség semmilyen további adapterre. Bernhard Walzel, a Grazi Műszaki Egyetem munkatársa kifejtette, hogy először sikerült egy robot által vezérelt töltőállomásnak önállóan és egymás után több elektromos autót is feltöltenie anélkül, hogy ehhez különleges adapterre lett volna szükség. A kifinomult kameratechnikának köszönhetően a robot felismeri a gépkocsi töltőrendszerét. A szakembereknek sikerült megoldaniuk a járművek parkolási pozíciójából eredő problémákat is, így a rendszer akkor is működik, ha egy autó nem megfelelő módon áll be a töltőállomás elé. Szintén egyedülálló az, hogy a robot épületen belül és kívül, továbbá különböző fényviszonyok mellett egyaránt működik.


A fejlesztők számára különleges kihívást jelentett a gépkocsik pontos helyzetének és típusának, illetve a töltőrendszerek felismerésére használt szenzortechnológia programozása és integrációja. Számos kamerával szerelték fel a robotot és elkészítettek egy összetett mechatronikai rendszert, amely érzékelőtechnológiából, robotkinematikából és robotvezérlésből áll. A töltési folyamat mindössze néhány percet vesz igénybe, ehhez új folyadékhűtéses csatlakozók és kábelek megalkotására volt szükség. A projektben a Grazi Műszaki Egyetem mellett a BMW, a grazi MAGNA Steyr Engineering, a linzi KEBA és az Osztrák Gépjárműtechnológiai Egyesület (ÖVK) szakértői vettek részt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #19
    Mobil telefonnal 10-20 wattokat nem problema igy atvinni, de az elektromos autoknal ahol mar 100 kW -os toltesekrol van szo, ez szerintem eleg nehezen kivitelezheto. Persze nyilvan atlehetne vinni indukcioval 100 kW-ot, de valoszinuleg tul nagy es nehez lenne az egesz szerkezet. Sacc per kb, lehet hogy tobb szaz kilo lenne egy olyan tekercs ami ekkora teljesitmenyt kepes lenne fogadni. Es esetleg akkora elektromagneses terek keletkeznenek ami mar veszelyes a kornyezetre.
    Mig egy mobiltelefonnal furcsa lenne, bar szorakoztato :) , ahogy cikk is mutatja, egy autonal nem problema megoldani, hogy egy robot automatikusan csatlakoztason egy toltokabelt, ezert talan celszerutlen lenne indukcios toltest kidolgozni.
  • codaco #18
    Laikus kérdés: léteznek már mobiltelefonra olyan töltők, amelyekre csak rá kell tenni a telót, nem kell csatlakoztatni. Nem lehetne ezt a technológiát az autóknál is alkalmazni? Csak a töltő fölé kellene parkolni, is kész.
  • kvp #17
    Nem egymagaban az elerheto elmeleti maximalis aramerosseg vagy a tenyleges feszultseg a veszelyes, hanem a leadott teljesitmeny ami a ketto szorzata. Azaz kisfeszultsegen is nagyot uthet a nagy aram, viszont az nem tud kialakulni az ember magas belso ellenallasa miatt. Es a nagyfeszultseg sem veszelyes nagy aram nelkul, lasd feltoltott fesu vagy pulover esete. Mint latszik, az aramerosseg mindig egy elmeleti maximum, mig a tenyleges aramerosseget a feszultseg es a fogyaszto (megrazott szemely) belso ellenallasanak aranya hataroz meg. A tenyleges aramutes merteket pedig a leadott energia, tehat a feszultseg es az aramerosseg, vagyis a feszultseg negyzete osztva az ellenallassal. (ohm torveny)

    Jellemzoen a toltesnel optimalisabb nagyobb feszultseget hasznalni, mert kisebb a rendszer ellenallasabol eredo veszteseg. Igy tud egy nagyon nagy aramerossegu, de kisfeszultsegu kimenet csak nanoampereket leadni, mert az ember oriasi ellenallasa miatt nem megy at tobb. Jellemzoen elektromos autoknal a 240V, 15A - 80A az ami a mostani szinten idealis. Anno az elso villamosok is csak 120, majd 360V-al mentek (lasd kisfoldalatti), de rajtottek, hogy erdemesebb 500, 1000, 1500V-ra novelni a tapfeszultseget, mert kisebb lesz a veszteseg es nagyobb a hatekonysag. Aztan a nagyvasuti villamos vontatasnal vegul eljutottunk a mai 10000 es 25000V kozotti rendszerekhez. Egy 240V, 80A-es tolto siman mehetne 2400V 8A-en is, csak a szigeteleseken kellene fejleszteni, ami jelen esetben most eppen nem eri meg annyira. (a Tesla supercharger-e mar felment 400V, 250A-re, amit Europaban ki lehetne valtani egy hagyomanyosabb es elerhetobb 380V-os ipari aram csatlakozoval)

    Meddig erdemes novelni a feszultseget? Jelenleg a 600V az elterjedt a troliknal, ez egy atlagos elektromos autonak is boven eleg lenne es mindjart csak 160A kellene 250 helyett a gyorstoltokbe is. E folott mar az olcso szigeteles problemas es nagyvasuton is jellemzoen inkabb szabad levegon (teton) levo keramia szigetelokkel oldjak meg, ami autok eseten nem praktikus. A Tesla fele 380V/400V egy jo kompromisszum, mint ahogy a lassu tolteshez a 120/240V-os relative kisaramu (10-25A) tamogatas is.
  • Szefmester #16
    Parkolótornyoknál lenne igazán nagy haszna. Az olyanoknál mint ami a VW gyár közelében is van (és ami szerepelt az egyik mission impossible filmben).

    Leparkolsz, rögzítik, behúzzák az állásba és ott becsatlakoztatják a hálózatba.
  • AgentKis #15
    Elsőre úgy olvastam, hogy: "Robot törheti fel az elektromos autókat"
    Aztán rájöttem, hogy az robbanómotorosokat is feltörhetné! XD
  • duke #14
    "Az amper a legnagyobb ellenség,nem véletlenül találták fel a nagyfeszültségű távvezetéket! "
    :))
    Dehogy is, az Amper nem ellenseg az nem bant. A nagyfeszultseg viszont igen. A 12 voltos autoakkumlatorok elvben letudnak adni 500-800 Ampert, de mivel csak 12 voltosak, igy nyugodtan raulhetsz rafekudhetsz semmi bajod nem lesz tolle. Az ember szempontjabol biztonsagosabb egy mondjuk 1 MW-os toltest 100 Volton 10000 Amperrel megoldani, mint peldaul 20000 Volton 50 Amperrel. Ha meg fogsz egy ilyen serult szigetelesu 100 voltos kabelt, amin epp 10000 Amper megy, attol semmi bajod nem lesz, enyhe bizserges, de lehet hogy megsem erzed. De ha a 20000 voltos kabelra sikerul magad racsatlakoztatni, az azonnali halal. Persze 10000 A eseten oriasi a veszteseg, melegednek a kabelek, csatlakozok es ezert akarnak folyadek hutest, viszont garantaltan nem lesz belolle aramutes.

    Kedvenc videom a temaban https://www.youtube.com/watch?v=uXEPy6Za6cI
    50000 Amper
    A manus 50000 Amperes trafoval jatszadozik, de csak 0.5 volt a feszultseg, ennel meg egy gomb elem is veszelyesebb . :)))
    Utoljára szerkesztette: duke, 2018.08.17. 06:48:17
  • NEXUS6 #13
    Az jut eszembe, hogy Londont illetően a XIX szd. végén azt jósolták, hogy mondjuk 1940-re belefullad a város lószarba, erre csinált valaki egy lószar eltakarító gépet.

    Olyan alapvető gondok vannak jelenleg a villanykocsikkal, hogy valszeg mire megoldják, vagy helyette más technológiát vezetünk be, addigra a jelenlegi töltési gondok is idejétmúlttá válnak.
  • Szlajos #12
    Vagy úgy is el tudnám képzelni, hogy minden egyes parkolóhelynél ott lesz a robotkar, ami csatlakozni tud. De a parkoló hálózata csak korlátozott számú töltést engedélyez, mert csak annyit bír árammal ellátni (gazdaságossági szempontok alapján telepítették). Amikor kész egy, akkor csatlakotik automatikusan a következőre.
  • Szlajos #11
    Ennek így semmi értelme, ha eleve mellé kell parkolni.
    Akkor lesz értelme, ha egy parkolóban parkol majd 100 töltésre váró kocsi, és lesz 5 robottöltő. Leadod az igényt a töltésre (pl. mobil applikációval), és míg munkában/moziban/vásárolni stb. vagy az feltölti a kocsit. Mégpedig úgy, hogy sorba veszi őket, és megy egyiktől a másikig.
    Ehhez meg kell oldani, hogy a robottöltő mobil tudjon lenni. Pl. parkolóban legyen sok csatlakozó, amihez a robottöltő csatlakozik (ahogy halad), hogy ne kelljen kábelt húznia maga után. Esetleg valami sínes megoldás.
  • barret #10
    Ennek fuss neki még egyszer. " Feltetelezem biztonsagi okokbol nem akarnak tobb tiz kilovolttal tolteni, hanem inkabb az aramot novelik sok ezer amperre. "
    Az amper a legnagyobb ellenség,nem véletlenül találták fel a nagyfeszültségű távvezetéket!
    Utoljára szerkesztette: barret, 2018.08.15. 07:14:37