Berta Sándor
Robot töltheti fel az elektromos autókat
Bárhogy álljon is az autó, a prototípus fel tudja tölteni a gépkocsikat, gyorsabban, mintha azt ember csinálná.
A szakemberek szerint a közeljövőben egyre fontosabb lesz az a szempont, hogy az elektromos autók akár a felhasználó közreműködése nélkül is feltölthetők legyenek, ráadásul ez a folyamat - a robotoknak köszönhetően - még gyorsabb is lehet. A Grazi Műszaki Egyetem munkatársai által kifejlesztett robot által vezérelt gyorstöltő-rendszer egy fémszerkezetből és egy rugalmas robotkarból áll. Az elektromos járművek akkor is gyorsan feltölthetők a segítségével, ha azok eltérő parkolási pozíciókban helyezkednek el.
Az osztrák kutatók által megtervezett és megalkotott megoldás támogatja az elektromos gépkocsik szabványos és hagyományos csatlakozóit, így nincs szükség semmilyen további adapterre. Bernhard Walzel, a Grazi Műszaki Egyetem munkatársa kifejtette, hogy először sikerült egy robot által vezérelt töltőállomásnak önállóan és egymás után több elektromos autót is feltöltenie anélkül, hogy ehhez különleges adapterre lett volna szükség. A kifinomult kameratechnikának köszönhetően a robot felismeri a gépkocsi töltőrendszerét. A szakembereknek sikerült megoldaniuk a járművek parkolási pozíciójából eredő problémákat is, így a rendszer akkor is működik, ha egy autó nem megfelelő módon áll be a töltőállomás elé. Szintén egyedülálló az, hogy a robot épületen belül és kívül, továbbá különböző fényviszonyok mellett egyaránt működik.
A fejlesztők számára különleges kihívást jelentett a gépkocsik pontos helyzetének és típusának, illetve a töltőrendszerek felismerésére használt szenzortechnológia programozása és integrációja. Számos kamerával szerelték fel a robotot és elkészítettek egy összetett mechatronikai rendszert, amely érzékelőtechnológiából, robotkinematikából és robotvezérlésből áll. A töltési folyamat mindössze néhány percet vesz igénybe, ehhez új folyadékhűtéses csatlakozók és kábelek megalkotására volt szükség. A projektben a Grazi Műszaki Egyetem mellett a BMW, a grazi MAGNA Steyr Engineering, a linzi KEBA és az Osztrák Gépjárműtechnológiai Egyesület (ÖVK) szakértői vettek részt.
A szakemberek szerint a közeljövőben egyre fontosabb lesz az a szempont, hogy az elektromos autók akár a felhasználó közreműködése nélkül is feltölthetők legyenek, ráadásul ez a folyamat - a robotoknak köszönhetően - még gyorsabb is lehet. A Grazi Műszaki Egyetem munkatársai által kifejlesztett robot által vezérelt gyorstöltő-rendszer egy fémszerkezetből és egy rugalmas robotkarból áll. Az elektromos járművek akkor is gyorsan feltölthetők a segítségével, ha azok eltérő parkolási pozíciókban helyezkednek el.
Az osztrák kutatók által megtervezett és megalkotott megoldás támogatja az elektromos gépkocsik szabványos és hagyományos csatlakozóit, így nincs szükség semmilyen további adapterre. Bernhard Walzel, a Grazi Műszaki Egyetem munkatársa kifejtette, hogy először sikerült egy robot által vezérelt töltőállomásnak önállóan és egymás után több elektromos autót is feltöltenie anélkül, hogy ehhez különleges adapterre lett volna szükség. A kifinomult kameratechnikának köszönhetően a robot felismeri a gépkocsi töltőrendszerét. A szakembereknek sikerült megoldaniuk a járművek parkolási pozíciójából eredő problémákat is, így a rendszer akkor is működik, ha egy autó nem megfelelő módon áll be a töltőállomás elé. Szintén egyedülálló az, hogy a robot épületen belül és kívül, továbbá különböző fényviszonyok mellett egyaránt működik.
A fejlesztők számára különleges kihívást jelentett a gépkocsik pontos helyzetének és típusának, illetve a töltőrendszerek felismerésére használt szenzortechnológia programozása és integrációja. Számos kamerával szerelték fel a robotot és elkészítettek egy összetett mechatronikai rendszert, amely érzékelőtechnológiából, robotkinematikából és robotvezérlésből áll. A töltési folyamat mindössze néhány percet vesz igénybe, ehhez új folyadékhűtéses csatlakozók és kábelek megalkotására volt szükség. A projektben a Grazi Műszaki Egyetem mellett a BMW, a grazi MAGNA Steyr Engineering, a linzi KEBA és az Osztrák Gépjárműtechnológiai Egyesület (ÖVK) szakértői vettek részt.