3
  • bdzsana
    #3
    "Kapcsolodó cikkek: Az elektromos autók nem lassítják a globális felmelegedést."

    Konkrétan ezt a cikket nem olvastam, de az ehhez hasonló cikkek általában úgy hasonlítanak össze, hogy az elektromos autóknál beleszámolják az áram előállítását és tárolását, a benzines autóknál meg az üzemanyag meg csak úgy jön a kútból.

    Másrészt nem elég ha csak a pillanatnyi állapotot vesszük. Meg kell nézni hol járunk az egyik technológiában és hol a másikban.
    Ha ugyanannyira szennyező egy már kifforott technológia mint egy gyerekcipőben járó, akkor már jó úton vagyunk.

    És persze a harmadik szempont, hogyha ugyanannyira szennyező, de e szennyezés nem ott koncentrálódik ahol a legtöbb ember él (városokban) már nagyot mentünk előre.
  • And37
    #2
    "Kiváncsi lennék egy átfogó, ismétlődő összehasonlításra: elektromosautó gyártása, üzemeltetése, üzemanyagszűkségletének fedezése vs. hagyományos autógyártás, üzemeltetés, üzemanyag, stb."

    Sok ilyen van/volt már, és attól függően hogy kinek a megbízásából készült, elég színes az eredmény. Gyártásig általában veszít az elektromos autó (mint a műfenyő is), de attól függően hogy Paks+napelem vagy német/kínai szénerőművek látják el árammal, rövidebb-hosszabb időn belül tisztább (azokban a tanulmányokban, amik nekem jobban tetszenek.) :) De a tanulmányok elég sokfélék, sok helyen csak a CO2-t veszik figyelembe, ami szerintem hülyeség (itt pl. ezekről egy pár évvel ezelőtti összesítés: https://villanyautosok.hu/2017/11/04/megcafoltak-kutatok-villanyautok-szennyezeserol-szolo-tevhitet/ ).

    Olyan szempontból sem egyszerű a válasz, hogy a folyamatosan érkező másfélszer-kétszer-ötször jobb aksikról érkező hírek ha végre a gyártásról szólnának és nem csak kutatásról, jelentősen változatnának a helyzeten. Ha mondjuk összehasonlítod a kilencvenes évek közepének mobilját a mostanival, látható a csúcsra járatott kutatás-fejlesztés hatása, itt még nem értünk a végére. Környezeti terhelésnél meg az akkugyártás sem fekete-fehér: ha utána házi szünetmentesként powerwallban vagy az ausztrál hálózatingadozásokat stabilizáló erőműben tovább használják a 60%-ra leromlott aksit, az olyan lehetőség, amivel eddig nem rendelkezett az emberiség, és a hasznos élettartama ezzel megnő, így az egységnyi időre jutó környezetszennyezés csökken.

    A másik oldalon a normál motorfejlesztésekben nem nagyon érzem a szintlépés lehetőségét, amit most csinálnak, hogy egyre kisebb, egyre jobban túlhúzott motorokat gyártanak, azzal kisebb lesz ugyan az üzemanyagfogyasztás, cserébe hamarabb kell kukázni a motor részeit, ami növeli a gyártási környezetszennyezést.

    Aztán az sem mindegy, hol történik a környezetszennyezés - van, akit a (saját szemszögéből) világ végén pár évszázadra elhelyezett radioaktív hulladék sokkal kevésbé zavar, mint a körúti nitrogén-oxidok, más meg élből hallani sem akar egy potenciális atombombáról pár száz kilométeres körzetben (és meg sem győzhető róla, hogy technikailag lehetetlen, hogy atombomba legyen belőle).

    Ha valaki tudna linkelni átfogó, friss és elfogulatlan összehasonlítást tartalmazó tanulmányt, engem is érdekelne (pl. a Volkswagen saját összehasonlító adatai is csak mérsékelten elfogadhatóak egy cikk szerint: https://alapjarat.hu/aktualis/teljes-eletciklust-nezve-melyik-szennyezobb-dizel-vagy-az-elektromos-auto)
    Utoljára szerkesztette: And37, 2021.02.09. 10:25:30
  • mortep
    #1
    Kapcsolodó cikkek: Az elektromos autók nem lassítják a globális felmelegedést.

    Eddig is azt vallottam, hogy az elemeskocsi beszerzése kevés, leginkább a lelkiismeret hamis megnyugvását szolgálja. Kiváncsi lennék egy átfogó, ismétlődő összehasonlításra: elektromosautó gyártása, üzemeltetése, üzemanyagszűkségletének fedezése vs. hagyományos autógyártás, üzemeltetés, üzemanyag, stb.

    De akárhogy nézzük, szemlélet- és életmódváltás kell. Ezt vagy magunk lépjük meg, vagy majd a természet rákényszerít a lépés megtételére...
    Utoljára szerkesztette: mortep, 2021.02.02. 17:12:52