Berta Sándor
Elkerülhetők a robotautók összeütközései
Mindez a nem központi vezérlést alkalmazó algoritmusok segítségével valósítható meg.
Az Északnyugati Egyetem kutatói kifejlesztették az első decentralizált algoritmust, amellyel lehetővé válik az ütközések elkerülése. A programot 1024 virtuális gépkocsival és egy 100 kis méretű robotjárműből álló rajjal tesztelték laboratóriumi körülmények között. A robotautók kevesebb, mint egyetlen perc alatt összeálltak egy előre meghatározott minta szerint.
Michael Rubenstein, az egyetem munkatársa elmondta, hogy ha sok autonóm gépkocsi közlekedik, akkor fontos, hogy ne ütközzenek össze egymással vagy ne kerüljenek dugóba. Amennyiben lehetőség van egy raj olyan jellegű irányítására, hogy egy előre meghatározott formációt vegyenek fel, akkor egy flottányi önállóan közlekedő járművet is rá lehet venni arra, hogy kommunikáljanak egymással.
A megalkotott algoritmus gondoskodik arról, hogy a flotta egyik autójának hibája a lehető legkisebb károkat okozza. A jelenlegi rendszereknél, ha egy gépkocsi kiesik, akkor a teljes rendszer összedől. Egy decentralizált hálózatban viszont minden autonóm jármű saját döntéseket hozhat. Amennyiben a raj egyik tagja kiesik, akkor a formáció többi tagja még mindig képes teljesíteni a feladatait.
Az algoritmus azt a területet, amelyen az autók közlekednek, rácshálóként kezeli. Egy GPS-szerű navigációs rendszernek köszönhetően mindegyik gépkocsi pontosan tudja, hogy éppen hol tartózkodik. A következő mozgás előtt mindegyik robot kommunikál a szomszédjával és ellenőrzi azt, hogy az a hely, ahová igyekszik, szabadon van-e. Rubenstein rámutatott, hogy egyetlen jármű sem megy egy olyan helyre, amelyről nem tudja, hogy szabadon van és ahová nem tart másik autó. A megalkotott algoritmus nem csupán zökkenőmentes navigációt biztosít a közutakon, hanem lehetővé teszi azt is, hogy például a targoncák megbízhatóan közlekedjenek a nagy csarnokokban.
Az Északnyugati Egyetem kutatói kifejlesztették az első decentralizált algoritmust, amellyel lehetővé válik az ütközések elkerülése. A programot 1024 virtuális gépkocsival és egy 100 kis méretű robotjárműből álló rajjal tesztelték laboratóriumi körülmények között. A robotautók kevesebb, mint egyetlen perc alatt összeálltak egy előre meghatározott minta szerint.
Michael Rubenstein, az egyetem munkatársa elmondta, hogy ha sok autonóm gépkocsi közlekedik, akkor fontos, hogy ne ütközzenek össze egymással vagy ne kerüljenek dugóba. Amennyiben lehetőség van egy raj olyan jellegű irányítására, hogy egy előre meghatározott formációt vegyenek fel, akkor egy flottányi önállóan közlekedő járművet is rá lehet venni arra, hogy kommunikáljanak egymással.
A megalkotott algoritmus gondoskodik arról, hogy a flotta egyik autójának hibája a lehető legkisebb károkat okozza. A jelenlegi rendszereknél, ha egy gépkocsi kiesik, akkor a teljes rendszer összedől. Egy decentralizált hálózatban viszont minden autonóm jármű saját döntéseket hozhat. Amennyiben a raj egyik tagja kiesik, akkor a formáció többi tagja még mindig képes teljesíteni a feladatait.
Az algoritmus azt a területet, amelyen az autók közlekednek, rácshálóként kezeli. Egy GPS-szerű navigációs rendszernek köszönhetően mindegyik gépkocsi pontosan tudja, hogy éppen hol tartózkodik. A következő mozgás előtt mindegyik robot kommunikál a szomszédjával és ellenőrzi azt, hogy az a hely, ahová igyekszik, szabadon van-e. Rubenstein rámutatott, hogy egyetlen jármű sem megy egy olyan helyre, amelyről nem tudja, hogy szabadon van és ahová nem tart másik autó. A megalkotott algoritmus nem csupán zökkenőmentes navigációt biztosít a közutakon, hanem lehetővé teszi azt is, hogy például a targoncák megbízhatóan közlekedjenek a nagy csarnokokban.