Berta Sándor
Autonóm taxikat tesztelnek Tokióban
A japán főváros számára a közelgő olimpia kiváló tesztlehetőséget jelent.
Tokióban önállóan közlekedő taxikat kezdtek tesztelni. A projekt első szakaszában február 1-ig 500 utast akarnak elszállítani a Robocar platform és a ZMP által közösen tervezett autókban. Hisashi Taniguchi, a ZMP vezetője és alapítója kijelentette, hogy ők az első szolgáltató, amely az utolsó mérföldekig, vagyis a kiindulási ponttól a célépület ajtajáig kínál mobilitást.
A teszt nagy jelentőségű eleme Japán innovációs stratégiájának. Katsuyuki Ichimi, a helyi járműfelügyelet első embere közölte, hogy nagy reményeket fűznek az új rendszerhez. A szigetország népessége folyamatosan fogy és ahhoz, hogy meg lehessen őrizni az állam erejét, szükség van az autonóm közlekedésrere. A kísérlettel nem csupán Japán, hanem az egész világ számára úttörőmunkát akarnak végezni. Manabu Miyasaki tokiói kormányzóhelyettes kiemelte, hogy jelenleg is azt a Társadalom 5.0 nevű csomagot állítják össze, amely azt mutatja majd be, hogy miként kellene kinéznie a metropolisznak 2040-ben. A kulcsfogalom az "okosTokió" és annak megvalósításához a közlekedés a kulcselem.
Az elsődleges cél a Haneda repülőtér és az olimpia helyszínéül szolgáló Odaiba nevű mesterséges sziget összekötése önállóan közlekedő taxik segítségével. A ZMP az első teszteket már 2018-ban sikeresen végrehajtotta, igaz, akkor az útvonal az Otemachi pénzügyi központot kötötte össze a Roppongi nevű városrésszel. Az akkor használt autó a vállalkozás szenzoraival felszerelt Toyota Estima volt, amelynek rendszere az állandóan változó forgalmi viszonyok miatt folyamatosan fejlődött. Kazutaka Tomita, a Hinomaru vezetője legszívesebben már azonnal üzembe állítaná az autonóm taxikat, ugyanakkor pontosan tisztában van azzal, hogy jó, ha a szolgáltatás 10 éven belül megvalósul. Az egyik legnagyobb problémát jelenleg a sofőrhiány jelenti, ráadásul a jelenleg szolgáló taxisok átlagosan 60 évesek. Így nem maradt más hátra, mint a technika folyamatosan fejlesztése.
A Robocar és a ZMP mellett a projektben részt vesz két taxis cég, a Hinomaru és a Nippon Kotsu, továbbá a JTB utazási óriáscég, a repülőtéri busztársaság, a Mitsubishi Real Estate ingatlanóriás és Tokió városa is. A cél ugyanis nem csupán egy új autonóm gépkocsi megalkotása volt, hanem egy új szolgáltatás létrehozása is. A DeNA IT-konszern és a ZMP már 2015 májusában jelezte, hogy közösen hozna létre önállóan közlekedő buszokat és taxikat. 2018-ban a Nissan is robottaxikat tesztelt Japánban - szintén a DeNA bevonásával. A Toyota pedig tavaly novemberben jelentette be, hogy Tokióban fogja kipróbálni az autonóm járművét.
Tokióban önállóan közlekedő taxikat kezdtek tesztelni. A projekt első szakaszában február 1-ig 500 utast akarnak elszállítani a Robocar platform és a ZMP által közösen tervezett autókban. Hisashi Taniguchi, a ZMP vezetője és alapítója kijelentette, hogy ők az első szolgáltató, amely az utolsó mérföldekig, vagyis a kiindulási ponttól a célépület ajtajáig kínál mobilitást.
A teszt nagy jelentőségű eleme Japán innovációs stratégiájának. Katsuyuki Ichimi, a helyi járműfelügyelet első embere közölte, hogy nagy reményeket fűznek az új rendszerhez. A szigetország népessége folyamatosan fogy és ahhoz, hogy meg lehessen őrizni az állam erejét, szükség van az autonóm közlekedésrere. A kísérlettel nem csupán Japán, hanem az egész világ számára úttörőmunkát akarnak végezni. Manabu Miyasaki tokiói kormányzóhelyettes kiemelte, hogy jelenleg is azt a Társadalom 5.0 nevű csomagot állítják össze, amely azt mutatja majd be, hogy miként kellene kinéznie a metropolisznak 2040-ben. A kulcsfogalom az "okosTokió" és annak megvalósításához a közlekedés a kulcselem.
Az elsődleges cél a Haneda repülőtér és az olimpia helyszínéül szolgáló Odaiba nevű mesterséges sziget összekötése önállóan közlekedő taxik segítségével. A ZMP az első teszteket már 2018-ban sikeresen végrehajtotta, igaz, akkor az útvonal az Otemachi pénzügyi központot kötötte össze a Roppongi nevű városrésszel. Az akkor használt autó a vállalkozás szenzoraival felszerelt Toyota Estima volt, amelynek rendszere az állandóan változó forgalmi viszonyok miatt folyamatosan fejlődött. Kazutaka Tomita, a Hinomaru vezetője legszívesebben már azonnal üzembe állítaná az autonóm taxikat, ugyanakkor pontosan tisztában van azzal, hogy jó, ha a szolgáltatás 10 éven belül megvalósul. Az egyik legnagyobb problémát jelenleg a sofőrhiány jelenti, ráadásul a jelenleg szolgáló taxisok átlagosan 60 évesek. Így nem maradt más hátra, mint a technika folyamatosan fejlesztése.
A Robocar és a ZMP mellett a projektben részt vesz két taxis cég, a Hinomaru és a Nippon Kotsu, továbbá a JTB utazási óriáscég, a repülőtéri busztársaság, a Mitsubishi Real Estate ingatlanóriás és Tokió városa is. A cél ugyanis nem csupán egy új autonóm gépkocsi megalkotása volt, hanem egy új szolgáltatás létrehozása is. A DeNA IT-konszern és a ZMP már 2015 májusában jelezte, hogy közösen hozna létre önállóan közlekedő buszokat és taxikat. 2018-ban a Nissan is robottaxikat tesztelt Japánban - szintén a DeNA bevonásával. A Toyota pedig tavaly novemberben jelentette be, hogy Tokióban fogja kipróbálni az autonóm járművét.