MTI

Elektromos autonóm taxik javíthatnának a nagyvárosi levegő minőségén

Elektromos önjáró taxiflotta használatával a hagyományos gépkocsikéhoz képest akár 87 százalékkal csökkenthető lenne az üvegházhatású gázok kibocsátása a városokban - vélik a Michigani Egyetem szakemberei által vezetett tanulmány készítői.

A Transportation Research Part D: Transport and Environment című folyóiratban bemutatott tanulmányukban az amerikai egyetem és a Ford Motor autógyártó cég kutató- és innovációs központjának kutatói kimutatták, hogy elektromos önjáró taxiflotta bevezetése 60 százalékkal csökkentené az üvegházhatású gázok kibocsátását a jelenleg magántulajdonban lévő, ember vezette gépkocsikkal szemben. A taxiflotta önjáró természetéből adódóan azonban akár 87 százalékos is lehet a csökkenés.

Önjáró gépkocsiflottával olyan előnyre teszünk szert az üvegházhatású gázokkibocsátását illetően, amely egy hagyományos taxiflottával nem létezik. Az önjáró flotta olyan képességei, mint a gépkocsik egyenletesebb gyorsulása, a gépkocsik közötti kommunikáció és az infrastruktúra fokozzák ezt az előnyt - idézte Gregory Keoleiant, a tanulmány egyik szerzőjét a Phys.org tudományos-ismeretterjesztő hírportál. Ráadásul egy önjáró taxiflotta további fenntartható javulásokat is hozhat olyan közvetlen hatásain keresztül, mint a flotta nagysága, a parkolási és az akkumulátortöltő infrastruktúra.

"Ha nagyobb a gépkocsik kihasználtsága, többen utaznak általa, a flotta nagyságát csökkenteni lehet, csakúgy, mint a parkolási terheket és a flottát rendszeresen meg lehet újítani újabb hatékony technológiákat alkalmazva" - tette hozzá Jim Gawron, a tanulmány társszerzője. A kutatók egy szimulált elektromos önjáró gépkocsiflotta használatát vizsgálták a texasi Austinban, amely kiszolgálná a jelenlegi utazási kereslet 10 százalékát 2020 és 2050 között. Azzal számoltak, hogy a flottát használó utasoknak 10 percet kellene várakozniuk egy autóra. Tanulmányuk számításaihoz kilenc különféle forgatókönyvet vetettek össze.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • duke #4
    Ket fuggetlen dolgot, a legszennyezest, es az olcso hatekony kozlekedest kell megoldani. Az elektromos onvezeto mind a kettot megoldja. A toltes meg egyre kisebb problema. Es a gyakorlatban szerintem kizart, hogy egy taxinak ne legyen par fuvar utan, 10-20 perce tolteni, amig varakozik a kovetkezo utasra. 5-10 szazalekkal nagyobbra kell meretezni a flotat, hogy mindig legyen feltoltott szabad auto. A legitarsasagoknal is alando problema a 100 szazalekos hatekonysagra torekves, mert valasztani kell, hogy vagy az utas repul, vagy a csomagja, a ketto egyutt ritkan teljesul. :))) Esetleg meg jol meg is verik az utast, ha nem akar magatol leszallni a tulfoglalt geprol.
    Utoljára szerkesztette: duke, 2019.07.21. 02:22:16
  • kvp #3
    A cikk tobb dolgot kavar. A dizeltaxik elektromosra cserelese javitana a lokalis levegominoseget. Ettol foggetlen az automata taxik hasznalata, ami a vezeto elhagyasaval es a 7/24-es uzemmel a cegek profitratajat novelne.

    Ha a lokalis levegominoseg a fontos, boven eleg a soforos elektromos auto.

    Ha meg a maximalis profit, akkor a hibrid dizel-elektromos automata taxik az idealisak, mert azok gyorsan tankolhatoak, igy kisebb az idokiesesuk.
  • leeloodallas #2
    Javíthatnak. Kb. fél ezreléket. Gratulálok.
  • Ender Wiggin #1
    már megint ez a keverés. a nagyvárosi levegő minősége meg az üvegházhatűsú gázok az két külön dolog...