2021-től jöhetnek a robottaxik

Két német autóipari nagyvállalat összefogott azért, hogy elsőként kínálhasson autonóm módon közlekedő taxikat.

A Daimler és a Bosch tavaly novemberben San José városát választotta ki az alkalmazásalapú, teljesen automatizált és vezető nélküli szolgáltatása tesztelésére. A két óriáscég Mercedes Benz S-osztályú modelleket fog használni. Az együttműködés keretében a Daimler integrálja az új rendszert a gépkocsikba, s ehhez biztosítja a szükséges fejlesztési járműveket, ellenőrző berendezéseket és más elemeket, míg a Bosch a különleges komponensek - szenzorok, vezérlőeszközök stb. - megalkotásáért felel. Februárban pedig kiderült, hogy milliárdokat fektet az autonóm közlekedésbe a Bosch, amely hatalmas piaci lehetőségeket lát a robottaxikban és a különböző közlekedési szolgáltatásokban.

Michael Hafner, a Daimler robottaxik fejlesztéséért felelős vezetője először árult el részleteket a programjukról. A társaság az első teszteket az idei év második felében szeretné elkezdeni, a távlati cél pedig az, hogy 2021-től már ne csupán az Amerikai Egyesült Államokban, hanem Európában is működjenek a robottaxik.

Az Automobilwoche értesülései alapján 2021-től már több mint 10 000 robottaxi közlekedhet majd világszerte. A járművek önállóan el fognak menni az utasokért és elviszik őket a céljaikhoz. A menedzser hozzátette, hogy már számos különböző várossal folytatnak egyeztetéseket. Az Amerikai Egyesült Államok és Európa után pedig a kínai piacon való megjelenés következhet. Egy autonóm szállítási szolgáltatás komoly növekedést hozhatna az autógyártók számára. E vállalatok többségének ugyanakkor semmilyen tapasztalata sincs a taxiszolgáltatásokkal, az autonóm gépkocsikkal kapcsolatban pedig még számos nehézségeket kell leküzdeni. Emellett azt sem szabad elfelejteni, hogy a tesztek alatt bekövetkezett balesetek ártottak az azokat birtokló cégek imázsának.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • ostoros #78
    Üdv a klubban. :)
  • Bigfoot75 #77
    Kicsit modelleztem a dolgot, szerintem még akkor is megérné, ha a rendszer autonként 20-30 ezer euróba kerülne - mondjuk nem Magyarországon.

    Pl Belgiumban a taxisok olyan 2000-2500 EUR körül kereshetnek. Adókkal együtt ez legyen 3000-3500 EUR. Azaz 36000-40000 EUR évente. Egy rendszer ami autónként 20-30 ezer euróba kerül + mondjuk még 10 ezer EUR éves pluszköltséggel jár, egy éven belül megtérítené az extra befektetést. Utána még x évig elég durva profitot termelne, egészen addig, amig az ipar át nem állna teljesen a robottaxikra és a verseny lecsökkentené az árakat.
    Az, hogy éjjel 10%-os kapacitással menne, teljesen irreleváns ebből a szempontból, az a fenti profiton felül jelentkezne.
  • defiant9 #76
    "Kérlek ne reagálj rám."
    Nem kívánságműsor, ha hülyeségeket írsz akkor erre rá fogok mutatni a jövőben is. Az a te döntésed hogy ignorálod-e ezt, a végeredmény szempontjából kb. irreleváns, egyébként is ignorálni szoktad az érveid cáfolatát, így legalább 1 lépésben elérjük a végállapotot.
  • TokraFan #75
    Már megbocsáss, de itt nem egy elírásról van szó, olyat mindenki elkövet -én is természetesen-, de ezen simán át lehet látni mert attól még a szöveg helyesen értelmezhető. Például én is elírtam a "bivaly" szót, ki is javítottam utólag, de a hiba ellenére a mondandóm érthető maradt és a jelentése nem változott meg. Ugyanakkor, ha nem tudsz különbséget tenni feltételes mód és kijelentő mód között, akkor nem lehet vitázni, mert ezek egészen más jelentéssel bírnak!
    Ez messze nem nyelvtannáciskodás!
  • dyra #74
    Rendben elfogadom amit írsz. Ha így lesz leváltja a taxit.
  • dyra #73
    Tehát megint a nyelvnáciskódáshoz jutottunk. Persze a te oldaladról a hasonló nyelvtani hibák teljesen rendben vannak. Gyors fórum beszélgetés ilyen. Kell mindkét fél türelme nem vagyok egy Göncz Árpád nem tudok számodra kristálytiszta módon hatalmas körmondatokkal úgy beszélni, hogy előtte 100% definiálom a szavaim jelentését is. Nem érted nem tudok veled mit csinálni. Én se téged vigasztaljon ez a tudat.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2019.03.29. 14:38:47
  • dyra #72
    Veled én nem folytatok innentől semmiféle beszélgetést. Kérlek ne reagálj rám. Én se fogok rád. Ha van olyan beállítás akkor le is szedem a hozzászólásaidat a saját fórumomban.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2019.03.29. 14:33:04
  • M2 #71
    "De azt ugye nem gondolod komolyan, hogy csak 5000 dollár egyszeri költség lesz."

    Jelenleg pont ennyi a felár Tesla autókban az "önvezetéshez".

    De tegyük fel, hogy Elon Musk bekeményít, és évente kér 10 ezer dollárt. Ez már nagyon sok pénz, a Model 3 gyártási volumenjével számolva évente 20 milliárd dollár, csak az Ai fejlesztésére. Elon Musk földhöz verné a seggét örömében, ha valaki ekkora összeggel megdobná minden egyes fejlesztési évben.
  • TokraFan #70
    "Továbbá. Neked is leírom nem az automatizáció ellen vagyok de ha nem éri meg egy adott területet automatizálni akkor nem éri meg"

    Nem érvelsz logikusan. Az eleve feltételes módban kommunikáló vitapartnerednek azzal érvelsz, hogy nincsenek nyilvános számítások tehát nem jelentheti ki, hogy az önvezető taxi rentábilis lesz (itt már eleve hibázol, mert nem lett kijelentve részéről), majd Te magad viszont már sokadszorra írod le a saját véleményedet kijelentő módban, tehát tényként rögzítve, miközben ez a saját érveidnek is ellent mond, hiszen ha nincsenek nyilvános adatok az összevetéshez, akkor te sem jelenthetsz ki semmit tényszerűen!
  • defiant9 #69
    "Nem látom a számot. Mennyit "spórol" a működésen a taxis cég ha kikerül a human akár NYI-ben? Csak azt látom mennyi most a bérük."
    Ismét elsunnyogtad a választ hogy mire is alapoztad a kijelentésed, pedig direkt kértem hogy válaszolj rá. És akkor most megint jön a hiszti hogy minek minősítelek?
    Számot még mindig nem láttam tőled.
    Egyébként értelmetlen a kérdésed is, a taxis cég csak azt látja hogy elkezd a waymo is a piacon fuvarozni, nem spórol senki, ez két külön modell. Ahhoz hogy magabiztosan kijelenthesd hogy nem lesz versenyképes ahhoz sacc/kb. 2x-es nagyságrendben kellene költségeket összeszedni. tehát mondjuk azt kellene kihoznod hogy 5 évre vetítve a flotta minden robot taxija 100 millió(!) forinttal többe kerülne mintha 1-1 ember ülne benne, én ilyet nem tudok/látok. Persze nem véletlen hogy meg sem próbálod ellentételezni ezt a számot, hasraütés elméleted van.

    "Rendesen alábecsülitek ennek az automatizálásnak az erőforrás és fejlesztési igényét annak ellenére, hogy nagy cégek mint a Google évek óta fejlesztenek"
    Honnan veszed hogy rendesen alábecsülték? Próbálj már meg olyan állításokat tenni amit meg is tudsz indokolni, ne csak lózungokat.
    Egyébként meg a fejlesztési költség ami éppen nem releváns a versenyképesség szempontjából, mindenképp végig fognak menni az úton beleteszik azt a pénzt amivel elérik az L4 szintet. A megtérülési modell csak innentől fontos, sőt elég ha mondjuk 5 éven belül nyereséges lesz, a hosszú távú üzleti tervek simán elbírják ezt.

    "- törvényi háttér"
    Van ahol van, ahogy a vezető nélküli teszteléshez is volt. Waymo launches its first commercial self-driving car service

    "- felelősségi körök (ki megy börtönbe ha baleset van stb..) "
    Az megy börtönbe akiről a bíróság kimondja. Ha foglalkozáskörében valaki gondatlan volt és emiatt lezuhan a repülő vagy ütközik az autó akkor büntit kap, nincs közlekedési eszköz specifikus BTK. Ha valaki a tőle elvárható gondossággal járt el a repülő vagy az autó SW-ének írásakor/HW-ének beüzemelésekor akkor pedig nem megy böribe, olyankor sem ha van halálos áldozat. A polgári kártérítést pedig a gyártó fizeti, de helytállhat helyette egy biztosító is aki ezért díjat kap.