Berta Sándor
Fizetési rendszer teherautóknak
A jövőt a vezető nélkül interakciókat bonyolító kamionok jelenthetik.
A Daimler és a Commerzbank egy olyan rendszert fejlesztett ki, amely a blokklánc technológián alapul és lehetővé teszi, hogy egy tehergépkocsi - a sofőr nélkül - kifizethesse egy áramtöltő állomáson az aktuális tankolását. A megoldást már tesztelte is a két óriáscég.
A koncepció alapján az adott jármű egy saját virtuális pénztárcát kap, amely egyben az azonosítására is szolgál. Ehhez a telematikai vezérlőegység rendelkezik a szükséges szoftverrel és egy különleges kriptográfiai processzorral. A generált kriptográfiai kódokat a teherautó adatközpontja tárolja el biztonságosan. A Daimler szerint a rendszer gyakorlatilag személyi igazolványként szolgál a kamion számára és feljegyzi az összes tranzakciót.
Dr. Helge Königs, a Daimler Trucks projektvezetője elmondta, hogy a céljuk az, hogy a tehergépkocsik a jövőben a legkülönbözőbb alkalmazási területeken lehessenek önálló szereplők. Ezáltal a vezetők az eddiginél jobban összpontosíthatnak a valódi feladataikra, s a szállítmányozási cégek profitálhatnak az adminisztrációs terhek jelentős mértékű csökkenéséből és a biztonságos folyamatokból.
A Commerzbank a közleményében ugyanakkor rámutatott, hogy a jelenlegi fizetési rendszerek a teljesen automatizált fizetési eljárásokat még nem teszik lehetővé, így egyelőre az nem megvalósítható, hogy ezek a járművek teljesen önállóan közlekedjenek és tankoljanak vagy más tevékenységet végezzenek.
A megalkotott fizetési rendszer az R3 banki konzorcium által kifejlesztett Corda nevű platformon alapul és az összegek euróban fizethetők ki. Minden tranzakció könyvelésre kerül és a szállítmányozók bármikor online megnézhetik, hogy melyik teherautójuk mikor fizetett. A Daimler úgy vélte, hogy lehetővé válhatnak az automatikus fizetések például az autópályákon lévő fizetőkapuknál, de akár a szállítási jegyzék is digitálisan vezethető lesz. A két konszern a jövőben további teszteken akarja kipróbálni, hogy milyen lehetőségek rejlenek még a technikában.
A Daimler és a Commerzbank egy olyan rendszert fejlesztett ki, amely a blokklánc technológián alapul és lehetővé teszi, hogy egy tehergépkocsi - a sofőr nélkül - kifizethesse egy áramtöltő állomáson az aktuális tankolását. A megoldást már tesztelte is a két óriáscég.
A koncepció alapján az adott jármű egy saját virtuális pénztárcát kap, amely egyben az azonosítására is szolgál. Ehhez a telematikai vezérlőegység rendelkezik a szükséges szoftverrel és egy különleges kriptográfiai processzorral. A generált kriptográfiai kódokat a teherautó adatközpontja tárolja el biztonságosan. A Daimler szerint a rendszer gyakorlatilag személyi igazolványként szolgál a kamion számára és feljegyzi az összes tranzakciót.
Dr. Helge Königs, a Daimler Trucks projektvezetője elmondta, hogy a céljuk az, hogy a tehergépkocsik a jövőben a legkülönbözőbb alkalmazási területeken lehessenek önálló szereplők. Ezáltal a vezetők az eddiginél jobban összpontosíthatnak a valódi feladataikra, s a szállítmányozási cégek profitálhatnak az adminisztrációs terhek jelentős mértékű csökkenéséből és a biztonságos folyamatokból.
A Commerzbank a közleményében ugyanakkor rámutatott, hogy a jelenlegi fizetési rendszerek a teljesen automatizált fizetési eljárásokat még nem teszik lehetővé, így egyelőre az nem megvalósítható, hogy ezek a járművek teljesen önállóan közlekedjenek és tankoljanak vagy más tevékenységet végezzenek.
A megalkotott fizetési rendszer az R3 banki konzorcium által kifejlesztett Corda nevű platformon alapul és az összegek euróban fizethetők ki. Minden tranzakció könyvelésre kerül és a szállítmányozók bármikor online megnézhetik, hogy melyik teherautójuk mikor fizetett. A Daimler úgy vélte, hogy lehetővé válhatnak az automatikus fizetések például az autópályákon lévő fizetőkapuknál, de akár a szállítási jegyzék is digitálisan vezethető lesz. A két konszern a jövőben további teszteken akarja kipróbálni, hogy milyen lehetőségek rejlenek még a technikában.