Berta Sándor

Adatokat hamisított a Tesla?

Parádés negyedéves jelentésük után úgy néz ki, nem valós termelési számokat közöltek, szövetségi nyomozást indítottak a cég ellen.

Az autógyártó súlyos helyzetbe kerülhet: a The Wall Street Journal értesülései alapján a problémát az jelenti, hogy kifogások merültek fel a Amerikai Egyesült Államok Részvény- és Tőzsdefelügyeletéhez (SEC) benyújtott, a Model 3-ra vonatkozó adatokkal kapcsolatban, ezért pedig már a Szövetségi Nyomozó Iroda (FBI) is eljárást indított. A hivatal azt akarja kideríteni, hogy a cég valóban hamis információkat adott-e meg az érintett gépkocsitípus és annak gyártása kapcsán vagy sem.

A legutolsó pénzügyi jelentés alapján az olcsónak szánt, de valójában fapados kivitelben még nem is árult típusuk parádés gyártási adatokkal büszkélkedhet: az utóbbi három hónap alatt többet állítottak elő a Model 3-ból, mint a teljes tavalyi évben. A gyártás felpörgetése régi igéret volt, de a folyamatosan előálló újabb és újabb kapacitás-problémák miatt senki nem hitte, hogy már most sikerül úrrá lenni a gondokon. Összesen 80 142 elektromos autót készítettek, ebből 53 239 volt Model 3 típus, így a szerény veszteség helyett masszív nyereségről tudtak beszámolni a befektetőknek.


Azonban ezután jött a feketeleves: kiderült, hogy korábban az igazságügyi minisztérium dokumentumokat kért be a Model 3 gyártásával kapcsolatban. Ez ugyan hónapokkal ezelőtt történt, és a társaság teljes mértékben együttműködött a szaktárcával és a hatóságokkal, azóta azonban nem érkezett be új kérés és az ügyben nem került sor meghallgatásra sem. A Model 3 gyártásának kezdetekor a vállalat azt a célt tűzte ki maga elé, hogy az egész folyamat átlátható legyen, a problémákról nyíltan beszéljen és azokat nyíltan kezelje. Az ügyben a nyomozást a San Franciscó-i államügyészség vezeti és a vizsgálatok az elmúlt hetekben váltak egyre intenzívebbé. A megjelent információkat eddig sem az igazságügyi minisztérium, sem a San Franciscó-i államügyészség nem kommentálta.

Nem ez az első hatósági ügye a cégnek, hiszen emlékezhetünk Elon Musk twitterbejegyzésére, mely szerint ha Tesla-részvények árfolyama eléri a 420 dollárt akkor kivezeti a céget a tőzsdéről. Ez természetesen megkavarta a befektetőket, és a felügyelet vizsgálatot is indított, de Musk szeptemberben megegyezett a SEC képviselőivel. A felügyelet azt vetette a vezető szemére, hogy azzal, hogy előbb bedobta a köztudatba a privatizációjával kapcsolatos terveket, majd visszakozott, gyakorlatilag manipulálta a piacot.

Áprilisban pedig a Center for Investigative Reporting nevű amerikai médiaszervezet jelentésében azt írta, hogy a gyártó meghamisította a hivatalos baleseti statisztikákat. A Tesla Motors adatai alapján míg 2016-ban még minden 100 munkatársra 8,2 baleset jutott, addig tavaly már csak 6,2 baleset. A Reveal nevű platform ugyanakkor úgy vélte, hogy a jelentést megszépítették és számos balesetet fel sem tüntettek a hivatalos statisztikákban, emiatt hivatalos vizsgálat is indult. A cég egy hosszabb blogbejegyzésben vehemensen tiltakozott a felvetések ellen és rámutatott, hogy a Reveal által említett eseteket kivizsgálták és mindegyiket korrekt módon, munkahelyi balesetként vagy betegségként rögzítették és jelentették.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!