Gyurkity Péter

Kamiont és autót is bemutatott a Tesla

Az elektromos meghajtás mellett továbbra is az önvezetés lesz előtérben.

Elon Musk másik cégéről viszonylag ritkán esik szó lapunk hasábjain, bár a Tesla immár a SolarCity bázisára és szolgáltatásaira is építhet. Az alapító most újabb bemutatót tartott, ahol egyszerre két eltérő megoldásról is lerántották a leplet, bár a sorozatgyártásra még mindkét esetben várnunk kell.

Az utóbbi hetekben leginkább az olcsónak szánt Tesla 3 modell gyártási gondjairól szóltak a hírek, ezt azonban Musk sikeresen ellensúlyozta a friss bemutatóval, amelyet mellesleg már a nyár végén beharangoztak. Itt a Tesla Semi, vagyis az új kamion debütálásán volt a hangsúly, amelyet azonban a Roadster sportautó új változata egészített ki, jókora meglepetést okozva a hallgatóság köreiben. Előbbi a cég állítása szerint 800 km-s hatótávval jelenik meg, a dízelmotor teljes hiánya miatt egyben tágasabb és kényelmes is lesz a hagyományos járműveknél, a megfelelő feltöltésről pedig világszerte gyorstöltő-állomások gondoskodnak majd, amelyek mindössze 30 perc alatt csaknem 650 km megtételéhez elegendő „üzemanyagot” tolnának át az egyelőre meg nem határozott méretű akkumulátorokba.


A holttér minimalizálásáról több kamera gondoskodik majd, a szenzorok pedig nemcsak a sáv elhagyására figyelmeztetnek, de egyben a fékek, a kormány, valamint a nyomaték automatikus szabályozásával a folyamatos stabilitást is garantálnák. Az önvezető funkciót tökéletesítik, itt nyilván nagyon fontos szempont a biztonság növelése, de a gyorsulásról sem feledkeznek meg, hiszen a 100 km/h-s iramot mindössze 5 másodperc alatt érhetnénk el – 5-fokos emelkedőn pedig 105 km/h-val csapathatnánk. Mindenképpen érdekes próbálkozás az új jármű, amelynek sorozatgyártása 2019-ben indulna el, hiszen több, jól ismert rivális is fejleszti saját megoldását, a kamionpiac pedig jóval lassabban, évente 0,6 százalékos ütemben bővül, bár a profitmarzs éppen duplája a személyautóknál megszokottnak. Itt ráadásul a bevétel termelése és a folyamatos kihasználtság az elsődleges szempont, ellentétben az általuk eddig piacra dobott sportautókkal, amelyek általában nem az újdonsült tulajdonos egyetlen (fő-) járműveként szolgálnak.

Ami a Roadster új változatát illeti, itt már 1,9 másodperc alatt érhetjük el a 100 km/h-s iramot, bár a rendezvényen csak egy prototípus vett részt. A maximális sebesség 400 km/h, az ár pedig mindössze 55 millió forint, a gyártás azonban csak 2020-ban kezdődne el. Ez nyilván még odébb van, addig pedig a riválisok is bemutatják majd friss fejlesztéseiket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Nagydög #38
    "ez a "Baromság" nem cáfolat. Tehát ha merül az aksid akkor neked nem halványulnak el az izzóid, és még a villany motor fordulata sem lassul. De mondom: cáfold, hogy nincs igazam."

    Hogyan cafoljam? Esetleg kiprobalhatod, hogy beulsz egy elektromos autoba, es megnezed, harmad toltessel kezdi-e huzni a szalagot. B+, de komolyan! Ezek nem elemes gyerekjatekok, aminel elfogadja a lurko, hogy lassabban megy, ha gyenge az elem. Amikor mar nagyon a vegen jar a toltesnek, akkor az elektronika vissza szokta venni a lehetseges maximalis terhelest, hogy nehogy kiirtsd az akkumulatort.

    Hatotav? A Roadsternel?
    Es mi van az S, az X es a 3-as eseteben? Mert a Roadster azert ennek az egesznek a T-model-je volt. Ja, es szard le a regi Roadstert, ha csak nem szereted, hogy lobog a hajad a szelben. Az S konnyeden jobb, mindenben.

    Utoljára szerkesztette: Nagydög, 2017.12.02. 12:32:04
  • Macropus Rufus #37
    ""Nem a motor, hanem az aksi. Amikor merűlnek csökken a kivehető kraft."
    Baromsag."
    ez a "Baromság" nem cáfolat. Tehát ha merül az aksid akkor neked nem halványulnak el az izzóid, és még a villany motor fordulata sem lassul. De mondom: cáfold, hogy nincs igazam.

    ""Éppen ezért nem kellene 800km magyarázni amikor az nem lesz soha annyi"
    Ha nem lesz annyi, akkor gyorsan pofara fog esni a teszla, a szallitmanyozo cegek nem eszik meg, hogy "hat jo nem is gondoltuk komolyan"."
    Pedig erre van esély. Mind anno volt a Roadster-nél is. A táv annyira elméleti, hogy nincs esély normál használat mellett még csak a közelébe sem lehet menni (ettől függetlenül azért bevállalnék egy roadstert :) [email protected] a hatótávra)

    "2000km-t a kamion 40t teherrel megy el"
    Es ha feleennyit menne el egy 700 literes tankkal, akkor?"
    vélhetően az a cég kiesne a biznicből. Miért? Mert mivel azonos távon 2x illetve oda-vissza legalább 4x kell tankolnia ez megdobja a szállítási költségeket. Nem is picit. Te meg én nem szívesen fizetnénk többet valamiért csak azért mert drágán szállítják. De rövid távolságokra nem szokás 10tonnás dögökkel menni. (hidd el, ezt biztosan tudom)

    "Ez a kocsi 800km-t fog megtenni rakomány nélkül."
    Ezt mar megint honnan sikerult megalmodnod?"
    A látnokok már csak ilyenek :D :D de csak úgy fogadhatunk egy "Igazad" voltban. Én azt mondom, hogy ez a vas amit most bemutattak nem megy 800km 40tonnával. Szerintem jelentősebb módosítások lesznek benne. Ha vesztek, akkor megkereslek és megkövetlek itt a fórumon. Okés? ;)

    Es ami a leglenyegesebb, jobban szeretik a varosi forgalamt, mint az autopalyakat. "
    ez sajna így van. Ezért kételkedem a kamion 800km-ben is. De mint feljebb írtam: ha vesztek akkor megkövetlek ;)

  • Nagydög #36
    Akkor gereblyezzuk ossze:

    "Nem a motor, hanem az aksi. Amikor merűlnek csökken a kivehető kraft."
    Baromsag.

    "Éppen ezért nem kellene 800km magyarázni amikor az nem lesz soha annyi"
    Ha nem lesz annyi, akkor gyorsan pofara fog esni a teszla, a szallitmanyozo cegek nem eszik meg, hogy "hat jo nem is gondoltuk komolyan".

    "2000km-t a kamion 40t teherrel megy el"
    Es ha feleennyit menne el egy 700 literes tankkal, akkor?

    "Ez a kocsi 800km-t fog megtenni rakomány nélkül."
    Ezt mar megint honnan sikerult megalmodnod?

    "de egyenlőre az a helyzet, hogy egyik villany autó sem éri el a névleges hatótávolságát és többnyire még 20%-on belül sincsenek."

    Ez mondjuk nem igaz. A legtobb villanyautobol ki lehet hozni a nevleges hatotavolsagat egy kis odafigyelessel(nem, nem harminccal araszolasra gondoltam a foutvonalakon). A korulmenyek persze lenyegesek. Nem szeretik a hideget, mert az aksik akkor kevesbe hajlandoak leadni a toltest es meg a futes is zabalja az aramot. Melegben a legkondi ugyszinten. Es ami a leglenyegesebb, jobban szeretik a varosi forgalamt, mint az autopalyakat. (A Tesla es az uj Bolt ez alol kivetel.)

    Utoljára szerkesztette: Nagydög, 2017.12.01. 16:37:08
  • Macropus Rufus #35
    Actros egy feltöltés 2000km (de lehetne más is, mindegyik kb. ennyit megy)
    Tesla kamion egy feltöltés 800km

    ""800km-n végig képes a max. teljesítményét leadni?"
    igen itt rosszul fogalmaztam. Nem a motor, hanem az aksi. Amikor merűlnek csökken a kivehető kraft. Csökken a motor nyomatéka. Ez kb. olyan mind ha a benzin tank ürülésével csökkenne a motorunk teljesítménye is.
    Igen talán a kamion sem bírja a szétpörgetést :) viszont a maximális nyomatékát azt 2000km át folyamatosan is le tudja adni megállás nélkül. Ha az aksi nem képes a 800. kilométer végéig biztosítani a krafot akkor az nem jó.

    "Azt tudod, hogy a belsoegesu motoros jarmuvek fogyasztasa es ezzel a hatotavolsaga is csak elmeleti."
    igen tudom. Ezért nem kellene ilyen marhaságokat közzé tenni. (ide tartozik a kocsi fogyasztása / káros anyag kibocsájtás és társa is)

    "Mas kerdes, hogy a szallitmanyozasi cegek nem Pista bacsi a harmadik emeletrol, hogy vallvonogatva tudomasul vegyek, hogy nem mondtak nekik igazat a hatotavrol/fogyasztasrol, es valosagban 20% difi."
    Ezzel teljesen tisztában vagyok 14 évig dolgoztam szállítmányozó cégnél.
    Éppen ezért nem kellene 800km magyarázni amikor az nem lesz soha annyi.
    2000km-t a kamion 40t teherrel megy el (ez nem prospektus adat. Nálunk ez napi szinten történik). Ez a kocsi 800km-t fog megtenni rakomány nélkül. Sztem nincs benne akkora erő, hogy 40tonnát rángasson 800km-en át. De lehet tévedek, és nagyot fog nyúlni az arcom, de egyenlőre az a helyzet, hogy egyik villany autó sem éri el a névleges hatótávolságát és többnyire még 20%-on belül sincsenek. Ez a kamion sem fog 800km menni. Max. 600-at. Vontatmány nélkül.

    Utoljára szerkesztette: Macropus Rufus, 2017.12.01. 12:49:49
  • NEXUS6 #34
    Öreg szívódízelek tudtak azért érdekes dolgokat produkálni fogyasztás terén jó értelemben, más kérdés, hogy ma már a dónszájzing kultusz közepette nem divat ilyeneket építeni. :)

    Tartok tőle, hogy ezeknek a mostani turbós kisköbcentis "csodáknak" is olyan alacsony fordulatszámon mérik a fogyasztását a teszteken, amikor a turbócsiga szinte meg sem mozdul. Van aki tud így vezetni, más kérdés, hogy az ilyen alacsony fordulaton történő nyektetés mennyit használ a kocsinak hosszútávon.
  • Nagydög #33
    "Egy átlagos belsőégésűnél olyan 80-110 km/h a max hatótávot biztosító sebsség ehhez képest."

    Stimt. De ez nem befolyasolja, hogy a 3,5 literes atlagfogyasztassal reklamozott auto meg sosem fogyasztott 5 liternel kevesebbet.
    Amugy nagyon baratsagos fogyasztast egyszer lattam. A berelt VW Polo - ha jol emlekszem - 4,3-as atlaggal kelt at alattam Norvegian. Igaz, hogy a megengedett sebesseg 80, de eleg sok hegy-volgy volt kozben. Volt hogy majd fel oran keresztul gurultam lefele 3-asban muszer szerinti 0 pillanatnyi fogyasztassal.
  • NEXUS6 #32
    Augusztusban volt egy cikk, hogy egy olasz csapat több mint 1000 km-t ment egy Tesla S-sel egy feltöltéssel. A dolog szépséghibája, hogy maxra kikönnyítve, talán még a tükröt is levették, és mivel olyan a meghajtás áttétele, a villanymotor karakterisztikája, kb 40 km/h átlagsebességgel tolták.

    Egy átlagos belsőégésűnél olyan 80-110 km/h a max hatótávot biztosító sebsség ehhez képest.

    A múltkor elöttem is ott szüttyögött egy BMW i3 tényleg kb. 40-nel, úgy tűnik ő is max távolságra hajtott. Más kérdés, hogy a zöldhullámot mindíg lekéste, meg az is akit feltartott.
  • Nagydög #31
    Nyugtass meg, hogy trollkodsz! Kulonben eleg nagy a baj.

    "Egy pl. Mercedes Actros vasban 1400lityós a tank. Ezzel több mint 2000km tesznek meg."

    Ha 2000 literes lenne, akkor meg vagy 3000-et. Es?

    "800km-n végig képes a max. teljesítményét leadni?"

    Mi van?! Miert kene? Az Actros szerinted azon a 2000 kilometeren vegig a maximalis teljesitmenyet adja le? Draga lenne egy tankonkent egy motor generalt is beilleszteni.
    Mint azt korabban emlitettem, egy szemelyautonak a 130km/h tartasahoz kb. 30 kW-ra van szuksege. Kamionnal nem tudom, de hogy egy max erheleses Actros nem folyamatos 3-400kW-ot ad le, az zicher.
    Oh, es az elsok kozott regelte el ez a Musk gyerek a bemutaton, hogy a fuvarok 80%-a 400km-nel rovidebb.

    "Ez - véleményem szerint - egy elméleti táv."

    Ne csinald! Azt tudod, hogy a belsoegesu motoros jarmuvek fogyasztasa es ezzel a hatotavolsaga is csak elmeleti.
    Mas kerdes, hogy a szallitmanyozasi cegek nem Pista bacsi a harmadik emeletrol, hogy vallvonogatva tudomasul vegyek, hogy nem mondtak nekik igazat a hatotavrol/fogyasztasrol, es valosagban 20% difi.



  • Macropus Rufus #30
    "Előbbi a cég állítása szerint 800 km-s hatótávval jelenik meg..."
    nagyon-nagyon karcsú ez. Egy pl. Mercedes Actros vasban 1400lityós a tank. Ezzel több mint 2000km tesznek meg. De a 3.5t kis árú szállítok is min. 800km mennek. 800km-n végig képes a max. teljesítményét leadni? Ez - véleményem szerint - egy elméleti táv. Akár csak a többi elektromos autó esetében, ennyit nem fog menni a kocsi.
  • NEXUS6 #29
    A Bolt gyártását júniusban direkt felfüggesztették az európai kereslet ellenére. Ez valszeg összefüggésben áll az általad említett vegyes termék paletta korlátaival (nem akar a cég a szükségesnél nagyobb veszteséget termelni ezen a szegmensen).

    A Tesla viszont úgy tűnik az új típusú, maximálisan automatizált gyártással kűzd, mint disznó a jégen, úgy hogy a várakozásokat messze túlteljesítő előrendelések miatt, megemelte a beígért mennyiséget. 2018-ig egészen 500 ezerig. A GM ennek 1/10-ével játszik.

    Ha külön külön nézünk bizonyos dolgokat: a termék ára, előállítási költsége, elméletileg a gyártó által várható termelés, kereslet, akkor úgy tűnik, hogy mindkettő valóban sikerre ítélt típus. De a bénázásaik miatt simán lehet egy olyan szitú, mint amikor egy úszó bajnokságon a két egymást figyelő bajnok eredményét egy szar start miatt megsemmisítik. Nem elég önmagában egy jó terméket összedobni, azt le is kell tudni gyártani és el is kell tudni adni.