Berta Sándor

Kalifornia - áprilistól sofőr nélkül is tesztelhetők a robotautók

Az emberi segítők szükség esetén a távolból avatkozhatnak közbe.

Megerősítést nyert az a tavaly októberi hír, hogy Kalifornia engedélyezi az önállóan közlekedő gépkocsik esetében a vezetők nélküli tesztutakat és azok az idei évtől lépnek hatályba. Az illetékes helyi hivatal akkor módosított egy passzust, amelynek az volt a lényege, hogy a tesztelések során minden esetben a járműben kellett ülnie egy vezetőnek is azért, hogy vészhelyzetben beavatkozhasson. Ez a korlátozás immár a múlté. A hivatal azzal indokolta a lépést, hogy ezáltal elhárultak bizonyos akadályok a technológia továbbfejlesztésének az útjából.

Az új szabályokkal kapcsolatos utolsó simításokra még ebben a hónapban sor kerülhet és a bevezetést egy hónapon át tartó próbaidőszak előzi meg. Jessica Gonzalez, a hivatal szóvivője kiemelte, hogy az első engedélyeket április 2-től állítják majd ki és már előre kíváncsiak arra, hogy melyik lesz az első gyártó, amelyik ilyen engedélyt kér.

Az elmúlt években számos vállalat dolgozott az autók távolból való irányításán, köztük volt a Nissan, a Waymo és három startup: a Zoox, a Phantom Auto és a Starsky Robotics. Ezen vállalkozások olyan technológiát fejlesztettek ki, amelynek a segítségével egy sofőr akár nagyobb távolságról is vezérelheti a gépkocsiját, például akkor, ha a fedélzeti rendszerek csődöt mondanak. Elliot Katz, a Phantom Auto társalapítója elmondta, hogy úgy gondolja, hogy megtalálták a megfelelő biztonsági rendszert: az embert. A cég a Consumer Electronics Show keretében bemutatta, hogy miként lehet távvezérelni egy járművet. Katz szerint egy ilyen segítő jelenléte megnyugtatja a törvényalkotókat és a közvéleményt is. A menedzser arra számít, hogy a technológiájuk áprilistól megjelenhet a kaliforniai utakon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #7
    "A köttöttpályás 4. metrót, meg egy szabadon kóricáló autó között én azért érzek némi kihívásbeli különbséget, mind a jármű, mind az operátor irányában."

    Pontosan. Meg a folyamatosan ember iranyitotta autokat sem teszteltek rendesen es max. filmforgatasokon szoktak ilyeneket hasznalni. Viszont az automata auto eseten kevesbe gond a halozati kesleltetes mint kozvetlen taviranyitasnal, mert az operator csak azt mondja meg mit csinaljon az auto gond eseten, azt nem hogy pontosan hogyan. Valahol egy RTS felig onvezeto jarmuve lehet a jo pelda az ilyen fajta tavvezerlesre, ahol a jarmu a mozgast magatol vegzi, de hogy hova menjen es hogyan azt a vezerlo ember adja meg. Felreallni az ut szelere, egy bedugult keresztezodesen atmenni vagy egy utepitesnel egy terelesen atmenni pont eleg is. A tobbi esetben pedig ott van az onvezeto logika, ami elviszi az autot az ismert helyzetek eseten. Mivel alapbol nincs emberi operator, ezert minden support hivas elott eloszor meg fognak allni az autok es szepen villogva megvarjak a telefonos segitseget.

    ps: Ha valaki nem erti hogy ez hogyan mukodne, akkor nezze meg a macskafogobol a patkanyok autos jelenetet. (ott Grabowski volt a 'tavsegitseg', mert feltorte az okosauto kozponti rendszeret)
  • NEXUS6 #6
    Azért megint egy cikk, amikor a címet elolvasva tök más következtetésed lesz, mintha a tartalommal szembesülsz.
    Cím: hajrá, hol tart már a tudomány, áprilistól már tesztelik az önvezérlőt pótsofőr nélkül.
    Tartalom: a hír igaz, csak nem pótsofőr nélkül, hanem távirányítva, és még senki nem adott be kérelmet.
  • NEXUS6 #5
    Ez a megoldás nyilván tovább "optimalizálja" az "önvezérlő" autó költségeit.

    A köttöttpályás 4. metrót, meg egy szabadon kóricáló autó között én azért érzek némi kihívásbeli különbséget, mind a jármű, mind az operátor irányában.
  • kvp #4
    A mostani automata metroknal is van lehetoseg arra, hogy ha megall az automata, mert nem tud donteni vagy az utasok leallitjak, akkor tavolrol vezethetoek legyenek a szerelvenyek. Autok eseten ugyanez, tehat ha ismeretlen helyzetbe keveredik a robot, akkor megall, elakadasjelzo ki es megvarja amig az operator tavolrol belep es kivezeti a problemas helyzetbol. (vagy trelert kuld ha hardveres hiba van) Nem ujdonsag es mivel ezt mar automata vonatoknal atvertek egyszer a torvenyhozason, ezert jarhato utnak tunik. (igy mukodik nallunk is a 4-es metro es igy hibazhatott egy operator amikor veletlenul utasokkal kuldte a garazsba a szerelvenyt)
  • CsZ #3
    "Elliot Katz, a Phantom Auto társalapítója elmondta, hogy úgy gondolja, hogy megtalálták a megfelelő biztonsági rendszert: az embert."
    Ez most komoly? Eddig nem azért ment itt a hurráoptimizmus, hogy az ember mint hibaforrás ki lesz végre zárva a rendszerből??? Hát akkor eddig a biztonsági rendszer vezette az autókat.

    "Katz szerint egy ilyen segítő jelenléte megnyugtatja a törvényalkotókat és a közvéleményt is."
    Vagyis ez csupán egy figyelemelterelő mozdulat, melyet a bűvész úr bemutat részünkre.
    A produkciót pedig kíváncsian várjuk.
  • Cat #2
    Nem észlelnek ők semmit, hanem az autó és/vagy a sofőr szól nekik, ha baj van. Ezer autóra is bőven elég egy ember, de ez később még finomodhat, ahogy egyre több mindent old meg magától az autó. Szerintem ez ilyen köztes megoldás az autóvásárlók és a hatóságok megnyugatására, hogy ha baj van is tudnak valamit csinálni. Pár évig létezik talán, aztán száz év múlva úgy gondolunk majd vissza rá, mint Tivadarnak a telefonközpontjára, ahol hölgyek veszik fel a kagylót és intézik a kapcsolást.
    Utoljára szerkesztette: Cat, 2018.02.28. 09:21:49
  • esztyopa #1
    Elképzelem azt a 10 stadionnyi-méretű*irányítóközpontot*,ahol 10.000 *irányító* vezeti/figyeli a robiautót.
    Mert ha csak 1-2 irányító figyeli öket,akkor...teljesen feleslegesen figyelnek,mert még azt sem tudják *észlelni*,hogy baj van valamelyik autójukkal - a 10.000 közül !
    /Még akkor sem,ha Ők -Flash-a villám/
    Tehát ki merem jelenteni,hogy ez egy *lobbybaromság* !