SG.hu

Nem technológiai, hanem közlekedési cég az Uber

Döntött az Európai Unió Bírósága, a tagállamok szabályozhatják, és ha akarják, akár be is tilthatják a működését.

A barcelonai taxisok szakmai szervezete még 2014-ben beperelte az Ubert a fogyasztók megtévesztésével és tisztességtelen magatartással vádolva a céget, mivel sem a spanyol sofőrök, sem autójuk nem rendelkezik a városi taxirendelet által előírt hatósági engedélyekkel. A döntés előtt azonban a bíróságnak meg kellett vizsgálnia azt, hogy az Ubernek, mint elektronikus platformnak egyáltalán kell-e engedély, mert a jog szerint ha az csak egy információs társadalommal összefüggő szolgáltatás, akkor nem.

Három év után ma született ítélet, melyben a Bíróság kimondja, hogy az okostelefonos programmal működő közvetítői szolgáltatás elválaszthatatlanul kapcsolódik egy közlekedési szolgáltatáshoz, tehát így az annak is tekinthető. Erre a kategóriára azonban nem vonatkozik sem az általános értelemben vett szolgáltatásnyújtás szabadsága, sem az elektronikus kereskedelemről szóló irányelv. Az uniós jog szerint tehát az egyes tagállamok feladata a szabályozás.

Az ítélettel a bíróság megerősítette Maciej Szpunar főtanácsnok állásfoglalását, miszerint az Ubernek közlekedési szolgáltatásnak kell minősülnie, mert gazdasági szempontból ez képezi az elsődleges elemet a vállalat működésében, az utasok és a sofőrök interneten keresztül történő összekapcsolása csak másodlagos. A vállalat éppen ennek az ellenkezőjéről szerette volna meggyőzni az Európai Bíróságot. Szakemberek szerint a verdikt árt a cég jövőbeli európai terjeszkedésének, de nem jelent teljes ellehetetlenítést.


Szinte minden nagyvárosban tüntettek már ellene a helyi taxisok

Az Uber közleményben reagált a történtekre, hangsúlyozva, hogy az ítélet nem változtat a működésén az uniós tagállamok többségében, ugyanakkor rámutatott, hogy "európaiak milliói számára továbbra is akadályozzák az Uberhez hasonló alkalmazások használatát". "Folytatni fogjuk a párbeszédet az európai városok vezetésével" - közölték. Az Uber öt éve érkezett Európába. A hagyományos taxitársaságok és hatóságok is bírálták, mondván, tisztességtelen versenyelőnyre tett szert azzal, hogy közösségi személyszállító szolgáltatásként nem vonatkoztak rá a szigorú engedélyezési és biztonsági előírások.

A döntés az EU tagállamokban kivétel nélkül mindenhol érvényes, de a személyszállító fuvarozókra vonatkozó konkrét szabályok tagállami, de akár városi szinten is különböznek. "Bár az ítélet országonként más és más terhet jelent a cég számára, a hatás mindenütt ugyanaz – mondja Szimler Gergő, a KPMG Legal Tóásó Ügyvédi Iroda ügyvédje. "Az Uber versenyelőnye minimálisra csökken, hiszen a taxi szolgáltatókkal azonos szabályoknak, engedélyezési eljárásoknak és biztosítéki követelményeknek kell megfelelnie. Budapesten ez a fix fuvardíj mellett, a kötelező vizsgákat, az autókra vonatkozó minőségi előírásokat és az kötelező sárga szín alkalmazást is jelenti, de a cég versenyelőnye azokban az országokban is minimálisra csökken, ahol nem ennyire szigorú a szabályozás."

Az Uber az ítélet után sokhelyütt döntési helyzetbe kerül, nem kizárt, hogy további országokban is visszavonulót fújnak. Ez azonban természetesen csak azokra a szolgáltatás kategóriákra vonatkozik, amelyekben az Uber nem az újonnan kötelezővé vált feltételek szerint működött. Az EU-ban ugyanis az elmúlt időszakban az Uber már elsősorban azokat az al-márkáit erősítette, amelyek tényleges taxiszolgáltatásként üzemelnek. A mostani döntés ez utóbbi szolgáltatásokat természetesen nem érinti. Az Uber a mostani döntéstől függetlenül olyan új felhasználói igényeket teremtett, amit ha egy szolgáltató nem tud követni, akkor hátrányba kerül, azokon a piacokon, ahol a szabályozás nem erősen korlátozó. „Ez látható a magyar piacon is, hiszen Budapesten mára alapfunkció lett a mobilos rendelés mellett a mobil applikáción keresztüli kártyás fizetés és a kocsikövetés is” – mondja Boros Árpád a KPMG közlekedési és gyártási szakértője.

Ettől függetlenül könnyen lehet, hogy az ítélet visszaveti az elektromos autózás és az önvezetés terjedését – mondja Boros Árpád. Az egészen biztos, hogy az önvezető technológia áttörése az olyan dinamikus és technológiára nyitott közlekedési vállalkozások felől várható, amilyen az Uber, hiszen ezekkel szemben pontosan az a befektetők elvárása, hogy a nagy lépések megtételével megelőzzék a többi piaci szereplőt. A szakértő szerint ugyanakkor az Uber európai háttérbe szorítása megnyitja az utat egy vagy több – a szabálykövetésben inkább élen járó – európai vállalkozás előtt, hogy betörjenek erre a piacra, erősítve az európai régióba profitot termelő innovatív, technológiai alapokon működő vállalatok nem túl népes táborát.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • bobijub #4
    javasolnék még hasonló döntéseket az eu-nak.

    az internet például egész jól hasonlítható a fax-hoz. tessen az egész internet a fax szabályoknak megfelelni
    a fax egész jól hasonlítható a telexhez, tessen a fax a telexszabályoknak megfelelni
    a telex egész jól hasonlítható a távíróhoz, tessen a telex a távírószabályoknak megfelelni
    a távírás egész jól hasonlítható a postakocsis levélküldéshez, tessen a távírás a postakocsis levélküldésszabályoknak megfelelni
    tehát az egész internet tessen a postakocsis levélküldésre vonatkozó szabályoknak megfelelni
    de persze lehet, hogy az egészet egy olyan logikai láncolaton is végig lehetett volna vinni, aminek az ősi vége a falu főterén magára a figyelmet dobpergéssel felhívó, közleményeket felolvasó szolgáltató. közzhííírrrééé téééétttetik ! .....

    tehát a tisztesség nem számít, az adózás nem számít, az utasbiztonság nem számít, a semmimásse nem számít, csak a besorolás.
    Utoljára szerkesztette: bobijub, 2017.12.27. 13:06:38
  • bobijub #3
    elég érdekes példát mutatott az eu.
    - szóval nem az a baj az uberrel, hogy adót kerül
    - szóval nem az a baj, hogy sikamlós kicsúszkálási lehetőséget biztosít mindenféle utasbiztonsági szabályozás alól
    - szóval nem az a baj az uberrel, hogy mentes mindenféle olyan lehetőségtől, amik a munkavállalót védik
    - szóval nem az a baj, hogy összességében mindenféle helyi állami szabályozás alól igyekszik kibújni
    tehát: tessék jól figyelni: az a baj, hogy nem jól határozták meg és nem jól regisztrálták be a dolog kategóriábasorolását
    következtetés:
    - lehet dolgozót kizsákmányolni
    - lehet az ügyfél érdekét szolgálni kívánó biztonsági előírásokat kerülgetni
    - lehet adókiskapuzni
    - kartellezni, piacot korlátozni, választékot szűkíteni meg egyenesen állami segítséggel kötelező
    - lehet satöbbi satöbbi

    de egyet tessék mindenképpen betartani: tessék a szabályozóhatóság (és itt nem csak a az eu, hanem a példamutató magyar hatóság is értendő) kénye kedvének megfelelően előállított kategóriába belebejelenteni a dolgot.
  • morguldae #2
    Szánalmas döntés!
  • kvp #1
    Ha egy innovativ ceg hajlando lesz megfelelni a szabalyoknak, akkor sikeres is lesz. Mar most is van Budapesten elektromos meg hibrid autokkal jaro taxis ceg, ugyanis hosszu tavon megeri nekik. Ay uber egyetlen igazi elonye az adoelkerulesbol szarmazo arelony volt, ugyanezt ado nem elkerulessel es a soforok kivaltasaval is el lehet erni. Utobbival meg az utasok is jobban jarnak majd.