Berta Sándor
Világos etikai szabályok kellenek az autók fedélzeti számítógépeinek
A német közlekedési minisztérium etikai bizottsága a világon elsőként dolgozott ki irányelveket a gépkocsik számítógépei számára.
A német kormány ezen irányelvek alapján akarja meghozni a szükséges intézkedéseket. A kabinet által elfogadott intézkedésterv fontos lépés az automatizált, hálózatba kötött vezetés nemzetközi továbbfejlesztése felé, ráadásul elősegítheti az új technológiával kapcsolatos társadalmi párbeszédet és hozzájárulhat ahhoz, hogy Németország úttörő legyen a Mobilitás 4.0 területén. A független etikai, jogi, közlekedési, informatikai, fogyasztóvédelmi és műszaki szakértőkből, mérnökökből, filozófusokból, teológusokból, valamint szakmai és céges szervezetek képviselőiből álló etikai bizottság vezetője Udo Di Fabio egykori német szövetségi alkotmánybíró volt. A testület összesen 20 tézist dolgozott ki.
Alapvetéseik szerint az automatizált és hálózatba kötött vezetés etikailag akkor elfogadható, ha a rendszerek kevesebb balesetet okoznak, mint az emberek;
az emberi élet védelmének mindig elsődlegesnek kell lennie;
az elkerülhetetlen baleseti szituációkban megengedhetetlen az emberek személyes jellemzők alapján való azonosítása;
minden egyes közlekedési helyzetben világosan szabályozni kell, hogy ki felel az egyes vezetési feladatokért, az ember vagy a számítógép;
dokumentálni és tárolni kell, hogy ki vezet, többek között az esetleges későbbi eljárások miatt is;
és végül minden autósnak biztosítani kell, hogy ő dönthessen a járműadatok továbbadásáról és felhasználásáról.
A német kormány intézkedéstervében az is szerepel, hogy a német közúti közlekedési jogot következetesen hozzá kell igazítani az automatizált rendszerek technológiai fejlődéséhez; ki kell egyenlíteni az adatszerzés és az adatvédelem rendszerét, s biztosítani kell az információs önrendelkezés jogát; az automatizált rendszerekkel kapcsolatban nemzetközi szabványokat kell kidolgozni azért, hogy megvalósulhasson a biztonságos, határokon átnyúló használat; végül ki kell dolgozni egy megfelelő jogi keretet, amely tartalmazza az etikai irányelvekben leírt alapelveket.
A német kormány ezen irányelvek alapján akarja meghozni a szükséges intézkedéseket. A kabinet által elfogadott intézkedésterv fontos lépés az automatizált, hálózatba kötött vezetés nemzetközi továbbfejlesztése felé, ráadásul elősegítheti az új technológiával kapcsolatos társadalmi párbeszédet és hozzájárulhat ahhoz, hogy Németország úttörő legyen a Mobilitás 4.0 területén. A független etikai, jogi, közlekedési, informatikai, fogyasztóvédelmi és műszaki szakértőkből, mérnökökből, filozófusokból, teológusokból, valamint szakmai és céges szervezetek képviselőiből álló etikai bizottság vezetője Udo Di Fabio egykori német szövetségi alkotmánybíró volt. A testület összesen 20 tézist dolgozott ki.
Alapvetéseik szerint az automatizált és hálózatba kötött vezetés etikailag akkor elfogadható, ha
A német kormány intézkedéstervében az is szerepel, hogy a német közúti közlekedési jogot következetesen hozzá kell igazítani az automatizált rendszerek technológiai fejlődéséhez; ki kell egyenlíteni az adatszerzés és az adatvédelem rendszerét, s biztosítani kell az információs önrendelkezés jogát; az automatizált rendszerekkel kapcsolatban nemzetközi szabványokat kell kidolgozni azért, hogy megvalósulhasson a biztonságos, határokon átnyúló használat; végül ki kell dolgozni egy megfelelő jogi keretet, amely tartalmazza az etikai irányelvekben leírt alapelveket.