Berta Sándor

Kizárólagos lehet a beszédvezérlés az autókban

Már most is rengeteg szoftvert használunk az autóban, ha nem beépítve akkor az okostelefonunkon. De ez csak félmegoldás.

Egyre több autós célra szánt szoftver van az okostelefonokon, melyekkel megtudhatjuk merre van parkolóház vagy egy benzinkút. Támogatják a távvezérelt parkolást vagy a segítség hívását, de adott esetben akár az autók állapota is lekérdezhető velük, például az üzemanyagtartály telítettsége vagy az elektromos gépkocsik akkumulátorainak a töltöttsége. A navigáció terén vagy a zenei streamek esetén is messze lekörözték az autókba épített megoldásokat. Ezekhez képest kell valódi többletértéket kínálniuk a gyártók által készített alkalmazásoknak, kihasználva, hogy számukra az autó állapota is ismert, de emellett egyszerűen és kényelmesen kezelhetőknek is kell lenniük.

Ilyen például az Audi A8 appja, mely gyakorlatilag távirányíthatóvá alakítja az autót, például egy gombnyomás és az beáll a garázsba. Hasonlón dolgozik a Bosch és a Mercedes is. A BMW szoftverével az utcákon lévő parkolóhelyekről kapunk információkat. "Az autókban használt alkalmazásoknak valódi többletértéket kell kínálniuk az ügyfelek számára, de emellett egyszerűen és kényelmesen kezelhetőknek is kell lenniük." - jelentette ki Sajjad Khan, a Daimler AG digitális járművekért és mobilitásért felelős vezetője. Ideális esetben a vezető csak a fontos dolgokról kap információkat, ilyen például a benzinkutak árai. A menedzser hozzátette, hogy az az ideális, ha ezek a jelzések úgy jelennek meg, hogy nem vonják el a vezető figyelmét; az alkalmazások mindig aktuális adatokat mutatnak és nem bonyolultak.


Dieter May, a BMW digitális szolgáltatásokért felelős vezetője szerint nincsen nagy különbség az okostelefonos és a gépkocsikban használt alkalmazások között, azok funkciói is hasonlók. Azonban az biztosra vehető, hogy a gépelés és a különböző kezelőmozdulatok eltűnnek majd, s helyettük elterjed a beszédvezérlés. Mindez azt vonhatja maga után, hogy a műszerfalon lévő kapcsolóknak is búcsút inthetünk, a beszédvezérlés ugyanis egyszerűbb és biztonságosabb. Elvileg egyébként Magyarországon sem szabad vezetés közben kézbe venni a telefont, nem lehet SMS-t írni vagy akár csak megnézni rajta az időt.

Ezenkívül még egy dolog fog változni: a jövőben az alkalmazásokban és a digitális szolgáltatásokban különleges funkciókat lehet majd aktiválni külön díjazás ellenében. Tehát a járművek a kiszállításkor nem lesznek végleges termékek, hanem folyamatosan fejlődni fognak és megújulnak majd az új kiegészítő szolgáltatásoknak köszönhetően. Így egyrészt az emberek újabb dolgokat próbálhatnak ki és használhatnak, másrészt az autógyárak is komoly bevételre számítanak belőle.

Gunnar Beer, az Auto Club Europa (ACE) műszaki szakértője szerint az okostelefonos alkalmazások megszüntethetik a járművek felszereltségében lévő hiányosságokat és általában olcsó alternatívát kínálnak. A legészszerűbb éppen ezért az okostelefon integrálása az adott autók multimédiás rendszerébe, ami történhet az Android Auto, a Mirror Link vagy a CarPlay bevonásával. Így az okostelefon és az alkalmazásai is távvezérelhetők, ideális esetben akár a kormányról is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • barret #5
    Álmodik a nyomor :D Amíg az autó vezetés szórakozás is,addig verjék a saját pucájukat csalánnal... Minket autó VEZETŐKET meg hagyjanak ki a sok szar fejlesztésükből.
    Szép autót akarok,ami környezet barát,jól megy,kényelmes,nagy csomagtere van,és ÉN vezethetem. A többiek (akiknek ez bonyolult) tömegközlekedjenek,ha nehéz nekik az autó vezetése.
    Utoljára szerkesztette: barret, 2017.09.05. 17:23:27
  • wodka #4
    Én sem értem ezt a "tüntesünk el minden fizikai gombot mert az ronda" irányzatot. Ha minden gombhoz egy konkrét funkció tartozik, akkor az kb csak az első 2 hétben probléma, később már mindenki szinte odanézés nélkül nyúl a megfelelő gombhoz. Nekem olyan autóm van amiben még relatív sok a gomb. és nagyon is jól jön hogy nem kell menüben mászkálni. A kormányon levő gombok viszont tényleg segítenek. Inkább azokat kéne programozhatóvá tenni hogy mindenki beállíthassa hogy neki mi kell a kormányra.
    Azt is megnézném hogy hogy vált csatornát egy hangvezérelt rádió amikor 4-en beszélgetnek az autóban + a rádió is szól.
    Utoljára szerkesztette: wodka, 2017.08.28. 12:47:34
  • Elmin #3
    "Kizárólagos lehet a beszédvezérlés az autókban "
    Majd ha már nem kell vezetni. Viszont akkor már nincs értelme.
    "Már most is rengeteg szoftvert használunk az autóban, ha nem beépítve akkor az okostelefonunkon."
    Ez csak az autógyártók álma, de nem a valóság, "csak" a luxussal felszerelt autókban van valamilyen szoftver amit használ a vezető.
    Az okostelefonon levő szoftvereket pedig lényegtelenek, mert úgysem lehet használni vezetés közben.
    "Ilyen például az Audi A8 appja, mely gyakorlatilag távirányíthatóvá alakítja az autót, például egy gombnyomás és az beáll a garázsba. Hasonlón dolgozik a Bosch és a Mercedes is."
    Így majd könnyebb lesz ellopni az autót.

    "Elvileg egyébként Magyarországon sem szabad vezetés közben kézbe venni a telefont, nem lehet SMS-t írni vagy akár csak megnézni rajta az időt. "
    Csak használni nem lehet, nézni, és fogdosni lehet.

    "A legészszerűbb éppen ezért az okostelefon integrálása az adott autók multimédiás rendszerébe, ami történhet az Android Auto, a Mirror Link vagy a CarPlay bevonásával. Így az okostelefon és az alkalmazásai is távvezérelhetők, ideális esetben akár a kormányról is. "
    Nem rossz az ötlet, csak ne legyen összekapcsolva a jármű vezérlőszoftvereivel.
  • kvp #2
    Alapvetoen semmilyen megoldas nem jo ami elvonja a figyelmet. Ha csak arra gondolunk, hogy a radion jo lenne csatornat valtani, mert nem tetszik a zene, mar elvonta a figyelmunket. Onnantol a rossz fokozatairol beszelunk. A legjobb a kormanyon levo kapcsolo, masodik legjobb a muszerfalon levo dedikalt fizikai kapcsolo, utanna jon a beszedvezerles es vegul a touchscreen vagy barmilyen menu alapu megoldas (ha fizikai gombos a radio, de menus, ugyanugy rossz).

    Ezert szerintem az alapfunkciokat a kormanyra kell integralni, minden mast meg csak allo helyzetben engedelyezni. Klimat akar allitani? Csatornat valtani a radion? Rendelje hozza gyorsgombhoz a kormanyon vagy alljon meg elotte, de legalabb adja at az iranyitast a robotsofornek.

    A beszedvezerles kb. az odaszolok a mellettem ulonek hogy valtson csatornat tipusu megoldas akar lenni egyedul utazoknak, de ez is ugyanugy elvonja a figyelmet mintha valaki telefonon beszelgetne kihangositoval. Az mondjuk teny, hogy kevesbe mintha egy touchscreen-es a menurendszerben probalnank megtalalni a radiot.

    Szerintem rovid tavon az osszes megoldas integralasa lesz a nyero, tehat mindent tudni fognak az autok, majd hosszu tavon az emberi soforok kivaltasa jelentheti a megoldast, hogy utazas kozben mindenki azzal foglalkozhasson amivel akar.
  • NEXUS6 #1
    "Azonban az biztosra vehető, hogy a gépelés és a különböző kezelőmozdulatok eltűnnek majd, s helyettük elterjed a beszédvezérlés. Mindez azt vonhatja maga után, hogy a műszerfalon lévő kapcsolóknak is búcsút inthetünk, a beszédvezérlés ugyanis egyszerűbb és biztonságosabb."

    Hát ezzel vitatkoznék. Amikor beszéddel kell vezérelni akkor ugyan úgy le kell fordítani a cselekvést szavakra mondatokra, ugyan úgy mint amikor beírunk/menüből keresünk valamit. Ez a megértés, átfordítás, megfogalmazás a konkrét feladaton, cselekvésen túl is elvonja a figyelmet.
    A manuális fizikai kapcsolók működtetése nem követeli ezt meg, ezáltal automatikus, kézségszintű bonyolult műveletek végrehajtására nyílik lehetőség. Pl. váltás. Nem mondja végig az ember magában elötte, hogy most akkor fölváltok, de elötte benyomom a kuplungot, mozgatom a váltókart, felengedem a kuplungot, kísérem gázzal. Klíma, rádió, akármi dettó.

    A manuálisan működtethető funkciók olyan lehetőséget jelentenek, ami nem vonja el jelentősen a figyelmet, ezt egy karattyolós félreértős számítógéppel helyettesíteni pont ugyan annyira, lenne veszélyes, mint hogy mindent fölraknak egy tapiképernyőre fizikai gombok, kezelőszervek nélkül.