Berta Sándor
Kizárólagos lehet a beszédvezérlés az autókban
Már most is rengeteg szoftvert használunk az autóban, ha nem beépítve akkor az okostelefonunkon. De ez csak félmegoldás.
Egyre több autós célra szánt szoftver van az okostelefonokon, melyekkel megtudhatjuk merre van parkolóház vagy egy benzinkút. Támogatják a távvezérelt parkolást vagy a segítség hívását, de adott esetben akár az autók állapota is lekérdezhető velük, például az üzemanyagtartály telítettsége vagy az elektromos gépkocsik akkumulátorainak a töltöttsége. A navigáció terén vagy a zenei streamek esetén is messze lekörözték az autókba épített megoldásokat. Ezekhez képest kell valódi többletértéket kínálniuk a gyártók által készített alkalmazásoknak, kihasználva, hogy számukra az autó állapota is ismert, de emellett egyszerűen és kényelmesen kezelhetőknek is kell lenniük.
Ilyen például az Audi A8 appja, mely gyakorlatilag távirányíthatóvá alakítja az autót, például egy gombnyomás és az beáll a garázsba. Hasonlón dolgozik a Bosch és a Mercedes is. A BMW szoftverével az utcákon lévő parkolóhelyekről kapunk információkat. "Az autókban használt alkalmazásoknak valódi többletértéket kell kínálniuk az ügyfelek számára, de emellett egyszerűen és kényelmesen kezelhetőknek is kell lenniük." - jelentette ki Sajjad Khan, a Daimler AG digitális járművekért és mobilitásért felelős vezetője. Ideális esetben a vezető csak a fontos dolgokról kap információkat, ilyen például a benzinkutak árai. A menedzser hozzátette, hogy az az ideális, ha ezek a jelzések úgy jelennek meg, hogy nem vonják el a vezető figyelmét; az alkalmazások mindig aktuális adatokat mutatnak és nem bonyolultak.
Dieter May, a BMW digitális szolgáltatásokért felelős vezetője szerint nincsen nagy különbség az okostelefonos és a gépkocsikban használt alkalmazások között, azok funkciói is hasonlók. Azonban az biztosra vehető, hogy a gépelés és a különböző kezelőmozdulatok eltűnnek majd, s helyettük elterjed a beszédvezérlés. Mindez azt vonhatja maga után, hogy a műszerfalon lévő kapcsolóknak is búcsút inthetünk, a beszédvezérlés ugyanis egyszerűbb és biztonságosabb. Elvileg egyébként Magyarországon sem szabad vezetés közben kézbe venni a telefont, nem lehet SMS-t írni vagy akár csak megnézni rajta az időt.
Ezenkívül még egy dolog fog változni: a jövőben az alkalmazásokban és a digitális szolgáltatásokban különleges funkciókat lehet majd aktiválni külön díjazás ellenében. Tehát a járművek a kiszállításkor nem lesznek végleges termékek, hanem folyamatosan fejlődni fognak és megújulnak majd az új kiegészítő szolgáltatásoknak köszönhetően. Így egyrészt az emberek újabb dolgokat próbálhatnak ki és használhatnak, másrészt az autógyárak is komoly bevételre számítanak belőle.
Gunnar Beer, az Auto Club Europa (ACE) műszaki szakértője szerint az okostelefonos alkalmazások megszüntethetik a járművek felszereltségében lévő hiányosságokat és általában olcsó alternatívát kínálnak. A legészszerűbb éppen ezért az okostelefon integrálása az adott autók multimédiás rendszerébe, ami történhet az Android Auto, a Mirror Link vagy a CarPlay bevonásával. Így az okostelefon és az alkalmazásai is távvezérelhetők, ideális esetben akár a kormányról is.
Egyre több autós célra szánt szoftver van az okostelefonokon, melyekkel megtudhatjuk merre van parkolóház vagy egy benzinkút. Támogatják a távvezérelt parkolást vagy a segítség hívását, de adott esetben akár az autók állapota is lekérdezhető velük, például az üzemanyagtartály telítettsége vagy az elektromos gépkocsik akkumulátorainak a töltöttsége. A navigáció terén vagy a zenei streamek esetén is messze lekörözték az autókba épített megoldásokat. Ezekhez képest kell valódi többletértéket kínálniuk a gyártók által készített alkalmazásoknak, kihasználva, hogy számukra az autó állapota is ismert, de emellett egyszerűen és kényelmesen kezelhetőknek is kell lenniük.
Ilyen például az Audi A8 appja, mely gyakorlatilag távirányíthatóvá alakítja az autót, például egy gombnyomás és az beáll a garázsba. Hasonlón dolgozik a Bosch és a Mercedes is. A BMW szoftverével az utcákon lévő parkolóhelyekről kapunk információkat. "Az autókban használt alkalmazásoknak valódi többletértéket kell kínálniuk az ügyfelek számára, de emellett egyszerűen és kényelmesen kezelhetőknek is kell lenniük." - jelentette ki Sajjad Khan, a Daimler AG digitális járművekért és mobilitásért felelős vezetője. Ideális esetben a vezető csak a fontos dolgokról kap információkat, ilyen például a benzinkutak árai. A menedzser hozzátette, hogy az az ideális, ha ezek a jelzések úgy jelennek meg, hogy nem vonják el a vezető figyelmét; az alkalmazások mindig aktuális adatokat mutatnak és nem bonyolultak.
Dieter May, a BMW digitális szolgáltatásokért felelős vezetője szerint nincsen nagy különbség az okostelefonos és a gépkocsikban használt alkalmazások között, azok funkciói is hasonlók. Azonban az biztosra vehető, hogy a gépelés és a különböző kezelőmozdulatok eltűnnek majd, s helyettük elterjed a beszédvezérlés. Mindez azt vonhatja maga után, hogy a műszerfalon lévő kapcsolóknak is búcsút inthetünk, a beszédvezérlés ugyanis egyszerűbb és biztonságosabb. Elvileg egyébként Magyarországon sem szabad vezetés közben kézbe venni a telefont, nem lehet SMS-t írni vagy akár csak megnézni rajta az időt.
Ezenkívül még egy dolog fog változni: a jövőben az alkalmazásokban és a digitális szolgáltatásokban különleges funkciókat lehet majd aktiválni külön díjazás ellenében. Tehát a járművek a kiszállításkor nem lesznek végleges termékek, hanem folyamatosan fejlődni fognak és megújulnak majd az új kiegészítő szolgáltatásoknak köszönhetően. Így egyrészt az emberek újabb dolgokat próbálhatnak ki és használhatnak, másrészt az autógyárak is komoly bevételre számítanak belőle.
Gunnar Beer, az Auto Club Europa (ACE) műszaki szakértője szerint az okostelefonos alkalmazások megszüntethetik a járművek felszereltségében lévő hiányosságokat és általában olcsó alternatívát kínálnak. A legészszerűbb éppen ezért az okostelefon integrálása az adott autók multimédiás rendszerébe, ami történhet az Android Auto, a Mirror Link vagy a CarPlay bevonásával. Így az okostelefon és az alkalmazásai is távvezérelhetők, ideális esetben akár a kormányról is.