Berta Sándor

Eddig csak optimális körülmények között tesztelték a robotautókat

A Szilícium-völgy egyik szakértője biztos abban, hogy eljön az önállóan közlekedő gépkocsik korszaka, a kérdés csak az, hogyan és mikor.

David Silver korábban a Ford autonóm járművek szakértője volt, napjainkban pedig az Udacity nevű online akadémián tanít. "Már most közlekednek robotautók. Az Uber Pittsburgh városában teszteli a saját gépkocsijait, a Google Phoenixben, míg a NuTonomy Szingapúrban hozta létre a "laboratóriumát". De mindegyiknél még egy ember is ott ül a volán mögött, aki vészhelyzet esetén beavatkozhat. Jövőre ez bizonyos útszakaszokon megszűnik, ekkor jön majd az új kihívás: miként fognak viselkedni a járművek az ismeretlen utakon?" - tette fel a kérdést a Silver.

"A nehézségek abban rejlenek majd, hogy eddig a cégek jól kitáblázott városokban, optimális körülmények között tesztelték az autóikat. Phoenix például egy viszonylag új település széles, egyenes utakkal, és alig van csapadék. Ez megkönnyíti a rendszerek számára a navigációt. Ezzel szemben Németországban sokszor rossz az időjárás és sok a csapadék, ami a szenzorokat és a kamerákat is nagy kihívás elé állítja. S ott vannak egyéb problémák is, például Ausztráliában a Volvo gépkocsijainak a túl gyorsan ugráló kenguruk okoznak gondokat. A jövőben pedig ezek a problémák csak szaporodni fognak."


"Minden kontinensen és országban új kihívások előtt fognak állni a fejlesztők. Indiában például teljesen mások a körülmények, mint az európai országokban, elég csak az infrastruktúrára, a vezetők viselkedésére vagy az utcákon barangoló állatokra gondolni. Ezen a területen még sok kutatásra lesz szükség, a gyártóknak és a beszállítóknak sokkal jobban kell figyelniük a helyi körülményekre. Mindez elég nehéz, hiszen a különböző piacokon ráadásul eltérő viszonyok vannak: Kaliforniában például más előírások vonatkoznak az üzemanyagokra, mint a többi amerikai szövetségi államban. Ez azt jelenti, hogy a jövőben az egyes járműveket az adott piacok viszonyaihoz kell igazítani" - jelentette ki a szakember.

Az önvezető autók megjelenésel a verseny erősödni fog a gyártók között, és emiatt új bevételi forrásuk után kell nézniük. David Silver szerint az egyik ilyen lehet majd egy platformszolgáltatóval való társulás. Ekkor az ismert cégek készítik majd továbbra is az autókat, míg a partnerük menedzseli a gépkocsi-flottájukat - erre a kooperációra jó példa a Mercedes és az Uber együttműködése. Más gyártók, például a Ford, saját platformokat fejlesztenek, s járműveket és szolgáltatásokat egyaránt kínálnak a logisztikai társaságoknak. Szintén bevételi forrást jelenthetnek az adatok. Az önállóan közlekedő és hálózatba kötött autók egyre több információt gyűjtenek a környezetükről és a vezetőjükről, és ezek az adatok újra kiértékelhetők és pénzzé tehetők. A mostani stratégia is megmaradhat, például a Tesla a hagyományos üzleti modellre épít, és magánszemélyeknek akar autókat eladni. Ezek azonban státuszszimbólumoknak számítanak, mert nem csak önvezetőek hanem elektromosak is, rengeteg egyéb funkcióval kiegészítve.

"A közeljövőben központi kihívást fog jelenteni a nagy felbontású térképek kifejlesztése. Az önállóan közlekedő járművek számára a GPS nem elég pontos, a kameráknak és a szenzoroknak kell további adatokat gyűjteniük. Ezen a területen már látunk új szereplőket, ilyen például a Here is. Szintén új dolog lesz a parkolóhelyek jobb hasznosítása, a flották valószínűleg gigantikus garázsokban lesznek tárolva, és arról sem szabad megfeledkezni, hogy az önállóan közlekedő autók megjelenése és elterjedése a biztosítási ágazatot is a feje tetejére állítja majd. Ezen a területen szintén számítani lehet új termékek és piaci szereplők felbukkanására."


"A közeljövő legfontosabb kihívása a biztonság növelése lesz: jelenleg évente becslések szerint 1,25 millió ember veszti életét közlekedési balesetekben világszerte. Pusztán teoretikus az a médiában gyakran előforduló kérdés, hogy egy baleset esetén a gépkocsinak választania kellene egy 80 éves nő vagy egy csoport gyermek között. A fejlesztőknek és az iparnak azon kell dolgoznia, hogy elkerüljék az ilyen döntések meghozatalát. A fejlesztők számára az életmentésnek kell a legfontosabbnak lenni. Az etikai kérdéseknek hosszú távon részüket kell képezniük a szoftvermérnökök képzésének. Napjainkban még a technikai szempontokon van a hangsúly: hogyan dolgoznak a szenzorok és a kamerák, hogyan kössük hálózatba az autót a felhőkörnyezetben stb. Az etikai és a morális kérdések akkor kerülnek majd a középpontba, ha a gépkocsik az utcákon lesznek" - emelte ki David Silver.

A szakértő végül leszögezte, hogy az európai autóiparnak nagy tapasztalatai vannak a járműgyártásban és ezzel meghatározó szerepet játszik az ágazatban. Az új technológiák kifejlesztésekor építhetnek a hagyományokra és az eddig megszerzett tudásra, de gondot jelent, hogy méretük folytán ezek a konszernek túl óvatosak. Az olyan új szereplők, mint amilyen a Tesla is sokkal gyorsabbak: rövid idő alatt megalkotnak egy új gépkocsit, kiviszik az utcára és valódi körülmények között tesztelik. A hagyományos gyártóknak is növelniük kellene a reakcióidőt, mert különben az Apple, a Google, az Uber és a többi új szereplő meg fogja előzni őket.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #66
    Kár, hogy a C< csődbe ment, igazság szerint a PC üzletága krepált be és vitte magával a többit, pedig az Amiga még nyereséges volt. Ahogy tudom.

    Utána pedig már nem sikerült újjá éleszteni igazán bár a mai napig frissítgetik az eredetire alapozva a hw-t, meg a sw-t is. Tanulságos volt, hogy egy jó, népszerű, felhasználóbarát termék simán el tud tűnni a sűlyesztőben, és ehhez nem kell rosszindulat, csak bénázás, emberi hülyeség.
  • Macropus Rufus #65
    irigyeltem is az Amigásokat. :)
    Nekem c64-em volt. Aztán meg 286-os. De abban az időben az Amiga messze verte még az én gépemet mind hangban mind grafikában.
  • dyra #64
    A szoftver sokkal drágább lesz ráadásnak kötelező lesz, nem úgy fog működni, hogy egyszer megvetted és használod. Perkálod majd a lovét a kötelező frissítésekkor (vagy vásárláskor építik be az árba jó pár évre előre). Az a minimum, hogy nem lesznek root jogaid, és távolról bármikor lelőhetik majd a rendszered. Aranybánya lesz ez majd a fejlesztő cégeknek, persze vissza kell hozniuk azt a sok sok milliárdot amit a fejlesztésekbe öltek.
    Utoljára szerkesztette: dyra, 2017.07.25. 06:39:18
  • dyra #63
    Ha rendelkezni is fog vele mire megy vele? Továbbra is csak egy kalapácsról beszélgetünk még ha barmi sokat is tud számolni.
  • Tetsuo #62
    Abban egyetértek veled, hogy egy erős vezetés kellene, félretéve a négy évenkénti választásokat meg egyéb demokráciás lózungokat. Ekkor jöhetnek a hosszútávú tervek, paradigmaváltás... addig csak a maszatolás megy, óvatos (félre)lépésekkel.
  • Tetsuo #61
    A Windowst is drága kifejleszteni, ellenben egyénre lebontva viszonylag olcsó. Egy ilyen szofver ára elenyésző egy autó árához képest. inkább a hardver dobja meg az árat, illetve az intelligens közlekedés rendszerének a közutakat illető része lesz nagyon költséges. Amit te is említettél, hogy nem csak lesz egy fizikai tábla valahol az úton, hanem a navigációs adatokban online frissített adatok lesznek minden útszakasz szabályzásáról. Valójában a fizikai tábla csak a régi autóknak kell majd.

    Az egész átállás pedig fokozatos lesz - értelemszerűen.
  • Tetsuo #60
    Sok ember a környezetemben nem szeret vezetni, én sem igazán. Időpocsékolásnak tartom, mégcsak nem is szórakoztat, inkább fáraszt, mint valami kötelező, ócska munka.
    Oké, van aki élvezi... de élvezhet mást is helyette. Sokan nem tiltakoznának, ha az új Lexus önvezetés közben, relax környezetben átmasszírozná az embert, mire odaér egy tárgyalásra.
  • paragic #59
    Az emberi agy számítási kapacitását már elértük, amennyiben a SyNAPSE project 38 petaflops-os értékét vesszük alapul. Az más kérdés, és ebben én sem vitatkozom, hogy az az agy teljesen máshogyan működik, masszívan párhuzamosabb és energiahatékonyabb.
  • NEXUS6 #58
    Az enyém egy 7 Mhz-es Amiga 500 volt :) De pl a Dune 2-ben elég jól megvalósították az egységek útkeresését, meg önálló tevékenységét, szal mondhatni régóta van már MI, ez pl már néhány tucat kukac képességét is lemodellezte. :)
  • Macropus Rufus #57
    nincs mit ;)

    ezt az előre számolást én is olvastam. És az a helyzet, hogy nagyon is jó a valószínűség számításban, hiszen az esetek nagyon nagy részében be is jön neki. 20Hz.. az első szgépem 12Mhz-es volt :)