Berta Sándor

Németországban egyenértékű lesz a számítógép és az emberi sofőr

A szövetségi kormány elfogadta az automatizált vezetéssel kapcsolatos törvénytervezetet.

A dokumentumot Alexander Dobrindt (CSU) német szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúrákért felelős miniszter terjesztette be, s a célja a közúti közlekedési törvény módosítása volt. A kabinet elfogadta a tervezetet, amelynek fő eleme, hogy jogi szempontból gyakorlati egyenértékűvé teszi az emberi vezetőket és a számítógépeket.

"Az automatizált közlekedés a legnagyobb mobilitási forradalom a gépkocsi feltalálása óta. Ezért most megalkotjuk a világ legkorszerűbb közúti közlekedési jogszabályát. Jogilag egyenlővé tesszük a sofőröket és a számítógépeket. Ez azt jelenti, hogy az automatizált rendszerek teljes mértékben átvehetik a járművekben a vezetési feladatokat. Ezzel lehetővé tesszük, hogy az emberek a nagy mértékben automatizált közlekedés során elvegyék a kezüket a kormánytól és az interneten böngésszenek vagy leellenőrizzék az e-mailjeiket" - jelentette ki a politikus.

A törvény csak akkor írja elő a vezérlés visszavételét, ha az illetőt erre a rendszer felszólítja vagy ha az automatizálási funkció meghatározott használatának követelményei már nem állnak fenn. Az utóbbi kategóriába tartozhat például egy defekt is. Az előírások között szerepel még, hogy kötelező lesz egy feketedoboz alkalmazása azért, hogy bizonyítani lehessen, hogy a sofőr vagy a rendszer bizonyos helyzetekben megfelelően viselkedett-e vagy sem.


Alexander Dobrindt

Stephan Kühn, a Szövetség 90/Zöldek parlamenti frakciójának közlekedéspolitikai szóvivője úgy vélte , hogy a tervezet legnagyobb hibája az, hogy nem fogalmaz konkrétan. Nem szerepel benne például, hogy az autós elektronikus leveleket ellenőrizhet vagy böngészhet az interneten. Nincsenek meghatározva az engedélyezett tevékenységek, de a kötelességek nagyon is. Ez pedig minden, csak nem ügyfélbarát. Szintén probléma, hogy nincs konkrétan meghatározva az sem, amely az embereknek vészhelyzetben mennyi idejük van a vezérlés ismételt átvételére. Ugyanígy nincs leírva, hogy mennyi ideig haladhat önállóan egy gépkocsi és hogyan kell reagálnia a bonyolultabb dolgokra.

Kühn szerint a miniszter a tervezetnél kizárólag az autógyártók érdekeit vette figyelembe. Úgy véli, a törvény jogbizonytalanságot teremt a felhasználók számára. Bár a feketedoboz rögzíti, hogy mikor vezetett a számítógép és mikor az ember, továbbra sem lehet tudni, hogy ki felel egy baleset esetén, .

A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) közleményében azt írta, hogy a tervezet alapján csak részben az autógyártóké a felelősség. A nem megfelelő adatvédelmi szabályokkal és az autótulajdonosok felelősségével kapcsolatos kritikát ugyanakkor Dobrindt nem vette figyelembe. Klaus Müller, a VZBV vezetője közölte, hogy a gyártóknak kell majd megbizonyosodniuk arról, hogy a robotpilóta felismeri-e például a sebességkorlátozásokat. A tervezet egy lépés az automatizált közlekedés jogbiztonságának irányába. Ugyanakkor a következő kormányok feladata lesz, hogy megvizsgálják, mennyire vált be a szabályozás a gyakorlatban és miként lehet továbbfejleszteni azt.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • fonak #65
    Csak kicsit eltértem a témától, de meglátjuk, itthon mikor lesz népautó a BMW i3 pláne egy hozzá hasonló "önvezető" autó.
  • fonak #64
    Nélkülözhető sokaknak, de nem jön rosszul. Az a baj, hogy az állam az autó tulajdonlását "bünteti", nem csak a használatát. Ha egy héten 1-2x akarom használni (taxival mégse megy az ember nagybevásárlásra, vagy barkácsáruházba beszerezni pár kézben már esetleg nehezen szállítható cuccot, autót sem bérel miatta, marad a házhozszállítás persze, az se ingyen van, meg nem mindig opció), akkor nem éri meg, vagy van és akkor csak azért is mindenhová azzal megyek, ha lehet, vagy kész ráfizetés. Vagy mi van azzal, aki egy évben egyszer menne külföldi nyaralásra vele, ehhez jó egy legalább középkategóriás autó, de csak ezért nem éri meg fenntartani? Persze a státusz miatt így is megveszi és megy vele minél többet, ha már megvan neki. Feltéve hogy nincs olyan jól elengedve, hogy megengedheti magának, illetve a családnak a másodikat, harmadikat is.
    Ilyen szempontból jó lenne a bérelhető akár önvezető autó majd valamikor a jövőben, ha értelmes áron lesz.
  • NEXUS6 #63
    "Buta robot? Az milyen? Csak azért mert nem kell egy önvezető autónak fejből megmondania, hogy mikor született Károli Gáspár, de, hogy gyorsabban lereagál egy kiugró vadat, mint te vagy bármelyik ember az k. élet!

    Ismerkedjetek... és ez még csak egy gagyi, mondhatni 1. generációs önvezető vacak:"

    Magyar utakon ugyan ez a jószág it művel? Kérlek ismerd meg! ;)
    http://auto.indavideo.hu/video/tesla_4
    Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.01.30. 14:27:59
  • Tinman #62
    Boldog is lennék, ha tényeket írtál volna, de nem tetted.

    A "kamionbarongyolás" és a "buszmegbe" vezetés jelenleg is megtörténik, többnyire FIGYELMETLENSÉGBŐL. Ebben pedig a gépet elverni soha az életben nem fogod, ha csak le nem kapcsolod. Az átlag vezetők pár óra alatt egyre figyelmetlenebbé kezdenek válni, a profiknál ez akár a kétszerese is lehet, de mindegy, hogy 2.5 vagy 5 óra, előbb-utóbb az emberi szem/agy elfárad és megnő a hibázás lehetősége. A hibákból veszélyes helyzetek lehetnek, a veszélyes helyzetekből meg balesetek. Ezért is nagyon fontos, hogy minél előbb kommersz kategória legyen az önvezető járművek kérdésköre...
    Nem mellesleg a gazdaságra sok ponton jótékony hatása lesz, hiszen az önvezető flotta bérbe vehető, saját maga áll be majd a dokkolóra, ha éppen elektromos alapú hajtással bír, a sofőrök mással foglalkozhatnak, kipihenten jöhetnek-mehetnek, termelékenyebbek lesznek, a levegő minősége javulni fog, az egészségügyre gyakorolt nyomás csökkenni fog, hiszen drasztikusan lecsökkennek az utakon történt balesetek, etc.

    De kár ezekről neked beszélnem, mert az orrodnál tovább nehezen látsz. A szájkaratét te kezdted, ahogy a személyeskedést is, majd meglepődsz, ha visszadobják a lasztit? Mit vártál? Meleg hógolyót? ;-)
  • Tinman #61
    2017 van. Ezzel az erővel maga az autó is simán nélkülözhető. Az emberi civilizáció a folyamatos fejlődésről szól.

    Akinek ezekre az "extrákra" nincs szüksége az simán az a kategória aki keveset vezet, akkor is rövidebb távokon. Egy időben megvolt a heti(!) 1700-2000km-em... baromira nem volt mindegy, hogy milyen autóval teszem meg.
  • who am I 7 #60
    Az a baj, hogy a tényekkel vitázol tök fölöslegesen csaxólok :) az, hogy egy jó infrastruktúrájú nyugati város egyenes útján működni fog úgy, hogy ne fejezzen le senkit (kamionbarongyolás) vagy ne zúzzon bele a buszmegbe azért az fényévekre van egy full autonóm világtól. A felelősséget meg cégek sosem fogják vállalni, de mind1 :D:D
    Márpedig ez csak akkor működne hatékonyan/hatékonyabban, mint az ember, ha full autonóm lenne az adott ország (de leginkább a Föld összes országa). Ami jelen gazdasági helyzetben, erre az esély konvergál a 0-ához. ÉS ahogy az emberi természetet és történelmét nézem, nem kifele ívelünk a [email protected]ól éppen. Szóval szájkaratézhatsz, de ez marad egy extra bohóckodni a végére, elhiheted egybiteskén ;)
    Én is szájkaratézni fogok ellene, megnyugodhatsz :D aki nem akar vezetni az takarodjon a már leírt eszközökkel.
  • Kara kán #59
    Terelgetsz, sumákolsz - nem veszed észre?
  • Jeffjohnson #58
    A mobiltelefon se hiányzott anno most meg élni se lehet nélküle...

    "mind plusz hibalehetőség" repülőgépen gondolom rettegsz....
  • fonak #57
    Mindegyik simán nélkülözhető. :) (nincs autóm, de volt már, egyik sem volt benne és nem is éreztem, hogy kellene (mondjuk eleve csak városi és környéki szaladgálásra használtam 99%-ban), és különben is mind plusz hibalehetőség, így van, a jó autó szerintem legyen egyszerű, mint a faék (ezen nem gagyi minőséget értek, meg lehet nézni a múlt legsikeresebb típusait, a VW bogártól kezdve, persze egyik sem volt tökéletes, de ilyen elvek mentén voltak tervezve), ha nagy szükségem lenne most kocsira, régi swiftet vagy corsát vennék, vagy valami hasonlót, semmi flancot, nem mások előtti imponálásra szolgálna. Már ha találnék ilyet jó állapotban, természetesen.
    OK, az ABS nem hülyeség, az első három annak, aki sokat és nagy távolságot megy autópályán (Mo-n az ország mérete és a benzinár/fizetés miatt sem túl jellemző, hogy valaki több száz km-eket ingázzon, max. pár olyan munkakör van, ahol a cég fizeti), parkolni esetleg meg kellene tanulni (jó, tudom, nem minden kocsival olyan könnyű, mint egy városi kisautóval), a többi meg flanc (menetstabilizátor az mondjuk sport(os) autóba értelmes), a legutolsót kivéve persze, az OK, hogy ma már alap, meg hasznos is. Bár jeges úton tényleg nagyobb a fékút vele, mint ha valaki megtanulta, hogy kell "pumpálva" fékezve megállni, de mondjuk nem tanítják, és ahogy én sem, a nagy átlag nem megy üres parkolóba télen gyakorolni, pláne fizetős tanpályára.
  • RelakS #56
    Remélem, aki ennyire az automata autók ellen van, az nem vezet, nem akar olyan autót vezetni, amiben van:
    tempomat (jajj, elromlik, 180-al rohanok a kamionnak)
    sávtartás (jajj, elromlik, behajt a susnyásba)
    távolságtartás (jajj, elromlik, belerongyol a kamionba)
    parkolást segítő rendszer (jajj, elromlik, belehajt a másikba)
    okos fényszóró, vagy csak simán kanyarba bevilágító fényszóró (jajj, elromlik, össze-vissza fog világítani, nem fogok látni semmit, elvakítja a szembejövőt és nekem jön)
    menetstabilizátor (jajj, hozzászoktam, elromlik, az első kanyarban kicsúszok)
    változó magasságú felfüggesztés (jajj, elromlik autópályán szervíz magasságba/parkoló magasságába állítja magát, meghalok. Citroën tulajok? :) )
    ABS (jajj, elromlik, akkor sem enged fékezni, amikor kéne, mondjuk ez pont lehet, hogy mechanikus)

    Meg hasonló, hirtelen eszembe sem jutó, ma már akkor is számítógépre épített rendszer, amit hajdanán akár mechanikusan is meg tudtak oldani.