Berta Sándor
Németországban egyenértékű lesz a számítógép és az emberi sofőr
A szövetségi kormány elfogadta az automatizált vezetéssel kapcsolatos törvénytervezetet.
A dokumentumot Alexander Dobrindt (CSU) német szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúrákért felelős miniszter terjesztette be, s a célja a közúti közlekedési törvény módosítása volt. A kabinet elfogadta a tervezetet, amelynek fő eleme, hogy jogi szempontból gyakorlati egyenértékűvé teszi az emberi vezetőket és a számítógépeket.
"Az automatizált közlekedés a legnagyobb mobilitási forradalom a gépkocsi feltalálása óta. Ezért most megalkotjuk a világ legkorszerűbb közúti közlekedési jogszabályát. Jogilag egyenlővé tesszük a sofőröket és a számítógépeket. Ez azt jelenti, hogy az automatizált rendszerek teljes mértékben átvehetik a járművekben a vezetési feladatokat. Ezzel lehetővé tesszük, hogy az emberek a nagy mértékben automatizált közlekedés során elvegyék a kezüket a kormánytól és az interneten böngésszenek vagy leellenőrizzék az e-mailjeiket" - jelentette ki a politikus.
A törvény csak akkor írja elő a vezérlés visszavételét, ha az illetőt erre a rendszer felszólítja vagy ha az automatizálási funkció meghatározott használatának követelményei már nem állnak fenn. Az utóbbi kategóriába tartozhat például egy defekt is. Az előírások között szerepel még, hogy kötelező lesz egy feketedoboz alkalmazása azért, hogy bizonyítani lehessen, hogy a sofőr vagy a rendszer bizonyos helyzetekben megfelelően viselkedett-e vagy sem.
Alexander Dobrindt
Stephan Kühn, a Szövetség 90/Zöldek parlamenti frakciójának közlekedéspolitikai szóvivője úgy vélte , hogy a tervezet legnagyobb hibája az, hogy nem fogalmaz konkrétan. Nem szerepel benne például, hogy az autós elektronikus leveleket ellenőrizhet vagy böngészhet az interneten. Nincsenek meghatározva az engedélyezett tevékenységek, de a kötelességek nagyon is. Ez pedig minden, csak nem ügyfélbarát. Szintén probléma, hogy nincs konkrétan meghatározva az sem, amely az embereknek vészhelyzetben mennyi idejük van a vezérlés ismételt átvételére. Ugyanígy nincs leírva, hogy mennyi ideig haladhat önállóan egy gépkocsi és hogyan kell reagálnia a bonyolultabb dolgokra.
Kühn szerint a miniszter a tervezetnél kizárólag az autógyártók érdekeit vette figyelembe. Úgy véli, a törvény jogbizonytalanságot teremt a felhasználók számára. Bár a feketedoboz rögzíti, hogy mikor vezetett a számítógép és mikor az ember, továbbra sem lehet tudni, hogy ki felel egy baleset esetén, .
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) közleményében azt írta, hogy a tervezet alapján csak részben az autógyártóké a felelősség. A nem megfelelő adatvédelmi szabályokkal és az autótulajdonosok felelősségével kapcsolatos kritikát ugyanakkor Dobrindt nem vette figyelembe. Klaus Müller, a VZBV vezetője közölte, hogy a gyártóknak kell majd megbizonyosodniuk arról, hogy a robotpilóta felismeri-e például a sebességkorlátozásokat. A tervezet egy lépés az automatizált közlekedés jogbiztonságának irányába. Ugyanakkor a következő kormányok feladata lesz, hogy megvizsgálják, mennyire vált be a szabályozás a gyakorlatban és miként lehet továbbfejleszteni azt.
A dokumentumot Alexander Dobrindt (CSU) német szövetségi közlekedési és digitális infrastruktúrákért felelős miniszter terjesztette be, s a célja a közúti közlekedési törvény módosítása volt. A kabinet elfogadta a tervezetet, amelynek fő eleme, hogy jogi szempontból gyakorlati egyenértékűvé teszi az emberi vezetőket és a számítógépeket.
"Az automatizált közlekedés a legnagyobb mobilitási forradalom a gépkocsi feltalálása óta. Ezért most megalkotjuk a világ legkorszerűbb közúti közlekedési jogszabályát. Jogilag egyenlővé tesszük a sofőröket és a számítógépeket. Ez azt jelenti, hogy az automatizált rendszerek teljes mértékben átvehetik a járművekben a vezetési feladatokat. Ezzel lehetővé tesszük, hogy az emberek a nagy mértékben automatizált közlekedés során elvegyék a kezüket a kormánytól és az interneten böngésszenek vagy leellenőrizzék az e-mailjeiket" - jelentette ki a politikus.
A törvény csak akkor írja elő a vezérlés visszavételét, ha az illetőt erre a rendszer felszólítja vagy ha az automatizálási funkció meghatározott használatának követelményei már nem állnak fenn. Az utóbbi kategóriába tartozhat például egy defekt is. Az előírások között szerepel még, hogy kötelező lesz egy feketedoboz alkalmazása azért, hogy bizonyítani lehessen, hogy a sofőr vagy a rendszer bizonyos helyzetekben megfelelően viselkedett-e vagy sem.
Alexander Dobrindt
Stephan Kühn, a Szövetség 90/Zöldek parlamenti frakciójának közlekedéspolitikai szóvivője úgy vélte , hogy a tervezet legnagyobb hibája az, hogy nem fogalmaz konkrétan. Nem szerepel benne például, hogy az autós elektronikus leveleket ellenőrizhet vagy böngészhet az interneten. Nincsenek meghatározva az engedélyezett tevékenységek, de a kötelességek nagyon is. Ez pedig minden, csak nem ügyfélbarát. Szintén probléma, hogy nincs konkrétan meghatározva az sem, amely az embereknek vészhelyzetben mennyi idejük van a vezérlés ismételt átvételére. Ugyanígy nincs leírva, hogy mennyi ideig haladhat önállóan egy gépkocsi és hogyan kell reagálnia a bonyolultabb dolgokra.
Kühn szerint a miniszter a tervezetnél kizárólag az autógyártók érdekeit vette figyelembe. Úgy véli, a törvény jogbizonytalanságot teremt a felhasználók számára. Bár a feketedoboz rögzíti, hogy mikor vezetett a számítógép és mikor az ember, továbbra sem lehet tudni, hogy ki felel egy baleset esetén, .
A Német Fogyasztóvédelmi Központok Szövetsége (VZBV) közleményében azt írta, hogy a tervezet alapján csak részben az autógyártóké a felelősség. A nem megfelelő adatvédelmi szabályokkal és az autótulajdonosok felelősségével kapcsolatos kritikát ugyanakkor Dobrindt nem vette figyelembe. Klaus Müller, a VZBV vezetője közölte, hogy a gyártóknak kell majd megbizonyosodniuk arról, hogy a robotpilóta felismeri-e például a sebességkorlátozásokat. A tervezet egy lépés az automatizált közlekedés jogbiztonságának irányába. Ugyanakkor a következő kormányok feladata lesz, hogy megvizsgálják, mennyire vált be a szabályozás a gyakorlatban és miként lehet továbbfejleszteni azt.