Berta Sándor
Kikapcsolják az autók hangszóróit a svéd mentők
A skandináv államban gyakori, hogy az autósok egy része nem hallja a mentők szirénáit. Ezt a problémát sikerült megoldani.
Svédországban a gépkocsival közlekedők vagy nem hallják a mentők szirénáit, mert éppen zenét hallgatnak vagy nem állnék félre és nem biztosítják a szükséges utat. Előfordul az is, hogy az érintettek csak lassan vagy késve reagálnak az adott szituációra. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a fényjelzések szintén nehezen láthatók a visszapillantó tükrökben, különösen éles napfényben, holott sokszor minden másodperc számít. Nos, most sikerült technikai megoldást találni. A mentők járműveit olyan ultrarövidhullámú rendszerrel szerelték fel, amelyek célzottan kikapcsolják az előttük haladó autók hangszóróit. Így teszik lehetővé, hogy minden sofőr meghallja a hangjelzéseket és elsőbbséget adhasson a mögötte közeledő mentőknek.
Mikael Erneberg, az Ewam Systems társalapítója és a Stockholmi Királyi Műszaki Főiskola hallgatója közölte, hogy gyakran a vezetőknek csak néhány másodpercük van arra, hogy reagáljanak és helyet csináljanak a mentőknek, holott az ideális időtartam 10-15 másodperc lenne. Az Erneberg és két másik hallgató által kifejlesztett megoldást Stockholmban próbálják ki mentő- és tűzoltóautókban. A cél az volt, hogy a rendszer mind a gépkocsi-tulajdonosok, mind a mentésben résztvevők életét megkönnyítse, illetve megakadályozzák a mentők baleseteit.
A fejlesztés audioriasztást sugároz a hangszórókra. Az egyetlen követelmény, hogy a járművekben be legyen kapcsolva a rádió. A rendszerrel a Bluetooth-kapcsolaton és az Aux-kábelen keresztül csatlakoztatott eszközök is blokkolhatók. Erneberg és a kollégái úgy vélik, így elérhetik az összes sofőr kétharmadát. Amennyiben a stockholmi tesztek sikeresek lesznek, akkor a rendszert egész Svédországra kiterjeszthetik.
Svédországban a gépkocsival közlekedők vagy nem hallják a mentők szirénáit, mert éppen zenét hallgatnak vagy nem állnék félre és nem biztosítják a szükséges utat. Előfordul az is, hogy az érintettek csak lassan vagy késve reagálnak az adott szituációra. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a fényjelzések szintén nehezen láthatók a visszapillantó tükrökben, különösen éles napfényben, holott sokszor minden másodperc számít. Nos, most sikerült technikai megoldást találni. A mentők járműveit olyan ultrarövidhullámú rendszerrel szerelték fel, amelyek célzottan kikapcsolják az előttük haladó autók hangszóróit. Így teszik lehetővé, hogy minden sofőr meghallja a hangjelzéseket és elsőbbséget adhasson a mögötte közeledő mentőknek.
Mikael Erneberg, az Ewam Systems társalapítója és a Stockholmi Királyi Műszaki Főiskola hallgatója közölte, hogy gyakran a vezetőknek csak néhány másodpercük van arra, hogy reagáljanak és helyet csináljanak a mentőknek, holott az ideális időtartam 10-15 másodperc lenne. Az Erneberg és két másik hallgató által kifejlesztett megoldást Stockholmban próbálják ki mentő- és tűzoltóautókban. A cél az volt, hogy a rendszer mind a gépkocsi-tulajdonosok, mind a mentésben résztvevők életét megkönnyítse, illetve megakadályozzák a mentők baleseteit.
A fejlesztés audioriasztást sugároz a hangszórókra. Az egyetlen követelmény, hogy a járművekben be legyen kapcsolva a rádió. A rendszerrel a Bluetooth-kapcsolaton és az Aux-kábelen keresztül csatlakoztatott eszközök is blokkolhatók. Erneberg és a kollégái úgy vélik, így elérhetik az összes sofőr kétharmadát. Amennyiben a stockholmi tesztek sikeresek lesznek, akkor a rendszert egész Svédországra kiterjeszthetik.