Berta Sándor

Kikapcsolják az autók hangszóróit a svéd mentők

A skandináv államban gyakori, hogy az autósok egy része nem hallja a mentők szirénáit. Ezt a problémát sikerült megoldani.

Svédországban a gépkocsival közlekedők vagy nem hallják a mentők szirénáit, mert éppen zenét hallgatnak vagy nem állnék félre és nem biztosítják a szükséges utat. Előfordul az is, hogy az érintettek csak lassan vagy késve reagálnak az adott szituációra. Tovább súlyosbítja a helyzetet, hogy a fényjelzések szintén nehezen láthatók a visszapillantó tükrökben, különösen éles napfényben, holott sokszor minden másodperc számít. Nos, most sikerült technikai megoldást találni. A mentők járműveit olyan ultrarövidhullámú rendszerrel szerelték fel, amelyek célzottan kikapcsolják az előttük haladó autók hangszóróit. Így teszik lehetővé, hogy minden sofőr meghallja a hangjelzéseket és elsőbbséget adhasson a mögötte közeledő mentőknek.

Mikael Erneberg, az Ewam Systems társalapítója és a Stockholmi Királyi Műszaki Főiskola hallgatója közölte, hogy gyakran a vezetőknek csak néhány másodpercük van arra, hogy reagáljanak és helyet csináljanak a mentőknek, holott az ideális időtartam 10-15 másodperc lenne. Az Erneberg és két másik hallgató által kifejlesztett megoldást Stockholmban próbálják ki mentő- és tűzoltóautókban. A cél az volt, hogy a rendszer mind a gépkocsi-tulajdonosok, mind a mentésben résztvevők életét megkönnyítse, illetve megakadályozzák a mentők baleseteit.

A fejlesztés audioriasztást sugároz a hangszórókra. Az egyetlen követelmény, hogy a járművekben be legyen kapcsolva a rádió. A rendszerrel a Bluetooth-kapcsolaton és az Aux-kábelen keresztül csatlakoztatott eszközök is blokkolhatók. Erneberg és a kollégái úgy vélik, így elérhetik az összes sofőr kétharmadát. Amennyiben a stockholmi tesztek sikeresek lesznek, akkor a rendszert egész Svédországra kiterjeszthetik.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #14
    1W? Nem kevés az?
  • AgentKis #13
    87,5 és 108 MHz között működik az FM műsorszórás. Ezt 0,1 MHz-es csatornákra osztják, azaz 205 csatorna lehet. Ha mindegyiken 1w-tal sugároz (ami azért nem rossz!!!), az 205 watt sugárzás. Veszteségekkel együtt is max 3-400 W-os kütyü elég lehet. Amúgy szerintem nem kell minden csatornán sugározni, elég azokon, amiken adás van. A sistergést kevesen hallgatják a kocsiban. :-)
    Erre mifelénk ez kb. 20 adás, ott lehet több van azért, de 205-nél szerintem jóval kevesebb...
    Utoljára szerkesztette: AgentKis, 2017.02.02. 11:36:20
  • Tetsuo #12
    Milyen teljesítménnyel kell sugároznia ehhez (az egész FM spektrumán)?
  • kvp #11
    "It uses the FM radio signal to jam drivers' speakers and send a voice alert that an ambulance is approaching."

    Szoval az osszes helyi FM csatornan ad kis tavolsagra, hogy akinek megy a radio, az a riasztast hallja, ne a radioadot.

    "Although the Evam system only alerts cars that have their radio turned on, it is estimated that the system will reach two-thirds of cars on the road."

    Tehat csak azoknal mukodik, akik a radiot hallgatjak, ami arrafele a zenet hallgato emberek ketharmada. Viszont nem erik el azokat, akik nem radiot hallgatnak vagy eppen autos kihangositoval telefonalnak.

    Mivel eleg olcso megoldasrol van szo (egy kisteljesitmenyu szeles spektrumu FM ado), ezert ez is valami, de biztos ami biztos most kiprobaljak mennyire hatasos a gyakorlatban. Bonusz, hogy miutan megallt a mento, akkor is tud sugarozni, tehat a mento adott sugaru koreben minden radion a figyelmeztetes szolhat. Ez varosban akar tobb sarok tavolsagbol is tudja figyelmeztetni az autosokat es a kornyezo hazakban levoket, hogy baleset tortent.
  • RelakS #10
    meg sokat ér vele, ha mp3/cd/akármi bömböl a kocsiban ^^
  • Tetsuo #9
    Ő arra gondolt, hogy elnyomná a rádió jelét a saját jelével pusztán abból kifolyólag, hogy erősebb. Persze ez nem reális, hiszen minden rádió jelén kéne nyomni durván széles spektrumban AM, FM egyaránt, meg hiába tölcsérben sugározna, reflektálna bőven, a környező lakásokban is lenyomná a rádiókat, ami jogellenes is. Ezenfelül az orvosi műszereknek is odavághat az interferencia, mert közel lenne a forrás.
  • RelakS][ #8
    Brutális erő? Minek?
    Elég, ha egy előre levajazott frekvencián ad egy előre meghatározott adást, amit pl 100m-ről már lehet fogni. Ekkor az autórádió szépen lehalkítja magát, majd ha már nem fogja az adást, visszaáll az eredeti hangerő. Pont, mint ahogy írod a közlekedési infókat, csak ott több rádióállomást figyel. Legalábbis gondolom én, mert nem hiszem, hogy a konkurens adók majd sugározzák egymás metaadatait :D
  • Ender Wiggin #7
    Ha van buszsáv, legyen mentősáv is!
  • BaliBoy #6
    Ez a cikk... Mintha Blikket olvasnám....

    "...kikapcsolják az előttük haladó autók hangszóróit." - Hangszórót senki sem fog kikapcsolni.
    "A fejlesztés audioriasztást sugároz..." - Mit?? :D

    Egyébként mint ahogy már előttem írták valószínűleg a TA funkcióról van szó. Bár az csak akkor működik ha pont azon a frekvencián sugározzák mint ami be van állítva az autórádióban. Ráadásul a funkciónak be is kell kapcsolva lennie, hogy működjön a dolog.
  • molnibalage83 #5
    Rohadtul nem. Két féle módon lehet, ebből az egyik ma minden autórádió szinte alap mutatványa. Közlekedési infók alapján az autórádió képes maga csatornát váltani és lehalkítani magát még akkor is, ha nem rádió, hanem zene szól bármiről.

    A mentőautó ennél egyszerűbbet is tud a távolság miatt. Olyan brutális erővel tolja ki magából az adást, hogy a közeli autók azt fogják befogni, és a mentő nem zenét, hanem csendet sugároz vagy akár sziréna hangot.