Berta Sándor
15 éve kémkednek az autók?
Már másfél évtizede használhatják a gépkocsik fedélzeti rendszereinek adatait a rendőrök.
A Forbes magazin arról számolt be, hogy az autógyártók és a beszállítók 15 éve segítenek az amerikai rendőrségeknek abban, hogy meghatározhassák a különböző autók pontos pozícióját, illetve lehallgathassák az azokban elhangzó beszélgetéseket. Ehhez a bűnüldöző szerveknek gyakorlatilag semmit sem kell tenniük, hiszen minden szükséges eszköz már megtalálható a gépkocsikban.
A most elérhetővé tett bírósági dokumentumokból kiderült, hogy a nyomozóknak sok esetben nem is kellett saját megfigyelő rendszereket alkalmazniuk. Az Onstar például, amelyet a General Motors a járművek navigációjához, valamint karbantartási és internetezési célokra használ, a pontos pozíció meghatározására vagy akár az autókon belüli beszélgetések megvágására egyaránt alkalmazható. A funkció a távolból is aktiválható. Emellett az olyan telemetriai és műholdas rádiószolgáltatók, mint a SiriusXM és az ATX bírósági döntések keretében lettek felszólítva arra, hogy hallgassák le az utasokat vagy határozzák meg a gépkocsik pontos helyzetét. Mindez legalább 2001 óta tart, s azt jelenti, hogy a rendőröknek nem kell a járművekhez osonniuk, azokat feltörniük és bepoloskázniuk, hanem elegendő néhány papírt aláíratniuk és néhány gombot megnyomniuk.
A jövőben annyiban változhat a helyzet, hogy a nyomozók eldönthetik, mely szenzorok adataira lesznek kíváncsiak. Az autók hálózatba kötöttségével még egyszerűbbé válik a dolog. Megoldást alighanem a titkosítások elterjedése jelenthet.
A Forbes magazin arról számolt be, hogy az autógyártók és a beszállítók 15 éve segítenek az amerikai rendőrségeknek abban, hogy meghatározhassák a különböző autók pontos pozícióját, illetve lehallgathassák az azokban elhangzó beszélgetéseket. Ehhez a bűnüldöző szerveknek gyakorlatilag semmit sem kell tenniük, hiszen minden szükséges eszköz már megtalálható a gépkocsikban.
A most elérhetővé tett bírósági dokumentumokból kiderült, hogy a nyomozóknak sok esetben nem is kellett saját megfigyelő rendszereket alkalmazniuk. Az Onstar például, amelyet a General Motors a járművek navigációjához, valamint karbantartási és internetezési célokra használ, a pontos pozíció meghatározására vagy akár az autókon belüli beszélgetések megvágására egyaránt alkalmazható. A funkció a távolból is aktiválható. Emellett az olyan telemetriai és műholdas rádiószolgáltatók, mint a SiriusXM és az ATX bírósági döntések keretében lettek felszólítva arra, hogy hallgassák le az utasokat vagy határozzák meg a gépkocsik pontos helyzetét. Mindez legalább 2001 óta tart, s azt jelenti, hogy a rendőröknek nem kell a járművekhez osonniuk, azokat feltörniük és bepoloskázniuk, hanem elegendő néhány papírt aláíratniuk és néhány gombot megnyomniuk.
A jövőben annyiban változhat a helyzet, hogy a nyomozók eldönthetik, mely szenzorok adataira lesznek kíváncsiak. Az autók hálózatba kötöttségével még egyszerűbbé válik a dolog. Megoldást alighanem a titkosítások elterjedése jelenthet.