Gyurkity Péter
Kamionokkal újít az Uber
A cég a teherszállításból is kivenné a részét, de ez számos kérdést felvet.
Az Uber közvetlenül az év vége előtt indította útnak a szállítmányozó cégeknek szánt oldalát, amelyen keresztül utóbbiak érdeklődhetnek a friss fejleményekről és jelezhetik a szolgáltatás iránti igényüket. A platform egy sikeres tesztre épül, a technológia azonban még mindig gyerekcipőben jár, a széleskörű alkalmazás pedig igencsak komoly következményekkel járna.
Még október végén írtunk az Uber által júniusban felvásárolt Otto sikeres tesztjéről, amelynek során egy kamion Colorado államban mintegy 200 km-t tett meg az országúton, egy rakomány sört juttatva el a kijelölt célba. Ez szerintük megnyitja az utat az önvezető teherautók elterjedése felé, idővel pedig komolyan felmerülhetne az emberek kiváltása, vagyis sofőrök tömegei válnának feleslegessé, ahogy a különböző cégek és az illetékesek is a pontosabb és megbízhatóbb automatika mellett tennék le voksukat. Ehhez persze további fejlesztésekre lesz szükség, hiszen a technológia még nem áll készen erre.
A teszttel kapcsolatban érdemes leszögezni, hogy az Otto mérnökei a kamion indulása előtt maguk is végigjárták a kijelölt útvonalat (Fort Collins és Colorado Springs között, áthaladva Denver városán), hogy pontosan feltérképezzék azt, megelőzve az esetleges problémákat. A teherautóban egy sofőr is jelen volt, aki a nagyvároson belül átvette az irányítást, az illetékes hatóság ugyanis kizárólag az autópályán engedélyezte az önvezető szoftver használatát, és a robotpilóta valószínűleg úgysem tudott volna megbirkózni a városi forgalommal. Az Uber személyautói korábban San Francisco városában okoztak némi felfordulást, itt lefotózták, ahogy piros jelzésen haladnak át, a Google egyik kocsija pedig egy buszba rohant bele. Egyáltalán nem könnyű a pontos önvezetés megvalósítása, de az esetleges siker óriási jelentőségű lenne.
A hivatalos adatok szerint csak az USA-ban másfél millió ember dolgozik teherautókon, de az iparági szervezetek szerint ez közelebb van a 3 millióhoz – összesen pedig 9 millió fő érintett valamilyen módon. Az ő munkájuk válna feleslegessé, ami idővel (nagy valószínűséggel) a 2016-os választásoknál is furcsább eredményeket produkálna, ha nem találnánk valamilyen megoldást erre.
Az Uber közvetlenül az év vége előtt indította útnak a szállítmányozó cégeknek szánt oldalát, amelyen keresztül utóbbiak érdeklődhetnek a friss fejleményekről és jelezhetik a szolgáltatás iránti igényüket. A platform egy sikeres tesztre épül, a technológia azonban még mindig gyerekcipőben jár, a széleskörű alkalmazás pedig igencsak komoly következményekkel járna.
Még október végén írtunk az Uber által júniusban felvásárolt Otto sikeres tesztjéről, amelynek során egy kamion Colorado államban mintegy 200 km-t tett meg az országúton, egy rakomány sört juttatva el a kijelölt célba. Ez szerintük megnyitja az utat az önvezető teherautók elterjedése felé, idővel pedig komolyan felmerülhetne az emberek kiváltása, vagyis sofőrök tömegei válnának feleslegessé, ahogy a különböző cégek és az illetékesek is a pontosabb és megbízhatóbb automatika mellett tennék le voksukat. Ehhez persze további fejlesztésekre lesz szükség, hiszen a technológia még nem áll készen erre.
A teszttel kapcsolatban érdemes leszögezni, hogy az Otto mérnökei a kamion indulása előtt maguk is végigjárták a kijelölt útvonalat (Fort Collins és Colorado Springs között, áthaladva Denver városán), hogy pontosan feltérképezzék azt, megelőzve az esetleges problémákat. A teherautóban egy sofőr is jelen volt, aki a nagyvároson belül átvette az irányítást, az illetékes hatóság ugyanis kizárólag az autópályán engedélyezte az önvezető szoftver használatát, és a robotpilóta valószínűleg úgysem tudott volna megbirkózni a városi forgalommal. Az Uber személyautói korábban San Francisco városában okoztak némi felfordulást, itt lefotózták, ahogy piros jelzésen haladnak át, a Google egyik kocsija pedig egy buszba rohant bele. Egyáltalán nem könnyű a pontos önvezetés megvalósítása, de az esetleges siker óriási jelentőségű lenne.
A hivatalos adatok szerint csak az USA-ban másfél millió ember dolgozik teherautókon, de az iparági szervezetek szerint ez közelebb van a 3 millióhoz – összesen pedig 9 millió fő érintett valamilyen módon. Az ő munkájuk válna feleslegessé, ami idővel (nagy valószínűséggel) a 2016-os választásoknál is furcsább eredményeket produkálna, ha nem találnánk valamilyen megoldást erre.