Berta Sándor

Mindenki nyer a közlekedési adatbázisok megnyitásával

A navigációs alkalmazásokba egyre több adat kerül be a városok, a közlekedési hivatalok és a cégek rendszereiből, és ezzel mindenki csak jól jár.

Észtország digitális példaképnek számít és ez a közlekedés esetében is igaz. Kamerák és hőmérsékleti állomások felügyelik az ország közúthálózatát. Aki a balti államban autóval akar útnak indulni, az előzetesen a Tarktee nevű közlekedési információs rendszer segítségével tájékozódhat, többek között megtudható, hogy az adott útszakasz hó- és jégmentes-e. Az információk a Waze navigációs alkalmazásban is elérhetők egy ideje. Az Izraelben alapított startup már három éve a Google tulajdonában van és az észt közúti közlekedési hivatal által összegyűjtött információkat valós időben továbbítja a felhasználóknak.

A Waze nem csupán az aktuális útviszonyokra vonatkozó adatokat jeleníti meg. Carlos Gomez, a Waze európai ügyekért felelős menedzsere közölte, hogy a program a balesetekkel kapcsolatos információkat is valós időben fogadja, így azok olyan gyorsan eljuthatnak az emberekhez, amilyen gyorsan csak lehetséges. Az észt hivatalokkal folytatott együttműködés csak egyik a sok közül, amelyek segítségével a Waze megpróbálja növelni az elérhető információk mennyiségét.


A vállalat világszerte 55 partnerrel tart kapcsolatot, ezek között vannak hivatalok, közösségek és autópálya-üzemeltetők. Európában nemrég jelentették be a tizedik partnerüket, amely a Holland Nemzeti Közlekedésinformációs Adatbázis. Az európai partnerek között vagyunk mi, azaz Budapest, Barcelona, Gent, a Brisa portugál autópálya-üzemeltető társaság de például német partnerük még egy sincs. Az 50 milliós jelenlegi felhasználói bázisuk azokon az országokon alapul, ahol az emberek a mobiltelefonokat preferálják a külön navigációs rendszerek helyett. Brazília az egyik legerősebb piacuk, de Franciaországban is sokan használják a szolgáltatást, miként a közép- és kelet-európai országokban is. Ázsia és a csendes-óceáni térség államai is kiemelkedő piacot jelentenek, például a Fülöp-szigetek és Malajzia.

Az adatbázisok összekapcsolása segít az autóforgalom jobb eloszlásában, azaz csökkenti a dugókat, de ehhez elengedhetetlen az időjárási és közlekedési szenzorok adataihoz való szabad hozzáférés biztosítása. Mindez nem csak az üzleti modelljüket erre építő cégek számára jelent gazdasági előnyöket, hanem minden résztvevő, azaz a sofőrök és az adott város is profitál.

Nem csupán a Waze él a kamerák és a szenzorok által kínált lehetőségekkel, s igyekszik partneri hálózatot kialakítani: a Garmin és a Foursquare szintén együttműködik egymással. A Garmin navigációs eszközeiben több millió Foursquare-találat található az éttermekkel vagy a szolgáltatásokkal kapcsolatban. A Tomtom pedig a Waze példáját igyekszik követni, útirány választásakor figyelembe veszik az esetleges torlódásokat is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!