Berta Sándor

Baleset részese volt a Google robotautója

Az eset február 14-én történt, a konszern járműve egy busszal ütközött össze.

A kaliforniai közlekedési hatóság jelentéséből és az Engadget cikkéből kiderült, hogy a Google Lexus RX450h típusú önállóan közlekedő gépkocsija Mountain View területén találkozott egy menetrend szerint közlekedő járattal. Szerencsére személyi sérülés és komolyabb kár nem történt, csupán a busz sárvédője sérült meg.

Az Alphabet elismerte, hogy a felelősség részben őket terheli. Mind az autó fedélzeti rendszere, mind a vezető elengedett számos járművet, mert a sávjában néhány homokzsák volt, amiket ki akart kerülni és csak akkor indult el, amikor a busz már közeledett. A fedélzeti rendszer és a sofőr egyaránt abból indult ki, hogy a busz le fog fékezni vagy elengedi a gépkocsit, ugyanis az autó egyrészt előrébb volt másrészt volt elegendő hely ehhez. A Lexus RX450h mindössze 2 mérföld/órás, míg a busz 15 mérföld/órás sebességgel haladt, ennek is köszönhető, hogy nem történt komolyabb kár és sérülés.

A Google mindenesetre frissítette a fedélzeti szoftvert, hogy a jövőben elkerülje a hasonló eseteket: beépítik, hogy a buszok és más nagyobb járművek nem feltétlen adják meg az elsőbbséget. Azt, hogy ki felelős a balesetért, még hivatalosan nem állapították meg.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dregnarr1 #12
    "beépítik, hogy a buszok és más nagyobb járművek nem feltétlen adják meg az elsőbbséget."

    Mert kisebbek biztos, hogy megadják...
  • Ender Wiggin #11
    Aha, és a pedálokat meg kormányt is a filléres kamera meg a CPU fogja tekerni/kezelni? Meg persze az az apróság, ami felett elsiklott a figyelmed, hogy lehet, hogy az ÚJ autókba beépítik, de egyrészt személyiségi jogokkal ellenkezne, ha kötelező lenne, másrészt van 1 milliárd autó már az utakon (90%-uk kevesebbet ér, mint a "filléres" technológia. Azokkal mi lesz? Szóval álmodozz csak.
  • zola2000 #10
    Attól még a technológia egyre olcsóbb és jobb lesz, idővel beépítik minden autóba, mert filléres dolog lesz pár kamera meg cpu, ez a jövő.
    Utoljára szerkesztette: zola2000, 2016.03.04. 13:26:40
  • Ender Wiggin #9
    @DancZer: álomvilágban élsz. Amit leírsíz működhet egy olyan országban, mint az USA, a kisvárosok között, nyílt úton, jóidőben, de halálra van ítélve a metropolisokban, na meg pl. kelet-európában (és nemigen tesztelik hóban pl.). Meg elfelejted, hogy nem csa személyautók vannak az utakon. A motorosokkal mi lenne pl? Önvezető motor? Támasztókerékkel? Vagy kitiltanád őket az utakról?
    És érdemes utánaolvasni, hogy a különböző cégek (legalább 10 van fejlesztés alatt) által fejlesztett önvezető szoftverek esetében hányszor kell a megfigyelő sofőrnek átvenni az irányítást... A Google még csak-csak, de a többi nevetséges. Egy 2015-ös felmérés szerint (109 országben kérdeztek) és a többség saját maga akarná vezetni az autóját, nem hajlandó pénzt áldozni az önvezetőkre és nem tetszene neki, hogy az autó elküldi az adatokat folyamatosan...
  • DancZer #8
    A külömbség az, hogy a szoftvert egyszer javítják és onnantól kezdve az összes autó "okosabb" lesz, míg az emberi sofőrök hangulattól, kortól, tapasztalattól függően vezetnek. Városban 40-el, aztán aki meg menne 50-el az kielőzi 60-al ilyenkor észbekap a sofőr és felgyorsít ő is 50-re, ezt észreveszi az aki előzni akar... és még hasonló helyzetek. A robot vezérelt autók sokkal kiszámíthatóbb és optimlális közlekedést tesznek majd lehetővé. Pl. egyszerre indul az összes autó a jelzőlámpánál, sőt, lehet jelzőlámpák sem kellenek majd, mert tudni fogja az egyik autó a másiktól, hogy merre megy és nem ütköznek majd össze. Ez a jövő, aki nem látja az vak vagy egyszerűen buta.
  • prybaby #7
    Tele van az az autó kamerákkal, sehol egy video?
  • zola2000 #6
    "A Google mindenesetre frissítette a fedélzeti szoftvert, hogy a jövőben elkerülje a hasonló eseteket"
    -> ez a lényeg, ezért még csak béta.
  • Macropus Rufus #5
    a sebesség különbségből adódik, hogy amint be ment elé már a féktávon belül volt. Ui. nem több 100m-rel a busz előtt történt a dolog.
    Amit nem vett figyelembe a rendszer: egy 10t busz 24km/h-ról nullára történő megállása nem azonos egy autóéval. Egy ember sofőr ilyenkor picit nyelezi, hogy ne találják meg hátulról és nem 1m/s sebességgel megy be a 7.5m/s sebességgel közlekedő 10t vas elé. (hogy milyen lassú az a 2mph: egy átlagos gyalogos tempója 2.4mph ( olyan 4km/h a gúgli vas meg kb 3-al ment... be egy busz elé)
  • NEXUS6 #4
    Egy olyan szakaszon történt, ahol csak egy sáv van hivatalosan, de a gyakorlat az, hogy aki kanyarodik lehúzodik a sáv szélére, így a mögötte levő egyenesen haladót nem tartja fel. A gúglimata azonban hirtelen (2 mp/h!) visszament a sáv másik felére, mert egy homokzsákot észlelt, mire a busz belerohant. A gúglikocsi volt elöl, neki volt elsőbbsége, csak előzékenyen félrehúzodott, majd vissza.

    Mentegetőztek a SW fejlesztők, hogy ezt azért programozták belé, hogy kicsit életszerűbben, emberibben közlekedjen. 2 mp/h-val azért dönthetett volna úgy hogy megáll, hiszen a buszhoz képest szinte állt is.

    Nem ezen kell szerintem mondjuk rugózni, mert ez csak egy kis koccanás (és a robotkocsi volt a kevésbé luda KRESZ szerint, bár ő is elkerülhette volna), hanem azon a másik több száz eseten, amikor a robot átadta a vezetést az embernek, mert nem tudott dönteni és ezért nem lett baleset. Szóval nem emiatt az egy baleset miatt van még marha messze a full autonom kocsi, hanem a több száz másik miatt, amiből nem lesz újságcikk!
  • MuldR #3
    15 mph az kb 25 km/h. Ott nem tori senki kezet labat.
    Human sofor nagygazzal ment volna ki, nem 2 mphval.
    Egyertelmuen a robot hibaja. Neki volt elsobbseg adasi kotelezettsege.