Berta Sándor
Az IT-cégektől féltik adataikat az autógyártók
Az önálló közlekedés egyike lesz a jövő nagy forradalmainak. Az, hogy ez mikor következik be, csupán idő kérdése, nem lehet feltartóztatni. A német autógyártók egyáltalán nem örülnek a járműpiac felé kacsingató informatikai cégeknek, melyek viszont kitörési lehetőséget látnak a fedélzeti elektronikában.
Martin Winterkorn, a Volkswagen első embere kijelentette, hogy nekik minden erejükkel azon kell lenniük, hogy az adatokhoz való hozzáféréseket ne adják ki könnyelműen a kezükből. A német gazdaság nem engedheti át ezt a lehetőséget az olyan konszerneknek, mint az Apple és a Google. Napjainkban egy olyan járműnél, mint a Volkswagen Golf az elektronika 30 százalékban meghatározó, ez az arány 2020-ban viszont már 50 százalék lesz. Winterkorn hozzátette, hogy nincsenek illúziók azzal kapcsolatban, hogy a jövőbeli verseny kőkemény lesz. A német társaság jelenleg 10 000 IT-szakembert foglalkoztat világszerte.
Martin Winterkorn
Dieter Zetsche, a Daimler vezetője közölte, hogy az önállóan közlekedő autó mindig pontosan tudja, hogy éppen hol van, mit lát és arra miként kell reagálnia. Az ilyen gépkocsik kapcsán már nem az a kérdés, hogy megvalósíthatók-e, hanem az, hogy mikor. A folyamat során összegyűlő hatalmas adatmennyiséget ugyanakkor ők is szeretnék maguknak megtartani és nem átadni az IT-vállalatoknak, melyek ezek felhasználásával konkurenciát támaszthatnának nekik, amiért ráadásul az autógyártók fizetnek. Kiemelte, hogy az ügyfeleik és azok adatai számára egyaránt a legbiztonságosabb járműveket akarják megépíteni.
Zetsche elmondta, hogy egyelőre nem lehet tudni, hogy kié lesz a legnagyobb szelet az autópiacból. A vetélytársakat még visszafogottan figyelik, de mint mondta: nem hiszi, hogy a Google már holnapra megvásárol több autógyártó üzemet. A társaságnak ugyanis más üzleti modellje van, az adatok érdeklik és azokból szeretne bevételhez jutni.
A fejlesztések szempontjából nagy hátrány, hogy mindenki Kaliforniában tesztel, ezen változtatna egy kis bécsi vállalkozás. A TTTech kifejlesztett egy vezérlőegységet, ami lehetővé teszi, hogy az autók fedélzeti elektronikájának különböző funkcióit központilag lehessen irányítani. Ez a zFAS nevű berendezés kisebb egy laptopnál, ugyanakkor nagy teljesítményű számítógéppé alakítja át a gépkocsit. A vállalat az Audival közösen be is mutatta, hogyan néz ki egy ilyen jármű, amely ráadásul képes az önálló parkolásra.
Az Audi rendszere attól különbözik a vetélytársak megoldásaitól, hogy teljesen automatizált. A vezető aktiválja a funkciót, utána akár egy okostelefonos alkalmazás segítségével is parkolhat. A készülék ebben az esetben Bluetooth-kapcsolaton keresztül van összekötve a gépkocsival. A környezeti szenzorok minden helyzetben felismerik, hogy rendelkezésre áll-e a megfelelő méretű parkolóhely, míg a parkolóból való elinduláskor meghatározható, hogy a jármű milyen irányba kezdjen haladni. A technológia elvileg bármely gyártó modelljeibe integrálható.
A TTTech két vezetője Stefan Poledna és Georg Kopetz, partnereik között megtalálható az Audi, a Boeing, a Thales és a NASA is. A vállalatot 1998-ban alapították és a Bécsi Műszaki Egyetem közelében van a székhelye. A felvételi követelmények nagyon szigorúak, így 2500 jelentkezőből átlagosan csupán hatvanat vesznek fel. Jelenleg 9 országból 300-an dolgoznak a cégnek, amelynek specialitása a különböző rendszerek integrációja. A NASA Orion Multi-Purpose Crew Vehicle (Orion MPCV) járművének fedélzetén is a TTTech rendszere működik, csakúgy, mint az Exploration Flight Test 1 (EFT-1) űrhajóban, amelyet decemberben fognak először fellőni.
Martin Winterkorn, a Volkswagen első embere kijelentette, hogy nekik minden erejükkel azon kell lenniük, hogy az adatokhoz való hozzáféréseket ne adják ki könnyelműen a kezükből. A német gazdaság nem engedheti át ezt a lehetőséget az olyan konszerneknek, mint az Apple és a Google. Napjainkban egy olyan járműnél, mint a Volkswagen Golf az elektronika 30 százalékban meghatározó, ez az arány 2020-ban viszont már 50 százalék lesz. Winterkorn hozzátette, hogy nincsenek illúziók azzal kapcsolatban, hogy a jövőbeli verseny kőkemény lesz. A német társaság jelenleg 10 000 IT-szakembert foglalkoztat világszerte.
Martin Winterkorn
Dieter Zetsche, a Daimler vezetője közölte, hogy az önállóan közlekedő autó mindig pontosan tudja, hogy éppen hol van, mit lát és arra miként kell reagálnia. Az ilyen gépkocsik kapcsán már nem az a kérdés, hogy megvalósíthatók-e, hanem az, hogy mikor. A folyamat során összegyűlő hatalmas adatmennyiséget ugyanakkor ők is szeretnék maguknak megtartani és nem átadni az IT-vállalatoknak, melyek ezek felhasználásával konkurenciát támaszthatnának nekik, amiért ráadásul az autógyártók fizetnek. Kiemelte, hogy az ügyfeleik és azok adatai számára egyaránt a legbiztonságosabb járműveket akarják megépíteni.
Zetsche elmondta, hogy egyelőre nem lehet tudni, hogy kié lesz a legnagyobb szelet az autópiacból. A vetélytársakat még visszafogottan figyelik, de mint mondta: nem hiszi, hogy a Google már holnapra megvásárol több autógyártó üzemet. A társaságnak ugyanis más üzleti modellje van, az adatok érdeklik és azokból szeretne bevételhez jutni.
A fejlesztések szempontjából nagy hátrány, hogy mindenki Kaliforniában tesztel, ezen változtatna egy kis bécsi vállalkozás. A TTTech kifejlesztett egy vezérlőegységet, ami lehetővé teszi, hogy az autók fedélzeti elektronikájának különböző funkcióit központilag lehessen irányítani. Ez a zFAS nevű berendezés kisebb egy laptopnál, ugyanakkor nagy teljesítményű számítógéppé alakítja át a gépkocsit. A vállalat az Audival közösen be is mutatta, hogyan néz ki egy ilyen jármű, amely ráadásul képes az önálló parkolásra.
Az Audi rendszere attól különbözik a vetélytársak megoldásaitól, hogy teljesen automatizált. A vezető aktiválja a funkciót, utána akár egy okostelefonos alkalmazás segítségével is parkolhat. A készülék ebben az esetben Bluetooth-kapcsolaton keresztül van összekötve a gépkocsival. A környezeti szenzorok minden helyzetben felismerik, hogy rendelkezésre áll-e a megfelelő méretű parkolóhely, míg a parkolóból való elinduláskor meghatározható, hogy a jármű milyen irányba kezdjen haladni. A technológia elvileg bármely gyártó modelljeibe integrálható.
A TTTech két vezetője Stefan Poledna és Georg Kopetz, partnereik között megtalálható az Audi, a Boeing, a Thales és a NASA is. A vállalatot 1998-ban alapították és a Bécsi Műszaki Egyetem közelében van a székhelye. A felvételi követelmények nagyon szigorúak, így 2500 jelentkezőből átlagosan csupán hatvanat vesznek fel. Jelenleg 9 országból 300-an dolgoznak a cégnek, amelynek specialitása a különböző rendszerek integrációja. A NASA Orion Multi-Purpose Crew Vehicle (Orion MPCV) járművének fedélzetén is a TTTech rendszere működik, csakúgy, mint az Exploration Flight Test 1 (EFT-1) űrhajóban, amelyet decemberben fognak először fellőni.