Berta Sándor
2015-től közlekedhetnek robotautók Kalifornia államban
A robotautók területén az Amerikai Egyesült Államok nemcsak technológiai, hanem jogi szempontból is előrébb tart, mint Európa.
A California Department of Motor Vehicles nevű hivatal már májusban nyilvánosságra hozta a robotautók közutakon való tesztelésével kapcsolatos irányelveket, melyek szeptember 16-án lépnek hatályba. Emellett 2015-től bárkinek eladhatók lesznek a robotpilóta funkcióval ellátott gépkocsik. Az ezzel kapcsolatos szabályozástervezetet a következő hetekben mutathatják be. Mindez két fontos lépés a teljesen automatikus vezetés felé vezető úton.
Sören Pinkow, a Continental munkatársa elmondta, hogy az új kaliforniai rendelet a nevadai robotautó-tesztekre vonatkozó szabályozáshoz hasonlítható. Nevadában már 2012 vége óta tesztlicenccel rendelkeznek, aminek megszerzéséhez számos követelménynek kellett megfelelniük; többek között átfogó biztonsági intézkedéseket hoztak, képezték a munkatársaikat, valamint ellenőrizniük kellett a rendszerfunkciókat és a balesetjelző mechanizmusokat.
A kaliforniai bejelentés egyúttal azt is jelenti, hogy az Amerikai Egyesült Államok lépéselőnybe került Európával és ezen belül is Németországgal szemben a robotautók piacán. Pedig a német gyártók is kiemelten kezelik a területet, a Volkswagen például évente közel 4 milliárd eurót fordít különböző IT-projektek támogatására. Az amerikai autóipart azonban az Obama-kormány is támogatja, amely azt szeretné, hogy mielőbb kidolgozzák a megfelelő szabványokat és az adatok cseréjéhez használható frekvenciákat.
Christian Senger, a Continental menedzsere úgy vélte, hogy a jogszabályokat hamarosan az automatizált vezetéshez kell igazítani, meg kell teremteni a közlekedésjogi kereteket. Az első lépés már megtörtént az úgynevezett Bécsi Egyezmény elfogadásával, ez szabályozza ugyanis a részben automatizált vezetés jogi vonzatait. Ugyanakkor még sok időnek kell eltelnie ahhoz, hogy Európa közlekedésjogi szempontból is fel legyen készülve az önállóan közlekedő járművek megjelenésére. Kaliforniában már 2012 szeptemberében törvény engedélyezte a vezető nélküli autókat. Nevada és Florida után ez volt a harmadik szövetségi állam az USA-ban, amely ilyen szabályozást hozott. A Google májusban mutatta be az első robotautója prototípusát.
A California Department of Motor Vehicles nevű hivatal már májusban nyilvánosságra hozta a robotautók közutakon való tesztelésével kapcsolatos irányelveket, melyek szeptember 16-án lépnek hatályba. Emellett 2015-től bárkinek eladhatók lesznek a robotpilóta funkcióval ellátott gépkocsik. Az ezzel kapcsolatos szabályozástervezetet a következő hetekben mutathatják be. Mindez két fontos lépés a teljesen automatikus vezetés felé vezető úton.
Sören Pinkow, a Continental munkatársa elmondta, hogy az új kaliforniai rendelet a nevadai robotautó-tesztekre vonatkozó szabályozáshoz hasonlítható. Nevadában már 2012 vége óta tesztlicenccel rendelkeznek, aminek megszerzéséhez számos követelménynek kellett megfelelniük; többek között átfogó biztonsági intézkedéseket hoztak, képezték a munkatársaikat, valamint ellenőrizniük kellett a rendszerfunkciókat és a balesetjelző mechanizmusokat.
A kaliforniai bejelentés egyúttal azt is jelenti, hogy az Amerikai Egyesült Államok lépéselőnybe került Európával és ezen belül is Németországgal szemben a robotautók piacán. Pedig a német gyártók is kiemelten kezelik a területet, a Volkswagen például évente közel 4 milliárd eurót fordít különböző IT-projektek támogatására. Az amerikai autóipart azonban az Obama-kormány is támogatja, amely azt szeretné, hogy mielőbb kidolgozzák a megfelelő szabványokat és az adatok cseréjéhez használható frekvenciákat.
Christian Senger, a Continental menedzsere úgy vélte, hogy a jogszabályokat hamarosan az automatizált vezetéshez kell igazítani, meg kell teremteni a közlekedésjogi kereteket. Az első lépés már megtörtént az úgynevezett Bécsi Egyezmény elfogadásával, ez szabályozza ugyanis a részben automatizált vezetés jogi vonzatait. Ugyanakkor még sok időnek kell eltelnie ahhoz, hogy Európa közlekedésjogi szempontból is fel legyen készülve az önállóan közlekedő járművek megjelenésére. Kaliforniában már 2012 szeptemberében törvény engedélyezte a vezető nélküli autókat. Nevada és Florida után ez volt a harmadik szövetségi állam az USA-ban, amely ilyen szabályozást hozott. A Google májusban mutatta be az első robotautója prototípusát.