Balázs Richárd
Az ittas vezetők is bemérhetők lesznek lézerrel
A végzetes autóbalesetek száma jelentősen csökkenhetne, ha sikerülne idejében kiszűrni az alkohol hatása alatt volánhoz ülőket. Jelenleg ez csak úgy oldható meg, ha a rendőr megállítja az autóst és a megfelelő műszerrel megméri a lehelet alkoholtartalmát.
Egy lengyel találmány azonban egy ennél jóval hatékonyabb módszert vetít előre, amihez nem kell más, mint egy viszonylag egyszerű lézeres eszköz, ami képes az alkoholgőz szintek mérésére a mozgó járműben. A varsói Katonai Műszaki Egyetem kutatócsoportja Jaroslaw Mlynczak vezetésével a Journal of Applied Remote Sensing szaklapban publikálta munkáját.
Mlynczak elképzelése szerint az eszközt az út szélén helyeznék el, így minden elhaladó autót meg tud vizsgálni. "Ha alkoholgőzt észlel egy autóban, a gépjármű fotóját, amin látható a rendszáma, elküldi a rendőröknek, akik néhány száz méterrel távolabb várakoznak" - magyarázta. "Ezután a rendőr megállítja a gyanús autóvezetőt és ellenőrzi a hagyományos műszerekkel. Az is elképzelhető, hogy a sofőr józan és utasai ittasak, ennek ellenére egészen biztosan csökkenti a rendőrök által megállítandó autók számát és növeli az ittas vezetők kiszűrésének hatékonyságát"
A képünkön látható eszköz egy 3,39 um hullámhosszú és 2 mW energiájú lézersugarat használ. A lézert az út szélén helyezik el és egy, az út másik oldalán elhelyezett tükörre irányítják. Egy másik lézersugarat - 0,6 um hullámhosszal - vezérsugárként (pilot) egy dikroikus tükörrel egy vonalba állítjuk az ellenőrzősugárral (monitoring). Az autóról visszaverődő ellenőrzősugarat egy szférikus tükörrel a 2. detektorra fókuszáljuk. A detektorokról visszakapott jeleket egy speciálisan kifejlesztett elektronikus rendszer elemzi. "Mivel az ellenőrzősugár kétszer is áthalad az autón, fokozott a sugár alkoholgőz általi elnyelődése" - magyarázta Mlynczak. "Ezen felül a sugár az autó üvegfelületei általi eltolódását is kiküszöböltük. Más részről ez a megoldás az autó ablakainak fokozott ellenőrzősugár elnyeléséhez vezet, ezt magas érzékenységű detektorokkal ellensúlyoztuk"
Egy valós helyzetben az alkoholgőz az emberi tüdőből áramlik ki, a kísérletben azonban a forrást szimulálták. A szimulációhoz egy megfelelő koncentrációjú vizes alkohololdatot párologtattak megfelelő hőmérsékleten. Mlynczak szerint a kísérlet eredményei bizonyították az eszköz hatékony működését. Elmondása szerint rendszerük a vérében legalább 0,1 százaléknyi alkoholkoncentrációval rendelkező ember leheletéből származó alkoholgőz jelenlétét tudja kimutatni az autóban.
Mlynczak elismerte, hogy a rendszer kicselezhető, például az ablak lehúzásával. "Mindazonáltal az ilyen helyzeteket könnyedén felismeri a rendszer, ami ezt az információt elküldi a rendőröknek, jelezve, hogy az autót meg kell vizsgálni" - mondta. "A légkondicionáló, vagy a ventilátorok bekapcsolásával is torzíthatók a mérések eredményei, ez azonban a mozgó levegő sebességétől függ, ami általában nagyon alacsony, ezáltal hatása a mérésekre elenyésző"
Egy lengyel találmány azonban egy ennél jóval hatékonyabb módszert vetít előre, amihez nem kell más, mint egy viszonylag egyszerű lézeres eszköz, ami képes az alkoholgőz szintek mérésére a mozgó járműben. A varsói Katonai Műszaki Egyetem kutatócsoportja Jaroslaw Mlynczak vezetésével a Journal of Applied Remote Sensing szaklapban publikálta munkáját.
Mlynczak elképzelése szerint az eszközt az út szélén helyeznék el, így minden elhaladó autót meg tud vizsgálni. "Ha alkoholgőzt észlel egy autóban, a gépjármű fotóját, amin látható a rendszáma, elküldi a rendőröknek, akik néhány száz méterrel távolabb várakoznak" - magyarázta. "Ezután a rendőr megállítja a gyanús autóvezetőt és ellenőrzi a hagyományos műszerekkel. Az is elképzelhető, hogy a sofőr józan és utasai ittasak, ennek ellenére egészen biztosan csökkenti a rendőrök által megállítandó autók számát és növeli az ittas vezetők kiszűrésének hatékonyságát"
A képünkön látható eszköz egy 3,39 um hullámhosszú és 2 mW energiájú lézersugarat használ. A lézert az út szélén helyezik el és egy, az út másik oldalán elhelyezett tükörre irányítják. Egy másik lézersugarat - 0,6 um hullámhosszal - vezérsugárként (pilot) egy dikroikus tükörrel egy vonalba állítjuk az ellenőrzősugárral (monitoring). Az autóról visszaverődő ellenőrzősugarat egy szférikus tükörrel a 2. detektorra fókuszáljuk. A detektorokról visszakapott jeleket egy speciálisan kifejlesztett elektronikus rendszer elemzi. "Mivel az ellenőrzősugár kétszer is áthalad az autón, fokozott a sugár alkoholgőz általi elnyelődése" - magyarázta Mlynczak. "Ezen felül a sugár az autó üvegfelületei általi eltolódását is kiküszöböltük. Más részről ez a megoldás az autó ablakainak fokozott ellenőrzősugár elnyeléséhez vezet, ezt magas érzékenységű detektorokkal ellensúlyoztuk"
Egy valós helyzetben az alkoholgőz az emberi tüdőből áramlik ki, a kísérletben azonban a forrást szimulálták. A szimulációhoz egy megfelelő koncentrációjú vizes alkohololdatot párologtattak megfelelő hőmérsékleten. Mlynczak szerint a kísérlet eredményei bizonyították az eszköz hatékony működését. Elmondása szerint rendszerük a vérében legalább 0,1 százaléknyi alkoholkoncentrációval rendelkező ember leheletéből származó alkoholgőz jelenlétét tudja kimutatni az autóban.
Mlynczak elismerte, hogy a rendszer kicselezhető, például az ablak lehúzásával. "Mindazonáltal az ilyen helyzeteket könnyedén felismeri a rendszer, ami ezt az információt elküldi a rendőröknek, jelezve, hogy az autót meg kell vizsgálni" - mondta. "A légkondicionáló, vagy a ventilátorok bekapcsolásával is torzíthatók a mérések eredményei, ez azonban a mozgó levegő sebességétől függ, ami általában nagyon alacsony, ezáltal hatása a mérésekre elenyésző"