Berta Sándor
Hiába vetted meg, nem a tiéd
Újabb termék példája mutatott rá arra, hogy hiába vásárolnak meg akár több száz dollárért egy-egy eszközt a felhasználók, attól az még közel sem az ő tulajdonuk.
A The Verge arról számolt be, hogy már szállítják a fejlesztőknek és a tesztelőknek az első Google Glass szemüvegeket, azonban a Wired egy olyan problémára hívta fel a figyelmet, amely egyre gyakrabban bukkan fel. Az első vevők örömébe némi üröm vegyül és ennek oka a termékhez kapcsolódó felhasználási feltételekben keresendő. Ezek ugyanis világosan kimondják: az adott készüléket kizárólag a vásárló használhatja, azt nem adhatja el, tovább vagy kölcsön senkinek. Amennyiben mégis megteszi, akkor a szemüveg deaktiválható és azt már sem a régi, sem az új tulajdonos nem használhatja. Ráadásul ilyen esetekben automatikusan le lehet mondani a támogatásról és a garanciáról is.
Egy szerencsés felhasználó 1500 dollárért hozzájutott egy példányhoz, majd el akarta adni azért, hogy a befolyó összegből finanszírozza a tanulmányait. Ekkor valaki felhívta a figyelmét a felhasználási feltételekre, a férfi ezután azonnal leállította az aukciót, annak ellenére, hogy akadt olyan személy, aki több mint 90 000 dollárt kínált a különleges termékért. A kikiáltási ár egyébként 5000 dollár volt.
Azt tudni kell, hogy az első szemüvegek még az Explorer Edition sorozatba tartoznak és béta szakaszban lévő megoldások, vagyis ezek tulajdonosai gyakorlatilag tesztelőknek érezhetik magukat. Mégis sokan vásárolják meg az eszközt, a vevők között sok híres ember található, ők a közösségi portálokon osztják meg a tapasztalataikat és ezáltal természetesen reklámozzák is a készüléket. Az Explorer-projekt része a Google stratégiájának, a terméket közelebb hozni az emberekhez és a felhasználókat felkészíteni a termékekre. Babak Parviz, a Glass program főfejlesztője januárban úgy nyilatkozott, hogy új ötletekkel egészülhet ki a projekt. A szakember hangsúlyozta: jelenleg nagyon sokat kísérleteznek a különböző funkciókkal és új elképzeléseket vizsgálnak meg.
A Wired megkérdezte a társaságot, hogy vajon módosíthatják-e a felhasználási feltételeket, de eddig a kérdésre még nem érkezett válasz. Ugyanakkor a Google kezében nem csak a kikapcsolás az egyetlen lehetőség, mivel akár programfrissítések segítségével is eltüntethetők vagy befolyásolhatók bizonyos funkciók, hiszen a gyártók készítik el a kezelőszoftvereket is. Jogi szempontból nem lehet belekötni a társaság stratégiájába: a vásárló tudhatta, hogy milyen feltételek mellett veszi meg az adott szemüveget, továbbá senki sem védekezhet azzal, hogy nem olvasta el a felhasználási feltételeket.
A módszer nem egyedi, tavaly októberben az Amazon esetében derült ki, hogy minden előzetes figyelmeztetés vagy indoklás nélkül törölte egyik ügyfele hozzáférési fiókját és a Kindle készülékén lévő digitális könyvespolcát, amelyen az általa kiválasztott könyveket tárolta. (A vállalat később visszaállította a hozzáférést.) Ezek az esetek tökéletesen rávilágítanak arra, hogy a digitális szolgáltatásokat használó emberek legfeljebb csak átmenetileg birtokolhatják az általuk megvásárolt tartalmakat illetve készülékeket, és az online cégek bármikor visszakövetelhetik vagy elvehetik ezeket tőlük.
A The Verge arról számolt be, hogy már szállítják a fejlesztőknek és a tesztelőknek az első Google Glass szemüvegeket, azonban a Wired egy olyan problémára hívta fel a figyelmet, amely egyre gyakrabban bukkan fel. Az első vevők örömébe némi üröm vegyül és ennek oka a termékhez kapcsolódó felhasználási feltételekben keresendő. Ezek ugyanis világosan kimondják: az adott készüléket kizárólag a vásárló használhatja, azt nem adhatja el, tovább vagy kölcsön senkinek. Amennyiben mégis megteszi, akkor a szemüveg deaktiválható és azt már sem a régi, sem az új tulajdonos nem használhatja. Ráadásul ilyen esetekben automatikusan le lehet mondani a támogatásról és a garanciáról is.
Egy szerencsés felhasználó 1500 dollárért hozzájutott egy példányhoz, majd el akarta adni azért, hogy a befolyó összegből finanszírozza a tanulmányait. Ekkor valaki felhívta a figyelmét a felhasználási feltételekre, a férfi ezután azonnal leállította az aukciót, annak ellenére, hogy akadt olyan személy, aki több mint 90 000 dollárt kínált a különleges termékért. A kikiáltási ár egyébként 5000 dollár volt.
Azt tudni kell, hogy az első szemüvegek még az Explorer Edition sorozatba tartoznak és béta szakaszban lévő megoldások, vagyis ezek tulajdonosai gyakorlatilag tesztelőknek érezhetik magukat. Mégis sokan vásárolják meg az eszközt, a vevők között sok híres ember található, ők a közösségi portálokon osztják meg a tapasztalataikat és ezáltal természetesen reklámozzák is a készüléket. Az Explorer-projekt része a Google stratégiájának, a terméket közelebb hozni az emberekhez és a felhasználókat felkészíteni a termékekre. Babak Parviz, a Glass program főfejlesztője januárban úgy nyilatkozott, hogy új ötletekkel egészülhet ki a projekt. A szakember hangsúlyozta: jelenleg nagyon sokat kísérleteznek a különböző funkciókkal és új elképzeléseket vizsgálnak meg.
A Wired megkérdezte a társaságot, hogy vajon módosíthatják-e a felhasználási feltételeket, de eddig a kérdésre még nem érkezett válasz. Ugyanakkor a Google kezében nem csak a kikapcsolás az egyetlen lehetőség, mivel akár programfrissítések segítségével is eltüntethetők vagy befolyásolhatók bizonyos funkciók, hiszen a gyártók készítik el a kezelőszoftvereket is. Jogi szempontból nem lehet belekötni a társaság stratégiájába: a vásárló tudhatta, hogy milyen feltételek mellett veszi meg az adott szemüveget, továbbá senki sem védekezhet azzal, hogy nem olvasta el a felhasználási feltételeket.
A módszer nem egyedi, tavaly októberben az Amazon esetében derült ki, hogy minden előzetes figyelmeztetés vagy indoklás nélkül törölte egyik ügyfele hozzáférési fiókját és a Kindle készülékén lévő digitális könyvespolcát, amelyen az általa kiválasztott könyveket tárolta. (A vállalat később visszaállította a hozzáférést.) Ezek az esetek tökéletesen rávilágítanak arra, hogy a digitális szolgáltatásokat használó emberek legfeljebb csak átmenetileg birtokolhatják az általuk megvásárolt tartalmakat illetve készülékeket, és az online cégek bármikor visszakövetelhetik vagy elvehetik ezeket tőlük.